Quiltboek van de maand – maart

geschreven door Ingrid Hoekman.

Quiltboek van de maand maart

Voor de maand maart heb ik een boek gepakt dat goed past bij de workshop van de laatste gettogether in Dordrecht. Daar gingen we aan de slag met Lego-blokjes en vroegen Erica en Françoise ons na te denken, inspiratie te zoeken en te associëren over de thema’s van de komende maanden. Daarom nu een boek over moderne quilts met alledaagse inspiratie: Quilt Improv van Lucie Summers.

Quilt Improv

In september 2013 kwam Quilt Improv uit bij D&C (David & Charles). De schrijfster is Lucie Summers, die na haar opleiding Art & Design voor haar eigen merk Summersville stoffen en papier bedrukt. Later ontwierp ze stoffen voor Moda Fabrics en die collectie kreeg ook de naam Summersville. Lucie Summers is op Instagram te vinden als LuSummers. Als je iets post dat je hebt gemaakt met gebruik van haar boek en waarbij je haar tagt, krijg je een leuke, enthousiaste reactie van haar. Via etsy verkoopt ze regelmatig zelfbedrukte stoffen, in de lijn van de Summersville collectie.

Opbouw van het boek

Het boek is verdeeld in 2 delen. In het eerste deel vind je 13 traditionele blokken, zoals half-square triangles, cross blocks en string blocks, op een moderne manier uitgevoerd, ook wel improv genoemd. Deel 2  staan 12 voorbeelden van quilts gemaakt naar aanleiding van alledaagse thema’s en opgebouwd uit de improv-blokken van deel 1. Achterin het boek vind je nog wat instructies voor het quilten en de bies (die Summers omslaat naar achteren, zodat je ‘m niet ziet). De improv-blokken worden op een heldere manier uitgelegd. Techniek wordt duidelijk beschreven. Voor mij had de omrekening naar cm kunnen vervallen, want in de praktijk werkt dat eigenlijk niet. De uitleg van de ‘portholes’ heb ik al vaak gebruikt. Bochtjes naaien vind ik een hele uitdaging en met deze techniek, kan ik een mooi rondje maken. De inspiratie voor de quilts vindt de schrijfster in en om haar huis. De eerste quilt heeft ze schoenendoosquilt genoemd en begon bij de vrolijke, felgekleurde opbergdozen in haar atelier. Haar interpretatie van hekwerk of patronen in bestrating, laat zien dat het vinden van inspiratie geen hogere wetenschap hoeft te zijn. Aan de hand van plaatjes voor een moodboard en een schets, komt Summers tot een patroon voor de quilt, waarbij ze gebruik maakt van de improv-blokken uit het 1e deel. Haar quilts zijn kleurrijk en vooral ook scrappy.

Mijn ervaring

Het boek gaf mij een echte uitdaging om traditionele blokken anders te benaderen. Het kleurgebruik en de vormen spreken mij enorm aan. De ‘porthole techniek’ was voor mij een eye-opener. De eerste portholes werden etuis en uiteindelijk maakte ik de Bricks and Fences Quilt met solids en Carolyn Friedlanderstoffen. Op zich is het natuurlijk wel een beetje vreemd om een patroon voor een improv quilt te beschrijven, want improv is toch vooral geen vaste instructie, maar goed….als je dat, net als ik, best lastig vindt, dan kom je met dit boek echt wel op het improv spoor.

Quilt Improv  – ISBN 9781446302941  – 128 bladzijden – Engelstalig

Iedere maand een thema!

Nu #DutchMQGmaakteenblokjeperweek is afgerond en de prijzen zijn uitgereikt is het tijd voor iets nieuws.

We hebben jullie feedback gebruikt, de ervaringen van de afgelopen tijd meegenomen en gezocht naar een nieuwe, MODERNE uitdaging.

Iedere maand (ja maand, want wekelijks was wel erg veel) nemen we een thema. Een open thema, steeds heel anders, waaraan we vanalles koppelen om daarmee te komen tot patch- en quiltontwerpen en maken. We maken steeds een vel met ideeën, foto’s ter inspiratie, een idee voor een blok / techniek / vorm waarmee je kunt spelen. We proberen ook aandacht te besteden aan kenmerken van modern quilten en te verwijzen naar ideeën op de website van The MQG.

We gaan er niet van uit dat het na 12 maanden één quilt moet worden, maar het staat jullie natuurlijk vrij om dat wel als uitgangspunt te nemen!  We kunnen ons ook voorstellen dat je vooral ontwerpen maakt en niet alles uitvoert. Of dat je er juist iedere maand een nieuwe (mini)quilt van maakt. We hopen dat we al wat dingen kunnen delen tijdens een tentoonstelling in november… ambitieus he…

Kortom: tijd voor een nieuw avontuur.

In maart is het thema: LEGO. Voor de oplettende leden: tijdens de #DutchMQGgettogether maakten we er al een begin mee. Download op de ledenpagina het inspiratie-vel (hier) en wissel je ideeën uit op het forum (hier)

Aandachtspunt: we gaan samen stoeien met deze thema’s, we hopen elkaar te inspireren met ideeën. De ideeën van de een zijn het startpunt voor de ander. Maar het is erg belangrijk om respectvol om te gaan met elkaars ideeën. Laat weten wat je van een ander leert of leent, give credit where credit is due.

Nu nog een nieuwe # voor dit avontuur….

 

#DutchMQGgettogether in Dordrecht

Een verslag van Hilda de Wit.

Gettogether in het Onderwijsmuseum in Dordrecht

Zondag 25 februari is het dan zo ver, een gettogether en tegelijkertijd de eerste ledenvergadering van het Dutch Modern Quilt Guild vindt plaats in het Onderwijsmuseum in Dordrecht. Het is een mooie zonnige, maar erg koude winterdag en als we om half elf naar binnen mogen zijn we maar wat blij. Lekker in de warmte met koffie, thee en iets lekkers kunnen we bekenden begroeten of kennis maken en een plaatsje vinden aan de grote ronde tafel. Gezellig gepraat en uitwisselen van nieuwtjes volgen.

Er wordt een goodiebag uitgedeeld en daarin vinden we, heel handig, ook de printversie van de agenda van de ledenvergadering en het Jaarverslag met financieel verslag en de begroting voor het komend jaar. Om elf uur beginnen we met ons zestienen te vergaderen onder leiding van Irene, de voorzitter. De agendapunten passeren vlot en het bestuur, in iets gewijzigde vorm vergeleken met vorig jaar, stelt zich voor. Even werd er al grappend gevraagd of ze nu wel gekozen zouden worden voor het komend jaar….

Met pret stellen we vast “natuurlijk!” Goeie initiatiefnemende moderne quilters, die willen we zeker in het bestuur houden! Sterker nog, we kunnen nog wel meer van deze mensen gebruiken. Er zijn nog wel verschillende mogelijkheden om aanvulling te bieden en taken zijn te geef voor de in te stellen kascommissie, de websitecommissie en redactie. Een inhoudelijk verslag van de ledenvergadering met feitenmateriaal, ideeenuitwisseling, namen enz. zal vast nog volgen.

Hier gaat het verhaal verder over de gettogether. Aan het eind van de vergadering werd de winnaar van de eerste Quilt-a-long: het blokje van de week,  van ons gilde bekend gemaakt. Er waren uiteindelijk vier tops op tijd ingezonden en twee prijzen te vergeven. Françoise vertelde over de Quiltalong en de keuze van de jury. De tweede mooiste top is van Deveney, zij ontving het boek “Little quilts” en de eerste prijs viel op mijn top en ik (Hilda) ontving het mooie, net uitgekomen boek “Modern Quilts”. Wow, mooi om de jury gehoord te hebben over onze quilts en leuk om een prijs te ontvangen, daar zijn we beide wat onwennig maar zeker blij mee! De vergadering is mooi op tijd afgesloten.

De top van Deveney, de tweede prijs winnaar, geshowd tijdens show-and-tell.

De quilt van eerste prijswinnaar Hilda de Wit, geshowd tijdens de show-and-tell.

We hebben een paar filmpjes gezien van Merel, die juist deze dagen een bezoek brengt aan de Quiltcon tentoonstelling, voordat we aan de lunch begonnen. (deze worden binnenkort ook hier gedeeld) 

Na de lunch volgde een rondleiding in het museum, met name het deel waar de tentoonstelling “Het naadje van de kous” te zien was. Deze tentoonstelling gaat over het handwerkonderwijs binnen onze scholen in de loop der tijd tot aan de afschaffing van het vak als verplichte lesstof in het curriculum in 1989. Deveney verzorgde de inleiding en liet ons een paar bijzondere stukken van de tentoonstelling zien. Mooie lange pronkrollen en hier staan we stil bij het schriftje van Jan Tamininau. Nu bekend modeontwerper van onder andere de trouwjurk van Maxima, maar toen een  middelbare schoolleerling, zoekend naar een vervolgopleiding en toekomst en daarover had hij iets opgeschreven in een schrift.

Schoolplaten met o.a.uitleg van stopwerk, tal van handwerk van kinderen en middelbare scholieren, handwerk voor de opleiding om handwerkles te mogen geven (de bekende akte K), lesplannen over wat geleerd diende te worden. Het was beslist interessant en mooi tentoongesteld. (het kan nog bekeken worden, zie www.onderwijsmuseum.nl) In het midden van de tentoonstellingruimte was een grote lange tafel waar je aan kon schuiven en een handwerkje op kon pakken. Zo waren er de bekende punnik paddestoelen, maar ook een trapnaaimachine en breinaalden en garen. Enkele van ons namen al pratend en kijkend wat in de hand…..

Het is ook te leuk om zomaar aan voorbij te gaan, maar er volgde nog een workshop waar we allemaal mee bezig konden zijn. Françoise en Erica hebben een plan bedacht voor de komende maanden en dat zetten ze in het middagprogramma uiteen. Het zal de komende maanden een vervolg krijgen op de website van ons gilde. De meegebrachte stofjes, snijmes, liniaal en snijmat werden tevoorschijn gehaald en we gingen in groepjes van vijf aan de slag met een thema. Voor februari is dat “lego”. De meegebrachte FQ’s in de primaire kleuren samen met wit en zwart vormden het begin voor een meer vrije vorm van werken om iets te maken. Deze kleuren waren voor de ontwerper van Lego het begin van zijn ontworpen basisspeelgoed voor kinderen indertijd en klassiek geworden. Wij kunnen onze creativiteit prikkelen en een kans geven middels associatie, inspiratie, kennis en ervaring en maar zien waar we uitkomen, terwijl we het proces kunnen delen via instagram of de website van het DMQG. Er moet niets, je hoeft geen quilt te maken, het gaat om het spel van kleur en stof en om het proces van creeren te delen.

Wow, dit is wel een hele uitdaging! Er werd druk gepraat over welke lapjes uit het aanbod gebruikt gaan worden, het snijden volgens een bepaalde manier om blokjes in verschillende grootte te krijgen en het verdelen van de gesneden stoffen onder vijf quilters van een groepje en dan…

Het is grappig om te zien hoe het verhaal en de uitleg worden opgepakt nu het zo anders is dan verwacht en voor een heel aantal quilters gewerkt wordt met totaal andere kleuren dan ze zelf zouden kiezen.   Hoe zullen we nu onze blokjes ordenen/ verwerken tot een beeld/ in een patroon leggen? Ja, wat doen we ermee?

We kunnen er thuis verder mee aan de slag.  (Komende week volgt de verdere toelichting op deze nieuwe, maandelijkse quilt-a-long.)

Het laatste donderdeel van de dag is de Show and tell en Erica is zo goed om alle quilts omhoog te houden. De eerste quilts om te laten zien zijn de top van Deveney gevolgd door die van mij (Hilda), maar de mijne is sinds 5 februari ondertussen gequilt en van een bies voorzien. (zie foto’s hierboven) 

Daarna volgen er verscheidene mooie quilts en tops, verschillend qua formaat. Deze quilts zijn van Ingrid:

en de linkertop is van Carla, daarna een mooie keurige quilt met het Steampunkpatroon:

en een quilt van Nicolette gemaakt met Amy Butler stoffen (links)

Er zijn nog twee mooie grote quilts getoond die net gedeeldelijk in de zon en in de schaduw waren en daardoor helaas niet mooi op de foto zijn gekomen.

De laatst getoonde quilt is een mooie sterrenquilt van Deveney. en zo zijn we aan het eind van de gettogether gekomen. Alles snel opruimen en inpakken, bedankjes geven, afscheid nemen en nagenietend van alle indrukken en ontmoetingen weer op huis aan.

Bestuur van het DMQG, Françoise van de Quiltalong en Deveney in het bijzonder, voor het regelen van de mooie lokatie, praktische zaken die daar bij horen en de rondleiding, heel hartelijk bedankt voor deze mooie dag! Tot de volgende gettogether!

Quiltboek van de maand – februari

Een beetje later dan gepland, hierbij een nieuwe boekbespreking door Ingrid Hoekman. 

Quiltboek van de maand

Voor de maand februari heb ik een boek gepakt , waar ik 1 quilt uit heb gemaakt, maar waar ik telkens weer in ga kijken, omdat ik het zo mooi vind.  De quilts hebben een moderne uitstraling, de gebruikte stoffen zijn prachtig en de variatie is groot.

Modern Patchwork

In 2012 kwam Modern Patchwork uit bij Stash Books. De schrijfster is Elizabeth Hartman. Ik kende haar blog: Oh Fransson! Haar stijl spreekt mij enorm aan. Het is strak, modern, eigentijds, met humor. Inmiddels is de blog onder die naam niet meer beschikbaar, maar ze heeft een eigen site, met blog (helaas niet vaak gebruikt): elizabethhartman.com. Destijds ontwierp ze nog geen quiltstoffen en gebruikte ze dus lijnen van diverse ontwerpers, samen met veel solids.  Ze heeft nog 2 boeken uitgebracht:  The Practical Guide to Patchwork en Patchwork City.  Dat laatste boek komt vast ook nog eens aan de beurt op deze plek.

Opbouw van het boek

In het boek staan 12 hippe quilts, zelfs nu het boek al weer wat ouder is, doet het niet achterhaald aan. Elke quilt staat mooi op de foto. Het patroon begint met de stof/kleurkeuze, waarna de hoeveelheden en snij-instructies volgen. Voor mij ideaal, want ik ben niet zo goed georganiseerd, en deze instructies lijken in mijn ogen nog het meest op een militaire operatie . Helder wordt beschreven hoe je alles snijdt en nummert. Natuurlijk volgt het maken van het blok daarop. En dan, misschien onverwacht, het maken van de achterkant. Dat is een aspect wat ik erg leuk vind, want ik hou van ‘iets’ op de achterkant. Ik gebruik quilts op bed, bank of waar dan ook, en zie de achterkant dus ook regelmatig. Voor mij geen saaie of ‘ugly’ achterkant. Elizabeth Hartman vergroot een blok van de voorkant uit voor de achterkant.  Om het geheel af te ronden geeft ze vervolgens ook nog 2 voorbeelden van hetzelfde blok in andere printjes en kleuren, bv een lichte ipv donkere achtergrond kleur, alleen solids.  De variatie in quilts is groot in het boek, driehoeken, grote blokken, strepen, ronde vormen, alles kom je tegen.

Mijn ervaring

Zoals gemeld, is dit boek voor mij een prachtig kijk-boek. Ik heb de quilt Rapid City gemaakt. Het snijden was een echte oefening voor mij. Ik had de constructie van een quilt nog nooit zo georganiseerd  aangepakt: een halve dag snijden, nummeren en in zakjes stoppen. De instructies zijn heel duidelijk,  voor mij als beginnende quilter prima te volgen.  Ik maak quilts meestal ‘organisch’: ik zoek stoffen bij elkaar en begin, en zie wel  hoe ver ik daar mee kom. Ik was verbaasd hoe na al het snijwerk, het naaiwerk vervolgens soepeltjes verliep. Ik weet nu dat ik zo’n operatie ook aan kan en heb inmiddels al een 2e keer met >10 zakjes gewerkt. Dat gaf me wel het gevoel in de buurt te komen van de ‘echte’ quilters… wie weet komt het daar ooit nog van.

Modern Patchwork  – Elizabeth Hartman

ISBN 978-1-60705-548-8 – 144 bladzijden – Engelstalig

een beetje van alles

Oke, dit wordt een blogberichtje met vanalles: een kloddertje (Tula) Pink hier, een vleugje Blokje van de week (wat zou nou die prijs zijn….) en een spatje aankondiging daar…

Zondag kwam het bestuur (met “aspirant-lid” Deveney Stolk, die voor het eerst kwam kijken) bij elkaar in Deventer. Gekke plek, beetje uit de richting, maar zo konden we het goed combineren met een bezoek aan Rhinetex, groothandel voor o.a. Moda en FreeSpirit stoffen. Voor de 3 dames met een eigen winkel (Irene, Merel en Deveney) bekend terrein en heel handig, voor mij (Erica) een leuk buitenkansje om eens in de superstofjessnoepwinkel te komen.  En de kers op de taart: een lezing van Alex Veronelli (meneer Aurifil uit Italië) over marketing en van Tula Pink over haar ontwerpen. Smullen…

Tula is op tour door Nederland. Ze bezoekt, voor zover ik weet, Quiltboutique en Quiltshop Leur, maar ze heeft vast nog meer op haar agenda.  Zondag was haar lezing vooral gericht op de winkeliers die haar stoffen (gaan) verkopen. Ze liet wat zien van haar kijk op de wereld: ze ziet overal de mogelijkheden van wat daar zou kunnen zijn i.p.v. wat er is. Ze vertelde over de noodzaak om vooral veel ideeën te hebben en niet bang te zijn voor “bad ideas”. Ze liet zien hoe ze verhalen over niet bestaande werelden bedenkt rond haar collecties. Zo zorgt ze voor samenhang. Ze zet deze verhalen ook op haar site en in de brochure bij de collectie. Ga eens kijken bij www.tulapink.com/spirit-animal/

Ze gaf verder een inkijkje in de doorgaande lijnen in haar dessins. Zo zorgt ze ervoor dat haar collecties blijvend met elkaar te mengen zijn, onder ander door haar kleurgebruik (noooooit bruin, er is al genoeg bruin in de wereld, en altijd roze in de collectie). En bedenkt ze vooraf hoe haar stof er op de rol uit zal zien en in stukjes gesneden. Deze dame weet wat ze doet!

Ze ontwerpt 4 (ja 4!!!) collecties per jaar, naait al haar samples zelf (zo’n 40-50 quilts per jaar) en ze schijnt ook wel eens te slapen… ze vindt zichzelf niet echt een “moderne quilter”, maar haar kleurgebruik is zeker niet traditioneel. Een interessante discussie waard. Maar goed, da’s voor een ander moment.

*spoiler-alert*  Een paar foto’s, gemaakt door Deveney:

 

Ben heel benieuwd naar jullie verhalen over haar lezingen of workshops in Nederland! Deel bij de reacties of mail ons als je er een blogje over wilt schrijven: info@dutchmqg.nl

Na wat inkopen door de andere dames, konden we vervolgens vergaderen. Er was weer veel te bespreken. Bijvoorbeeld over de ledenvergadering / gettogether in februari, een tentoonstelling in Rijswijk en een kleine meetup daar, over de afronding van het blokje van de week en over de nieuwe plannen. Jullie horen aan het eind van de week meer in de UPDATE die je dan weer in je mailbox ontvangt. Dus houd die in de gaten!

Verder zijn de resultaten van het 25e blokje van de week hier natuurlijk nooit gedeeld… ai… sorry!

Van

Hilda de Wit, Nathalie (Sewfeelgood)

Zeeuwse krab en Deveney

 

 

 

 

 

 

Ik ben heel benieuwd naar de quilttops die er gemaakt gaan worden. Hilda en Deveney zijn al zover, Zeeuwse krab maakte al wat kussens. Wie volgt? Let op: uiterlijk 5 februari willen we ze zien. Enneh…de prijs is zeker de moeite waard!!  Een boek vol inspiratie:

Sowieso een tip voor iedereen, dat boek. Maar ook dat is voor een ander moment misschien.

Tot gauw!

Quiltboek van de maand – januari

Vanaf nu bespreekt Ingrid Hoekman (Inghelhoe op instagram) maandelijks een inspirerend quiltboek. 

Quiltboek van de maand

Afgelopen jaar raakten Erica en ik aan de praat over quiltboeken, waar we inspiratie uithalen. Zij noemde boeken, die ik niet kende, en omgekeerd.  Zo ontstond het idee om eens wat quiltboeken te delen in een blog. Vandaag één van mijn eerste quiltboeken: Vintage Quilt Revival geschreven door Katie Clark Blakesley, Lee Heinrich en Faith Jones. Eind 2012 begon ik met quilten, dat wil zeggen ik leerde mezelf quilten via een Block of the Month-cursus bij Craftsy via internet. Ik had ooit een heel klein beetje op de naaimachine genaaid, nooit gequilt, dus begon blanco. Vervolgens heb ik allerlei boeken gekocht waaruit ik technieken leerde en projecten maakte. Dit waren vooral Amerikaanse, Moderne Quiltboeken, waarin ik de stijl vind, die mij aan het quilten heeft gezet. Omdat ik nooit een Nederlandse quiltcursus heb gevolgd, ken ik niet alle Nederlandse quiltbegrippen, en heb ik een grote voorkeur voor patronen in inches.

Vintage Quilt Revival

In 2013 kwam Vintage Quilt Revival uit bij Interweave. De 3 dames, die het boek schreven, ken ik van hun blogs: swimbikequilt.com, freshlypieced.com en freshlemonsquilts.com. Alledrie maken ze Modern Traditional Quilts, en dat is wat dit boek voor mij zo interessant maakt: het combineert de geschiedenis van traditionele, klassieke quiltblokken met een frisse, moderne uitstraling. Bovendien geeft het voor de 20 quiltblokken van 12 ½” vierkant niet alleen meerdere patronen voor een Sampler quilt, maar ook patronen voor een kleiner project waar het blok, eventueel verkleind, in wordt gebruikt.

Opbouw van het boek

Elk blok wordt duidelijk beschreven, hoe je het maakt, waar je rekening mee moet houden, welke ontwerpmogelijkheden het blok geeft, maar ook een kleine geschiedenis van het blok. Dan volgt een patroon voor een project, zoals een tas, etui, (mini)quilt of tafelloper. Ideaal als je een blok eens wilt uitproberen en niet gelijk een grote quilt of Sampler wilt maken. De blokken zijn gemaakt in frisse, moderne kleuren, waarbij vaak solids worden gebruikt. Voor mij werkt dat kleurgebruik heel inspirerend. Door de Craftsycursus had ik voldoende basiskennis om gelijk met het boek aan de slag te kunnen, maar je vindt ook een aantal technieken uitgelegd in het boek, compleet met het te gebruiken naaigerei. Het boek is voorzien van een CD met de patronen/templates voor de Foundation Paper Piecing blokken. De 3 schrijfsters hebben elk hun eigen stijl, die je in de projecten terugziet. Door deze variatie zie je de vele mogelijkheden van de blokken en quiltpatronen. Het boek eindigt na alle 20 blokken met de 3 voorbeelden van de Sampler.

Mijn ervaring

Telkens weer grijp ik naar dit boek, vanwege de blokken en ideeën. Ik heb er al veel uitgemaakt (zie mijn bijgevoegde collage). Hoewel het boek al uit 2013 is, ervaar ik het niet als gedateerd. Het boek is ook nog steeds verkrijgbaar. Onlangs organiseerde Katie Clark Blakesley via Instagram nog een Quiltalong voor de Spiced Chai Quilt met het Tea Leaf Block uit dit boek. Check de #spicedchaiquilt voor plaatjes van dit project op Instagram. Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met dit boek, kennen jullie het, wat heb je gemaakt, is er iemand die al een Sampler heeft gemaakt met dit boek?

Vintage Quilt Revival – Katie Clark Blakesley, Lee Heinrich en Faith Jones 

ISBN 978-1-62033-054-8 – 160 bladzijden – Engelstalig

Ai, ai, ai, het laatste blokje… en een uitdaging

Ja, het is echt zo ver… tijd voor het laatste “blokje van de week”. We hadden vanaf het begin gezegd dat we er 25 zouden doen… maar nu is dat dan echt zo ver. Toch ook wel jammer.
Dus geniet ervan deze laatste week! Deveney maandagochtend, Nathalie ehm Sewfeelgood zaterdagochtend… Françoise en ik deze zondag… anderen op wat meer wisselende tijdstippen.  En Esther haakte net weer aan.

En dan wordt het tijd om er een quilt(je) van te maken. Daarover zo meer.

Eerst: de resultaten van blok 24. De churn dash variatie van Maria van Zijderveld. Je kunt het opnieuw vaststellen: locatie locatie locatie, in dit geval van de kleurtjes, maakt hèt verschil. Let vooral op het blok in het midden.

 vlnr 

Françoise, Hilda

Deveney, Sewfeelgood, Zeeuwse Krab

Texheks, Marvanzij

 

 

 

 

 

 

En nu dan dus tijd voor blokje 25. Een nieuw wonky-blokje met wat improvisatie van mij, Texheks. Veel plezier!

En dan volgt het samenvoegen van de blokjes. Hilda liet al iets van haar plannen zien op het forum bij blokje 24. En als ik me goed herinner had Deveney al heel vroeg een plannetje voor de complete quilt.

De UITDAGING: maak vóór maandag 5 februari een top van alle blokken die je hebt gemaakt. (ja, dat geeft ook ruimte voor quilts met een beperkt aantal blokken!) Deel ‘m in ieder geval op het forum bij het topic “Quilttops” onder “blokje van de week” (en evt. op Instagram natuurlijk).

Françoise en ik zullen de quilts bespreken (vriendelijk, beloofd!). We letten vooral op creativiteit bij het invullen van de blokken en het geheel. En er is een klein prijsje voor iemand…

Verder start ik ook een forumonderwerp over een nieuw plan voor 2018. Ik denk dat we niet zullen uitkomen op een wekelijks blokje. Maar een maandelijks terugkerende opdracht lijkt me wel wat. Denken en praten jullie mee?! Hier: http://www.dutchmqg.nl/forum/topic/een-nieuw-plan-voor-2018/

Blokje 24

Blokje 23 was een blokje vol kerstsfeer.

   vlnr 

Françoise, Sewfeelgood, Marvanzij

Deveney, Hilda de Wit (met kerstkaartlapje in het midden!) 

Zeeuwse krab, Texheks en Françoise

 

 

 

 

 

 

Nu tijd voor blokje 24. Het op een na laatste blokje. Oef…

Het ontwerp is opnieuw van Maria van Zijderveld. Een moderne variant van een klassieker. Leuk hoe ze er echt iets anders van gemaakt heeft. Veel plezier allemaal met het maken ervan! (met fussy-cut mogelijkheden, jippie!)

HAPPY SEW YEAR

Er zijn nog wat wensen gemaakt met de kerst-kaart-stofjes. Hopelijk heeft nu echt iedereen ‘m binnen. Al vrees ik van niet: uit België kreeg ik al een vraag wanneer het kaartje verstuurd was… en zelf heb ik ‘m ook nog niet. Ik maakte mijn kerstwens met een lapje dat ik eerder al kocht bij Het Naaldbos (en dat inspireerde tot idee van het kaartje 😉

De bovenste is van Miranda van Dijk, WOW!!! (Hebben jullie haar blogje over haar favoriete gereedschap al gelezen?).

Deveney van Het Naaldbos maakte met het lapje (van Birdblocks) in haar kerstkaart een mooi kerst-tafereeltje:

En Anne-Marie Donselaar maakte 2 tops voor een mug rug met haar lapje:

Esther Boet-Bakker maakt ook een leuk quiltje!

 

WE WENSEN JULLIE EEN JAAR VOL INSPIRATIE, TIJD OM TE QUILTEN EN GEZELLIGE ONTMOETINGEN MET QUILTERS, ON- EN OFFLINE!!!

 

Wat is je favoriete quiltgereedschap?

Ook Miranda van Dijk wilde die vraag wel beantwoorden:

Ja hmmm, wat zal ik daar nou eens op antwoorden? Ook ik heb heel veel quilt-gereedschap liggen, precies dezelfde dingen wel als wat Deveney in haar laatje of in haar etui heeft zitten. Overal in huis heb ik dan ook wel een bakje of etuitje met wat verschillend quilt-gereedschap liggen.

Iets wat niet in een bakje, laatje of etui past, zijn mijn twee naaimachines: De Pfaff Quilt Expression 4.0 en de Janome Horizon Memory Craft 8900 QCP. Iedereen om mij heen weet ook, dat ik gek ben op deze twee. Om de naaimachines goed hun werk te laten doen, is goed materiaal nodig. Zoals naaimachine-naalden en garen. Mijn favoriete naaimachine quilt-gereedschappen zijn:

Naaimachine-naalden

Het soort naald, dat ik gebruik, hangt af van waar ik mee bezig ben. Voor het gewoon in elkaar naaien van de patchwork blokjes gebruik ik een universele naald nr. 60 of 70. En voor elk nieuw project gebruik ik een nieuwe naald.

Ga ik free-motion naaien of siersteken maken op de naaimachine, dan gebruik ik een topstitch nr 80 of 90. Perfecte naald om de siersteken met verschillende soorten draad en de snelheid van het naaien aan te kunnen. Mijn ervaring met deze naald is, dat de draad minder snel breekt en makkelijk door een aantal lagen stof heen glijdt.

Naaimachine-garen

Om te free-motion tekenen met de Janome gebruik ik het liefst Gutterman garen. De universele dan, welteverstaan, omdat deze minder snel breekt door de snelheid van het naaien en het bewegen van het werk waar ik dan mee bezig ben.

Zo ben ik dus niet alleen verslaafd aan quiltstoffen, maar ook aan naaimachine-garens. De gemêleerde garens lokken me het meeste. Mooie glimmende en glanzende garens zijn ook één van mijn impulsieve aankopen. Momenteel kan ik die aantrekkingskracht redelijk weerstaan en koop ik gelukkig nu wat ik nodig heb en weer gebruik.

Ondergaren, spoeldraad of ook wel bobbin garen genoemd.

Bij gebruik van universeel naaimachine-garen, gaat dit ook op mijn spoeltje. Maar bij borduur- of metaalachtig garen gebruik ik de Madeira bobbin op het spoel. Dit is zwart of wit.

Verder gebruik ik versteviging in de vorm van plakvlieseline F220, stik en trek of strijkbaar borduurvlies. Op de plakvlieseline na worden de andere twee er achter weggehaald als ik klaar met het naaien ben.

Nou zitten er heel veel verschillende steken op deze twee naaimachines met bijbehorende naaimachine-voetjes. Ook heb ik er in de loop der tijd bij gekocht.

De leukste, die ik erbij heb gekocht, is toch wel de ‘circulair attachment’ voor zowel de Pfaff als de Janome.

Het is een liniaal, die je vastklikt of schroeft op je naaimachine-plaat en met behulp van een punaise die je in de stof prikt en op zijn plaats houdt onder je naaimachine-voetje. Zo kun je een perfecte cirkel appliceren, maar ook siersteekjes in een cirkel maken.

De ‘circulair attachment’ is helaas niet geschikt voor alle naaimachines. Wil je weten of die ook voor jouw naaimachine te verkrijgen is, check dan bij je naaimachine-dealer of het internet.

Groetjes Miranda, Quilt Fûgeltsje