Hoe quilten we de quilt? Rechte lijnen!

Deze week in ‘Hoe quilten we de quilt’ iets dat je op bijna elke moderne quilt kunt gebruiken. En een groot voordeel, je naait het eenvoudig met een gewoon voetjes, op elke naaimachine. Ik heb het deze keer over quilten met rechte lijnen!

Heb je net een prachtige quilt top afgemaakt? Dan is het tijd om je UFO om te toveren tot een AFO (Awesome Finished Object). Maar het kiezen van het juiste quiltontwerp kan soms lastig zijn. Lang geleden maakte ik eens een ebook met 101 ideeën voor het doorquilten met rechte lijnen. Die past toch wel mooi in deze categorie dacht ik. 

Je kunt hem hier gratis downloaden.

In deze video heb ik het over het gebruiken van het ebook. (Het is een video van lang geleden, maar ik denk nog steeds leuk om wat ideeën op te doen voor je volgende quilt)

Stappenplan

In de video beschrijf ik vijf stappen. Hieronder heb ik ze even uitgeschreven. Het klinkt soms zo simpel, maar toch blijven er bij mij zo veel quilts steken op het punt: ‘dit moet nog even doorgequilt’. Wie weet helpen deze stappen jou ook bij het afmaken van één van de quilts op je WIP stapel.

Stap 1: Bekijk je quilt top

Leg je quilt top neer, of hang hem op en kijk er eens goed naar. Zijn er vormen of patronen die zich lenen voor het quilten van rechte lijnen? Misschien kun je echoën rond bepaalde vormen of langs de naden quilten (stitch in the ditch).

Het patroon in de quilt top kan soms al genoeg zijn om te gebruiken als basis voor het doorquilten met rechte lijnen.

Stap 2: Blader eens door de 101 ideeën

Met je quilt top in gedachten, blader eens door de lijst van 101 ideeën en kijk welke ontwerpen je aanspreken. In de video geef ik ook een paar voorbeelden van wat verschillende ontwerpen doen op een quilt. 

Stap 3: Maak een keuze

Dit is denk ik de moeilijkste, maar de belangrijkste stap: kies een ontwerp. Zodra je iets hebt gekozen, kun je beginnen met quilten.

Het klinkt misschien simpel, maar het nog niet weten wat je gaat quilten houdt alles tegen. Wanneer je de knoop hebt doorgehakt, kun je lekker aan de slag! 

Misschien kun je jezelf een tijdlimiet geven om de drie beste ideeën uit te zoeken. Daarna denk je er nog eens rustig over na en maak je je keus.

Stap 4: Begin met quilten

Na stap 3 is dit natuurlijk een hele logische. Ga gelijk aan de slag. Zoek een mooi draad uit dat past bij de stof van je quilt top en ga aan de slag. Na het maken van die eerste lijnen is de grootste hobbel genomen.

Neem regelmatig pauzes tijdens het quilten. Zo houd je het langer vol en blijft ook het laatste stukje van het doorquilten goed gaan.

Over draad gesproken: Bij de quilt hieronder speelde ik met verschillende kleuren (verloop)garen. Door een heel simpel patroon te kiezen, horizontale lijnen, werd het niet te druk. Het voegde juist op een leuke manier extra kleur toe aan de quilt.

Stap 5: Voltooi je quilt

Dit klinkt misschien vreemd, maar het is wel belangrijk: als je halverwege bent, aarzel niet meer. Nu nog uithalen is echt veel werk. Maak gewoon je quilt af en twijfel niet meer aan je ontwerpkeuze. De enige manier om beter te worden in quilten en ontwerpen kiezen, is door het te doen. Afmaken is altijd beter dan dat het helemaal perfect moet!

En nog een voordeel. Wanneer deze quilt is doorgequilt kun je fijn aan een nieuwe beginnen 😉

Veel plezier met quilten!

Groetjes, 
Irene

Quiltboek van de maand: Journey to the Centre of a Quilter

Dit is het in deze zomer gepubliceerde boek van Jo Avery over haar persoonlijke ontwikkeling als quilter en haar belangrijkste quilts sinds 2017.

 

Auteur

 

Jo Avery werd in London geboren en woont nu in de buurt van Edingburgh in Schotland. Als designer van quilts en borduurwerk heeft ze al verschillende prijzen gewonnen. Op het afgelopen Festival of Quilts in Birmingham had ze een eigen solotentoonstelling met de quilts die ook in dit boek te vinden zijn. Alhoewel ze altijd al jaren bezig was met stoffen, kleuren en garen begon ze in het begin van de jaren 90 met het maken van quilts. Sinds 2017 heeft ze echt haar eigen stijl gevonden en werkt ze hoofdzakelijk in de improv-techniek. Haar website met haar blog vind je hier.

Samen met haar vriendinnen Lynne Goldsworthy en Karen Lewis heeft ze The Thread House Academy, waar ze online workshops aanbieden. Hier kun je enkele online-cursussen boeken of voor een lagere prijs ook een jaarabonnement kopen. In dit abonnement bieden ze elk kwartaal een eigen thema met workshops waarbij ze zich elke maand afwisselen Ik persoonlijk vind dat ze ontzettend duidelijk, prettig en rustig uitlegt in haar workshops.

Jo heeft meerdere boeken gepubliceerd bij Stash Books, waaronder ‘New Patchwork and Quilting Basics’ en ‘Modern Crewel Embroidery’. Ook is ze Aurifilosopher en heeft 3 eigen garencollecties bij Aurofil op haar naam staan.

 

De opbouw van het boek

Het boek is erg persoonlijk geschreven, ze schrijft over haar eigen leven en toont foto’s met quilts in haar eigen huis. In de introductie van het boek schrijft Jo dat het meeste uit dit boek tijdens het Festival of Quilts tentoon werd gesteld. Ze wilde graag een soort catalogus maken, verrijkt met een aantal projecten die nagemaakt kunnen worden. 

 

Nadat ze jarenlang in traditionele technieken gequilt had, had ze het gevoel tegen een muur aan te lopen. Ze verloor haar interesse aan het in haar beleving moeizame omzetten van geschreven patronen door de vereiste precisie qua snijden en naaien. Ze kwam in aanraking met het boek van Heather Black ‘Modern Quilt Design’ en het traditionele snijden stond haar zo tegen, dat ze begon uit de vrije hand zonder meten het quiltpatroon op een foto uit het boek na te maken. Het werd een grappige ‘funky’ versie schrijft ze met schots en scheve blokken. Dit was haar eerste echte improv ervaring en ze had er zoveel plezier van dat ze alleen nog maar zo wilde werken.

In het boek vertelt ze haar verdere ontwikkeling sinds 2017, min of meer chronologisch, met alle verhalen achter haar gemaakte quilts. Hoe ze haar eerste bomenquilt ‘Poplars’ gemaakt heeft en haar inspiratie hiertoe. Ze houdt erg van de natuur en het volgende was een bloemenquilt, geïnspireerd door haar eigen tuin.

De Dandelion clocks ontstonden nadat het FPP populair werd en zij dit op haar eigen manier geprobeerd heeft om te zetten in ronde vormen. Ze beschrijft haar weg naar haar temperatuurquilts, het borduren en het appliqueren. Wie herinnert zich niet haar geappliqueerde fantasievogels? Daarmee heeft ze verschillende stofboekjes gemaakt, die ook op het Festival of Quilts 2023 te bewonderen waren.

 

Na dit gedeelte van het boek over haar eigen ontwikkeling en het vinden van haar eigen stijl zijn in het boek 5 projecten opgenomen om zelf uit te proberen. Het eerste is een kleine temperatuurquilt met cirkels die 1 maand omvat. Ze legt uitgebreid stap voor stap en met veel foto’s alles uit. Zo ook bij de volgende projecten die in het boek staan: een kussen met een cirkelpatroon met allerlei punten, een speelkleed en een kussen samengesteld uit verschillende improv blokken en een klein bloemenquiltje. Dit zijn allemaal inspiratiebronnen die jezelf kunt veranderen of uitbreiden naar jouw eigen voorstelling. Ze sluit het boek af met een kleine voorstelling van de Thread House Academy en informatie over waar haar patronen en workshops online te vinden zijn.

 

Mijn ervaring met dit boek

 

Het werk van Jo Avery spreekt me erg aan en ik kon het persoonlijk bewonderen tijdens mijn bezoek aan het Festival of Quilts in 2023. Ik werd helemaal verliefd op haar kleurrijke, soms een beetje wilde, maar ook erg moderne improv quilts. Toen ik hoorde dat ze dit boek ging publiceren, heb ik het gelijk voorbesteld en kreeg het met een lief handgeschreven persoonlijk berichtje geleverd. Dit is hoe Jo is, erg persoonlijk en toegankelijk. Iets wat haar tijdens het laatste FOQ opgebroken is, omdat haar de aandrang en de vele gesprekken hier een beetje overvallen hebben.

Ik ben lid van de Thread House Academy en in het eerste kwartaal was het thema ‘Tiny’ en de lessen van Jo gingen over het maken van kleine huisjes. Ook in dit boek staan de quilts hierbij. Dit heeft mij geïnspireerd om bij de foto van het huis van Pipi Langkous van Muriël voor de pouch swap een aantal bontgekleurde huisjes te maken. Dit was vond ik erg leuk om te doen. Ik word er gewoon helemaal blij van, deze ongecompliceerde en vrolijke manier van quilten!

Jo Avery (2025), Journey to the Centre of a Quilter, Stitch Gathering, Linlithgow, Scotland, Engels, softcover, 91 blz., ISBN 978-1-0684944-0-6.

Van Clamshell naar kip

“Oh jee – de Clamshell!” Was mijn eerste gedachte. Het is een op zichzelf staande vorm die een heel vlak kan vullen, alleen door dezelfde vorm te herhalen. Hoe kan ik hier nou weer mee ontwerpen?

De tweede gedachte die er gelijk achteraan kwam was meteen: “wacht eens: één vorm die een heel oppervlak kan vullen, dat is een Tessellation…” En laat ik daar nou het één en ander vanaf weten…. Ik introduceer hierbij een tweede twist: namelijk Tessellations!

 

 

Ik denk dat het inmiddels zo’n twee jaar geleden is dat ik een Tessellations workshop leidde op een Gettogether. We speelden met het maken van vormen en ontdekten welke transformaties wel en welke niet leiden tot een repeterend patroon, en dus een Tessellation. Zodra je een extra vorm nodig hebt om het vlak te vullen, is het geen Tessellation – maar kan nog steeds mooi zijn natuurlijk. Inmiddels geef ik zo’n twee keer per jaar een workshop bij mij thuis waar we met Tessallations aan de slag gaan. Als je er geen beeld bij hebt: bedenk dan dat veel van Eshers werk is gebaseerd op Tessellations.

Hoe maak je een Tessellation

Aan de hand van de Clamshell zal ik je laten zien hoe je een Tessellation maakt. Er zijn nog veel meer transformaties mogelijk, maar ook weer niet alle resulteren in een Tessellation. Dat gaat hier te ver (het is niet voor niets een hele middag Tessallations maken in de workshop).

 

 

De basis hier is een vierkant op zijn punt die je transformeert door aan twee zijdes een stuk eraf te halen en datzelfde stuk aan de andere twee zijdes eraan te zetten. Doordat je eenzelfde kromming gebruikt, passen de delen in elkaar en maken zo een heel patroon. Papier en schaar zijn een goed hulpmiddel bij het ontwerpen van Tessellations!

Het bijzondere bij de Clamshell is dat het een gespiegelde vorm is in meerdere opzichten: de vorm zelf als geheel is in spiegelbeeld en elke kromming bestaat uit twee identieke helften, waardoor de bolle kant steeds op twee manieren in een holling past. En dit maakt dat je twee vlakvullende patronen kunt maken met de Clamshell.

Wanneer je de kromming van de Clamshell onregelmatig maakt, dan past de volgende Clamshell er alleen naast elkaar in, of alleen gedraaid in, afhankelijk van hoe je het uitgeknipe gedeelte weer aan het vierkant zet (recht of gedraaid). Er zijn heel veel verschillende type rondingen uit te snijden en er aan een andere kant weer aan te plakken.

 

 

Wat maakt dan een Clamshell? Nou, dat op de bolle kant de twee lijnen een recht stukje vormen, zodat het de twee krommingen samen één boog maken. Deze boog kan verschillende vormen aannemen, wat vlakker of wat boller. Als je de bolling hoger maakt, dan kun je nog wel de recht repeterende vlakvulling maken, maar niet meer de gespiegelde vorm. Er ontstaan dan naast de hoge Clamshell ook een platte. Ook een leuk patroon, maar geen Tessellation.

 

 

Van Clamshell naar kip

Als we verder gaan op die Clamshell met apart gevormde bolling, dan kun je er een geheel andere vorm uitkrijgen. Ik ben een beetje aan het spelen gegaan en kwam op een kip!

Deze eerste versie is nog wat hoekig – ik vind er meer de sfeer van een koe in zitten… Dus misschien zou deze beter zijn met een koeienhoofd ipv een kippekop.

 

 

Maar de volgende versie gaat al wat meer op een kip lijken. Zo kun je nog steeds verder gaan in het verfijnen van de vorm totdat het helemaal een kip wordt. Maar je kunt er natuurlijk ook een ander beest in zien en daarmee aan de slag!

 

Reduce, reuse, recyle

Op het moment hangt er op mijn designmuur een bijzonder project: een quilt gedeeltelijk gemaakt van de overhemden van de overleden vader van een vriendin. Dat deed me denken aan het onderwerp voor deze blog: het hergebruiken van materialen voor een quilt. 

 

Herinneringsquilt van overhemden

Dat is namelijk niet altijd even makkelijk. Quiltstoffen zijn bijna altijd van vergelijkbare, betrouwbare kwaliteit. Ja, Art Gallery is wat dunner dan Kona en sommige stoffen rafelen sneller, maar over het algemeen kun je verschillende merken quiltstoffen goed met elkaar combineren en hoef je je geen zorgen te maken over de kwaliteit van je quiltblokken. (althans, ik denk daar niet echt over na)

Wanneer je stof gaat hergebruiken, komt er van alles bij kijken. Ineens wordt in je hoofd grondstof voor een quilt een flexibel iets. Neem de overhemden van Willem (zo heette hij): het ene overhemd is mooi en fijn geweven, het andere is heel dun. De volgende is van spijkerstof en ohja, wil ik ook een stukje van de (polyester) blouse van haar moeder in de quilt verwerken? Ook heb ik ervoor gekozen om echte quiltstoffen in de quilt te verwerken zodat de quilt wel een geheel wordt. Al doende merk ik dat ik het heel leuk vind om met al deze verschillende materialen te werken. 

 

Boven de hergebruikte overhemden, onder quiltstoffen

Ik ging eens zitten nadenken en bedacht me dat ik wel vaker stof hergebruik voor een quilt. Er staan diverse t-shirt quilts op mijn “af-lijst” en ik ben nu langzaamaan bezig met een quilt van de leuke babykleertjes van mijn zoontje Aart. Dat heb ik al eerder gedaan met de babykleertjes van een oud-collega, super leuk. 

Vorig jaar kreeg ik een stuk dikke teddystof en ineens kreeg ik een geniale ingeving: een rendier met de kop van teddystof. Ik maakte er twee kussens van: één was voor de winterswap en 1 was voor mezelf. Erg leuk geworden, maar ik heb hele creatieve scheldwoorden gebruikt tijdens het quilten van de kussens. Blijkt dat teddy stof dus niet erg geschikt is om in piepkleine stukjes te snijden en vervolgens weer aan elkaar te zetten. 

 

Bij de kringloop kijk ik vaak even bij de heren overhemden om te kijken of er nog leuke “stofjes” tussen zitten. Het schijnt dat er in Amerika in de kringlopen veel quiltstoffen, quilt tops en hele quilts te vinden zijn, dat ben ik hier in Nederland nog nooit tegengekomen. 

Als ik stof hergebruik voor quilts, dan gebruik ik deze twee materialen om het mezelf wat makkelijker te maken: 

  • Crack Free stijfsel is mijn beste vriend. Ik gebruik het voor dit soort projecten echt in grote hoeveelheden en dan is de tip die ik ook van Monique (Keper & Twill) kreeg echt een life saver. Zij postte ooit een filmpje op Instagram waarin ze haar eigen stijfsel mengt. Ze neemt een beetje Crack Free stijfsel poeder en mengt het zelf met water in een plantenspuit. Even schudden voor gebruik en klaar! Het is een beetje uitproberen met de verhoudingen, maar ik ben fan. Doe het wel in een transparante plantenspuit, want als het even staat, dan  gaat het schimmelen. Dan spoel ik de fles uit en dan meng ik weer wat nieuw. Ik heb gewoon een lege Febreze fles hergebruikt. Klinkt allemaal best omslachtig, maar met een pakje Crack Free doe je zo’n beetje je hele leven en dat is echt een enorme besparing op kant en klaar stijfsel. Je koopt het online of bij de DA drogist. 
  • Stretch en polyester verstevig ik met een dunne vlieseline (in dit geval had ik Vlieseline H200 voorhanden). Dit zorgt ervoor dat stoffen niet meer uitrekken en dunne polyester stoffen krijgen zo wat meer “body” om mee te werken. 
Mijn beste vriend

Hergebruiken jullie weleens stof om mee te quilten? Ik zie weleens tassen of leuke jasjes gemaakt van een oude quilt, dat lijkt me ook heel erg leuk om te doen. 

Round Robin tops groep 2

Voor het weekend konden jullie al 6 tops zien die af waren van het Round Robin avontuur van afgelopen jaar. Eerder zagen we al allerlei sneekpeaks, beginrijen, foto’s van wat er werd toegevoegd, we lazen in de blogs hoe onze leden ermee aan de slag gingen… Maar nu is het dan zover, de tops zijn helemaal af en we delen vandaag graag de resultaten met jullie.

Vandaag de tops van groep 2. Stiekem waren de tops aan het begin van de zomer al af en hebben jullie ze vast al voorbij zien komen op social media, maar deze blogs zijn blijven liggen tijdens hittegolven en vakanties.

De quilttop van Anne

De quilttop van Ineke

De quilttop van Gisèle

De quilttop van Muriël

De quilttop van Joes

De quilttop van Karen

We zijn erg benieuwd naar jullie reacties, wij vinden ze allemaal goed gelukt en passend bij de persoon. Zo bijzonder om deze tops te zien ontstaan en hoe verschillend ze zijn geworden.

Hou de mail in de gaten, want volgend jaar komt er vast weer een nieuwe ronde!

Round Robin tops groep 1

Afgelopen jaar hebben we meerdere sneakpeeks gedeeld met jullie van de Round Robins, maar aan het begin van de zomervakantie was het dan eindelijk zover, de tops waren af en werden uitgedeeld. Op een zonnige dag kwamen we met groep 1 bij elkaar bij Elsbeth in het midden van het land. Eerst gezellig samen geluncht en toen het spannende moment, hoe is de top geworden, welke rijen zijn erbij gemaakt. Jullie hebben vast al wat voorbij zien komen op social media, maar we delen vandaag en maandag ook nog graag de resultaten op de site met jullie

De quilttop van Cindy

De quilttop van Molly

De quilttop van Monika

De quilttop van Annette

De quilttop van Elsbeth

De quilttop van Sanne

We zijn erg benieuwd naar jullie reacties, wij vinden ze allemaal goed gelukt en passend bij de persoon. Zo bijzonder om deze tops te zien ontstaan en hoe verschillend ze zijn geworden.

Hou de mail in de gaten, want volgend jaar komt er vast weer een nieuwe ronde!

Jaar van vorm: September

Ha, wat was de vakantie heerlijk! Perfecte dagen voor handwerk, maar ook voor de tuin, voor een museum, voor bezoek en voor OP vakantie gaan natuurlijk. Misschien ben je aan zee geweest en heb je genoten van de kleine vondsten op het strand?

Vandaag start september met het nieuwe schooljaar in mijn regio (dus weer aan het werk) maar ook met een nieuwe vorm. We zijn op twee derde van het jaar, we beginnen aan maand 9. We hebben tot nu toe gehad: cirkel, hart, vierkant, ruit, ovaal, plus, hexagon en rechthoek. Het valt misschien op dat we geprobeerd hebben de rechte vormen met meer ronde of vrije vormen af te wisselen. De vorm van deze maand valt in die laatste categorie en past helemaal bij de vakantie sferen!

Vorm van de maand: de clamshell

Sanne duikt er helemaal in:

De clamshell, een uitdagende vorm waar ik me eigenlijk nog niet eerder aan gewaagd heb. Maar voor deze maand stap ik over de spreekwoordelijke drempel heen en daar gaan we dan. Mijn plan is om gelijk de twist toe te passen, ik ga aan de slag met EPP voor de clamshell. Vol goede moed bereid ik de vormen voor met glue basting en ik zet er een paar aan elkaar, maar het is toch niet helemaal het effect wat ik voor ogen heb. Dus het wordt een soort van hybride oplossing, wel de EPP vormen als basis, maar ik ga ze appliqueren zodat mijn golven idee beter tot zijn recht komt. Misschien gebruikte ik ook wel te kleine papiertjes om echt lekker te EPP’en.

 

Elsbeth, Liesbeth en Mique hebben ieder hun eigen methode gebruikt om de clamshells te maken.

Elsbeth maakt gebruik van een drunkards path. Ze maakte kwartcirkels en door de juiste stofplaatsing werden dat clamshell. Mique appliqueerde de clamshell op de achtergrondstof.

Liesbeth naaide stroken stof en sneed daar de vorm van. Het naaien van ronde naden gaat het beste met veel spelden. Ze laat zien hoe ze dat deed (en maakt gebruik van dat handige designboard uit de laatste GTG).

 

En dan nu de twist: EPP (maar dat verklapte Sanne al)

EPP = English Paper Piecing. Stof wordt om vormen van papier gevouwen en daarna op de vouw aan elkaar genaaid. Dat kan met de overhandse of laddersteek, of met de flat back stitch. Als het goed is kun je die steken aan de voorkant van de stof niet zien. Na het aan elkaar naaien verwijder je de papiertjes. Tip van Sanne: eerst strijken, dan verwijderen, dan blijven de vormen mooi strak.

Wil je meer lezen over kleurgebruik en EPP? Kijk dan ook nog eens in deze blog van Erica over het jaarproject van vorig jaar. 

https://www.dutchmqg.nl/een-jaar-van-kleuren-om-te-experimenteren/

Van rechthoek naar diamant…

We hadden natuurlijk al eerder het vierkant gehad, wat een specifieke rechthoek is, dus nu ga ik eens op een hele andere manier verder denken. De twist is een lijn – zoals Mique in de blog schreef ‘een naar één kant heel ver uitgerekte rechthoek wordt een lijn’.

Om te beginnen heb ik daarom  de rechthoek eens bekeken getekend met een lijn, in plaats van als een vlak. Natuurlijk moet ik straks wel weer uitkomen op vlakken, want quilten gaat met stofjes en dus vlakken. Lijnen zijn overigens wel mogelijk met appliqueren van dun band bijvoorbeeld. Maar laat ik proberen weer bij vlakken uit te komen…

Doordat ik nu alleen de omtrek van de rechthoek heb, kunnen ze elkaar overlappen terwijl je toch de hele rechthoek nog ziet. Herhaling langs een schuine lijn geeft een aardig beeld, alsof het als een veer uit elkaar getrokken wordt. De vlakverdeling tussen deze lijnen zouden we kunnen invullen en als quilt maken – er ontstaan van die leuke kleine vierkantjes.

Wanneer we de lijnen zelf willen maken kunnen we nuances aanbrengen: met alle lijnen dezelfde dikte ga je je afvragen welke kant nu bovenop ligt. Met een verschil in dikte ontstaat er weer een heel andere dynamiek. Ligt voor jouw idee de dikste lijn bovenop of juist onderop?

Maar dit is het nog niet …

Wat als we de rechthoek nu roteren en kopiëren. Eerst om een hoekpunt, en dan om het middenpunt van een lange zijde. Hé, hier ontstaat een leuk patroon! Dit doet me sterk denken aan het trekken van lijnen van punt naar punt zodat ze elke keer net even verschuiven – hier kan je dan patronen mee maken. Ik vond bijvoorbeeld onderstaande leuke video hierover. Je zou kunnen zeggen dat dit met de lijn van de twist van deze maand wel passend is. Hoe je dit als quiltwerk gaat vertalen, laat ik even in het midden. Ik ga verder met mijn rotatievorm.

 

Met het namaken van mijn rotatievorm in een ander programma, zodat ik de afzonderlijke vlakken in kan kleuren, kom ik erachter dat ik – heel toevallig – een rechthoek had gekozen waarvan de lange zijde twee keer de lengte is van de korte zijde (oftewel twee vierkanten naast elkaar). Op die manier vallen lijnen over elkaar heen tot onderstaande vorm bij het draaien.

Ik noem het een Dresden-Diamant – door kleuren zo te kiezen kun je het als een plat motief toepassen of echt diepte geven alsof het een geslepen diamant is (zie hieronder). Dit is nou typisch een vlakverdeling die eigenlijk alleen goed met English paper piecen te maken is. Ik kan me dit voorstellen als rond kussentje, of geappliqueerd op een groter vlak.

Uiteindelijk is dan de rechthoek helemaal niet meer te herkennen in dit ontwerp, terwijl het wel aan de basis ervan ligt.

Quiltboek van de maand: Liberty. Design. Pattern. Colour.

Eigenlijk geen echt ‘quiltboek’ deze maand, maar wel een inspiratieboek dat goed te gebruiken is voor quiltdesign. Een boek dat uitgegeven werd naar aanleiding van het 150 jarige bestaan van Liberty of London.

De auteur

 

Kassia St. Clair is een auteur waarvan ik al eerder een boek beschreven heb, namelijk ‘Het geheime leven van kleuren’. Misschien herinnert de een of de andere zich nog aan deze blog. Ze is een journaliste die essays, reviews en interviews schrijft. Een bijzonder thema van haar is kleur en ze heeft dan ook een column hierover in ‘Elle Decoration’. Ook houdt ze regelmatig lezingen voor grote bekende musea. Ze houdt zich bezig met de geschiedenis van kleuren en stoffen en daar past dit boek goed bij.

Opbouw van het boek

 

Dit bijzondere boek spreekt al aan door zijn mooie hardcover met een print van een Liberty stof uit de actuele collectie van begin dit jaar en het grote formaat. Binnenin zijn er veel stofontwerpen over twee hele bladzijdes te zien. En boek wat je dus open kunt zetten in de kast om elke dag een ander design als een ‘schilderijtje’ te vertonen. De kaft binnenkant is zwart wat drama geeft aan de eerstvolgende 7 bladzijdes met ontwerpen vol kleur voor het eigenlijke begin van het boek.

 

In de introductie wordt het ontstaan en de ontwikkeling van het bedrijf Liberty met de iconische winkel in het centrum van London besproken geïllustreerd met historische foto’s. Begonnen in 1875 als een kleine winkel in Regent Street van Arthur Lasenby Liberty met hoofdzakelijk luxe textiel van zijde, cashmere en katoen uit India, Japan, het Midden-Oosten en China. De winkel groeide snel uit en werd populair onder de gegoede bevolking. Maar de stoffen waren fragiel en kwetsbaar, konden niet voor meubels gebruikt worden en de kleermakers hadden er ook moeite mee. Daarom stapten ze over op Engelse stoffabrikanten en lieten ze met eigen ontwerpen bedrukken. Bij het begin van de eerste wereldoorlog hadden ze meerdere winkels in Regent Street, maar ook in Birmingham en Parijs. In 1924 werd het nu beroemde Tudorgebouw aan de Great Marlborough Street geopend, een zijstraat van de Regent Street. Dit monumentale gebouw met houtvakwerk, trappen en balustrades van twee uitgerangeerde marineschepen mag bij een bezoek aan London echt niet gemist worden! Het ademt een bijzondere sfeer en alhoewel er veel meer is dan alleen de beroemde stoffen, is het toch echt ook aan te raden langs de prachtige stoffen te lopen en ze te aaien.

Het volgende hoofdstuk over de Liberty stoffen is onderverdeeld in de stijlrichtingen ‘Arts & Crafts’, ‘Aestetic Renaissance’, Stile Liberty’, ‘Escapism’, ‘Nostalgic Florals’, ‘Abstract’ en ‘Bohemian’ en is het hoofdgedeelte van het boek. Deze thema’s hebben ieder een inleiding, waarin iets over de designrichting, het ontstaan ervan en de betekenis voor Liberty verteld wordt. Daarna volgen de stofdesigns met prachtige foto’s in kunstkwaliteit. Gedeeltelijk worden ook de ontwerptekeningen erbij getoond of de reclamebeelden met legendarische modellen. Vaak spiegelen ze duidelijk een bepaald tijdperk, zoals de sixties met het beroemde fotomodel Grace Coddington of het abstracte van de jaren zeventig. Dit gedeelte van het boek omvat maar liefst 220 bladzijdes en toont het zeer brede design repertoire van de collecties.  

Het volgende hoofdstuk gaat over de designstudio, de samenwerking met stofdesigners en het ontwikkelen van de patronen en het kleurgebruik.

 

Mijn ervaring met het boek

 

Dit boek ligt bij mij in de woonkamer op de tafel. Een mooi boek om van tijd tot tijd gewoon in te bladeren en te genieten van de prachtige designs bij een kopje thee of koffie. Maar ook een boek om inspiratie op te doen voor een nieuwe quilt. Vooral de kleurencombinaties, maar ook de motieven spreken tot de verbeelding en laten bij mij veel te veel ideeën opkomen voor nieuwe ontwerpen. Dus ook een beetje gevaarlijk dus, er liggen al genoeg WIPS in mijn naaikamer.

Maar toch verheug ik me iedere keer weer dit boek in mijn handen te nemen en de prachtige foto’s te bekijken. Liberty is en blijft gewoon bijzonder!

 

Kassia St. Clair (2025). Liberty. Design. Pattern. Colour. London: Thames & Hudson Limited, hardcover 271 blz., Engels, ISBN 978-0-500-02885-8

Free Motion Quilting Summit

We delen altijd graag met jullie inspirerende evenementen en extra leuk is natuurlijk als een van onze leden daarbij betrokken is. Ook dit jaar is er weer een gratis free motion quilting summit, een online event. Esther, IpatchandQuilt op social media is een van de instructors. Van eerdere jaren weten we dat het een leuk event is om je voor aan te melden, erg leerzaam! Dus schrijf je via deze link in.

Het evenement vindt plaats op van 20 tot 22 augustus. Het wordt weer georganiseerd door Mary Go Round Quilts en er zijn 18 verschillende lessen te volgen, verdeeld over drie dagen. De videos zijn gratis 24 uur te bekijken, maar mensen die langer toegang willen hebben dan kunnen een All Access Pass kopen. Deze geeft niet alleen 6 maanden toegang, maar ook bonussen lessen en bijvoorbeeld diverse zoom sessies.