Quiltboek van de maand: november

Op de valreep is het weer tijd voor het boek van de maand november. Opnieuw geschreven door Ingrid (Inghelhoe). Heel veel dank daarvoor! 

Deze keer een boek, waaruit ik nog helemaal niets heb gemaakt. Het is vorig jaar uitgekomen en behandelt 5 technieken, die er ingewikkeld uitzien, maar met behulp van dit boek te doen zijn. Dat leek me interessant,want dit jaar heb ik voor het eerst bochtjes/curves genaaid, dus …. kom maar op….

Modern Quilt Magic – Victoria Finlay Wolfe
5 Parlor Tricks te Expand Your Piecing Skills

De meeste modern quilters kennen Victoria Finlay Wolfe wel van naam en/of quilts. Op Instagram is haar account: @VictoriaFinlayWolfe. Haar Double Wedding Rings quilts hebben op mij een grote indruk gemaakt.
Haar kracht zit hem voor mij in het verkennen en terugbrengen naar essentie van een traditioneel blok.
Anderen kennen misschien haar boek 15 Minutes of Play, waarin ze improv piecing en het gebruik van veel scraps voor ‘dummies’ uitlegt. Modern Quilt Magic behandelt ogenschijnlijk zeer ingewikkelde piecing technieken: vlechtwerk of visgraatvariaties, ‘partial seams’, stof van mini improv, Y-zomen en improv bochten. Sommige termen hebben vast een betere Nederlandse vertaling, deel die dan hier, daar leer ik ook weer van.


Opbouw van het boek
Na een korte introductie, waarin de interesse voor de 5 bovengenoemde technieken wordt beschreven,
volgen 5 hoofdstukken met techniek, projecten en voorbeelden. Victoria vraagt vooral aandacht voor het
goed kijken naar quilts, waarbij je je niet moet laten afleiden door je eigen vooroordelen. In mijn geval: het toevoegen van oranje zou waardevol kunnen zijn… (ik hou dus niet zo van oranje…). Sluit niet op voorhand kleuren/technieken uit, maar probeer eens wat. Alle hoofdstukken kennen ook weer een kleine toelichting, met mooie foto’s (soms van antieke quilts) en tekeningen, waarna de techniek wordt uitgelegd. De stap-voor-stap uitleg is zowel in tekst, als met tekeningen, wat het voor mij begrijpelijk maakt. Elk hoofdstuk heeft grote en kleine projecten, waarin de uitgelegde techniek wordt gebruikt. Mooie patronen voor grote quilts, maar ook voor een kussen of miniquilt. Sommige patronen zijn variaties of eigenlijk meer verkenningen van de techniek. Vlechtwerk, en dan vlechtwerk op zijn kant. Vlechtwerk heel scrappy, en daarnaast vlechtwerk in maar 2 of 3 kleuren.

Mijn ervaring
Zoals vermeld, heb ik nog niets gemaakt uit dit boek. Ik heb al wel anders naar patronen en quilts gekeken: Wat gebeurt er als ik voor- en achtergrond zou omdraaien? Wat als ik maar 3 kleuren zou gebruiken in een veelkleurig patroon? Wat als ik deze techniek heel groot of juist heel klein zo toepassen? Kortom, het leert me creatiever te kijken. Ik hoop in december in ieder geval zonder angst zo’n mooi vlechtwerkje te maken.

Modern Quilt Magic – Victoria Finlay Wolfe – ISBN 978-1-61745-508-7 – 128 bladzijden – Engelstalig

Een DutchMQG-lid stelt zich voor: Muriel

Hoi, mijn naam is Muriël van der Ploeg en in deze blogpost zal ik me even voorstellen. Ik woon in Leiden, samen met mijn man Frederik, zoon Emil van 18, in het weekend dochter Damaris van 20, en kat Mauries. Op de site van DutchMQG en op instagram is mijn naam muriel14.
Toen ik het laatst eens uitzocht, kwam ik erachter dat ik al elf jaar quilt. Ik begon eraan omdat ik de mooiste quilts tegenkwam op blogs van Amerikaanse crafters zoals Amy Karol (Angry Chicken), Hillary Lang (Wee Wonderfuls) en Alicia Paulson (Posie gets cozy). De eerste quilt die ik maakte was een poppenversie van een quilt uit het boek ‘Bend the Rules Sewing’ van Amy Karol.
Bij het maken kwam ik wel voor een paar raadsels te staan: hoe krijg je die drie lagen van de quilt sandwich netjes en geleidelijk door je machine en ‘attach the binding’, ja leuk, maar ‘wat is dat?’ en ‘hoe dan?’. Door  quiltalongs te volgen, gratis block tutorials te proberen, soms een patroon te kopen, ook wel eens iets uit te halen dat mislukt was, heb ik alles uitgevogeld en geleerd. Selftaught, maar dus eigenlijk met behulp van alles wat er op internet te vinden valt, heb ik leren quilten.


Ook via internet (Flickr en later Instagram) vond ik groepjes om me bij aan te sluiten. Bee Europa was voor mij heel belangrijk: je kreeg stof toegestuurd en een block tutorial via internet. Daar heb ik een aantal jaar aan meegedaan en heb ik heel veel van geleerd. Ook de Cocorico bee was heel speciaal, met vooral ontzettend veel creativiteit in de blokken. Iemand verzon een thema voor haar quilt en daar maakte iedereen naar eigen inzicht een blok bij voor haar.

Mijn thema was Pippi, en ik heb de meest geweldige blokken ontvangen. Wel spannend om die vervolgens aan elkaar te naaien en te gaan quilten. Dat laatste moet dan ook nog gebeuren (één van mijn WIPs). De online quilting bee waar ik op dit moment nog bij zit (al sinds 2010) is Do Good Stitches. Dat is een charity bee, we maken dus quilts voor het goede doel; op dit moment vaak voor kinderen die door het Leger des Heils worden opgevangen.

Op een gegeven moment vond ik via internet ook in Nederland wonende quilters. We spraken met elkaar af en nu vormen we al een tijdje de groep Double Dutch. Om het half jaar komen we bijelkaar voor een quiltdag, waar we samen aan onze projecten werken, show-and-tell doen, altijd een ugly fabric swap en kletsen, natuurlijk.
Met Double Dutch en ook met de Kingfisher Quilt Bee in Den Haag (onderdeel van DutchMQG) zijn we bezig met Roundrobin quilts. Ooit heb ik dit op Flickr gezien en aan meegedaan. Ik vond het zo’n leuke uitdaging voor je creativiteit dat ik dit heb geïntroduceerd bij de twee groepen. Het gaat zo: iedereen die meedoet maakt een startblok voor haar (of zijn) quilt. Per post of op de bee geef je het blok aan iemand anders en die maakt er een rand omheen of nieuw deel aan vast. Zo gaat ieders blok de hele groep langs en heb je uiteindelijk een unieke en speciaal voor jou gemaakte quilttop. Het is een heel leuk proces en de resultaten zijn geweldig.


In deze beschrijving van mijn quiltervaringen heb ik het vooral over de sociale kanten (al dan niet via social media) van het quilten gehad en dat vind ik ook een van de leukste dingen van het moderne quilten. Je zit misschien vaak alleen te werken aan je quilt, maar anderen zijn ook met dat project bezig via een online quiltalong, of iemand maakt iets voor jou en jij weer voor diegene via een swap, bee of roundrobin. En natuurlijk alle ‘likes’ die je krijgt als je iets afhebt en het deelt op internet, die krijg je niet als je het alleen aan je familie laat zien 😉

Dit ronde quiltje heb ik gemaakt nadat ik geïnspireerd was geraakt bij een workshop van Anna Maria Horner:


De quilttop die ik dit jaar heb gemaakt in de online Mighty Lucky Quilting Club:


Mijn meest recent afgemaakte quilt:

Het is bijna tijd voor de handwerk- en quiltdagen

Heerlijk zo’n vrije maandag in het teken van de voorbereidingen van de Handwerk- en Quiltdagen. ’s Ochtends de laatste telefonische afstemming met Irene over het inhangen van onze waslijn-tentoonstelling aanstaande woensdag (ondertussen komt Marly bij haar een quiltje brengen). Ook nog wat afgestemd over flyers die nog net op tijd door kunnen naar de printer en over de mogelijkheid voor nieuwe leden om zich ter plekke in te schrijven.

’s Middags levert Rianne haar quilts in en drinkt een kopje koffie (of 2), Hilda komt aan-OV-fietsen met 2 kussenhoesjes en kletst ook nog even mee. Vanavond bij Ingrid nog wat quiltjes halen (moet toch in de buurt zijn). Dan hebben we zo’n 30 stuks bij elkaar straks (ook Ine, Merel, Deveney en Irene zorgen nog voor input). Ennnnn…. natuurlijk hangt onze gezamenlijke Charityquilt er, gequilt door Esther en van binding voorzien door Deveney!

Tussendoor aan de slag met het samenvoegen van alle toelichtingen en het maken van de bordjes voor erbij (of eh, stroken, die ook mooi aan de waslijn kunnen). En nog even afstemmen wie dan op welke dag aanwezig is om de bezoekers aan het “slashen” te krijgen: we maken “slash and insert”-blokken in verenigingskleuren om een beeld te geven van een moderne improv(isatie)-techniek. Oei, er moet nog een mail uit naar de vrijwilligers… komt eraan hoor, morgen…

Facebook-berichtje, blog berichtje, zometeeen Instagram ook niet vergeten, want we willen wel dat jullie allemaal komen natuurlijk!  Fijn dat we een tafel hebben, een echte plek, een goed trefpunt. Wie zien we daar?!

Kijk op www.handwerkenquiltdagen.nl voor meer info.

Helaas, zelf geen steek genaaid op deze vrije dag…tja volgende keer beter…

Tijd voor het 6e thema: WISKUNDE

Maar eerst: de bijna afronding van de eerste #DutchMQGpostcardswap. Er waren 15 deelnemers. De meeste kaartjes zijn (op tijd) verstuurd en ook al ontvangen. Nog 3 kaartjes zijn ergens onderweg en 1 moet er nog verstuurd. Hopelijk gaat dat snel gebeuren.

Er zijn verschillende landschapjes gemaakt, van heel concreet tot steeds verder gestileerd en zelfs geabstraheerd, en allemaal passend bij de favoriete vakantiebestemmingen. De zon kwam regelmatig terug (die koesteren we in deze tijd van het jaar). De timing van de bezorging was in een geval heel precies gemikt op een verhuizing (en met een heel toepasselijk kaartje!)

Kortom, ik zou zeggen een geslaagde swap. Wanneer zullen we de volgende doen? En wat moet het dan worden?

v.l.n.r. gemaakt door Mique, Zeeuwse Krab, Anne-Marie, Rianne, Deveney, Françoise, Textieljuf, Maddie_sews,  Texheks, Sewfeelgood, Marie-Paule (en de 3 details van Esther, Inghelhoe en Betty)

 

En dan is het tijd voor een nieuw thema. Het is dit keer geliefd en gehaat, vrees ik. WISKUNDE wordt het deze keer. Haal je kladblok en potlood of je rekenmachine maar tevoorschijn!

Een DutchMQG-lid stelt zich voor: Rianne

Zolang ik me kan herinneren, ben ik al bezig met lapjes, wol, draadjes, eigenlijk alles wat met textiel te maken heeft. Als klein meisje zat ik op de tafel, achter de naaimachine van mijn moeder, te kijken wat ze aan het doen was en te hopen dat ze iets fout deed, want dan mocht ik het uithalen. En natuurlijk ook te wachten tot er stukjes stof over bleven waar ik dan met naald en draad kleertjes voor de poppen voor maakte. Op mijn negende of tiende verjaardag moest ik bij een tante van mijn moeder komen, die woonde een paar huizen verderop. Ik kreeg van haar mijn allereerste naaimachine, een hand-naaimachine, zwart met gouden krullen er op. Wat was ik blij! Nu kon ik de kleertjes voor de pop met mijn eigen naaimachine maken. Een paar jaar later kreeg ik de oude machine van mijn moeder, toen zij
een nieuwe kocht en begon ik mijn eigen kleding te ontwerpen en naaien, vaak van reststoffen, want geld om mooie nieuwe stoffen te kopen had ik niet. Helaas is het er nooit van gekomen om naar de mode-academie te gaan, mijn ouders vonden het beter dat ik een “echt” beroep leerde. Toen onze eerste dochter werd geboren in 1994, wilde ik graag een quilt maken voor haar en volgde ik een basiscursus, waarbij vooral met de hand gewerkt werd. Omdat ik ook toen al eerder een “piecer” dan een “quilter” was, en ook omdat ik het met de hand moest quilten, is die quilt nooit helemaal afgekomen. Daarna volgde ik nog een aantal cursussen en leerde vooral veel machine-technieken.

Toen onze jongste dochter bijna 4 was, kreeg ik een baan als demonstratrice bij een van de naaimachine-importeurs en kon daarmee van mijn hobby, mijn werk maken. Mijn werk breidde zich steeds verder uit, tot een full-time baan waarin ik vooral les gaf aan naaimachine winkeliers en de product-ondersteuning deed. Later ben ik ook de verkoop gaan doen en vanaf 2007 tot begin dit jaar, had ik de leiding over de Nederlands/Belgische dochteronderneming. Door deze drukke baan, was ik in die tijd vooral beroepsmatig bezig met naaimachines en quilten, waarbij mijn opgedane kennis heel goed van pas kwam. Tot ik in 2015 voor mijn werk op het Festival of Quilts in Birmingham was en het weer heel erg begon te kriebelen, vooral toen ik de moderne quilts ontdekte. Dat was het wat mij betreft helemaal. Ik was op slag verkocht! Ik kocht een jelly-roll met het idee dat het me dan zou lukken om in mijn schaarse vrije tijd weer een keer achter de naaimachine te gaan zitten en een quilt te maken. Tot op dit moment is het alleen nog een top 😉 . Maar het was wel het begin van een hele reeks tops en zelfs een paar quilts die helemaal af zijn. “First Snow” heb ik op de longarm machine op mijn werk gequilt. De Quiltpolitie zal er ongetwijfeld een heleboel op aan te merken hebben, maar ik was er ontzettend trots op.

De kleine quilt “Love will chase away the blues” heb ik met rechte lijnen en de boventransportvoet  gequilt en dat vond ik veel meer bij mij passen.

Toen onze eerste kleinzoon in 2016 werd geboren kon ik me helemaal uitleven op een boxkleed en ben ik begonnen aan een quilt voor hem die al gedeeltelijk gequilt is.


Tussendoor heb ik met het Dutch MQG nog de tops voor de charityquilts voor Orlando en Manchester aan elkaar gezet en onlangs nog blokjes gemaakt voor de charityquilt voor Quiltcon 2019.

Het project waar ik op dit moment het meeste mee bezig ben is de “100 blocks”-quilt van Tula Pink.

En tussendoor met een aantal andere grotere en kleinere projecten en heb ik ook altijd een breiwerkje op de pennen. Op dit moment heb ik nog heerlijk veel tijd om daar mee bezig te zijn. Binnenkort ga ik weer aan het werk en zal ik weer beroepsmatig bezig zijn met naaimachines, quilten, stoffen, wol en van alles wat daarmee te maken heeft. Het wordt mijn eigen bedrijf, dus ongetwijfeld druk en lange dagen, maar heerlijk om bezig te zijn met de dingen waar ik zo ontzettend blij van word. En ik weet zeker dat ik ook dan in mijn vrije tijd nog bezig zal blijven met quilten. Ik heb nog zoveel op mijn “wil-ik-ooit-maken-lijstje” staan. En ook al komt het niet altijd allemaal af, ik geniet er in ieder geval van.

Happy Quilting!

Quiltboek van de maand: oktober

geschreven door Inghelhoe

Voor de Handwerk- en Quiltdagen, 15-17 november in Den Bosch staat in de recente nieuwsbrief van ons
gilde een oproep om ‘reutefleut’ aan te leveren. Een echte geuzennaam voor die kleinere items (Francis kwam als eerste met dit woord. red. ), meestal gebruiksvoorwerpen, van quiltsstoffen. Kun je dus ook Zakka noemen, terugdenkend aan het thema Japan.
Voor wie mij op Instagram volgt, komt het niet als verrassing, maar ik ben gek op reutefleut. Het liefst maak ik na een grote quilt van alle overgebleven lapjes iets…een etui, een onderzetter, een pannenlap, een tasje, een e-readercover, enz, enz. Afgelopen maand heb ik mezelf verwend met het boek 50 Little Gifts, vol met patronen voor reutefleut.


50 LITTLE GIFTS, Easy Patchwork Projects to Give or Swap – Susanne Woods
Susanne Woods, de dame die alle patronen heeft verzameld en een groot deel zelf heeft geschreven, is gek om het maken van snelle, grappige, lieve en handige cadeautjes voor vrienden en familie. Online vind je ongelooflijk veel (gratis) patronen en tutorials, en als je handig/slim bent, dan hou je precies bij, waar je welk patroon vond. Dit boek is er voor mensen zoals ik, geen zin om te googelen en/of te surfen op internet. Alles verzameld in 1 handig boek. Dat betekent dus ook, dat veel van de patronen gratis te vinden zijn op sites of blogs, misschien maakt dat dat je dan het geld liever uitgeeft aan een ander boek. Aan dit boek heeft een aantal van mijn favoriete quilters/naaisters een bijdrage geleverd: Jeni Baker, Heidi Staples (heeft zelf ook een gaaf boek geschreven met reutefleut: Sew Organized for the Busy Girl), Svetlana Sotak, Anna Graham (@noodlehead531), (schrijfster van het mooie boek Handmade Style), en nog vele anderen.


Opbouw van het boek
Na een korte uitleg over borduursteekjes begint het boek gelijk met het eerste patroon voor een eenvoudig etui met rits. Zowel het inzetten van de rits als het ‘boxen van de corners’ staat duidelijk met tekeningetjes uitgelegd. De patroondelen, die je kunt kopiëren, staan allemaal achterin het boek. Tussen de verschillende patronen door vind je af en toe een ‘Little Tutorial’ (bijv. voor het maken van piping of paper piecing), waar naar verwezen wordt vanuit verschillende patronen. Alle patronen staan in willekeurige volgorde in het boek, dus niet alle etuis of kinderspeeltjes bij elkaar. Ik vind dat fijn, want ik blader graag heen en weer in zo’n boek. De inhoud voor in het boek geeft wel alle 50 patronen op 2 bladzijden, dus je kunt ook heel gericht zoeken.


Mijn ervaring
Uit het boek heb ik de Pixie Basket en de Window Zippered Pouch gemaakt. Beide beschrijvingen zijn
duidelijk, gemakkelijk met foto’s en tekst. De Pixie Basket gaat uit van 10” squares, dus als je die nog hebt liggen, is dit een prima projectje om ze te gebruiken. Een paar jaar geleden had ik al de e-reader-cover gemaakt, die ook in het boek staat. Dat patroon heb ik inmiddels al meerdere keren gemaakt. Het is een erg fijn patroon, gemakkelijk aan te passen en ideaal om een test-lap in te gebruiken. Ik had destijds net een tumblerlineaal gekocht en een mini-charmpack van Lotta Jansdotter liggen. Leuk om op die manier mijn tumbler test te kunnen gebruiken. De meeste patronen lenen zich prima voor een eigen draai/creativiteit. In mijn ogen is dit boek een ideale aanvulling op mijn bibliotheek. Ik ga het vast nog vaker gebruiken.

 

50 LITTLE GIFTS – compiled by Susanne Woods – ISBN 978-1-940655-33-8 – 144 bladzijden – Engelstalig

Kingfisher Quilt Bee

geschreven door Madelon (@maddie_sews)

Sinds januari 2018 komen leden van de DutchMQG regio West, eerst als Bee Zonder Naam en nu als Kingfisher Quilt Bee, om de twee maanden bij elkaar in Den Haag om een avond samen te beeën.

Het is heerlijk om helemaal ‘los’ van workshop of instructie gezamenlijk te werken aan een eigen project. Een absolute aanrader. Eigenlijk is elke bee-avond een grote kennis- en inspiratiebijeenkomst omdat iedereen aan iets anders werkt en je daar in de loop van tijd veel over opsteekt. We bespreken werkwijzen, bekijken kleurcombi’s, werken diverse ‘tops & flops’ door en moedigen elkaar aan waar gewenst (of niet gewenst).

Bijzonder spannend is de onthulling van de doorgeschoven Round Robin blokken. Wie zin heeft kan een startblok meenemen en meedoen aan het ontwerpen en maken van deze kettingquilts. De bedoeling is dat iedereen een blok (of een blok met al toevoegingen) van een ander meeneemt en daar thuis mee aan de slag gaat. Op een gegeven moment vind je je quilttop af of heeft iedereen er aan gewerkt en haal je hem uit de roulatie en maak je hem zelf af. Heel spannend en super uitdagend omdat je dus aan andervrouws quilt werkt zonder dat je weet of dat wat jij toevoegt wel in de smaak gaat vallen. En dat levert zulke leuke resultaten op! Iedereen doet erg z’n best om gave, grappige en out-of-the-box aanvullingen te doen.

Deel uitmaken van een bee is bijzonder laagdrempelig. Je benadert wat gelijkgestemden  kiest een locatie en frequentie en besluit of je wel of juist geen slingers op wilt hangen! Eigenlijk is de eerste stap de lastigste, en die doe je op het forum. En ja, natuurlijk moeten we iedere keer weer allemaal haasten, de gezelligheid, de uitbreiding van je quilty vriendenkring, het delen en het verrijken van je kennis, wegen daar ruimschoots tegen op.

Met #kingfisherquiltbee  en #kingfisherroundrobins  kun je meer van de resultaten zien op Instagram. 

De volgende bee staat gepland op 20 november. Wil je ook komen, reageer dan hier!

Wil je elders een lokale bee starten? Het delen van dat idee op het forum hier is een goed begin. Hoe specifieker, hoe beter… (idee voor een locatie? frequentie? grootte van de groep?)

Tijd voor de eerste DutchMQG swap!

Nu alle blokjes voor de charity-quilt af zijn, wordt het tijd voor iets nieuws.  En omdat we deze twee maanden het thema “ansichtkaarten” hebben, leek een eerste DutchMQG -swap een goed idee.

Een ansichtkaart is een miniquiltje, toch? Een klein projectje waarin je vanalles kunt uitproberen.  Wie doet er mee?

Oké, een paar regels, we houden het simpel:

  • je ansichtkaart- quiltje moet vlak (zonder te vouwen dus) in een envelop passen (formaat van de envelop mag je zelf bepalen).
  • het moet modern zijn.
  • er worden een aantal vragen over je voorkeuren gesteld in het aanmeldformulier, als maker gebruik je minimaal één van de antwoorden van degene waarvoor jij maakt als inspiratie voor je kaartje.
  • je ansichtkaart-quiltje moet uiterlijk 31 oktober verstuurd worden.
  • deel op de dag dat je het verstuurd een fotootje van een detail op het forum / via instagram met #DutchMQGpostcardswap 
  • laat weten als je een kaartje ontvangen hebt op het forum (bij het thema van deze maand) of via instagram.

Dus… wie doet er mee?

Als je mee wilt doen, vul dan uiterlijk 8 oktober dit formulier * in. Je krijgt dan op 9 oktober de gegevens van jouw partner toegestuurd.

Vragen? Stel ze hieronder (of via info@dutchmqg.nl).

*  als de link niet werkt kopieer dan deze link en plak deze in het zoekvenster van je browser: https://goo.gl/forms/6mlSyD2k9G14wAK63

Een DutchMQG-lid stelt zich voor: Françoise

Handwerken is voor mij iets dat onlosmakelijk verbonden is met het dagelijks leven. Zo lang ik me kan herinneren ben ik bezig met naald en draad. Hierbij moet je denken aan breien, haken, borduren, naaien en patchwork/quilten. Als zesjarige breide ik een sjaal voor mijn beer, ik zie me nog zitten op de bank  met restjes garen. Als negenjarige haakte ik mijn eerste kledingstuk en als tienjarige naaide ik samen met mijn moeder een patchworkkleed met vierkantjes die we kochten bij Laura Ashley. Ondertussen borduurde ik etc. etc. Als tiener breide ik heel wat truien tijdens de les op school (dat ging verveling tegen). Mijn moeder was handwerkjuf en materiaal en voorbeelden waren er dus voldoende in huis. Je kon altijd aan de slag. Als je op zondag bedacht dat de barbies nieuwe kleding nodig hadden, dan kon dat
ook meteen.

Detail: New York Beauty, 2001

Op een gegeven moment raakte mijn moeder geïnteresseerd in quilts: in 1992 bezochten we samen de Quilt Expo in het Congrescentrum in Den Haag en rond die tijd werd ze ook lid van het Quiltersgilde. Ik las Quiltnieuws altijd als ik thuis kwam en werd in 1994 ook lid. In die tijd was ik een allesvreter wat handwerken betreft, maar merkte al snel dat patchwork het leukste was: een patroon werd meteen eigen omdat je eigen stof kon kiezen en makkelijk kon afwijken van het gegeven patroon. Iets wat me niet lukte bij die gebreide trui of het borduurwerk.

In 1996 was er een vacature voor redacteur van Quiltnieuws, het verenigingsblad van het Quiltersgilde.  Dat leek me leuk, al was ik enigszins terughoudend gezien het hoge grijsgehalte dat ik altijd zag op regiodagen. (iedere bezoeker buiten mijzelf was minstens van mijn oma’s leeftijd, niet eens die van mijn  moeder…). Maar er waren nog meer twintigers die dezelfde gedachten hadden en met een jong team heb ik vijf jaar met veel plezier dit blad vorm gegeven. Daar ligt meteen ook de kiem voor de enorme hoeveelheid kennis die ik heb opgedaan. We ontdekten en beschreven technieken, maakten voorbeelden, reisden vele tentoonstellingen af en ik legde veel contacten.

Detail: Mysterie Bloemenpracht, 2007, veel wiskunde

Naast een full-time baan was quilten dus dagelijks in mijn bestaan aanwezig. Er was nog geen sprake van e-mailen met elkaar: alles ging per telefoon of fax. Drukproeven kwamen per post binnen. En door al die contacten, nieuwe vriendschappen en inmiddels een andere baan, kwamen er de kriebels om van patchwork en quilten ook werk te maken. Dat resulteerde in een winkel in ’s-Hertogenbosch. Een winkel vol frisse stoffen, bruin, beige en ecru waren nauwelijks te vinden. Klassieke patronen werden omgezet naar eigentijdse ontwerpen en nog steeds hoor ik vriendinnen zeggen dat het “typische Françoise kleuren” zijn.

Tussen 2005 en 2012 ontwierp ik elke jaar een grote mysterie quilt. Fantastisch om al die verschillende eindresultaten te zien. Elke deelnemer had zijn eigen stoffenpakket, zelf of samen vastgesteld. De pakketten waarbij iedereen hetzelfde maakt…daar krijg ik de kriebels van.

Detail: Mysterie Patch Parade, 2010

In 2012 sloot ik de winkeldeuren. In die jaren heel veel stoffen in handen gehad, heel veel mensen leren quilten, zowel met de hand als de machine en altijd mijn keuze voor heldere, frisse kleuren trouw gebleven. Er kwam toen ruimte voor de publicatie van een boek, samen met Maaike Bakker: A paper-pieced Garden: in alle quilts zie je paper piecen in combinatie met applicaties. Wat een werk is het schrijven van een boek, maar ook wat een voldoening…

Detail: Rondedans, 2012, restverwerking

En toen het quilten weer hobby werd, kwam er ook weer ruimte voor haken en breien en door alle ontwikkelingen van social media en mijn eigen ontwikkeling, kwam ook hier ruimte voor het zelf ontwerpen en het aanpassen van patronen.
Het quilten moet dus een beetje plaats maken voor andere zaken: er zijn nog steeds te weinig uren in een dag om alles te doen wat ik zou willen doen. Met moeite heb ik tijd om eens rustig achter de naaimachine te zitten: het zijn wat gestolen momenten en dat schiet niet op voor enige productie.

work in progress, 2018

Terwijl ik dit typ, zie ik schuin achter mij de blokjes liggen voor de charity quilt, ik hoop dat ik er daar nog iets meer van kan maken voordat de deadline er is…niet alleen een schaarste aan tijd, maar ook een vervelende blessure aan mijn rechterarm noodzaken mij om zeer beperkt te handwerken/computeren en met mijn mobiel aan de slag te zijn. Eigen schuld: teveel gedaan van hetzelfde… De lapjes blijven dus altijd trekken, ontwerpen altijd met een schuin oog naar het verleden. Moderne quilts vind ik zeer inspirerend, met name het kleurgebruik vind ik een verademing. Het ontwerpen verdient nog wat verdieping, maar dat gaat zeker komen.

Françoise Maarse

Quiltboek van de maand – september

geschreven door Inghelhoe 

September lijkt me een goede maand voor een patronenboek. Het is tijd om afscheid te nemen van de zomer en te bedenken welke quilt je de komende maanden absoluut wilt maken. Dit boek geeft genoeg inspiratie.


MODERN QUILT PERSPECTIVES,  12 patterns for meaningful quilts – Thomas Knauer

Eén van de eerste quilts, die ik van Thomas Knauer zag, was In Defense Of Handmade. Een kleurrijke quilt met tekst en een streepjescode. Zoals al eerder hier verteld: ik heb een grote fascinatie voor tekst in een quilt of foto. De maker, Thomas Knauer, houdt ook van woorden en dat zie je terug in deze quilt, bovendien geeft hij je iets om over na te denken. In dit geval het plezier en voorrecht om iets zelf te maken, tijd door te brengen met mooie materialen. Een andere quilt in het boek, Ampersand, gaat ook over woorden en verhalen. staat voor ‘En toen…’: het is een I spy-quilt, maar dan met een twist. Ik heb die quilt gemaakt voor een jongedame, die graag leest en schrijft. Ik heb de blokjes een inch kleiner gemaakt, prints en low volume gebruikt, maar het is toch echt dit patroon.

Thomas Knauer geeft met dit boek inspiratie en laat zien dat quilten vandaag de dag springlevend is. Hij geeft een moderne reflectie op onze tijd. Mocht je meer over hem willen lezen, dan kan dat op zijn site: ThomasKnauerSews.com. Daar lees je hoe zijn ongeneeslijke ziekte hem dwong te stoppen met het lesgeven op de universiteit en hem tot het quilten bracht.


Opbouw van het boek
Het boek begint met een voorwoord van Victoria Findlay Wolfe en geeft daarna een korte uitleg over materialen, naaigerei en technieken. Daarna volgen 4 hoofdstukken, met als onderwerp: Gesprekken, Identiteit, Maatschappelijke Betrokkenheid en Quilttraditie. In elk hoofdstuk staan 3 quilts passend bij het thema uitgewerkt met verschillende technieken. Meestal zijn de quilts opgebouwd uit blokken, maar niet altijd. Het zijn in ieder geval niet de traditionele blokken. Wel traditionele technieken, waaronder applicatie en reverse appliqué. Knauers werk is over het algemeen scrappy, nog een aspect, wat mij
aanspreekt. Scrappy, maar wel afgewogen of overdacht. Elk hoofdstuk begint met het verhaal, waarde inspiratie voor die quilt begon. Daarna volgt het patroon met snij- en naaiaanwijzingen. Heldere, duidelijke tekst met mooie foto’s en vooral ook de aansporing om iets zo te maken dat het bij jou past, dat het jouw verhaal vertelt.


Mijn ervaring
Ik heb de Ampersand gemaakt. Ik heb er enorm van genoten om zo’n grote, scrappy quilt te maken. Tot dan toe maakte ik alleen kleine scrappy projecten, vooral omdat ik niet zo veel scraps had. Voor die quilt heb ik ook FQ’s, FE’s en stalen gebruikt. Zoals gebruikelijk heb ik met rechte lijnen gequilt, waarbij ik de Ampersand in low volume anders quiltte dan de scrappy achtergrond. De uitleg en toelichting op het patroon was eenvoudig te volgen. Op mijn wensenlijst staat nog You Are Here, ookscrappy en met X-en (lijkt op mijn geliefde +, toch?) en Half Square Triangles.

 

MODERN QUILT PERSPECTIVES – Thomas Knauer – ISBN 978-1-4402-3545-0 – 128 bladzijden –
Engelstalig