#DutchMQGsaturdaysewalong extraatje

Ter ere van het thema van de maand “Reutefleut” en als leuk projectje voor de tweede #DutchMQGsaturdaysewalong op Instagram op 23 februari maakte Merel deze tutorial voor een Tissuehoesje

 


Lapje voor de buitenkant 16x16cm
Lapje voor de binnenkant 16x19cm

 


Leg de twee lapjes met de goede kanten op elkaar en naai de beide 16cm lange kanten op elkaar, er ontstaat een koker.

 


Keer de goede kanten naar buiten.  Leg de buitenkantstof netjes in het midden en pers plat. Er ontstaan twee randjes aan binnenkantstof aan beide zijden. Ik streek de naadtoeslag onder de binnenkantstof.  Markeer het midden van de rafelkanten.

 


Vouw de beide “gebiesde” zijkanten naar het midden, netjes tegen elkaar aan. De binnenkantstof aan de binnenkant! Speld zodat de boel niet schuift.

 

Naai langs beide rafelkanten met een zoombreedte van ong 5mm breed, of als je een kwart inch voetje hebt, net even smaller dan een kwart inch. Ik hecht aan en af, als ik het niet vergeet (haha). Knip  eventuele uitstekende stofdraadjes kort af.

 


Keer het zakje en duw de hoekjes goed in model. Naai nu langs de korte kanten, vergeet niet aan en af te hechten, met een wat breder zoompje, dus ongeveer 7-8 mm of wat ruimer dan je kwart inch voetje. De rafelkanten van de stof verdwijnen zo in de naad. Dit wordt ook wel een French seam genoemd.

 

Naai nu “boxed corners” in alle vier de hoeken. Vouw hiervoor de naad op het midden van de overkant. Er ontstaat een driehoek. Naai 1 cm vanaf de punt haaks op de vorige naailijn. Dit naadje zou (ongeveer) 2cm lang moeten zijn, ook deze aan en afhechten. Het rolmes ligt er even op, zodat je de naadjes goed kunt zien.

 


Je hoesje is klaar, keer de goede kant naar buiten en steek er een pakje tissues in.

 

Je kunt eventueel het plastic van het pakje tissues eraf halen, of middendoor over de lengte inknippen

Een DutchMQG-lid stelt zich voor: Irene

Hoi! Mijn naam is Irene en deze keer mag ik een stukje schrijven voor de DutchMQG-lid stelt zich voor. Ik ben 31 jaar en woon met mijn man, zoontje (van net 1 jaar), 2 katten en 2 konijnen in Rijswijk (ZH). Al zo lang ik me kan herinneren ben ik creatief bezig geweest. Erfelijk belast zeggen mij moeder en oma, haha! Het handwerken zit duidelijk in de familie, mijn moeder leerde het van haar moeder. Maar ook van mijn vaders kant zit het in het bloed, mijn opa borduurde de mooiste schilderijen en mijn oma kon ongelooflijk snel sokken breien.

Het quilten kreeg ik mee van mijn moeder. Ik weet nog goed dat ze met haar eerste sampler begon, ik ging dan mee stofjes uitzoeken bij Cordi in Groningen. Ik was toen nog een stuk jonger en het quilten was eigenlijk de enige tak van handwerken die me niet trok. Ik hield van haken, borduren, poppen maken, werken met vilt, quilten zat daar echt niet tussen.

Dat veranderde toen ik tijdens mijn afstuderen een oude naaimachine kreeg van de buren van mijn ouders. Een mooie oude Leeuwenstijn. Als werktuigbouwkundestudent vond ik zo’n machine super interessant! En nu er een machine was wou ik er toch ook wel iets mee gaan naaien.

Dat bracht mij op een stoffenspektakel. Waar ik vroeger niets snapte van mijn moeders liefde voor lapjes werd ik nu helemaal blij van alle mooie kleuren en printjes. Heerlijk! Thuisgekomen maakte ik twee babyquiltjes door wat vierkantjes en rechthoeken aan elkaar te naaien. Het werd allemaal niet zo netjes en recht, maar ik had er enorm veel plezier in.

Mijn moeder maakte haar quilts bijna altijd voor iemand anders. Daarom leek het me leuk om een quilt voor haar te maken. Als verrassing. Ik bestelde een hele stapel Tilda stofjes, en begon met het schetsen en ontwerpen van verschillende blokken.

Mijn idee was een quilt met foundation paper piecing blokken met dingen waar mijn moeder en ik allebei van hielden. (Pippi zou zeggen, ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan.) Paper piecing leerde ik via blogs en YouTube. En al gauw zaten de eerste blokken in elkaar. Mijn ouders huis, een vuurtoren, twee fietsen van onze fietsvakantie, potloden, een naaimachine en zo bleef de quilt maar groeien. En met de quilt groeide ook mijn liefde voor quilten.

De quilt was de leukste verrassing ooit die ik aan mijn moeder heb gegeven. Wat een enorm plezier om zo iets voor iemand te maken!

Ondertussen ben ik afgestudeerd in de werktuigbouwkunde, maar heb ik mijn baan in de offshore industrie ingeruild voor mijn eigen bedrijf, Sugaridoo. Dus nu quilt (en haak) ik bijna elke dag!

De quilt voor mijn moeder, ‘Things we love’, was het begin van de Sugaridoo Sampler, mijn eerste boek. Een quilt die ik baseerde op de blokken uit mijn moeders quilt. Zoals je vast kunt raden is mijn favoriete techniek absoluut foundation paper piecing. Echt heerlijk om te doen vind ik dat.

Alle quilts die ik tot nu toe heb gemaakt zijn op de machine gemaakt. Ook het doorquilten deed ik altijd met de machine. Ik experimenteer af en toe met free motion quilten, maar straight line blijf ik wel heel erg leuk vinden om te doen. Dat is voor mij bijna als meditatie om al die lijnen op de quilt te krijgen.

Onlangs zette ik mijn eerste quilt steekjes met de hand. Met een dik garen van Aurifill op de laatste quilt die ik maakte, de Tree Tree House quilt. Wat een feest om te doen!

Ik denk dat ik in de toekomst ook zeker een keer een project met de hand uit zal gaan proberen. Tot slot nog een foto van mijn laatst afgeronde project. Wat een feest om die laatste steekjes aan een bies te zetten. Dat betekent tijd voor iets nieuws, ik ga lekker broeden op een nieuw idee!

Leuk dat ik je even mee mocht nemen in het verhaal over hoe ik ben begonnen met quilten.

Groetjes Irene!

Expeditie MQG nr. 1: Block Studies

geschreven door Deveney

Als DutchMQG-lid heb je een inlog bij The Modern Quilt Guild in Amerika gekregen. Je hebt vast wel eens op de site gekeken, maar heb je er ook echt iets mee gedaan? Ik zal eerlijk bekennen dat ik er zelf ook nog niet aan toegekomen ben. Daarom ga ik nu (en in elke even maand) op onderzoek uit! 

 

Pack & go

Ok, daar gaan we dan. Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. De website is echt een schat aan inspiratie en informatie. Dat is ook het moeilijkste van op reis gaan: kiezen waar je heen wilt. Ik besluit om eerst maar eens te bladeren door de verschillende categorieën en toen kwam ik op een idee voor onze eerste bestemming.

We merkten de laatste tijd dat het best lastig kan zijn iedere keer iets te ontwerpen voor het thema van de maand. Misschien ben je de moderne stijl nog aan het verkennen of heb je nog niet zoveel ervaring met ontwerpen. Soms is het ook gewoon prettig als iemand zegt wat je moet doen. Irene heeft ons al een handje geholpen en voor het thema Reutefleut een super leuk en veelzijdig blok ontworpen (hier). Als je nog wat meer moderne inspiratie zoekt, zou ik zeker even op The MQG-site kijken.

Block Studies

Iedere maand wordt er een blok van een MQG-lid uitgelicht. De blokken zijn altijd modern, veelzijdig en makkelijk aan te passen naar je eigen wensen.

Je krijgt niet alleen een uitgebreide instructie, maar ook veel quiltvoorbeelden voor de toepassing van het blok. Van dit soort ontwerpen word ik altijd erg enthousiast en vliegen de ideeën door mijn hoofd. Ik heb geprobeerd iets verder te kijken en te zoeken naar tips om een blok modern te maken.

Routebeschrijving

Nu wil je vast eerst weten waar je de block studies kunt vinden zodat je met me mee kunt kijken. Om te beginnen log je in op www.themodernquiltguild.com. Vervolgens klik je rechtsboven op het oranje balkje “resources”. Scroll dan een beetje naar beneden en onder “filter by type” vind je dan “block studies”.

Tip: Als je bij een blok aan het kijken bent kun je hem aan je favorieten toevoegen door links op het groene balkje met het sterretje te klikken. Zo kun je hem later makkelijk terugvinden in je account als je ermee aan de slag wilt.

Aanbevelingen

Om je nog wat verder te helpen heb ik 3 blokken uitgekozen die mij inspireren. Bij ieder blok zijn verschillende kleur en layout opties te vinden. Klik op een afbeelding om meteen naar de beschrijving te gaan.

 

  1. Lockup, januari 2018, Riane Menardi Morrison, central Iowa MQG

Bij het bladeren door de pagina’s viel mijn oog meteen op dit blok. Vooral de vorm is bijzonder. We zijn zo gewend om met vierkante blokken te werken, dat je vaak niet denkt aan andere mogelijkheden. Zo zie je dat je door het verlengen van een blok hele interessante vormen kunt krijgen. Ook vond ik dat dit ontwerp een wat stoerdere uitstraling heeft, iets wat ik persoonlijk erg mis bij traditionele patronen.

 

  1. Sparrow, juni 2018, Heather Black inland Northwest MQG.

Dit blok deed me denken aan de prachtige klassieke New York Beauty.

Om van een klassiek blok iets moderns te maken kan het dus helpen hem gewoon te versimpelen.

De quilt die ik erbij koos vind ik erg minimalistisch, iets waar ik niet zo goed in ben, maar wat wel heel goed past bij de eenvoudige uitstraling van het ontwerp. Dit blok valt in de categorie sterren, maar door het blok te draaien, lijkt het net een lotusbloem, heel sierlijk. De simpele achtergrond en de felle kleur trekken je aandacht naar de mooie vormen. Deze populaire moderne layout is erg geschikt als je de nadruk op je quiltwerk wilt leggen. In plaats van je blokken in het midden te plaatsen, maak je de randen asymmetrisch (verschillende breedtes) om dit effect te krijgen.

Zoals de naam doet vermoeden kun je er ook een zwerm vogels in zien, dat zou perfect zijn voor het thema van sept/okt dus ik hou hem even in gedachten.

 

      

  1. Ribbon Rock, Augustus 2018, Michelle Bartholomew, individueel lid.

Tot slot driehoekjes, mijn favoriete vorm als wiskundige. Met dit blok kun je heel veel verschillende kanten op. Ik heb deze quilt uitgekozen omdat je goed kunt zien dat je door het veranderen van kleuren een hele andere uitstraling kunt krijgen. Van dit blok worden zelfs 2 versies besproken zodat je nog meer mogelijkheden hebt om uit te kiezen.

 

Life begins at the end of your comfort zone

 

Nu is het aan jou! Ik wil je uitdagen eens rond te zoeken tussen de moderne blokken. Ga aan de slag met verschillende vormen en kleuren  en geef er je eigen “draai” aan. Vergeet niet hieronder te vertellen als je wat moois tegenkomt en plaats ook vooral foto’s op het forum als je iets gemaakt hebt. Veel quiltplezier en ik zie je graag bij deel 2 van deze expeditie.

 

Alle afbeeldingen en ontwerpen zijn eigendom van © 2018 the Modern Quilt Guild. Alle rechten voorbehouden. Alleen voor eigen gebruik van leden.

 

BLOK van de maand – februari

door Irene (@Sugaridoo) 
Iedere twee maanden hebben we een nieuw thema voor de DutchMQG-leden om mee aan de slag te gaan. Een thema geeft ruimte om zelf aan het ontwerpen te slaan, maar kan ook zo veel vrijheid geven dat je niet meer weet waar je moet beginnen. Daarom komt er vanaf nu halverwege het thema een blok voorbij dat je kan helpen om iets binnen het thema te maken.

Het zijn blokken van 10 bij 10 inch. Je kunt zelf kiezen of je alle blokken 1 x maakt en ze aan elkaar zet als quilt of elke keer met het blok als uitgangspunt een nieuw project begint.

Deze maand is het thema: Reutefleut. Aan mij de vraag of ik daar iets voor wou ontwerpen. Ontzettend leuk! Maar dan.. wat voor blok hoort er bij reutefleut? Ik zag gelijk een blok met een handtas erop voor me, of een blok met een speldenkussen.

Zulke blokken passen zeker binnen het thema reutefleut, maar kun je met die blokken ook reutefleut maken? Met die gedachte kwam ik op dit blok. Een abstract blok. Heel geschikt om in de middelste vierkanten stofjes te fussy cutten. Je kunt er meerdere aan elkaar maken voor een tas, mini-quilt of een tafelloper of je kunt er twee aan elkaar zetten voor een placemat.

Deze maand hebben we er een extra mini variant bij gedaan: een 5” blok, zodat je er ook een onderzetter of een mugrug mee kunt maken.

Je vindt de PDF met beide blokken op de ledenpagina: hier.

Dus… printen maar en heel veel reutefleut plezier!

Groetjes Irene

Modern Quilting: Minimalist

Vandaag starten we een nieuwe serie op onze blog over verschillende stijlen binnen modern quilten. Op de pagina Wat is modern quilten  vind je een ingrediënten lijst van verschillende aspecten die je tegen kan komen in een moderne quilt. Merel begint deze serie met Minimalist.

Voor het schrijven van deze serie artikelen graaf ik graag wat door boeken. Quiltboeken in eerste instantie, maar ik kijk ook online naar grafische kunst etc. Want veel van onze moderne quilts zijn bewust of onbewust gebaseerd op jaren ’50 kunst, hoewel ook eerdere stromingen zoals de Stijl, kubisme en Bauhaus van invloed zijn, zelfs de Arts & Crafts movement (als ook de vergelijkbare Jugendstil en Art Nouveau). Alle ‘moderne’ kunstbewegingen na het Victoriaanse tijdperk en impressionisme kunnen tot onze inspiratie gerekend worden.

Kubisme – Wotrubakerk in Wenen

De Stijl – Piet Mondriaan. Compositie met groot rood vlak, geel, zwart, grijs en blauw. 1921. Den Haag

Dit artikel gaat over minimalist design, maar omdat de diverse elementen samenwerken in de ontwerpen ontkom ik er niet aan om ook te refereren aan de andere designelementen die vaak in moderne quilts worden gebruikt. Immers veel negative space levert een basis voor een minimalist design.

In de inleiding van het boek: Minimal quiltmaking van Gwen Marston (AQS Publishing 2014) schrijft Gwen:

The definition of minimalism: any design or style in which the simplest and fewestelements are used to create the maximum effect.

In dit zelfde boek wijst Gwen on erop dat al ver voor de term minimal art werd bedacht, quilters bezig waren met dit stijlelement. Denk maar eens aan wholecloth quilts (één grote lap stof, of een lap gepieced uit meerdere stukken van dezelfde (kleur) stof, welke intensief is doorgequilt) en bar quilts (een oneven aantal verticale banen stof in twee kleuren om en om gepieced, ook hier weer intensief quiltwerk).

Minimal Quiltmaking by Gwen Martson

Later kwamen daar de ontwerpen van Amish quilts bij, ook hier vaak een zeer simpel patchwork gecombineerd met intensief quiltwerk, bij de Amish wordt het simplistische versterkt door het gebruik van enkel effen, onbedrukte, stof. Mooi hoe ons moderne principe dus al door de eeuwen heen en dus ook traditioneel wordt toegepast. Maar wat maakt het dan modern?

De hoofdstukken in het boek van Gwen gaan o.a. over hard edge (vergelijk de kunststroming waarin hard edge werd gebruikt, rechte scherpe lijnen die abstract zijn gebruikt, denk aan de late werken van Mondriaan). Minimal colour, waarbij het minimalistische onder meer wordt bewerkstelligd door monochromatisch of in een analoog kleurenschema te werken. En minimalist geïnspireerd op kunst.

Modern Minimal – Alissa Haight Carlton

Een tweede boek inspirerend met minimal in de titel is: Modern minimal, 20 bold& graphic quilts van Alissa Haight Carlton (Stash books 2012). Waar het boek van Gwen is geschreven over processen (het proces van ontwerp en constructie wordt beschreven, zo dat je zelf een eigen unieke quilts kunt maken) is dit echt een patronenboek, hoewel er ook hier natuurlijk ruimte is voor eigen interpretatie. Alissa deelt haar boek in in de hoofdstukken White negative space, colourful negative space, improvisational piecing, monochromatic quilts en baby quilts.

White negative space – Alissa Haight Carlton

Je ziet dus binnen het minimalistische overeenkomsten in hoe het minimalistische effect wordt verkregen en duidelijk is ook meteen dat verschillende van onze ontwerpelementen in een quilt samen worden gebruikt. Veel van de quilts zijn van effen stoffen gemaakt, maar daar waar er sporadisch een printje wordt toegevoegd is dit juist een duidelijk vertoon van het minimalistische karakter en springt het printje er dus opvallend uit.

Ook dit is een heerlijk bladerboek, en bladerend door beide boeken krijg ik bij elke quilt zin om die, of iets geïnspireerd daarop ook te maken…. Door te maken, je eigen draai te geven aan inspiratie of patroon maak je je de stijl of een element van de stijl eigen. Gwen maakt daartoe vaak kleine quilts die ze schetsen noemt (ze schrijft dat ze laden vol heeft met minstens 400 van die sketches). Kun je niet alles maken, probeer dan toch je ideeën vast te leggen of uit te werken op papier. Misschien kan je dan de beste ideeën wel kiezen om uit te voeren.

Simple Shape Quilts – Katheryn Russi & Rose Schutte

Een derde boek: Simple shape quilts van Katheryn Russi & Rose Schutte (AQS Publishing 2014) gebruikt simpele vormen als uitgangspunt. Ik zou niet alle quilts in dit boek direct minimalist noemen, maar ook het gebruik van simpele vormen kan een mooi minimalistisch design opleveren, ook hier wordt vaak negatieve ruimte gebruikt om het minimalistische effect te bereiken.

Het bladeren door het boek: Lucky spool’s Essential guide to modern quilt making, from colour to quilting: 10 workshops by your favorite teachers, Compiled by Susanne Woods (Lucky Spool Media 2014) laat in diverse van zn workshops minimalistische elementen zien (maar veel van de moderne componenten komen hierin logischerwijs aan bod), zo zien we o.a. (weer) gebruik van veel effen, met soms een highlight van een printje, gebruik van negative space in combinatie met een niet traditionele blocksetting, improv stukken in grote open ruimte, geometrisch abstract, en large scale piecing ((extreem) uitvergrote (traditionele) blokken) wat ook terug te vinden is in de kunst van bijvoorbeeld een Mark Rothko, Elsworth Kelly, Helen Frankenthaler en Josef Albers.

Het boek Quilting line+colour, techniques and designs for abstract quilts van Yoshiko Jinzenji (Interweave Press 2005) geeft een overvloed aan minimalistische quilts en ontwerp ideeën. Door bijvoorbeeld de inkleuring van een simpel blok als nine patch op verschillende manieren te doen, waarbij steeds op andere plekken een of meer vierkanten van de ninepatch worden ingevuld door een wit (de achtergrondkleur) lapje. Of zelfs de hele ninepatch weg te laten, maar enkel daaromheen wat kleurige blokjes te plaatsen (deconstructing the traditional block). Een paar simpele applicaties in shadowapplique techniek (waarbij de geknipte vormen onder een (half-)doorzichtige stof worden geplaatst en op hun plaats worden gehouden door strak om de applicatievorm te quilten). Een zeshoekjesquilt waarbij slechts hier en daar een zeshoek van een printstof wordt geplaatst waarbij een deel van de printstof dezelfde kleur(wit) is als de achtergrondstof, waardoor de vorm van de lapjes bijna verborgen wordt. Minimalist inspiratie waar de Japanse achtergrond van de schrijfster in alles naar voren komt.

Quilting Line + Color by Yoshiko Jinzenji

Minimalistische quilts staan of vallen bij het quiltwerk wat in de meeste gevallen een hoofdrol speelt. Of het quiltwerk zelf nu (ook) minimalistisch is of juist wel ‘maximalist’. Ook het quiltwerk kan een moderne of traditionele uitstraling hebben. Zo wordt er veel grafisch, abstract quiltwerk gebruikt in modern quilten tegenover bijvoorbeeld de traditionele verenmotieven die (bijna) altijd een traditioneel karakter hebben. De ‘beroeps’ longarmquilters hebben een grote invloed op de moderne uitstraling van veel quilts en op het quiltwerk van vele zelf-quiltende moderne quilters.

 

We hebben gezien dat minimalistisch design kan worden bereikt door een of meerdere van de volgende elementen:

  • Gebaseerd op moderne kunst
  • Gebaseerd op traditionele wholecloths, bars en Amish ontwerpen
  • Gebruikmaken van (in de kunst voorkomende stijl) hard edge
  • Monochromatisch of analoog kleurgebruik
  • “ Eventueel met een contrast kleur
  • White of kleur negative space
  • Minimaal toegepast improv piecing
  • Effen stof vs printstof (spaarzaam gebruik van print)
  • Gebruik van simpele vormen, of weinig verschillende vormen binnen een ontwerp
  • Niet traditionele block settings (negative space, oversized borders, geen borders, oversized blocks, welke ik ook nog een keer apart noem
  • (Extreem) uitvergrote blokken
  • Deconstructie van traditionele blokken
  • (Applicatie-) vormen in een zee van leegte
  • Vervagen van het patchwork door stof/kleurgebruik waarin voorgrond en achtergrond in elkaar vloeien.
  • Modern quiltwerk, al dan niet minimalistisch.

©Merel van Looi

Quiltboek van de maand: januari

geschreven door Ingrid (@inghelhoe) 

December was een drukke maand en uiteindelijk schreef ik geen boekbeschrijving, maar… een nieuw jaar,nieuwe kansen en dan maar gelijk variëren op een thema… geen boek maar een tijdschrift. Love Patchwork  & Quilting. Een maandblad voor modern quilting, in het Engels, met een passie voor stoffen.

Love Patchwork & Quilting – Sharing your passion for fabrics!
Het tijdschrift komt 13 keer jaar uit, met telkens een “gratis” cadeautje, zoals templates, patronenboekje,
kleurencirkel, etc. Ik heb al enkele jaren een abonnement en kijk er iedere keer weer naar uit. Toen er nog geen DutchMQG was, en ik alleen inspiratie online vond, was dit blad echt een uitkomst. Beroepsmatig zit ik veel achter de PC-schermen, waardoor ik eenmaal thuis, vaak geen zin heb, om via een scherm het internet af te struinen. Een blad of boek is dan echt ontspanning. Die schermvermoeidheid verklaart waarschijnlijk ook mijn grote boekenverzameling.

 

 

 

 

Opbouw van het magazine

Hoewel er door de jaren heen natuurlijk wel het een en ander veranderd is, besteedt het magazine elke
maand aandacht aan technieken, recente publicaties en nieuwe stoflijnen. Er is veel aandacht voor
patronen, meestal gemaakt door bekende namen uit de modern quilting scene. Die quilter wordt ook kort toegelicht met IG-account of weblog. Elke uitgave heeft meerdere patronen voor grote(re) quilts, met meestal ook een kussenvariant en patronen voor reutefleut (inmiddels wel bij iedereen bekend: etui, mapje, pannenlap, tasje, speldenkussen, knuffels, etc). Er is ruimte voor een verdiepend interview, waarin een ontwerper van stof of patronen of ondernemer in de quilt business toelichting geeft op zijn of haar ontwikkeling, inspiratie en/of plannen voor de toekomst. De afgelopen jaren was er ook een blok van de maand (BOM), dit jaar onder leiding van Karen Lewis in haar bekende stijl. Vorig jaar lag het accent op Foundation Paper Piecen in het BOM. Op de laatste bladzij nog een column, nu geschreven door Kate Basti, waarin een bepaald aspect van quilten of een online trend besproken worden.

Mijn ervaring
Elke maand kijk ik uit naar het magazine. Er staat altijd wel iets in wat me inspireert of zelfs gelijk wil maken. Als het cadeautje templates zijn, probeer ik die uit en die blokken komen meestal in een etuitje terecht. Regelmatig blader ik door de oude magazines, als ik op zoek ben naar een patroon voor een quilt. Bij mij valt het kwartje (welk patroon bij welke stofjes past) meestal bij zoveelste keer doorbladeren. Soms ben ik helemaal vergeten dat een bepaald patroon erin heeft gestaan, en ben ik aangenaam verrast als ik het tegenkom en het blijkt ‘precies’ te zijn wat ik nodig had.

Als je op Instagram @lovequiltingmag laat weten wat je hebt gemaakt, krijg je eigenlijk altijd een leuke reactie, en soms ook een re-post. De patronen zijn goed beschreven, met foto’s en tekeningen is goed duidelijk gemaakt wat de bedoeling is. Zoals bij elk tijdschrift komen jaarlijks bepaalde onderwerpen terug, maar tot nu toe vind ik dat niet bezwaarlijk. Ik vond het destijds een bron van inspiratie toen ik een absolute beginner was, en daarin is weinig veranderd nu ik wat meer quilt/naai-ervaring heb. Ik heb leuke blokken en technieken geleerd uit het magazine.

Ik heb destijds een abonnement genomen om vooral geen magazine te hoeven missen. Ik zou het magazine nu ook kunnen kopen bij de Libris in Breda. Ik zie het ook vaak op de stations liggen bij Bruna en Ako. Er zijn ook online shops, die het blad verkopen. Natuurlijk is een digitaal abonnement ook mogelijk.

Love Patchwork & Quilting, IG: @lovequiltingmag, www.lovepatchworkandquilting.com

Het maken van een BOXY POUCH

geschreven door  Marga (@quilting_marpie op instagram)

Weet niet hoe lang ze er al zijn op het internet, maar leuk vind ik ze iedere keer weer: BOXY POUCHES. Zag er altijd tegenop met die rits en hoe krijg je haar dan zo netjes. Maar dat valt heel erg mee!

Op het net zijn tig linken te vinden. Die van Pink Stitches wel de bekendste:  http://pinkxstitches.blogspot.com/2014/01/boxy-pouch-tutorial.html Ik gebruik deze ook, heb alleen de maat aangepast (je kunt ze natuurlijk maken in allerlei maten). Plus om het mezelf toch wat makkelijker (niet echt) te maken maak ik de bovenkant uit één stuk. Ik gebruik hiervoor de “quilt-as-you-go”-methode.

Voor de twee hieronder gebruikte ik de tutorial te vinden via  deze link: {http://www.handmadiya.com/2015/11/block-zipper-pouch-tutorial.html  Daarin gebruiken ze een los binnentasje dat je er met de hand inzet. Tot op heden vind ik dit het mooiste.

Toen dochterlief thuis kwam en haar zag, wou zij er ook eentje. Haar favoriete kleur is rood, wat sneller gemaakt, dus grotere stukken gebruikt.

De mogelijkheden zijn eindeloos, alle restjes kunnen gebruikt worden. Of je maakt haar meer gestyled.

Echtgenootlief vindt ze zo leuk dat ik er ook een paar mocht maken als kadootje. Allerlei toevoegingen zijn mogelijk om het meer persoonlijk te maken. Nu al zin om te gaan kijken wat mijn swap-partner mooi vindt en daar iets passends bij te maken.

De rechter pouches zijn gemaakt met 1 lapje stof, wel gequilt en voorzien van de naam van de ontvanger.  Deze werden gemaakt volgens het tutorial van Pink Stitches, alleen in een andere maat.

Vanwege deze swap heb ik ook het tutorial van Svetlana Sotak (@sotakhandmade) uitgeprobeerd. Je vindt deze hier: http://sotakhandmade.blogspot.com/2017/02/boxy-pouch-free-tutorial.html

Dat is deze geworden. Hier zijn de hoekjes niet gestikt, maar gevouwen. Daardoor heb je niet echt scherpe hoekjes. Zelf (en dat is echt mijn mening) vind ik dat minder mooi.

Dit zijn verschillende boxy pouches die ik gemaakt heb, verschil is alleen de maat en stof gebruik.

Alternatief: Drawstring Bag

Mocht je er tegen op zien om iets te maken waar een rits in moet, is een drawstring bag een heel leuk alternatief.  Jeni Baker heeft een tutorial daarvoor: https://www.incolororder.com/2011/10/lined-drawstring-bag-tutorial.html

Zelf ga ik deze zeer zeker ook nog eens maken. Je hebt ze ook dat ze helemaal plat zijn, maar deze met die gerimpelde bovenkant en de bodem (weggestikte hoeken) vind ik heel erg leuk.

 

 

Mocht je vragen hebben stel ze gerust, hopelijk kan ik ze beantwoorden en anders misschien wel iemand anders van het forum.

Heel veel plezier met het maken. Ik weet zeker dat ik dat heb, want het blijft zo leuk om ze te maken!

 

 

 

 

 

De tweede #DutchMQGswap: pouch / tasje / zakje … reutefleut!

Het swappen van ansichtkaarten bleek een leuke manier om elkaar te leren kennen en om met het thema-van-de-maand aan de slag te gaan. Ook het thema REUTEFLEUT leent zich heel goed om iets leuks uit te wisselen, dus daar gaan we.

Deze keer swappen we een “pouch”, een zakje / tasje / etuitje. Denk aan een “boxy pouch” of andere pouch met een rits of een drawstring bag (met een koordje) Op de achterkant van het inspiratievel vind je een aantal verwijzingen naar tutorials voor het maken hiervan. Marga heeft deze getest en ze zal op het forum nog wat delen over haar ervaringen.

Boxy pouch gemaakt door Marga

Oké, een paar regels, we houden het simpel:

  • uitgangspunt is dat je pouch in een envelop past (formaat van de envelop mag je zelf bepalen), beetje plat duwen moet kunnen 😉
  • je pouch moet modern zijn
  • er worden een aantal vragen over je voorkeuren gesteld in het aanmeldformulier
  • daarnaast vragen we je op het forum een paar foto’s te delen van dingen die je mooi vindt (kleuren, stofjes, stijlen, woorden, pouches die je gezien hebt… vermeld ook makers 😉  )
  • fijn als je ook reageert op wat anderen delen
  • het is een “secret swap”, dus vertel niet aan wie je iets stuurt…dan is de verrassing groter.
  • verstuur je pouch uiterlijk 28 februari 2019
  • deel op de dag dat je het verstuurd een fotootje (bijv. van een detail) op het forum (daarvoor al een keer een sneak peak (gekozen stofjes, patroon, ander detail) is ook fijn natuurlijk)
  • laat een berichtje achter op het forum wanneer je je pouch ontvangt
  • delen op instagram mag daarnaast natuurlijk ook, vinden we heel leuk, gebruik daarbij #DutchMQGswap,  maar let op: deel in ieder geval op het forum, want niet alle leden zijn op instagram te vinden.

Dus… wie doet er mee?

Als je mee wilt doen, vul dan uiterlijk 14 januari  dit formulier* in. Je krijgt dan in dezelfde week de gegevens van jouw partner toegestuurd.

Vragen? Stel ze hieronder (of via info@dutchmqg.nl).

*  als de link niet werkt kopieer dan deze link en plak deze in het zoekvenster van je browser: https://goo.gl/forms/zrPdhWPiB4FF8mr33

Nieuw jaar, nieuw thema, nieuwe toevoeging

Het laatste thema van 2018 bleek (te?) zwaar voor het eind van het jaar. Er werd door Deveney en Mique iets moois gemaakt, maar verder bleef het in de schetsfase hangen.

quilt gemaakt en ontworpen door Mique. Kijk voor de volledige quilt op haar instagram @miqueoffermans.

kussen met concentrische cirkels ontworpen en gemaakt door Deveney

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zo aan het eind van het jaar was het misschien ook even iets te veel van het goede, het werken aan een thema. Maar goed, nieuw jaar nieuwe kansen.

En… we voegen iets toe aan de thema’s:

  • In de oneven maanden presenteren we het thema, compleet met inspiratievel op de ledenpagina  en Pinterest-bord (DutchMQG heeft vanaf nu ook een eigen Pinterest-account, wooohooo! Volg ons op: nl.pinterest.com/dutchMQG/ )
  • In de even maanden delen we een blok dat past in het thema. Het blok wordt steeds ontworpen door een van de leden. Het formaat 10″x 10″ (ong. 25 x 25 cm). Er zullen vast en zeker verschillende  technieken voorbij komen. Je kunt de blokken bij elkaar voegen tot een sampler quilt (kies dan voor een afgebakend kleurenpalet of stoffencombinatie), maar je kunt ze ook individueel gebruiken als kussen of….

We hopen natuurlijk dat dit weer allerlei nieuwe ideeën op gang brengt!

In februari wordt het eerste blok ontworpen door Irene (@Sugaridoo). We hebben het haar met het thema niet zo makkelijk gemaakt, maar het wordt vast iets bijzonder.

Over dat nieuwe thema gesproken….. de oplettende BLOG of UPDATE-lezer heeft het al ontdekt… dat wordt: REUTEFLEUT.

Kijk gauw op de ledenpagina naar het inspiratievel, ontdek de pins op het prikbord en deel je ideeën op het forum. We hopen op veel uitwisseling en ontmoetingen.

EN: tijdens de #DutchMQGgettogether op 3 februari in Den Bosch gaan we hier ook mee aan de slag. Vergeet je niet op te geven!!! (zie vorige blogpost hier)

en…. er komt opnieuw een SWAP! Hou het blog in de gaten (en de UPDATE die deze week in je mailbox landt)

Een DutchMQG-lid stelt zich voor: Mique

Hallo allemaal, mijn naam is Mique Offermans en ik ben een newby op het quiltvlak (3 jaar geleden begonnen) maar ik ben al lang bezig met Maken.

Ik schrijf Maken met een hoofdletter, omdat ik het heel belangrijk vind. Het hele proces van de inspiratie tot het laatste steekje is fantastisch. Ik maak al mijn hele leven.

In de vorige nieuwsbrief vertelde Françoise ook al hoe ze van kind af bezig was met handwerken, en daar herken ik veel van.

Mijn moeder had een speciaal kleed voor op de tafel als ze haar naaimachine ging gebruiken en als dat uit de kast kwam zat ik al klaar met mijn eigen schaartje en de knopendoos. Het begon met poppenkleertjes en borduren op voorgekleurd stramien en eindigt hopelijk nog lang niet.

In mijn studententijd sleepte ik een oude zware naaimachine naar mijn studentenkamer, omdat ik vanwege klein budget mijn eigen kleren maakte.

Later kwam er een betere machine voor de kinderkleren, met als hoogtepunt het maken van mijn trouwjurk. (Wie mij volgt op Instagram heeft gezien dat ik die inmiddels in quiltlapjes heb veranderd)

In 2005 ben ik begonnen aan de docentenopleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam. Toen kwam net het borduren op schilderijen weer een beetje in, dus daar kon ik mijn textiel en garenliefde weer gebruiken.

Sinds 2007 werk ik als docent tekenen op een vmbo. Heerlijk! Af en toe krijg ik de leerlingen zover dat ze ook iets met naald en draad doen.

Door een nekhernia heb ik het borduren een beetje moeten opgeven. De zoektocht naar een nieuwe manier om met lapjes en garen bezig te zijn eindigde in de quiltkelder van Stoffen en Baby Studio in Putten in de les bij Jobina de Boer.

Inmiddels gebruik ik alle vrije dagen om iets te Maken op de naaimachine, is de wereld van het Free Motion Quilten voor me open gegaan en spaar ik voor een longarm (waarom zijn die zo duur???).

Wil je zien wat ik maak? Kijk dan op mijn instagram: @miqueoffermans

Double wedding ring quilt van het patroon van Victoria Findlay Woolfe. Stof van Kaffe Fassett. En alles free motion gequilt op mijn Janome S5.

 

 

 

 

 

 

 

ik hou van patroon en kleur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

mijn eerste eigen ontwerp en uiteindelijk mooi passend in het thema Wiskunde. Geïnspireerd op het dak bij het nieuwe station Utrecht.

(N.B. deze is inmiddels klaar! Kijk op instagram voor het eindresultaat)