Warm he…

Het is me wat, zo’n zomer. Voor de een kan het zo niet lang genoeg duren, voor de ander mag het wel een graadje (of 10, of 15) minder…

Ik behoor tot de laatste groep. Sneeuw klinkt me nu echt geweldig in de oren. Maar goed. Rustig met een handwerkje in de schaduw (of binnen) is ook niet helemaal verkeerd. En dan de zolder op als het even kan…

Waar het over het algemeen heel aangenaam vertoeven is met deze temperaturen: in het museum! Vaak verkoelend en het levert je ook nog eens nieuwe ideeën op. En ik heb deze zomer al een aantal heel inspirerende tentoonstellingen bezocht. Ik dacht, laat ik die met jullie delen.

Anni Albers

In Düsseldorf is er momenteel in K20 een tentoonstelling van het werk van Anni Albers (1899-1994). Vooral weefkunst (ja echt kunst, bedoeld voor aan de muur om naar te kijken, al heeft ze daarnaast ook wel ontworpen voor andere toepassingen). Daarnaast experimenteerde ze ook met allerlei grafische technieken op papier. Het experiment en het proces stonden voor haar in alles voorop.  Ze werkte in eerste instantie in Duitsland, o.a. in de Bauhaus groep. Daarna verhuisde ze naar America en gaf daar les in Black Mountain. Als moderne quilter kun je je zeker laten inspireren door haar werk (ik zal vast niet de eerste zijn ;-0): de vlakverdeling, het gebruik van “negative space”, het kleurgebruik. Het zoeken is wel om het interessant te houden zonder de textuur die het weven toevoegt.

passend in het thema “PLUS en MIN”

In haar grafische werk zijn heel veel HST (half square triangles) terug te vinden, vaak in slechts 2 kleuren.

De tentoonstelling in Düsseldorf duurt nog tot 9 september, vind info hier. Daarna reist de tentoonstelling door naar Londen, Tate Modern, vind info hier.

Joseph Albers 

Een half uur verderop, in Essen, is er een tentoonstelling van Joseph Albers (ja, man van…) in Villa Hügel. Prachtige locatie op een berg, de oude villa van de familie Krupp. Joseph Albers was voornamelijk schilder, al heeft hij in zijn begintijd o.a. ook gewerkt met glas. Daarnaast was hij ook leraar, eerst in Duitsland, later ook in America. Zijn ambitie was vooral om mensen te leren ZIEN.  In zijn latere werk hield hij zich vooral bezig met vierkante kleurvlakken in allerlei combinaties. Als moderne quilter echt een mogelijkheid om je te verdiepen in kleur en kleurcombinaties. Helaas mochten er bij de tentoonstelling geen foto’s gemaakt worden. Gelukkig waren er wat ansichtkaartjes.

Info vind je hier.

Kunstenfestival in Watou

Els Lesage, detail van “Familiar”, 49 schilderijtjes van elk ongeveer 6 x 8 cm

Aangestoken door de foto’s en het enthousiasme van Nathalie (@sewfeelgood) bezocht ik het kunstenfestival in Watou, in het zuiden van België (bij Kortrijk). Helaas een niet zo verkoelende plek… we hadden zo’n beetje de heetste dag van het jaar uitgekozen voor dit bezoek. Maar wel zeker de moeite waard, zij het wat minder duidelijk als inspiratie voor de moderne quilter. Op verschillende locaties in het dorp (op loopafstand van elkaar) wordt heel divers werk gepresenteerd van nationale en internationale kunstenaars, jong en oud. Dit wordt gecombineerd met (Nederlandstalige) gedichten van diverse schrijvers. Het thema van dit jaar: “Het verlangen en de troost”.  Tot mijn favorieten behoorde het werk van Sheila Hicks (uiteraard), groots en monumentaal werk in textiel (zie ook foto bij start artikel). Maar het werk van de mij onbekende Els Lesage, klein en ontroerend was een ontdekking (zie hierboven).

Sheila Hicks

Informatie vind je hier.

Sean Scully

Wat dichter bij huis, bij de Pont in Tilburg, bezocht ik de tentoonstelling van de mij nog onbekende kunstenaar Sean Scully. Veelal abstracte schilderijen, al begon hij ooit figuratief en waren er hier ook een aantal schilderij en schetsen te zien naar aanleiding van foto’s van zijn zoontje. En ook het abstracte werk had verwijzingen naar landschappen. Grote, monumentale schilderijen, maar ook tekeningen in waskrijt en grafisch werk. Vlakken en dikke lijnen. Interessant door zijn combinaties van kleuren, door de veelsoortige begrenzingen van de vlakken (soms heel strak, dan weer overvloeiend in elkaar). Prachtig die peintuur (de textuur die je krijgt door de sporen van de kwast of ander schildergereedschap). Hoe dat te vertalen naar een quilt… waarschijnlijk in het quilten…

Sean Scully, “Doric Proteus” 2013, uit een serie gewijd aan Griekenland en de (Dorische) architectuur. O.a. de verhouding 2 : 3.

Deze tentoonstelling is nog te zien t/m 26 augustus. Info vind je hier.

Daarnaast bezocht ik de tentoonstelling van Jan Taminau in het Centraal Museum in Utrecht en Victor&Rolf in de Kunsthal in Rotterdam. Ook beiden de moeite waard, al had de eerste, onverwacht, mijn voorkeur.

Nog op het lijstje voor de komende tijd: 

  • Simply Scandinavian in het Textielmuseum in Tilburg. Info hier. (Zeeuwse krab bezocht deze al en vond ‘m de moeite waard)
  • Voor de draad ermee in het Gorcums Museum in Gorinchem. Info hier.
  • Hot glue – Bertjan Pot in Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam. Info hier.

Iemand nog tips voor verdere bezoeken? Zelf iets bezocht dat je inspireerde?

Maar goed, op maandag zijn de musea dicht, dus ik ga weer aan de slag met mijn plussen. En er liggen ook nog wat lapjes voor de charityquilt op me te wachten. Ik hoef me voorlopig niet te vervelen…

Quiltboek van de maand – juli

geschreven door Ingrid Hoekman

Een van de eerste quiltboeken, die ik kocht was het boek BLOCK PARTY – the modern quilting bee
van Alissa Haight Carlton en Kristen Lejnieks. Op aanraden van Merel (Quiltblocks) toen ik haar
winkel met moderne quiltstoffen ontdekte.


BLOCK PARTY – the modern quilting bee
Het boek uit 2011 vertelt van 12 moderne quilters (bees), die 1 jaar lang een virtuele quilting bee
vormen. Alissa Haight Carlton is een van de oprichters van het Modern Quilt Guild en Kirsten Lejnieks
is een modern quilter, die via Flickr een andere moderne quilter (Alissa) kende, en mailde met het
verzoek om een virtuele quilting bee te starten.


Opbouw van het boek
Het boek kent 12 hoofdstukken met de quiltblokken en de bees. Elke maand is toegewezen aan 1 van
de bees, die dan bepaald welk blok ze gemaakt wil hebben. Ze bepaalt kleur, techniek, vorm, etc.
Iedere quilter maakt elke maand 1 blok voor 1 van de andere bees, en in 1 maand krijgt zijn 11
blokken van de anderen. Aan het eind van het jaar heeft iedere quilter genoeg blokken voor het
maken van 1 quilt. Het boek legt dit goed uit, en geeft aanwijzingen als je een quilting bee wil
starten.


Elke maand is een andere techniek gekozen, variatie van appliqué , strip piecing, hexies tot wonky log
cabin, alles komt voorbij en wordt goed uitgelegd. De meeste technieken zijn ook voor beginners
heel geschikt. Natuurlijk is er ook een hoofdstuk waar de algemene quilttechniek van stofkeuze tot
bies wordt uitgelegd.
In de maandhoofstukken lees je over de stof- en kleur keuze van de quilter van die maand. Verder
een toelichting op of stukje geschiedenis van het blok of de techniek. Na een foto van het
eindresultaat, de quilt, staat nog een stukje human interest over de bee/quilter van die maand.


Mijn ervaring
Helaas heb ik nog geen ervaring met een quilting bee, virtueel noch analoog. Ik heb wel technieken
uit dit boek gebruikt: strip piecing en wonky log cabins. Ik heb 1 quilt gemaakt volgens het patroon in
het boek: November – Wonky Stripe Block. Mijn moeder vond tijdens het inpakken voor de
aanstaande verhuizing een lap donkergroene katoen, zeker 3 meter. Of ik die kon gebruiken, ik had
net het quilten ontdekt. Niet helemaal mijn kleur, maar een uitdaging om er iets ‘moderns’ van te
maken. Ik beloofde dat ze wel een deel van de lap terug zou krijgen en dat werd de Earn Your Stripes
Quilt met de Wonky Stripe Blocks.

Block Party – the modern quilting bee – ISBN 978-1-60705-197-8 – 128 bladzijden – Engelstalig

Een DutchMQG-lid stelt zich voor: Deveney

Hallo allemaal!

Ik ben Deveney. Mijn beurt om me even voor te stellen. Op social media kun je me vinden als deveney093 en hier op het forum gewoon als deveney. Ik heb ook een blog: www.hetnaaldbos.blogspot.com

Ik quilt sinds 2014, maar handwerk al zolang ik me kan herinneren. Ik leerde borduren van oma en al snel volgden andere hobby’s als haken, breien en naaien. Ik vind alles leuk om te doen, als ik maar bezig ben met mijn handen. Nog steeds leer ik het liefst nieuwe technieken. Nu ben ik vooral bezig met quilten. Niets fijner dan onder een zelfgemaakt, warm, zacht dekentje kruipen en een leuke film of serie kijken.

Het begon bij mij allemaal bij YouTube. Behalve oma kon ik niemand die van handwerken houdt en dus leerde ik alles zelf via filmpjes online. Per ongeluk kwam er een filmpje voorbij van een disappearing nine patch en ik was meteen verliefd. Ik bestelde online een saaie bruine 😉 stoffenbundel en leende een naaimachine. Even oefenen met een kussentje en de deken zat zo in elkaar. Het quilten was een wat ingewikkelder verhaal op mijn kleine bureautje. Ik was super trots, had er enorm veel plezier in gehad, maar echt mooi vond ik hem niet.

Dat jaar ging ik naar een beurs in Rijswijk en die viel toevallig samen met de quiltbeurs, dus daar nam ik ook meteen maar een kijkje. Prachtige stands met enorm veel quilts, maar toch allemaal klassiek en bruin, behalve 1. Toen begon de verslaving pas echt. Ik had geen idee dat er ook van die felle stoffen waren met leuke prints. Ik kocht een kleine bundel van Tula Pink en een van Art Gallery. Geen idee wie dat waren en maakte deze quilt met inmiddels een eigen machine.

Ik had geen idee wat ik aan het doen was, de kleuren zitten bij elkaar en ik wist niet eens of ik genoeg stof had. Voor het patroon heb ik weer een filmpje gebruikt: exploding block. Gewoon maar begonnen met knippen en de stapjes volgen. Tot op de dag van vandaag is dit nog steeds mijn lievelingsquilt en de enige die op mijn bed ligt.


Daarna volgden er heel snel nog meer quilts. Voor een nieuwe quilt word ik meestal verliefd op de kleuren of op de vormen van het patroon, ook regelmatig op die van klassieke quilts ;-). Pinterest en Instagram zijn dan ook erg gevaarlijk! Ik kan me er zo uren in verliezen en de wensenlijst blijft maar groeien. Zo gaat het in ieder geval nooit vervelen :p De lijst van favoriete quilters is ook lang, maar ik word enorm geïnspireerd door een aantal dames die het hebben aangedurfd om full-time te gaan ontwerpen. Hun quilts zijn simpel en modern, maar de vormen en het kleurgebruik maken ze enorm bijzonder: Emily Dennis van Quilty love, Suzy Williams van Suzyquilts en Meghan Buchanan van Then Came June.

Dit is mijn laatste nieuwe quilt. Spectrum, een gratis patroon van Art Gallery.

Ik ben enorm blij dat ik deze vereniging gevonden heb en dat ik daar ook mijn steentje aan mag bijdragen. Ik hoop dat we mensen kunnen laten zien dat quilten een leuke hobby kan zijn voor alle leeftijden!

Groetjes, Deveney

P.s. voor de komende maanden zijn we op zoek naar leden die het leuk vinden om zich voor te stellen en een kijkje te geven in hun quiltgeschiedenis. Lijkt je dat leuk? Mail dan naar info@dutchmqg.nl, dan krijg je een vragenlijstje ter inspiratie en een datum waarop je tekst ingeleverd moet zijn. 

Thema van de ehm… maand

Tja, en zo was er ineens nog een maand extra voorbij. Het thema JAPAN werd in mei in eerste instantie voortvarend opgepakt, maar in het forum was er toch wel wat vraag of een maand niet te kort is voor een thema. Je moet het immers helemaal zelf uitdenken en het gaat om inspiratie opdoen en dan iets uitwerken en dat is niet te doen in een maand. Heel begrijpelijk.

En toen had ik dus even geen puf om juni uit te werken… zo werkt dat dan… niet goed natuurlijk. Want dan komt het helemaal stil te liggen.

Het is dus even zoeken naar een vorm. Misschien is het idee wel een maandelijks thema, waar je dan twee maanden aan kunt werken: een maand om ideeën te verzamelen en een maand om het uit te werken. En in de uitwerk-maand peins je al een beetje over ideeën voor het nieuwe thema… of moet het gewoon tweemaandelijks worden (of per kwartaal een thema).

Laat ik in ieder geval hierbij de mooie dingen die het JAPAN-thema opleverde delen. Er werd geoefend met BORO, er werd gebruik gemaakt van Japanse stofjes (moderne en traditionele), er werden “ZAKKA” gemaakt (allerlei handige gebruiksvoorwerpjes, alias reutefleut) gemaakt, er werd een ontwerp gemaakt voor een oude kimono (ben heel benieuwd wat dat uiteindelijk wordt) en een kokeshi-poppetje. Geen slechte score.

vlnr: 

Rianneknitsandquilts 2x, Texheks

Zeeuwse Krab, Marlyquilts, Ingelhoe

Ingelhoe, Hilda deW, Merel 

 

 

 

 

 

Het thema voor nu is: PLUS en MIN. Het inspiratievel is te vinden op de ledenpagina. Laten we met elkaar bedenken in het forum hoe lang we hier nu mee willen doen.

Enneh: hopelijk hebben jullie nog wat meer patchen voor ogen deze zomer! Want we gaan ook verder met de Charity-quilt waarmee we bij de #dutchMQGgettogether in Leiden zijn begonnen. Lees alvast meer op het forum hier of houd je mailbox in de gaten voor de UPDATE.

Een DutchMQGlid stelt zich voor: Hilda

Naam: Hilda de Wit

Blog: lapjesland.wordpress.com

Naam op social media: hilda_dw  sinds kort op Instagram, hoewel ik soms niet zo erg actief ben in berichtjes maken en foto’s plaatsen.

Nu ben ik gevraagd om een stukje te schrijven voor het blog “Leden stellen zich voor”, maar dat is nog niet zo makkelijk. Terug kijkend op m’n “carriere” als quilter (hahaha) lijkt het wel een lappendekentje op zich van gebeurtenissen en ontwikkeling…. Gelukkig heb ik de vragenlijst gekregen en daar maak ik graag gebruik van.

Het quilten is een paar keer langs me heen gegaan voordat ik er daadwerkelijk mee bezig ging. Toen ik tiener was kreeg ik een quiltpakketje van een theemuts uit de Ariadne cadeau op Sinterklaas en de kartonnetjes heb ik nog, maar toentertijd bleef het daarbij. Vele jaren later, toen we met ons gezin uit Leeuwarden naar Brabant verhuisden, ben ik eens naar een quilttentoonstelling in het Hazzo geweest. Ik was totaal verrast door wat ik zag en onder de indruk van de Artquilts. Ik had leuke gesprekjes met onder andere Ada Honders en Olga Prins- Lukowski en heb twee lapjes stof gekocht en een catalogus van
European artquilts. Daar bleef het aanvankelijk bij totdat ik door gebitsproblemen moeite kreeg met klarinet spelen, iets wat ik veel in m’n vrije tijd deed naast gezin, mantelzorg en vrijwilligerswerk, en nu wat meer tijd en oog had voor iets anders. Kortom, ik besloot me uit pure nieuwsgierigheid es op te geven voor een quiltcursus bij het Nivon. Eigenlijk gingen we vanwege de wandelpaden, natuurvriendenhuizen en kinderkampen naar het Nivon, maar er zijn ook tal van cursussen en ik heb in de loop der jaren vanaf 2009 een aantal quiltcursussen, steeds o.l.v. Annie Cornelisse, gevolgd. Na de eerste cursus was ik al enthousiast. Het bracht tal van herinneringen boven aan het naaien en iets maken zoals ik dat vroeger als kind beleefde. Het handwerken heb ik van mijn oma geleerd en van haar mocht ik op haar naaimachine naaien. Heerlijk spelen met stof en kleur! Bij de cursus leerde ik vooral de basisbeginselen van het quilten en een aantal

 

technieken, waaronder de Japanse vouwtechniek, de log cabin, het New York beautypatroon, paperpiecing, allerlei tasjes en kussenhoesjes maken en in de laatste cursus de introductie van intuitieve werkmanier van Jean Wells. (de quilt die op de tentoonstelling in Nieuwegein hing heb ik toen gemaakt, zie foto helemaal onderaan links). De cursussen zijn gestopt in 2015, er is nu alleen de mogelijkheid om gezamenlijk een midweek te quilten zonder les.

  

In ‘t begin werkte ik meestal met de hand en zo ontstond ook m’n eerste quilt, voor mijn dochter. Het is gemaakt van stof uit een scrapbag (Kate Spain) met een patroon, de doos van Pandora, uit een boek van Sarah Fielke. In 2012 kocht ik een nieuwe naaimachine en dat veranderde mijn manier van werken, want ik ging helemaal op in het naaien met de nieuwe machine. Na verloop van tijd bedacht ik dat ik nu kon kiezen of ik iets met de hand of met de naaimachine zou gaan maken. Eigenlijk doe ik het allebei graag en nu wissel ik het nogal eens af. Het eerste naaimachineproject na de quilt voor Mirjam was een quilt met veel Kaffe Fassett stoffen en het patroon komt uit zijn boek Kaffe Fassetts V&A quilts, hoewel het iets in uitvoering is gewijzigd. Het heet de “baby bricks quilt” en dat quiltpatroon is weer geïnspireerd op een oude quilt uit de collectie van het V&A museum, gemaakt van kleine strips. Ook kunst inspireert me en werk van Bridget Riley, Sophie Taeuber- Arp en Sonia Delaunay vind ik geweldig mooi. Van de laatste heb ik een schilderij nagemaakt in de vorm van een kleine quilt, omdat ik de beweging in het beeld zo mooi vond en uit wilde zoeken hoe zoiets tot stand komt. Deze quilt hangt boven m’n werktafel.

 

Daarna volgde een quilt met wat zwaardere stof, snijresten van geweven Saristoffen, gecombineerd met een paar Kaffe Fassett stoffen. Deze is uit het boek “Beken kleur” en is eigenlijk een yogamatje. Op de een of andere manier zijn deze twee tot dusver m’n “lievelingsquilts”, geen idee waarom precies. Er zijn meer quilts gemaakt (en twee babyquilts ook weggegeven) en tassen, kussens, hoesjes enzo en er zijn nieuwe in de maak. Aan de ene kant volg ik soms een patroon of werk ik traditioneel en aan de andere
kant werk ik aan een paar quilts zonder een vooraf vastliggend patroon en is het maakproces intuïtiever. Of het modern is of traditioneel of meer richting artquilts… zoiets boeit me niet zo. Het plezier in “iets mooi maken” is voor mij meer wezenlijk, hoewel niet alles me evengoed lukt als ik dacht of hoopte dat het zou worden. Ik ben niet een echte pietje precies, maar gelukkig ben ik ook niet behept met verregaand perfectionisme. Niet alleen omdat er dan niets af zou komen, maar ook omdat ik de idee aanhang van “there’s a crack in everything and that’s where the light comes in”. Kortom, het mag gewoon menselijk handwerk blijven en wel zo dat het iets van de aard van de maker laat zien.
In de loop der tijd ben ik lid geworden van het Quiltersgilde, quiltbee de Cultestickers en van het Dutch modern quilt guild. Ik vind het heel leuk en stimulerend om contact te hebben met quilters en naar regiodagen en gettogethers te gaan als ook om quilttentoonstellingen te bezoeken. Het is inspirerend en gezellig! Ook de uitwisseling van kennis en ervaringen vind ik verrijkend en af en toe doe ik mee aan een uitdaging, een quiltalong of feestelijkheid (bijvoorbeeld een jubileumquilt of blok) en maak een blok of quiltje. Met het DMQG heb ik voor het eerst mee gedaan aan een quilttentoonstelling en in het voorjaar deed ik mee aan de Pantone Challenge, zeker weer wat ervaring rijker!

 

Af en toe surf ik graag op internet en lees ik blogs. De leukste vind ik Entropy always wins (van Hillary Goodwin), quilteuse forever, de website van het Engelse quilt guild, Factotum-of-arts.com, de website van Berthi Smit- Sanders, Kathleen Tracy, Temecula quilts en een aantal Nederlandse weblogjes van de blogrol van het Quiltersgilde.
Ideetjes doe ik op van de sites en blogs, maar ook uit tijdschriften en boeken. De boeken van Jean Wells, Gwen Marston, maar ook Karin Pieterse, Kathy Doughty en Katherine Guerrier spreken aan. Helaas is het niet zo dat ik te weinig ideeën heb…. het is eerder teveel en ik moet mezelf afremmen om niet steeds aan iets nieuws te beginnen. Op technisch gebied denk ik dat er nog veel te leren valt, vooral als het gaat om doorquilten zowel met machine als met de hand. Nu, dit is het voorlopig wel.

groetjes, Hilda

Quiltboek van de maand – juni

geschreven door Ingrid Hoekman 

Deze maand geen boek met patronen of technieken van 1 quilter, techniek of stijl, maar een fijn naslagwerk voor de moderne quilter. Zoals meer quilters in ons gilde, heb ik geen traditionele
achtergrond in quilten, dus ben ik ook niet opgegroeid met de namen van bekende quilters of
quiltblokken. Toen ik begon, kende ik de quilters, die ik op blogs tegenkwam en leuk vond. Sommigen
vanwege de patronen, anderen vanwege kleur/stofkeuze of quilttechniek. Toen dit boek in 2014
uitkwam, gaf het mij mooi overzicht in wie-is-wie in het moderne quilten en wat doen we/ze nu
eigenlijk allemaal.

Quilting with a modern slant – ‘people, patterns, and techniques inspiring the MODERN
QUILT COMMUNITY’


Het boek is geschreven door Rachel May, die in 2008 door een boek over de Gee’s Bend besmet
raakte met het quiltvirus. Ze had geen enkele quiltervaring, maar wist hoe een naaimachine werkte,
kocht stoffen, vond op internet een tutorial voor het maken van een quiltsandwich en deed iets wat
op een bies leek, en daar was haar eerste quilt. Dit boek gaat vooral over al die quilters, die ook dat
moderne quiltvirus hebben.


Opbouw van het boek
Voor het boek zijn meer dan 70 modern quilters geïnterviewd, die vertellen wat hun weg naar
modern quilting was. Soms vanuit het traditionele quilten, zoals Amish of Gee’s Bend en traditionele
quiltblokken, maar soms via een tentoonstelling of quiltboek. Het boek legt eerst heel simpel uit wat
nu eigenlijk een quilt is en vervolgens zijn de interviews verdeeld over 7 hoofdstukken. Hoofdstukken
met titels als A sense of play, Improv, Practicing scale en Coming Full Circle, geven je een idee welke
aspecten van Modern Quilting uitgelicht worden in dit boek. In elk hoofdstuk vind je een
quiltpatroon van die stijl, met snij- en stofinstructies. Ook is er wat verduidelijking bij een techniek
(bijv. appliqueren of improv piecing with scraps) en leestips voor inspirerende boeken of blogs.

Mijn ervaring
Regelmatig kijk ik in het boek voor inspiratie. Soms om een nieuwe techniek te bekijken en misschien
wel uitproberen. Ik heb bochtjes (curves) naaien heel lang niet aangedurfd, maar door maar vaak
genoeg mooie quilts te zien waar die techniek in gebruikt wordt, heb ik het onlangs toch gewaagd.
Het boek verbreedt mijn horizon, ik ben een gewoontedier, en als ik niet af en toe in zo’n boek kijk,
blijf ik lekker doen wat ik ken en kan. Dit boek gaf me verdieping in Improv, waardoor ik dat ook eens
ben gaan proberen. Gewoon kijken of het iets voor mij is. En…het is erg leuk om al die persoonlijke
verhalen te lezen.

Quilting with a modern slant – ISBN 978-1-61212- 63-8 – 224 bladzijden – Engelstalig

#DutchMQGgettogether in Leiden op 3 juni

geschreven door Hilda de Wit (foto’s ook van Hilda, tenzij anders vermeld) 

Zondag 3 juni kwamen vanuit verschillende hoeken van het land weer Dutch-modernquilters samen en deze keer troffen we elkaar in café De Leidse Lente in Leiden. We hadden een mooie lichte ruimte op de bovenverdieping van wat ooit een oude ambachtsschool was. Om iets over tienen dacht ik wat te vroeg te zijn aangekomen, maar in het zaaltje werd al druk van alles klaargezet.  Deveney was, met hulp van Liesbeth en Carla, de organisator van deze dag en Erica zette de computer en beamer in gang voor de fotoreportages.

Langzaamaan raakten alle stoelen bezet en werd er links en rechts kennis gemaakt en herkend. Ja, ja, veel gepraat van achttien quilters, terwijl spullen uit de tassen op tafel kwamen en koffie of thee met een lekkere Leidse bonbon werd rondgedeeld. Gezellig, we hebben er zin in! Rond elf uur bijt Merel de spits af van het programma met een fotoreportage van de Quiltcon Charity quilts vanaf 2015.

foto van Deveney

Merel vertelt over de verschillende jaren van deze Challenge. Bij deze Challenge wordt in een bepaald tijdsbestek een quilt gemaakt, vervolgens wordt deze samen met de andere gemaakte quilts tentoongesteld, om daarna gedoneerd te worden aan een goed doel. De opdracht om met een bepaalde selectie kleuren en een keuze voor bepaalde eisen, van wat in de quilt voor moet komen of juist niet, krijgen aandacht. Dit pakketje eisen aan kleur, vorm en grootte verschilt per jaar, maar ook komen verschillende “modes” binnen het modern quilten naar voren. We praten daar nog wat over door met ondertussen in gedachten al “hoe zullen wij het doen dit jaar?”
De vraag stellen is naar een antwoord willen zoeken en daarmee kwamen we bij het volgende programmadeel aan, dat Deveney uiteen zette.

Dit jaar willen we als DMQG meedoen aan de Challenge en we zullen als groep een grote quilt gaan maken met een voorgeschreven kleurenpalet. Over een patroon voor zo’n grote quilt heeft Deveney ons via de website uitgenodigd om mee te denken en uit de reacties zijn drie hoofdlijnen voor een ontwerp gerold. Kort samengevat, en als ik het goed heb begrepen, ging het om:

  1. een grote tulp over het hele vlak, bestaand uit allemaal kleine blokjes;
  2. een all-over blokpatroon waarbij iedere deelnemer een of meer dezelfde blokken maakt;
  3. een patroon van de kaart van Nederland met in elk deel van die kaart iets specifieks voor dat deel van Nederland.

Na vragen over en weer en enige discussie hebben we gestemd en vrijwel unaniem besloten voor het eerste ontwerp te gaan, d.w.z. een groot patroon samengesteld uit allemaal kleine blokjes, maar geen tulp. We zullen een soort banen maken, zoals je ziet in de bollenvelden als je van bovenaf kijkt,
gemaakt van allemaal kleine samengestelde blokjes van 3” bij 3”.
De precieze, verdere uitleg over de te maken quilt komt eind juni op de website te staan.

 

Wij gingen ons bezig houden met het kleurenpalet van dit jaar: wit, off-white, licht groen, aquablauw, lila, paars en donker paars. De daadwerkelijke officiële kleuren bleken toch in het echt anders te zijn dan we verwachtten en we konden onze meegebrachte stof checken met de stof die Deveney had meegebracht. Na de lunch en met enige naaiinstructies over de te maken blokjes kwamen de machines en het snijmateriaal op tafel en werd er stof verdeeld. We konden beginnen en iedereen raakte op stoom…. hoewel… welke snijmaat voor een 1” blokje? of een hst- blokje?….nog even voordoen hoe je met de hand blokjes naait…oeioei, wat veel werk…. pfff, wat klein zijn die 1” blokjes….

Maar het komt wel goed. Er wordt gesneden en genaaid dat het een lieve lust is en de eerste blokjes verschenen al op het ontwerpbord. Thee en koffie werd ondertussen aan de werktafel gedronken. Er zullen wel meer dan 500 van deze kleine blokjes nodig zijn! De tijd gaat snel. Om een uur of vier is het wel tijd voor de show-and-tell.

Erica bijt de spits af met haar top gemaakt voor het april thema Oranje, de orangepeel in verschillende maten.

Merel heeft een quilt af en een oude top opnieuw ter hand genomen

Greet laat drie quilts zien:

geïnspireerd op een quilt van Brigitte Heitland (Zen Chic)

wedding ring, gemaakt op de naaimachine

foto van Deveney, let op bijzondere vorm van quilt, niet helemaal goed te zien op deze foto.

Hilde liet haar quiltje gemaakt voor de Pantone Challenge, met kleur van het jaar paars zien:

foto van Deveney

Muriel showde een picknickkleed, oprolbaar met draagband:

Esther deed mee aan een blokkenruil waarin zij zelf de basiskleuren van het blok mocht bepalen. Ze voegde daaraan een extra rand in een kleurverloop toe om er nog meer een geheel van te maken. Het werd een hele grote top.

en showde nog een top (haar eigen paperpiece-patroon!) en een scrapquilt, genaaid op papieren stroken (zoals voor bonnetjes)

Joanne toonde haar quilt met Drunkard’s path patroon in batikstof :

foto van Deveney

Ingrid toont de clutch, gemaakt in het thema Lego (met de blokken vanuit de gettogether in Dordrecht). Uit de clutch tovert ze een kussenhoes met het Drunkard’s path patroon tevoorschijn:

 

Eva-Marie laat een stapel blokken zien genaaid volgens het Spiderwebpatroon, gemaakt door allemaal verschillende mensen. Door ze zo te verzamelen hoef je niet tig keer eenzelfde blok te maken en de kans op meer variatie in kleur en stof is groter. Daarnaast toont ze ook ene quilt met economy-blok, gemaakt in een drukke tijd, waarbij ze steeds twee blokjes gesneden bij de naaimachine klaar had liggen, heel uitnodigend…

foto van Deveney

 

Emmely komt ietwat verlegen met een kussenhoes in de kleuren bruin en beige, gemaakt van stof uit een scrapbag. Na een grapje en gelach (bruin/beige is over het algemeen geen favoriete kleur onder moderne quilters) is er waardering voor de gemaakte hoes en er is zeker ruimte voor ieder met een eigen wijze en inbreng. De meesten kennen Gwen Marston en haar ideeën over “Liberated Quilts” en al zij is wel sinds
vorig jaar met pensioen gegaan, maar haar ideeën gelukkig nog lang niet.

foto van Deveney

 

Last but not least laat Deveney haar mooie grote quilttop zien. Ze wil ooit nog eens het patroon maken nu deze wat licht van kleur is hier en daar, zovertelde ze, maar velen onder ons vinden deze top alvast mooi!

 

En dan is het zomaar vijf uur geworden en wordt er ingepakt, opgeruimd en gaat iedereen weer naar huis na een gezellige drukke dag. Het ontwerpbord zit weer in een tas en ook de al gemaakte blokjes. Dat waren er 108, die hier en daar al oppopten op Instagram.

Hartelijk dank aan Deveney, Liesbeth, Carla, Merel en Erica voor de organisatie en invulling van de gettogether en alle deelnemers voor de gezelligheid en inbreng!

Tot de volgende en een fijne zomer gewenst!

Japanse inspiratie in Leiden

geschreven door Carla Thompson

 

In het kader van ‘schrijf een blogje voor de blog van de DMQG met een vleugje Japan’ ging ik met mijn oudste zoon (21) maar eens kijken bij het Von Sieboldhuis in Leiden met de verwachting daar ook Japans textiel te kunnen zien. Het Von Sieboldhuis is gevestigd in een mooi oud pand aan het Rapenburg 19 in Leiden en het is heel leuk en leerzaam om er eens rond te lopen.

Philipp Franz Balthasar von Siebold was een Duitse jonkheer die van 1823 tot 1829 arts was op Dejima, de kleine Nederlandse nederzetting bij Nagasaki. Buitenlanders mochten Dejima niet af omdat de Japanse keizer bang was dat zijn land, net als China, door buitenlanders overgenomen zou worden.  Von Siebold was in het bezit van landkaarten van Japan en dat werd beschouwd als spionage dus in 1829 mocht hij vertrekken. Via Batavia reisde hij naar Nederland waar hij zich vestigde op landgoed Nippon bij Leiderdorp. Hij nam een grote verzameling Japanse planten en goederen mee naar Nederland. Veel tuinplanten als de hosta en de hortensia zijn via de Hortus Botanicus in Leiden in onze tuinen terechtgekomen.

  

Een aantal jaren geleden is er in Leiden een grote kimono tentoonstelling geweest, waar echt prachtige exemplaren te zien waren, maar nu was er niet zo heel veel textiel te zien helaas. Er was een kastje met wat garens, een paar lijstjes met stukjes stof en wat kimono’s en kleding die gebruikt werd bij toneelspel en door samurai. Het opvallendst was, vond ik, een Jinbaori, een mouwloze mantel, geïnspireerd op de kleding van de Portugezen en de Spanjaarden die over de wapenrusting gedragen werd. Prachtig geborduurd.

Mijn zoon was erg onder de indruk van de tentoonstelling over maskers van toneelspelers en krijgsheren. Deze tentoonstelling is nog te zien tot 27 mei.

Op 20 mei van 12 tot 5 uur is er een grote Japanmarkt op het Rapenburg in Leiden; meer dan 75 kramen zullen allerlei Japanse waren verkopen. Van prenten, tot sushi en kimono’s. Het Von Sieboldhuis is dan ook gewoon open!  

Quiltboek van de maand – mei

geschreven door Ingrid Hoekman

Het thema voor de maand mei is JAPAN. Mijn ontdekkingsreis, waarin ik het quilten ontdekte, begon bij Zakka uit Japan. Vaak omschreven met de vage term: diverse of huishoudelijke goederen. Het is vooral een mooie ontwerpstijl, gericht op alledaagse voorwerpen. Vaak wordt er een combinatie van bedrukte katoen, denim, linnen en/of  wol gebruikt. Simpele voorwerpen worden mooier voor dagelijks gebruik. Onderstaand boek is al wat ouder: I love Patchwork van Rashida Coleman-Hale is uit 2009.

I love patchwork

Rashida Coleman-Hale is één van mijn favoriete ontwerpers. Ze ontwierp stoffen, vaak met Japanse thema’s zoals kraanvogels en koi karpers voor Timeless Treasures en Cloud9 Fabrics. Haar moeder was een bekend model in Japan, waardoor Rashida veel van de Japanse cultuur heeft meegekregen. Vanaf  2016 maakte ze deel uit van de 5 ontwerpers, die samen Cotton+Steel vormden voor RJR Fabrics. Ook daar kenden haar ontwerpen vaak een Japans thema. Helaas stoppen de 5 dames met Cotton and Steel. Ik hoop maar dat Rashida en de andere dames, niet stoppen met het ontwerpen van (quilt)stoffen.

Opbouw van het boek

In het boek staan 21 patronen voor allerlei projecten, van groot tot klein. Geschikt voor de naaimachine of met de hand. Het begint met een uitleg over de gebruikte materialen en het naaigerei, dan een toelichting op linnen en katoen, en als laatste wat snij- en naaitechnieken. De rest van het boek is voor de projecten, zoals een naaisetje voor op reis, etui, quilt, naaimachinehoes, kussen, tas, tafelloper, etc. Achterin het boek vind je de patroondelen en een handige woorden- en bronnenlijst. Ideaal als je nog niet zo bekend bent met de terminologie of moeite hebt met het vinden van de materialen.

Mijn ervaring

Toen ik het boek kocht, was ik een absolute beginner, totaal geen ervaring met het naaien van wat dan ook. Voor mij was de uitleg voldoende, meer diepgang in de stoffen en techniek had ik niet nodig, om direct aan de slag te kunnen en iets leuks te maken. Ik zie nu dat er ook een patroon voor een plusquilt in staat. Ik denk dat ik daar maar eens snel aan ga beginnen. Ik heb de tafelloper uit het boek gemaakt voor mijn grootste ‘afnemer’: mijn moeder, altijd blij met experimenten. Een ander idee uit het boek, heb ik nog steeds niet in praktijk gebruikt: letterstempels op linnen. Rashida maakt placemats en voegt de teksten fork, knife & spoon toe.

Misschien is het mijn liefde voor Zakka, die me verblindt, maar ik vind het boek er totaal niet verouderd uitzien. De fotografie is eenvoudig, de gebruikte stoffen zijn nog steeds van nu. Vanzelfsprekend heb ik ook haar andere boek Zakka Style uit 2011 gekocht. In dat boek heeft ze Zakka items verzameld van andere bloggers/naaisters. Bijgevoegde foto’s zijn van items uit beide boeken.

I love patchwork  – ISBN 978-1-59668-142-2  – 160 bladzijden – Engelstalig 

(N.B. het boek is enkel nog 2e hands en digitaal verkrijgbaar) 

Een nieuwe maand, een nieuw thema: JAPAN (en de #DutchMQGgettogether)

De afgelopen maand  stond in het teken van ORANJE. Een kleur die niet bij iedereen even geliefd bleek… Het was een maand van ontdekkingen: “goh, ik gebruik toch vaker oranje dan ik dacht”(Deveney), “oranje in combinatie met zwart en wit werkt veel beter dan ik dacht, het is zelfs mooier dan met rood” (Ingelhoe), “ik word er vrolijk van” (Merel). Er werden heel verschillende projecten gemaakt: van een quilt van een zonsondergang (uiteindelijk toch zonder kat op een motor) (Zeeuwse krab), een rond tasje met sinaasappelvorm (Irene), een zakje met oranje goudsbloem (Hilda) en er werd gepuzzeld met het orangepeel blok.  Kortom een vruchtbaar maandje.  Kijk vooral eens op het forum en volg de #dutchMQGthemavandemaand op Instagram.

v.l.n.r.

Merel, Sewfeelgood, Ipatchandquilt

Hilda, Marly_rijlaars, Irene,

Zeeuwse krab, Deveney, Ingelhoe

 

 

 

 

 

 

 

 

Het nieuwe thema is Japan, denk boro, sashiko, shibori, kersenbloesem, sushi, kawaii, enz. Benieuwd wat dat zal opleveren! Het inspiratievel staat op de ledenpagina en er is ook weer een forum om ideeën uit te wisselen.

En… heb je je al opgegeven voor de #DutchMQGgettogether in Leiden op 3 juni?

Zondag 3 juni van 11.00 tot 17.00
Galerie Café Leidse Lente
Haagweg 4 A11
2311 AA Leiden

Programma
10:30 Inloop met een kopje koffie/thee en een Leidse lekkernij.
11:00 Een foto reportage van Quiltcon en charity quilts, gevolgd door de uitleg van het gezamenlijke project.
12:30 Lunch met een heerlijk broodje verzorgd door Café Leidse Lente.
Na de lunch gaan we aan de slag met het gekozen ontwerp en sluiten we af met een show & tell.

Praktische informatie
Deze locatie is zowel met het openbaar vervoer als met de auto goed te bereiken. Je kunt de auto voor €4 per dag parkeren bij het café. De zaal is op de eerste verdieping en er is geen lift aanwezig. Naaimachines kunnen mee, wel zelf een verlengsnoer meebrengen.

De kosten voor deze dag zijn €25 voor leden en €30 voor niet- leden.
Aanmelden? Stuur voor 25 mei een email naar info@dutchmqg.nl met je naam en maak het bedrag over naar NL37 INGB 0007 8550 93 t.n.v. DutchMQG o.v.v. Gettogether Leiden.Na betaling ontvang je een bevestiging met de details en een routebeschrijving.

Het belooft weer een hele gezellige dag te worden. Meld je snel aan!