Modern Quilting: schaal & pixels

Dit is deel 3 in de serie over verschillende stijlen binnen modern quilten. We hopen je met deze blogs een beter beeld te geven van de moderne stijl. Op de pagina Wat is modern quilten vind je een ingrediëntenlijst van verschillende aspecten die je tegen kunt komen in een moderne quilt. Deze blog is een samenwerking tussen Merel & Deveney.

Dit keer bespreken we schaal & pixels. Twee onderwerpen die apart op de lijst van de saladebar staan, maar die veel met elkaar te maken hebben.

Schaal is een begrip dat we in het dagelijks leven veel tegenkomen. Het gaat over formaat en verhouding. Heel letterlijk komt het terug op landkaarten met een schaalstokje dat aangeeft wat de afmetingen betekenen. We kennen vast allemaal de regel nog wel van school: 1 cm op de kaart is 1 km in het echt. Ook heb je vast weleens gehoord van een “schaalmodel”. Dat kan een replica zijn van een auto die met de exacte afmetingen is nagebouwd, maar dan in het klein. Ook een Maquette is hier een voorbeeld van. Een 3D-model van een gebouw om een betere indruk te krijgen van de werkelijkheid. Het gaat dus om dezelfde verhoudingen tussen de afmetingen van het model en het object.

Pixels zijn de minuscule puntjes waar een beeldscherm uit is opgebouwd. Iedere pixel kan een eigen kleur aannemen en al die stipjes vormen bij elkaar een afbeelding. Als je heel ver zou inzoomen zie je dat die pixels eigenlijk vierkantjes zijn en daar kunnen we wel wat mee in de quilt wereld.

Beide principes gaan dus over afmetingen. Het vergroten en verkleinen van een blok of het in- of uitzoomen op je quilt. Natuurlijk is een combinatie van de twee ook een mogelijkheid.

Uit de kunst

In kunst is schaal een belangrijk onderwerp. Voordat je begint denk je vaak na over de afmetingen die je wilt gebruiken. Soms afhankelijk van het eindresultaat en soms ook van het materiaal dat je beschikbaar hebt. De compositie is een cruciaal aspect van een kunstwerk en dus moet je goed nadenken over de verhoudingen tussen de objecten. Je kunt een onderwerp extra benadrukken door het op te blazen of te minimaliseren. Is het object belangrijk of mag het juist worden weggecijferd? Wil je dat het opvalt of is het meer een geheim of grap waar de kijker naar moet zoeken?

Spoonbridge and Cherry (1985–1988) – Claes Oldenburg en Coosje van Bruggen. Minneapolis Sculpture Garden.

Deze enorme lepel is een voorbeeld van het werk van Claes Oldenburg en Coosje van Bruggen die bekend staan om het uitvergroten van alledaagse voorwerpen. Hun objecten werken vooral een gevoel van verbazing op dat wordt versterkt door het gebruik van andere materialen dan waar het origineel van gemaakt is. Veel van deze grote werken behoren tot de moderne kunststroming “pop art”. Deze kunstenaars wilden de kunstwerken uit het museum halen en naar de gewone mens toe brengen. De projecten zijn vooral bedoeld ter decoratie en zijn te vinden in steden en parken, waar veel mensen ze kunnen bewonderen en waar ze extra opvallen in de omgeving. De huidige consumptiemaatschappij staat wel centraal in deze stijl. Kenmerkend is dat ze zich hier juist niet tegen af willen zetten, maar er gebruik van maken: geen gedoe en achterliggende theorieën. Het vergroten van een blok, tekst of afbeelding in je quilt kan een grote impact maken. Vooral gecombineerd met een duidelijk contrast kan het overweldigend overkomen, grappig of een sterke boodschap weergeven.

Tegenovergesteld aan vergroten is natuurlijk verkleinen. Meteen komen termen als miniaturen en diorama’s naar boven drijven. Wat mensen hierbij vooral aanspreekt is dat je een alledaags object in 1 hand kunt vasthouden. Kleine voorwerpen worden vaak als schattig gezien. Denk eens aan die babyschoentjes die lijken op je eigen schoenen. Het maken van poppenhuizen en diorama’s is een populaire hobby, niet alleen als kinderspeelgoed, maar zeker ook bij volwassenen. Met miniaturen kun je je eigen droomhuis of zelfs je hele eigen wereld creëren. Je kunt veel creativiteit kwijt in het uitzoeken en ordenen van je onderdelen of je kunt ze zelf bouwen. Maar deze kleine voorwerpen kunnen ook heel nuttig zijn. Bijvoorbeeld miniatuurschilderijen in een medaillon om je geliefde bij je te dragen. Kunstenaars maakten hier hun beroep van, maar de vraag verdween toen de fotocamera werd uitgevonden. Van miniaturen kun je ook veel leren. Een maquette om te peilen of het bouwwerk wordt zoals je voor ogen had of een wetenschappelijke test in het klein nabootsen voor je aan het echte werk begint.

Pixelkunst

In de jaren 80 was pixelart enorm populair. Dit kwam door de opkomst van de computers en games. De schermen waren toen ook al opgebouwd uit pixels. De techniek was echter nog niet zo goed ontwikkeld als dat wij hem nu kennen. De pixels waren een stuk groter en je kon dus ook echt de vierkantjes op het schermpje zien. Eerst waren de afbeeldingen alleen in zwart-wit en later in een zeer beperkt kleurenpalet. Denk hierbij aan klassieke games als Pacman en Mario. Dit principe gebruik je eigenlijk ook met kruissteek borduren, strijkkralen en mozaïek. Je kunt daar ook inspiratie vinden voor deze stijl door op Pinterest te zoeken naar “cross stitch patterns” en “Perler beads”

Tegenwoordig hebben we veel meer opties beschikbaar, maar de kunst blijft zo min mogelijk kleuren te gebruiken. Minimalisme is onderdeel van deze stijl. Dat brengt een aantal beperkingen met zich mee. Om een afbeelding een realistische uitstraling te geven is schaduw nodig, dat is toch lastig met maar 1 kleur rood. Om dit probleem te omzeilen is “dithering” bedacht. Door het creëren van ruis ontstaat er kleurverloop. Hoe groter de witte ruimtes hoe lichter de kleur lijkt. Dit is een hele interessante techniek die ook met andere vormen dan pixels kan worden toegepast. Caro Sheridan is met deze techniek aan de slag gegaan.

Pixel Pusher II – Caro Sheridan, 2014. Aangeboden door The Modern Quilt Guild. Alle rechten voorbehouden.

Een iets verfijndere versie van dit idee is het pointillisme. Een schildertechniek uit de achttiende eeuw waarbij een afbeelding wordt opgebouwd uit stipjes die elkaar niet raken. Gek genoeg wordt er alleen gebruik gemaakt van primaire kleuren. Door de minuscule puntjes raken je hersenen in de war. Een blauwe stip naast een gele wordt gezien als groen. Ook Vincent van Gogh maakte gebruik van deze techniek, maar gaf er zijn eigen draai aan. Hij zette naast stipjes ook kleine streepjes op het doek en volgde de kleur regels niet op.

Tuin met geliefden: Square Saint-Pierre -Vincent van Gogh (1853 – 1890), Parijs, mei 1887

Olieverf op doek, 75.0 cm x 113.0 cm. Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)

Traditioneel vs modern

Een quilt is bijna altijd opgebouwd uit blokken. Die blokken plaats je in een grid, vergelijkbaar met ruitjespapier, in rijen aan elkaar. In traditionele quilts zijn de blokken vaak van dezelfde maat. Denk aan een sampler waarbij je allerlei verschillende blokken maakt die precies naast elkaar passen. Dat betekent natuurlijk niet dat een sampler niet modern kan zijn. Een andere veel voorkomende variant is een groot blok in het midden als pronkstuk, omringt door kleinere blokjes in dezelfde stijl, ook wel een medaillonquilt genoemd.

Bij modern proberen we die vaste maten en even grote blokken een beetje los te laten. Een klein blok, kan naast een groter blok. Ook worden de blokken niet altijd in even grote of brede rijen aan elkaar genaaid.

Traditionele quilts zijn vaak ook gekenmerkt door kleine blokken met kleine stukjes,  6” komt bijvoorbeeld veel voor. In moderne quilts, net als in de moderne pop art quiltstroming werken we vaak groter en met meer contrast tussen de kleuren en prints.

Inspiratie

Naast het letterlijk vergroten en verkleinen van blokken kun je ook eens aan de slag met schaal in stoffen. Prints worden meestal ingedeeld in grote (focus), middel en kleine (basis) afbeeldingen. Een focusprint kun je gebruiken om je kleurenpallet op te baseren en voor grote blokken waar de afbeelding goed tot zijn recht komt. Heb je er al eens aan gedacht om hem juist op te knippen zodat de afbeelding niet meer herkenbaar is? Dit geeft het effect van veel variatie en verschillende kleuren terwijl je maar 1 stof hebt gebruikt. Ook als je een stofje niet zo mooi vindt kan dit een leuke techniek zijn om hem toch te gebruiken. Je kunt ook bepaalde delen van een grote print gebruiken bij “fussy cutting” om zo nieuwe patronen te laten ontstaan. Vaak kiezen we voor een achtergrondstof iets kleins en neutraals zodat het ontwerp van het blok goed zichtbaar is. Draai het eens om en gebruik een drukke achtergrond voor een hele nieuwe look. Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden. Gebruik de stoffen eens anders dan je normaal zou doen.

untitled – Lindsay Stead, 2014. Aangeboden door The Modern Quilt Guild. Alle rechten voorbehouden.

Deze quilt heeft een hele moderne uitstraling, maar is eigenlijk gebaseerd op een heel klassiek blok: flying geese. Door de driehoeken uit te vergroten en alleen gebruik te maken van zwart en wit krijgt het ontwerp een hele grafische uitstraling.

I Like BIG Blocks and I Cannot Lie – Allison Chambers, 2014. Aangeboden door The Modern Quilt Guild. Alle rechten voorbehouden.

Tja, wat valt hier nog aan toe te voegen. Dat is een waarheid als een koe.

Separated – Valerie Luberecki. Aangeboden door The Modern Quilt Guild. Alle rechten voorbehouden.

Van heel groot gaan we even naar heel klein. Heb je het mini avontuur van Nightquilter gevolgd op Instagram? In 100 dagen maakte zij 100 mini blokjes van 1,25” finished. Ongelofelijk priegelig. Dit resulteerde in deze miniquilt en 100 prachtige bijbehorende foto’s.

100 Days of Sewing Smaller – Kitty Wilkin

In deze quilt zie je een combinatie van een aantal verschillende formaten vierkanten. De grote (nog steeds mini) en kleine blokjes door elkaar geven een speels en dynamisch effect. Winnares van de people’s choice ribbon Quiltcon 2019. Wat een werk moet dit geweest zijn. Het is zeker een leuk idee om dezelfde blokken in één quilt te combineren. Denk eens aan een sterblok in 3,4,6 en 12 inch.

Tulips in bloom – DutchMQG, 2018

Een goed voorbeeld van de combinatie van de twee technieken is onze eigen charityquilt: tulips in bloom. De blokken zijn zo op kleur gelegd dat ze één grote abstracte/pixelafbeelding van een bollenveld vormen. Het veld is alleen herkenbaar van veraf. Hoe dichter je bij de quilt komt hoe meer details er te zien zijn. De afbeelding bestaat niet alleen uit verschillende kleuren, maar ook nog uit mini patchworkpatronen. Zo ontstaan er verschillende lagen in de quilt. De kleine details vormen een groot landschap.

Ook bij the MQG worden pixelafbeeldingen gebruikt als inspiratie. De maakster van deze quilt heeft gebruik gemaakt van zowel vierkantjes als driehoekjes. Een leuke variatie op de gewone pixels.

Holy Sh*t Sherlock by Kristy Daum, 2014. Aangeboden door The Modern Quilt Guild. Alle rechten voorbehouden.

Als je wat simpeler wilt beginnen kijk dan eens naar dit leuke boekje van Irene van Sugaridoo dat ze samen schreef met Studio Koekoek. Een boek vol met pixelpatronen rondom het thema sprookjes. Je kunt de patronen niet alleen gebruiken voor quilts, maar ook voor bijvoorbeeld borduren en haken.

Hoe deze techniek precies werkt kun je goed zien in dit filmpje van Rob van Man Sewing. Hij gebruikt een bijzonder soort vlieseline met een raster, waardoor je niet alle vierkantjes los aan elkaar hoeft te naaien. Het ziet er erg snel en handig uit.

Wil je zelf ook een afbeelding omzetten in pixels dan kun je gebruik maken van deze website.  Je kiest een foto van je computer en vult in hoe breed hij mag worden en hoeveel kleuren je maximaal wilt gebruiken. De patronen zijn eigenlijk voor borduren, maar het vormt een goede handleiding voor een quilt.

Tot slot

Hopelijk hebben we je genoeg handvatten gegeven om met deze speelse techniek aan de slag te gaan. Bij het schrijven van deze blog kwamen we telkens nieuwe onderwerpen en invalshoeken tegen waarin pixel en schaal zijn gebruikt. We hebben geprobeerd overal een klein stukje over te schrijven, maar je kunt je nog veel verder in de inspiratie verdiepen. Het is zo leuk om iets nieuws te leren en te zien hoe quiltontwerpen samenhangen met andere disciplines.

Als je iets van de inspiratie gebruikt, kun je foto’s plaatsen op het forum. We vinden het erg leuk om te zien hoe je deze nieuwe technieken gaat toepassen. Heb je ideeën voor een van de overgebleven onderwerpen uit de saladebar dan willen we dat graag horen via info@dutchmqg.nl. Bedankt voor het lezen!

Quiltboek van de maand: mei

geschreven door Inghelhoe

Deze maand een nieuw boek, wat ook mooi aansluit bij het thema Vorm-Restvorm. Een boek, waar ik al een poosje naar uitkeek en wat me hopelijk inspireert om eindelijk eens met Improv aan de slag te gaan.

Inspiring Improv – Nicolas Ball

Via Instagram volg ik Nicolas Ball, @quiltsfromtheattic al een paar jaar. Nicolas is een quilter uit Cardiff, Wales, met een heel eigen stijl en kleurgebruik. Zijn plusquilt stond ooit in het magazine Quilt Now, en is nog steeds een ‘wanna-make’project van mij. Na het lezen van dit boek komt daar misschien nog een ander project van hem bij.

Opbouw van het boek

Het boek bestaat uit 3 delen: de planning, het oefenen en de vooruitgang (de quilts). In de planning vind je een handreiking hoe je het boek kunt gebruiken, waar je inspiratie vindt, welke gereedschappen van pas komen en tips om de kleurkeuze of stofjes te bepalen.

In deel 2, het oefenen, worden zes verschillende improvtechnieken uitgelegd aan de hand van duidelijke tekeningen en mooie foto’s. Het is absoluut geen hogere wiskunde en geeft mij waarschijnlijk net dat zetje om eens echt met improv aan de slag te gaan.  Ik hou van blokken maken en Nicolas doet eigenlijk dat ook: hij maakt ‘units’, waar hij vervolgens ‘sections’ van maakt. Natuurlijk is er ook aandacht voor het quilten en de bies. Mocht je nog tegen problemen aanlopen tijdens het oefenen van de verschillende technieken, dan heeft Nicolas daar ook over nagedacht.

In deel 3 vind je 12 quilts, waarin de verschillende technieken uit deel 2 zijn toegepast. Voor elke quilt een toelichting op de stofkeuze, indicatie van de moeilijkheidsgraad (1, 2 of 3), de inspiratie, de benodigdheden en vervolgens de uitleg, hoe je de quilt kunt maken, en nog belangrijke hoe je JOUW quilt maakt.

Mijn ervaring

Het boek is zo recent uitgegeven, dat ik er nog niets uit gemaakt heb. Merel heeft me enkele jaren geleden eens de techniek voor de improv curves uitgelegd (recentelijk ook op deze blog bij Vorm – Restvorm) en die heb ik toen in een etuitje gebruikt. Hopelijk kan ik dit jaar met inspiratie en zelfvertrouwen uit dit boek aan iets groters beginnen. Overigens staat de plusquilt niet in dit boek.

Inspiring Improv – Nicolas Ball  – ISBN-13: 978-1-940655-37-6 – 144 bladzijden – engelstalig

 

Een DutchMQG lid stelt zich voor: Nathalie

Hallo, ik ben Nathalie of sewfeelgood op Instagram. Misschien een beetje een buitenbeentje gezien ik in België woon, maar ik heb door de jaren heen gemerkt dat quilten geen grenzen kent. Letterlijk en figuurlijk!

Tijdens mijn jeugd heb ik vooral gebreid, ook al zaten naald en draad in mijn genen. Op school kregen we wekelijks brei- en haakles en ik vond het heerlijk om tijdens het weekend nieuwe steken uit te proberen. Wintertruien en sjaals, gehaakte hesjes, geen enkel ingewikkeld patroon ging ik uit de weg. Op dat ogenblik was er nog geen sprake van quilten, ook al zag ik mijn grootmoeder dagelijks achter haar naaimachine zitten. Zij was naaister van beroep en werkte voornamelijk in opdracht van kledingwinkels om kleding aan te passen op maat. Ze maakte daarnaast haar eigen kleding en soms ook iets voor mij (onder andere mijn trouwjurk!).

Zoals velen ontdekte ik patchwork op een heel toevallige manier tijdens mijn eerste zwangerschap. Je kent het wel, verplichte rust, je wil iets om handen hebben en vindt toevallig een boek met quiltpatronen. De quilttop geraakte net af voor de bevalling en ook al duurde het nog jaren vooraleer ik opnieuw tijd had om met lapjes stof aan de slag te gaan. Toen ik me aansloot bij een lokale groep quilters, lukte het me beter om tijd te maken om te patchen. De patroontjes zocht ik in boeken en ik probeerde (met vallen en opstaan!) zo veel mogelijk uit.

Quilttop met konijnen voor mijn zoon, nog steeds een UFO!

Mijn allereerste afgewerkte quilt, gebaseerd op de typisch Amish quilts, maakte deel uit van de tentoonstelling van de Belgische Quilters gilde. Op dat ogenblik naaide ik meestal met de naaimachine, maar quilten deed ik met de hand. Zo bleven er natuurlijk veel tops liggen, wat achteraf gezien misschien niet zo erg is, gezien de compositie (voornamelijk de kleurwaarden) vaak  wat te wensen overliet!

Jacob’ Ladder, mijn eerste volledig afgewerkte quilt. Machinaal genaaid, met de hand gequilt

 

De vrouwen van het quiltersgroepje gingen uiteindelijk elk hun eigen weg, waardoor het opnieuw zoeken werd naar verwante naaisters. Patchwork is voor mij namelijk delen: ideeën, stofjes, quilts, ervaringen. Ik volgde ondertussen enkele keren per jaar een workshop om technieken onder de knie te krijgen en bezocht zo veel mogelijk quiltwinkels om inspiratie op te doen. Tijdens een reis in Schotland en een bezoekje aan My Bear Paw (echt de moeite!) vroeg Jo Avery of ik een Instagram account had. Hierdoor ging een nieuwe wereld voor me open. Plots maakte ik kennis met zo veel verschillende vormen van patchwork, de mogelijkheden kenden geen grenzen meer.

Ik probeerde allerlei dingen uit, van sashiko (niets voor mij!) tot improvisatie. Ik begon ook steeds meer machinaal te quilten waardoor ik meer en meer quilts afwerkte. Ondertussen weet ik dat ik hou van een patroon, een structuur die de stof tot leven brengt. Alle quilts die ik maak zijn gemaakt om te gebruiken, om iemand een warm gevoel te geven. Ik blijf mijn grenzen verleggen door deel te nemen aan QAL/SAL en probeer hierdoor nieuwe kleurencombinaties, patronen, technieken, enz. uit. Een bijkomend voordeel is dat mijn vriendengroep, zowel virtueel als echt, steeds groter wordt. Daarnaast volg ik ongelooflijk getalenteerde mensen als lid van de MQG en op Instagram (check Tara Faughnan!) als inspiratiebron.

Toen ik merkte dat er een lokale afdeling van de MQG werd opgericht, was ik daarom ook meteen enthousiast!  Samenkomen met andere gelijkgestemde quilters werkt motiverend en inspirerend. Mijn “te maken” lijst blijft dan ook steeds groeien, gaande van een traditionele double wedding ring quilt (misschien à la Victoria Findlay Wolfe) tot gebruik van kleurenpaletten die buiten mijn comfortzone liggen. Misschien is dat wel het leukste aan quilten, dat er geen grenzen zijn!

Groetjes Nathalie

Meest recente quilttop #endgamequilt

 

In mei / juni is het FEEST!

want DutchMQG bestaat al weer twee jaar. Een mooie aanleiding voor het nieuwe thema-van-de-maand. We zijn heel benieuwd wat jullie voor feestelijks kunnen verzinnen.

In maart-april maakte Zeeuwse Krab een prachtige VORM-RESTVORM-quilt: een eigen ontwerp met free-motion-quilten.

En ook Zonnebloemetje gebruikte de thema-inspiratie voor een prachtig kussen. Een puzzel om te maken als je het mij vraagt, met heel slim gebruik van stofjes!

Ook Hilda ging met het thema aan de slag. Kijk maar eens op het forum naar haar quilttop met priegelpuntjes!

Het themablad voor deze maand staat weer klaar op de ledenpagina, al is het wat kleiner dan andere keren. Excuses daarvoor. Het was een beetje druk de afgelopen tijd.

Een DutchMQG-lid stelt zich voor: Anne-Marie

Hoi, mijn naam is Anne-Marie. Ik ben getrouwd en heb 3 kinderen, waarvan er inmiddels nog maar 1 thuiswonend is.

Al van jongs af aan ben ik aan het handwerken. Ik had een tante die erg creatief was. In de herfstvakantie gingen mijn nicht en ik (wij scheelden maar 3 dagen in leeftijd) bij haar logeren. Elk jaar leerden we een iets nieuws. Zo heb ik op mijn achtste een wandkleed genaaid op de naaimachine. Verder heb ik leren borduren, batikken, kantklossen, frivolité etc. Bij mijn moeder thuis heb ik mijn eigen kleding leren naaien.  Terwijl het tijdens mijn middelbare schooltijd  erg ‘in’ was om te haken en te breien.

Toen ik ging studeren heb ik al snel van geld van een bijbaantje mijn eerste naaimachine gekocht om mijn eigen kleding te maken. Heerlijk naar de zaterdagse lapjesmakt in Utrecht! Toen de kinderen klein waren heb ik veel kleding voor hen gemaakt. Maar ook de trouwjurk van mijn zus!

Ik ben jaren geabonneerd geweest op de Ariadne, toen het nog een handwerkblad was. Daar kwam ik voor het eerst het quilten tegen. Het leek mij toen al leuk om dat ook ooit te kunnen.

In 2002 heb ik een beginnerscursus gevolgd  en ik quilt nu zo’n 17 jaar. Hoewel ik altijd wel een voorkeur voor frisse kleuren had, was het in de begin jaren nog redelijk traditioneel. Op de quiltbeurzen kwam ik echter Françoise Maarse met haar winkel tegen. Ik werd helemaal blij van haar quilts en het  vrolijke kleurgebruik. In 2011 heb ik voor het eerst meegedaan met een Mysterie van Françoise: de Carrousel. Voor mij een geweldige uitdaging om op deze manier uit mijn comfort zone te komen; Elke maand een opdracht via de post en instructies op haar blog Fabric Wonderland. Zelf bepalen waar welk stofje, alleen maar globale aanwijzingen . Ik vond het geweldig.  Hoewel de Carrousel nog steeds alleen maar een quilttop is (want ja het zelf quilten moet wel mooi zijn!), is het wel mijn lievelingsquilt!

Hierna heb ik aan nog een paar mysteries meegedaan: Sweet Heart en De Hof van Adriana.

De afgelopen jaren heb ik met een paar BOM’s  van Sarah Fielke meegedaan met veel needle turn applicatie wat ik heerlijk vind.

Waar ik mij verder in wil bekwamen is het zelf machinaal doorquilten van mijn quilts. Ik heb de Sweet Heart op mijn eigen machine doorgequilt. Hoewel mijn omgeving vindt dat dit goed is gelukt, ben ik zelf (als perfectionist) niet helemaal tevreden met steeklengte etc. Voor mij ligt daar de uitdaging de komende jaren!

Naast quilten hou ik erg van fotograferen. Ook dit doe ik ook al sinds mijn jeugd. In 2013 had ik een nieuwe digitale spiegelreflex camera gekocht. Dat was voor mij aanleiding om een instagram account aan te maken @ anne_mariedonselaar. Ik wissel daar quilt foto’s af met foto’s die ik tijdens onze fiets- en wandeltochten maak.

Expeditie MQG #2: Quilt Gallery

geschreven door Deveney.

Als lid heb je een inlog bij The Modern Quilt guild in Amerika gekregen. Je hebt vast wel eens op de site gekeken, maar heb je er ook echt iets mee gedaan? Ik zal eerlijk bekennen dat ik er zelf ook nog niet aan toegekomen ben. Daarom ga ik nu op onderzoek uit!

Ahoy!

Welkom bij deel 2 van onze expeditie. Ik wil jullie eerst even bedanken voor de leuke reacties op de vorige post. Heel leuk om te zien dat sommigen de site zijn gaan verkennen en wat plannetjes hebben gemaakt voor blokjes en projectjes. Dat was ook precies mijn bedoeling, niet om jullie met nog meer werk op te zadelen, maar om gewoon eens inspiratie te zoeken in de bronnen die al beschikbaar zijn.

Vorige keer hebben we gekeken bij de block studies (even klikken als je het terug wilt lezen). Dit zijn moderne, veelzijdige blokken die zijn ontworpen door MQG-leden. Je krijgt naast een duidelijke werkbeschrijving ook verschillende quilt layouts te zien voor de mogelijke toepassingen van het blok. Erg interessant en verrassend.

Vandaag was ik geïnspireerd door het nieuwe thema van de maand: vorm-restvorm. Ik schreef kort geleden al samen met Merel een blog over Negative space en ik werd daardoor nieuwsgierig naar de opties van dit brede thema. Na wat rondneuzen vond ik de meeste voorbeelden in de galerij, dus daar gaan we eens wat dieper op in.

Quilt Gallery

Op de website van the MQG vind je een grote galerij met foto’s van moderne quilts. Het is een verzameling van de mooiste werken van leden over de hele wereld. De quilts dienen vooral ter inspiratie. De makers zijn vernoemd, maar er worden geen patronen of beschrijvingen gegeven. Een leuke uitdaging dus om er zelf mee aan de slag te gaan en de dingen eruit te pikken die jou aanspreken.

Routebeschrijving

De galerij is vrij makkelijk te vinden. Eerst log je in op www.themodernquiltguild.com met je gebruikersnaam en wachtwoord. Rechts bovenaan de pagina vind je een rijtje oranje blokjes bij “Quick links” en daar staat ergens onderaan het balkje “Quilt Gallery”. Je hoeft er alleen maar op te klikken.

Om het zoeken wat makkelijker te maken kun je bovenin met de blauwe woorden filteren op techniek, ontwerp of gebeurtenis.

Aanbevelingen

Ik heb dit keer vooral gelet op quilts die me deden denken aan vorm-restvorm. Hopelijk heb ik nog wat tijd deze maand om ermee aan de slag te gaan, want ik heb nu ideeën genoeg.

Quilts waarbij de restvorm letterlijk is gebruikt komen veel voor in de galerij. Hieronder een kleine opsomming. De driehoeken en rechthoeken zijn duidelijk populair.

Zag by Kari Anderson, 2014

Carnival by Melody Baker, 2014

2-Squares = 4-Half Square Triangles by Mary Langenberg, 2014

Fresh Pack by Dorie Schwarz, 2014

Peace by Leanne Chahley, 2014

Iemand die ik enorm waardeer om haar gebruik van vorm is Carolyn Friedlander, een van mijn favoriete ontwerpers. Ze werkt vooral met de hand om meer bewust te worden van het werk dat ze doet en het ontwerp dat daaruit vormt (slow sewing studio, savor each stitch). Ik merk dat ik daar de laatste tijd ook veel meer mee bezig ben. Het gaat voor mij steeds minder om snel een quilt afmaken en naar het volgende leuke idee. Ik heb een hele stapel liggen en ik wil meer “mooie” dingen maken met betekenis. Daarbij voel ik me meer ontspannen als ik met de hand bezig ben dan met de machine. Een interessant onderwerp voor een andere keer.

In deze quilt heeft ze zich laten inspireren door planten en de vormen omgezet in wat meer grafische ontwerpen.

Botanics in green – Carolyn Friedlander, 2013

In de volgende quilt is de restvorm wel weer letterlijk gebruikt, maar wat minder opvallend dan in de vorige designs. Dat komt met name door de plaatsing. De bogen in de quilt zijn geïnspireerd op architectuur. De harde/rechte lijnen in het quiltwerk en de stoffen zijn een mooie balans met de zachte rondingen van de applicaties.

Catenary – Carolyn Friedlander, 2014

Een quilt waarbij het ontwerp me iets minder aanspreekt, maar het idee des te meer is deze.

Met behulp van rechte lijnen vormt zich een ontwerp in de negatieve ruimte. De restvorm bepaald dus de afbeelding. Deze quilt moet uitbeelden hoe liefde klinkt in de oren van de maakster. De balkjes zijn de geluidsgolven en zonder de omschrijving te lezen vond ik de witte ruimte eigenlijk al lijken op een hart.

Big Love – Sheri Cifaldi-Morrill, 2015

Deze lijkt wel op het quiltje dat ik zelf maakte voor het wiskunde thema. De cirkels en de vierkanten passen in elkaar en zijn met de machine vastgestikt waardoor je ieder stukje stof gebruikt. In de achtergrond komen dezelfde vormen nog weer terug met quilten.

Shapes – Linda Hungerford, 2014

Deze quilt is gemaakt uit een aantal handgeverfde stoffen. Begonnen in het midden en steeds verder naar buiten gewerkt. Met behulp van big stitch quilting zijn de vlakken benadrukt of zijn er juist nieuwe vormen ontstaan. Ik vind deze quilt bij vorm/restvorm passen omdat in mijn ogen een stuk stof in verschillende formaten rechthoeken is geknipt en alle stukjes zijn gebruikt. Ik vind vooral de kleurencombinatie verrassend (bruin gebruiken we niet bij modern toch 😉 ), maar heel erg mooi. Ik zou deze graag in mijn huis hangen.

Windowsill by Riane Menardi, 2015

Tot slot een quiltje dat me meteen vrolijk maakte vanwege de kleuren en mijn aandacht trok met de “hobbels”. Een simpel idee van een vierkant in een vierkant, geaccentueerd door het quiltwerk. Deze is gemaakt met charm packs en jelly rolls voor een challenge. Leuk om de voorgesneden rechte vorm van een charm pack op deze wijze te veranderen

After Dinner Mints  – Paige Alexander, 2014

Minpuntje

Het lijkt erop dat de galerij sinds november van afgelopen jaar niet meer is bijgewerkt. Als ik het me goed herinner kon je op de oude website foto’s insturen, maar dat kan ik nu niet meer vinden. Ik ga er maar gewoon vanuit dat dat later terugkomt en zo niet, er staan al genoeg prachtige quilts in. Wel kun je op je eigen profiel foto’s zetten en albums maken die voor anderen te zien zijn. Ook kun je hier tekstjes plaatsen, een beetje zoals op Facebook. Je kunt alles ook voor jezelf houden door de privacy instellingen aan te passen.

Er is nog veel meer moois te bekijken in de Gallery. Laat je inspireren door de prachtige quilts en haal er elementen uit die jou aanspreken. Vergeet niet hieronder te vertellen als je wat moois tegenkomt en plaats ook vooral foto’s op het forum als je iets gemaakt hebt. Je vind het forum voor dit thema van de maand hier. Veel quilt- en ontwerpplezier en ik zie je graag bij deel 3 van onze expeditie.

 

Alle afbeeldingen en ontwerpen zijn eigendom van © 2019 the Modern Quilt Guild. Alle rechten voorbehouden. Alleen voor eigen gebruik van leden.

BLOK van de maand – Vorm Restvorm

geschreven door Merel (@Merel_Birdblocks) 

Een blokje ontwerpen voor het thema Vorm en restvorm? Direct kwam dit ontwerp in mijn hoofd op. Maar toen ik er wat meer over ging nadenken, moest ik vreselijk lachen. Want alles, maar dan ook werkelijk alles waar je een kader om zet ís vorm en restvorm. Zet een vaas in een kast…. of zelfs op tafel. Zet een stip op een stuk papier, een lieveheersbeestje op een blad ….

Mijn bouwkundige kant komt hier even bovendrijven: een gebouw is niets meer dan een kader, iets dat grenzen aangeeft, immers het gaat om de ruimte, maar die ruimte is er al zonder dat er een baksteen aan te pas komt, maar pas als je muren etc. neerzet is de ruimte gedefinieerd, of ‘tastbaar’; aanwijsbaar geworden. En kunnen we die ruimtes benoemen en sorteren, netjes en overzichtelijk.  En het is natuurlijk praktisch en handig dat die muren kunnen zorgen voor isolatie/afscherming tegen weersinvloeden etc. maar het is ooit begonnen met het aanbrengen van begrenzing. Dit hutje is van mij, en dat hutje is van Piet.

Met een kader wordt iets behapbaar, immers er is een ‘harde’ grens aangegeven. Om nog even filosofisch door te gaan, dit principe werkt zelfs en juist in grote mate bij TV: een ramp of oorlog is te aanschouwen, en ‘verwerkbaar’ doordat het letterlijk is ingekaderd door het toestel, en functioneel is gekaderd door de openstaande keuze om weg te zappen of het apparaat uit te zetten.

Escher speelt met vorm en restvorm, waar het vorm is vanaf deze kant gezien is het rest vorm vanaf de andere kant gezien (trappenhuizen), je kunt geen labels meer plakken!

En de in elkaar grijpende patronen waar  het blokje van deze maand maar kaal tegen afsteekt. Dit is in basis het in elkaar schuiven van vormen met gedeelde scheidingslijnen, dit noemt men ook wel tessellation, ‘tegelwerk’ maar dan met ingewikkeldere vormen. Jinny Beyer heeft daar een prachtig boek met quiltpatronen over geschreven. Ik neem het graag mee op een Gettogether als iemand het in wil zien.*

 

 

Kijk eens wat Piet Mondriaan deed met vorm en restvorm:

https://kunstvensters.com/2017/06/26/piet-mondriaan-abstracte-landschapschilder/

Het begon met een schilderij van een boom:

Vorm, restvorm, essentie en abstrahering.

Zet een kopje in de magnetron, het kopje is de vorm, de magnetron is het kader, de ruimte in de magnetron is de restvorm, of hoort de magnetron zelf ook bij de restvorm…. Of is de magnetron ook vorm, in de restvorm van de keuken, huis, gemeente, land, wereld, zonnestelsel……. Wie weet eigenlijk zeker dat er niet meerdere heelallen bestaan? 🤯 Waaaaaaahhhhh 😱

Ok, sorry daarvoor, gauw terug naar de lapjes😬🤭

Ook op het niveau van de stof is er vorm en restvorm, een vogelprintje heeft vogels op achtergrond. Een stof die heel mooi als achtergrond kan worden gebruikt, maar ook als onderwerp.

Hoe je dit kunt toepassen in quilts is in het blog over Negatieve ruimte al aan bod gekomen. Dus hier dan het blokje van thema van de maand.

Een blokje is uitgewerkt, maar wat nou als het geen rechthoek is maar een driehoek, of een zeshoek, een cirkel, een amoebe? Ga er eens mee spelen.

En als je werkelijk de vorm en de restvorm wilt knippen in één keer,  kies dan eens voor plak-applicatie, strijk eerst op de achterkant van de donkere stof je plakvlies.

Neem een donkere en een lichte stof. De lichte stof is 10 ½”×10 ½” de donkere stof is 5 ¼”×10 ½”

N.B. je kunt de stof met plakvlies niet ondersteboven gebruiken, en als het een printje is sowieso niet, dus de vorm die je wilt ‘spiegelen’ moet over zowel de horizontale as als de verticale as spiegelen.

Als je nog wilder wilt gaan, gebruik dan effen stoffen en strijk de plak er na het knippen achter (let op, gebruik bakpapier om je strijkbout en eventueel de ondergrond te beschermen. En realiseer je dat er waarschijnlijk ook plak op de rand van de stof komt)

Sterker nog, waarom gelijk, spiegelbeeldig of wat dan ook, alles is vorm en restvorm weet je nog… Hiervoor heb je twee lapjes van 10 ½”×10 ½” nodig. Of de achtergrondlap met willekeurige ‘vorm’ onderdelen.

Veel plezier met het thema!

Om het blok te printen, kijk op de ledenpagina: hier.  Op het forum horen we graag hoe jij met het blok (en de mogelijke varianten) aan de slag gaat!

Groetjes, Merel

 

*Als ik ’t terug kan vinden, dus niet op het allerlaatste moment naar vragen. En alleen als de GTG op een zondag is…

Tulips in Bloom: Charity quilt 2018/2019

Nu dit mega project bijna ten einde is, is het tijd voor een samenvatting. In deze blog het verhaal van de totstandkoming van onze charity quilt en onze ervaringen. Geschreven door Deveney. 

In Leiden 2018 begon dit Charity avontuur. Het leek ons leuk om een gezamenlijke quilt te maken op de gettogether en waarom zouden we dat niet meteen koppelen aan the MQG Quiltcon charity challenge. Zo hadden we meteen richtlijnen en ook een mooi doel voor de quilt. Het kleurenpalet was al bepaald en de quilt moest in ieder geval “tiny piecing” bevatten, oftewel ieniemienie-stukjes van 1×1”.

Het begon met flink wat voorbereiding. Hoe konden we met zo’n grote groep in een paar uur een ontwerp kiezen. We besloten het forum open te zetten en alvast ideeën te inventariseren. Daar kwamen een aantal voorbeeldquilts uit. Inmiddels was er stof onderweg en stond alles klaar voor de gezellige dag.

Op 15 juni 2018 hebben 15 leden een beginnetje gemaakt aan de 690!! blokjes van 3,5”. We besloten dat we per blok 2 van de voorgeschreven kleuren zouden gebruiken met wit als accent. Het moest een moderne, abstracte, Hollandse afbeelding worden en we zouden ons laten verrassen door wat we opgestuurd kregen. Nog even discussiëren over de stofkleuren, want die computerafbeeldingen zijn toch allemaal anders, maar na de lunch begon het harde werk. Aan het eind van deze dag waren er al 108!! blokjes klaar. Wat een fantastisch begin.

Van de overgebleven stoffen maakte ik pakketjes en zo konden de leden die niet in Leiden waren ook meedoen. Er werden nog een stuk of 25 enveloppen verzonden. Ook aan een aantal fanatieke leden die in Leiden waren, maar nog wel zin hadden in meer.

Wat was het leuk om de brievenbus te openen en weer een mooie envelop met blokjes en een kaartje te vinden. Ik verzamelde de blokjes vast per kleur en de stapels werden steeds groter. Ik had geen idee wat het moest gaan worden. De blokjes en de stofjes waren ZO verschillend! Het einde van de deadline kwam snel in zicht en we hadden nog niet genoeg blokjes. Er was een plan b en c, maar jammer was het wel.

In oktober hebben we de quilt in de vrolijke en kleurrijke studio van Irene (Sugaridoo) in elkaar kunnen zetten. Gelukkig lagen er nog flink wat blokjes te wachten in Rijswijk en ineens hadden we er teveel! Ongelofelijk dat we dit met elkaar hebben kunnen bereiken. Dat was een hele berg werk met 8 leden. We begonnen met deze 690 stukjes tellende puzzel. Hoe gingen we hier nou een geheel van maken? We wilden de blokjes niet helemaal willekeurig aan elkaar naaien als een soort sampler. Het moest wat moderner worden. Het “bollenvelden-in-perspectief”-idee dat we in Leiden al voor ons zagen bleek heel goed te werken. We maakten eerst blokken van 25, dat was tenminste de bedoeling, en vervolgens naaiden we die in rijen en kolommen aan elkaar. Af en toe was enkel het ge-rrr van de naaimachines te horen, maar er werd ook gekletst over quilt-ideeën en andere zaken. Om iets voor 5 was het de eer aan Irene voor de laatste naad.

Na deze gezellige gettogether mocht ik de quilt mee naar huis nemen. Eerst even netjes strijken en draadjes knippen en meteen opsturen voor het quilten. Door het mega snelle denk- en quiltwerk van Esther was de quilt binnen no-time weer terug. Op instagram liet ze ons meedenken over het ontwerp. Het is prachtig geworden. De tulpen brengen rust in het drukke geheel.

 (foto van @Ipatchandquilt)

Mmm… zou het lukken? Als ik snel de binding erop kan zetten kan hij nog mee naar de handwerk- en quiltdagen in Den Bosch. Het was altijd al de bedoeling om de quilt eerst aan de leden te laten zien voor we hem zouden schenken, maar dit was wel een hele mooie gelegenheid. Met een fijne pleister op mijn vinger zette ik de laatste steekjes met de hand. Toen snel op de post naar Irene. Hij kon hangen! Het was echt het pronkstuk van onze stand in Den Bosch. Hij zorgde voor veel gespreksstof en mooie complimenten. Bij de meeste bezoekers was het meteen duidelijk dat het om een bloemenveld ging. Ook werd een paar keer genoemd dat de quilt deed denken aan New York, met allemaal hoge gebouwen…

Misschien wel het spannendste onderdeel brak aan, voor mij tenminste. Het opsturen van de quilt naar Amerika. Zo’n eind weg en zoveel dingen die mis kunnen gaan. We hebben er met z’n allen zoveel werk aan gehad en hij moet natuurlijk nog terecht komen bij iemand die hem hard nodig heeft. Gelukkig kregen we al na een aantal weken een melding van PostNL: de quilt was door de douane heen en veilig aangekomen op het Modern Quilt guild hoofdkantoor. Wat een opluchting en nu maar afwachten tot quiltcon.

Een week van tevoren kregen we ineens een paniekmail! Ze hadden nog niets van ons ontvangen. O nee toch! Wat nu! Meteen de tracking codes doorgestuurd en na een paar spannende dagen de verlossing: Sorry, hij stond nog niet in de computer. Het maakte mij allemaal niet meer uit, hij was er gelukkig.

En toen het trotse moment. Quiltcon begon en het speuren op instagram ook. Esther (ipatchandquilt) was me te snel af. Ze vond onze quilt in een filmpje. Anna Maria Horner heeft er het hele weekend tegenaan mogen kijken 🙂 Wat een eer! De echte foto’s volgden snel met dank aan @hyper.scrappy voor het maken en Merel voor het vragen.

En nu is hij weer veilig terug in Nederland. We hebben nog geen goed doel gekozen, dus suggesties zijn welkom 🙂 Hier op het forum kun je je ideeën delen. Het lijkt ons erg leuk om hem op een speciale manier te kunnen overhandigen. Wat ook ontzettend leuk is: onze quilt is binnenkort in een artikel in de Quilt en zo te bewonderen is. We kunnen er dus nog even van genieten!

Smaakt dat naar meer?

Het was een ontzettend groot, maar ook leuk project. Het is even afwachten of we het nog een keer kunnen doen. Wat wordt het nieuwe thema? Kunnen we sponsoren vinden? Zijn er nog leden die mee willen werken? Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties 🙂

We willen al onze leden die aan deze quilt hebben meegewerkt ontzettend bedanken! In het bijzonder onze sponsoren. Esther (ipatchandquilt) mega bedankt voor het prachtige quiltwerk. Rinske Stevens Design voor de stoffen, Rhinetex/Handiquilter voor de batting en Merel (Birdblocks) voor de achterkant.

 

Modern quilting: negative space

  • Dit is deel 2 in deze serie over verschillende stijlen binnen modern quilten en meteen inspiratie voor het nieuwe thema van de maanden maart/april: vorm-restvorm. We hopen je met deze blogs een beter beeld te geven van de moderne stijl. Op de pagina Wat is modern quilten vind je een ingrediënten lijst van verschillende aspecten die je tegen kunt komen in een moderne quilt. Deze blog over negatieve ruimte is een samenwerking tussen Merel & Deveney.

Negative space, ook wel negatieve ruimte in het Nederlands, betekent de ruimte rondom, tussen of in het onderwerp, je quiltblok.  Je kunt dit, simpel gezegd, ook zien als de achtergrond. Een voorbeeld hiervan is een sterblok. De ster is de voorgrond (blauw) en de achtergrond is de negatieve ruimte (geel).

Dit principe geldt dus binnen een blok, maar ook in een quilt als geheel. De negatieve ruimte is vaak nog belangrijker dan je ontwerp zelf; de positieve ruimte. Zonder de achtergrond kun je de vorm van je blok namelijk niet zien.

Uit de kunst

De negatieve ruimte bekijken vraagt om abstract denken. Dit principe wordt veel gebruikt in kunst. Een klassiek voorbeeld hiervan is de wereldberoemde optische illusie van de vaas van Rubin. Op het eerste gezicht 😉 zie je een zwarte vaas op een witte achtergrond. Als je iets beter kijkt zie je dat de witte ruimte rondom de vaas ook 2 gezichten vormt. Nu verander je de achtergrond eigenlijk in het onderwerp en ontstaat er een nieuwe afbeelding. Als je de andere afbeelding eenmaal gezien hebt kun je hem niet meer negeren.

Door te spelen met positieve en negatieve ruimte kies je waar je de nadruk op wilt leggen; Waar je het oog van de kijker naartoe wilt sturen. De juiste balans in kleur en positie geeft je oog een rustpunt, waardoor het geheel aantrekkelijk wordt om naar te kijken. Je kunt negative space ook gebruiken om levendigheid te creëren. Bij een grote negatieve ruimte, een ‘leegte’, kun je de nadruk leggen op het quiltwerk of juist niet. Je kunt het ook wat subtieler toepassen. De voorgrond is de eerste laag van het ontwerp, de achtergrond je tweede laag, en als derde laag voeg je het quiltwerk toe.

M.C. Escher is beroemd geworden om zijn gebruik van negatieve ruimte en vormt een grote inspiratie voor veel quilters. Een voorbeeld van deze techniek is de quilt van Rebecca Burnett genaamd: Horseshoes & Hand grenades. Zij liet zich inspireren door het werk van een ontwerper genaamd Tilman (Google eens op “Geometrydaily” en je vindt een fantastische bron aan inspiratie met geometrische vormen). Ze beschrijft hoe bijzonder ze het vindt dat je met slechts 2 kleuren en vormen zo’n veelzijdige compositie kunt creeëren.

Foto door Lauren Hunt, aangeboden door The Modern Quilt Guild. © 2016. Alle rechten voorbehouden.

Traditioneel VS Modern

Negative space wordt vaak genoemd als een significant ontwerp element van moderne quilts, maar dat is maar ten dele terecht. Een quilt met blokken, sashings (tussenstroken) en eventueel borders (buitenranden) heeft al negatieve ruimte. Een layout zoals die veelal wordt gezien in traditionele quilts. De sashings en de achtergrond binnen de blokken vormen de negatieve ruimte. Dat is dus niet een specifiek aspect van een moderne quilt.

De negatieve ruimte wordt pas ‘modern’ als we hem anders gaan toepassen dan traditioneel. We betrekken de alternatieve lay-out erbij.  Dat kan al door een simpele off center toe te passen, wat letterlijk betekent “niet in het midden”. Dit houdt in dat de borders niet aan alle kanten even breed zijn of dat er niet aan alle kanten borders worden toegepast.

         

Top Fractured, Merel van Looi, unfinished en Top Scattered, Merel van Looi, unfinished

Als je voor de borders dezelfde stoffen gebruikt die ook de voorgrond vormen, smelten voorgrond en achtergrond samen. Het kan lijken of de stukken achtergrond ‘gaten’ maakt in de voorgrond.

      

geen titel, Merel van Looi, juni 2018  en Top Mighty star, Merel van Looi, unfinished 180x225cm

Tip: bouw de achtergrond eens op uit verschillende op elkaar lijkende stoffen.

Inspiratie

Aan de hand van het boek: Accentuate the Negative van Trisch Price laat ik  (Merel) zien hoe je met behulp van verschillende technieken kunt spelen met de negatieve ruimte in je ontwerp. Trisch liet zich op de eerste Quiltcon inspireren door zich te verdiepen in verschillende manieren van toepassen van negative space. Hier een paar van haar toepassingen:

Gradatie, of het verloop van kleur

Door de achtergrond niet van één kleur/stof te maken, maar te laten verlopen kan je diepte toevoegen aan je ontwerp. De negatieve ruimte kan dus uit meerdere stoffen en tinten bestaan. Gebruik in elkaar overlopende tinten voor een schaduweffect of hardere grenzen voor een meer gestapeld effect. Zolang de achtergrond in een kleurstelling bestaat uit licht en donker blijft hij zichtbaar.

    Transparency quilt 1, Melissa Everett

Omgekeerd

Gebruik voor de achtergrond eens drukke printjes en veel (verschillende) kleur(en). Het onderwerp komt daar dan in rustige stoffen (bijvoorbeeld effen, of grijstinten) op of tussen. Je verwacht dat die rustige kant de achtergrond is, maar het blijkt het onderwerp!

 Top Regenboogblokken, Merel van Looi, unfinished

Zie bijvoorbeeld deze blokkentop. Elk blok is even ‘belangrijk’. Er is niet echt een voor- en achtergrond aan te wijzen.

   

catquilt en quiltgrap 

Maar als ik daar vervolgens deze silhouetten op leg is die hele blokken bedoening ineens achtergrond geworden 😊

Interruptie

De achtergrond komt schijnbaar over de voorgrond heen. Als nieuw design element ( bijvoorbeeld een andere vorm: rond over een verder lineair ontwerp, of een half gesloten luxaflex over het ontwerp heen). Dit kan bijna paradoxaal zijn. Is het nog wel achtergrond??  

  miniquilt Mikado, Merel van Looi, maart 2015

Vervaging

Een gedeelte van de voorgrond is in hoog contrast met de achtergrond, terwijl een ander gedeelte van het patroon qua kleur veel meer op de achtergrond lijkt. De voorgrond verdwijnt op spookachtige wijze in de achtergrond. Het lijkt alsof het licht verdwijnt.

  49, Anne Sullivan, 2016

Als je het toepassen van verschillende vormen van negative space verder wilt bestuderen is dit een leuk boek met quiltpatronen voor de verschillende vormen.

Tot slot

Hoe je dit principe ook toepast, negative space zit bewust of onbewust bijna altijd in je quilt. Ga eens op zoek in je eigen werk of denk de volgende keer goed na over de ruimtes in je ontwerp. Er kan altijd meer dan je denkt, laat je verrassen…

   Vossenquilt, Jantine Urban, 2015

Als je iets van de inspiratie gebruikt, kun je foto’s plaatsen op het forum bij het nieuwe thema van de maand. We kijken al uit naar de volgende over schaal en pixels. Mocht je daar al iets mee gedaan hebben, zouden we het erg leuk vinden als je foto’s stuurt naar info@dutchmqg.nl voor in het volgende blog.

 

Quiltboek van de maand: maart

geschreven door Inghelhoe

In 2019 komen er iets minder boekbesprekingen van mijn hand, namelijk elke 2 maanden 1. Dat geeft me iets meer ruimte en tijd, met hopelijk wat actualiteit en interessante nieuwe boeken, die nog verkrijgbaar  zijn.  Deze keer heb ik gekozen voor een recent verschenen boek van Karen Lewis, een boek voor wie nog niet genoeg heeft van het maken van reutefleut.


Wabi Sabi Sewing – 20 sewing patterns for perfectly imperfect projects
Velen kennen Karen Lewis waarschijnlijk van haar stoffen Blueberry Park voor Robert Kaufman. Ze print zelf stoffen, geeft daar ook workshops in, en inmiddels heeft ze al 3 collecties voor Robert Kaufman gemaakt. Ze print op effen stoffen, Kona en Essex Dyed Linen. Voor de liefhebbers die thuis ook eens aan de slag willen met het zelf printen van stof : Screen Printing At Home is ook een boek van haar. Ik hou van haar stijl. In dit boek maakt ze gebruik van eigen stoffen en ook linnen, denim en quiltstoffen van andere designers.


Opbouw van het boek
Heel overzichtelijk opent het boek met mooie, inspirerende foto’s van alle projecten, die er in staan,
onderverdeeld in de thema’s Living, Eating, Exploring en Sleeping. Het zijn leuke projecten, voor elk wat wils. Geen al te ingewikkelde constructies of patroonblokken.

Het boek vervolgt met een kleine introductie op de schrijfster en Wabi Sabi en uitleg op gebruikte materialen en gereedschappen. Wabi Sabi is een Japans schoonheidsethos, waarbij er positieve aandacht is voor het imperfecte. Voor Karen betekent dit dat ze gebruikt wat ze voorhanden heeft, mixt stoffen als linnen, quiltstoffen en denim, waardoor een scrappy effect ontstaat. Ze mixt ook machine en handquilten in projecten, wat bijdraagt aan het Wabi Sabi gevoel. Zoals ze zelf schrijft Wabi Sabi past haar, want haar steken zijn niet allemaal even lang en haar naden zijn niet altijd recht.

Het boek sluit af met een aantal mallen/patronen voor diverse projecten en een summiere, maar ruim
voldoende, uitleg bij gebruikte technieken, zoals hoe maak je 4 half square triangles in 1 keer, hoe maak je de bies, hoe quilt je met de hand, etc.
Het boek voorziet in projecten, waar je lekker lang aan bezig kan zijn (log cabin quilt), maar ook projectjes voor een (halve) dag, zoals pannenlappen en een etuitje. Het boek kent ook een English Paper Piecing project en een Applique project. Ik zie veel overeenkomsten met de Zakka boeken: mooie
gebruiksvoorwerpen maken van mooie (eventueel hergebruikte) materialen.

Mijn ervaring
Ik heb inmiddels 3 projectjes uit het boek gemaakt: de waszak, het etuitje en de pannenlappen. De kleinere, snellere projecten, hoewel in de waszak best veel naadjes zaten. Ideale projectjes als je scraps of wat grotere restjes hebt liggen. Ik hergebruikte stukjes van mijn oude spijkerbroek. De projecten worden helder beschreven, met duidelijke foto’s en instructietekeningen. Ik ga zeker nog meer maken uit het boek en zal ook ter inspiratie het boek af en toe openslaan. Als je Karen Lewis tagged op Instagram  (@karenlewistextiles) zal ze zeker reageren op je gemaakte project; altijd leuk een krul of duim omhoog van de juf.

 

Wabi Sabi Sewing – Karen Lewis – ISBN-13: 978-1-4463-0709-0 – 128 bladzijden – engelstalig