De maak er iets moois van uitdaging: juli

Bedankt Emmely voor het organiseren van deze superleuke uitdaging. Het is zo leuk om te zien hoe jullie die vergeten blokken een nieuw leven geven, maar wat leggen jullie de lat hoog! 

 

Ik mocht aan de slag met dit mooie blok van Zeeuwse krab. Ik vond het gewoon zonde om eraan te beginnen. De vormen vind ik erg mooi en bijzonder en groen is een prachtige kleur. Ik heb er bijna een maand iedere dag naar gekeken en ik durfde gewoon niet te beginnen. Ik wist dat ik erin wilde knippen, want dat leek me juist een goede uitdaging, maar je hebt maar 1 blok. Je kan niet opnieuw beginnen!

Ok knippen dus, maar hoe? Stroken zijn al gedaan door Emmely (met fantastisch resultaat) en ik wilde graag die vloeiende vormen houden. Uit elkaar halen dan? Maar hoe dan verder… Emmely gaf me in een email de inspiratie die ik nodig had: “De uitdaging zit in de vorm”. Een hexagon, maar natuurlijk! Ik opende een word bestandje en plaatste de bladzijden vol met hexagons, steeds een centimeter groter, de grootste geloof ik 13 cm. Printen, uitknippen en toen passen en meten. 

Ik probeerde allerlei opties uit, zodat ik zoveel mogelijk vormen uit het blok kon knippen. Ik wilde zoveel mogelijk van die mooie swirls vangen. Een aantal van jullie hebben me goed aangemoedigd en toen ik zeker was van mijn plan heb ik er eindelijk de schaar in gezet. Toen ging het snel. Er is vrijwel niets meer van over. Ik wilde een leuke gatenkaas foto maken, maar ik kreeg de stukjes niet eens meer in elkaar gepast. 

Hoewel ik mijn best had gedaan, had ik niet zoveel hexagons. Ze nemen niet erg veel ruimte in en dus moest het een kussen worden. 

Eerst wilde ik de open plekken invullen met een verftechniek of hexagonnen van big stitching, maar ik ben uiteindelijk voor de veilige manier gegaan en heb een stofje toegevoegd. Dat vind ik stiekem achteraf een beetje jammer, maar het was tijd om beslissingen te nemen.

Ik heb de hexagonnen op het kussen geappliqueerd met de kartonnetjes er nog in en ze later aan de achterkant met een knipje eruit gehaald. Dit werkte wat makkelijker met de vele naadjes, zo was het heel goed te doen. Ik ben super blij met dit blok, want ik had zelf nooit de moeite gedaan zulke ingewikkelde hexagonnen te maken, maar ze maken het kussen echt een stuk interessanter. 

Ik ben heel blij met het eindresultaat. Hij past perfect op het balkon. De zitkussens zijn aan vervanging toe en ik heb een nieuw paar groene op het oog. Van deze bijpassende kussentjes krijg ik helemaal zin in de zomer! 

Charity quilt 2021: Aan de slag met improv kwart cirkels

Ine, Mique en Emmely hebben afgelopen week gebrainstormd over hoe we de charity quilt dit jaar willen aanpakken. Zoals eerder al genoemd is het thema dit jaar curves en moet curved piecing dus een belangrijk onderdeel uitmaken van het ontwerp. We hebben besloten om voor een ontwerp te gaan waarbij iedereen een zelfde soort blok maakt, zodat de blokken in de quilt uiteindelijk een coherent geheel kunnen vormen, maar waarbij binnen het blok voor ieder lid ook de mogelijkheid bestaat om zelf iets te ontwerpen 

Het idee is om 63 blokken van 9.5 x 9.5 inch inclusief naden te maken, dus 9 x 9 inch als de quilt af is. In het blok maak je een kwart cirkel. Het formaat van deze kwart cirkel mag je zelf kiezen. Het hoeft ook geen perfecte kwart cirkel te zijn (dit mag uiteraard wel), zonder template/liniaal snijden is absoluut toegestaan! De achtergrond van de cirkel maak je uit 1 stof. Binnen de kwart cirkel mag je zelf kiezen hoe complex het ontwerp wordt. Gewoon 1 kleur? Een soort regenboogje? Haaientanden? Leef je hier vooral lekker uit, hieronder wat voorbeelden ter inspiratie. 

Met deze blokken zijn verschillende lay-outs te bedenken. Hieronder een voorbeeld van wat we zouden kunnen maken. Hoe het er uiteindelijk uit komt te zien hangt natuurlijk af van de blokken die worden gemaakt. Afhankelijk van hoeveel leden mee doen voegen we misschien ook een paar “lege” blokken toe zonder kwart cirkel, zodat het aantal blokken dat iedereen moet maken niet te groot wordt. 

Voor degenen die het naaien van curves nog een beetje spannend vinden is in dit filmpje een eenvoudige uitleg te vinden van de altijd enthousiaste Jenny van The Missouri Star Quilt Company: www.youtube.com/watch?v=orQ_lhDvKAs

 

Tijdschema

half augustus: iedereen die mee wil doen krijgt van Ine waarschijnlijk een setje stofstaaltjes toegestuurd in de 5 kleuren die je in deze challenge kan gebruiken. Daarnaast kun je zuiver wit gebruiken. Deze staaltjes zijn bedoeld om als referentie van de kleur te gebruiken. Het is de bedoeling dat je in je eigen voorraad duikt om te kijken wat je hebt dat aan dit kleurschema voldoet. Prints mogen, mits alle kleuren van de print ook in het kleurenpalet zitten. Het is niet erg als je niet alle 6 de kleuren hebt, het is ook prima als je slechts 2 kleuren gebruikt om je blokken te naaien. 

15 oktober: Uiterste datum om je blokken naar Mique te sturen. 

2e helft oktober: Met de blokken wordt een leuk ontwerp gemaakt en de top wordt in elkaar gezet. We bekijken hoe de COVID-19 situatie rond die tijd is. Als het mogelijk is om dit met wat leden samen te doen zou dat natuurlijk erg leuk zijn. Kan dat helaas niet dan kunnen we digitale technologie gebruiken om te overleggen over het ontwerp en zal Mique het in elkaar zetten voor haar rekening nemen. De aanmelding voor Quiltcon wordt gedaan zodra de top klaar is.

november: Mique gaat quilten. 

december: Bies eromheen en foto’s maken (we hebben nog niet besproken wie dit gaat doen). De aanmelding voor Quiltcon wordt compleet gemaakt. 

 

Het is nog mogelijk om je aan te melden om blokken te maken en als je nog vragen hebt stel ze dan gerust hier of op het forum: www.dutchmqg.nl/forum/topic/charity-quilt-2021-wie-wil-meedoen/ 

Expeditie MQG 7: Modern Traditionalism

Als lid heb je een inlog bij The Modern Quilt guild in Amerika gekregen. Je hebt vast wel eens op de site gekeken, maar heb je er ook echt iets mee gedaan? Ik zal eerlijk bekennen dat ik er zelf ook nog niet aan toegekomen ben. Daarom ga ik nu op onderzoek uit!

Hallo!

Een nieuw thema, een nieuwe expeditie, welkom! Het is een hele mond vol dit keer, maar het is helemaal niet zo lastig als het klinkt. Je neemt gewoon een traditioneel blok als inspiratie en je geeft er een eigentijdse draai aan. Dat kunnen we allemaal! 

Het makkelijkste is om de kleuren te veranderen. Gebruik wat vrolijke kleuren en leuke plaatjes en je quilt ziet er al modern uit. Ik vermoed dat dat ook de manier is waarmee de meesten van ons bij de moderne stijl zijn uitgekomen: de stofjes. 

Heel toevallig 😉  hebben we het het vorige kwartaal over kleur gehad en je vindt heel veel inspiratie en informatie daarover op onze blog. Hier kun je de vorige expeditie terugzien voor wat eye-candy. 

Als je iets meer uitdaging zoekt kun je bijvoorbeeld gaan spelen met schaal en de plaatsing van de blokken. We gaan proberen je dit kwartaal met elk van deze punten te inspireren. 

Vandaag een wat meer algemene blog om je hopelijk alvast enthousiast te krijgen over het nieuwe thema. 

 

De saladebar

Er zijn veel verschillende manieren om een quilt modern te maken. In onze saladebar vind je de belangrijkste elementen. Het is vaak zo dat deze technieken elkaar overlappen en samen gebruikt worden. Bij Modern traditionalism gaat het erom dat je een klassiek blok of een traditionele quilt als basis neemt en van daaruit (waarschijnlijk met behulp van die andere onderdelen) aan een modern versie daarvan gaat werken. Daar zit het verschil in, je begint niet vanaf nul en daarom heeft deze techniek een eigen plaatsje in de bar.

Als je dit een interessant onderwerp vindt en meer wilt weten over wat een quilt nou modern maakt heb ik een goede tip voor je.

In Textile talk worden de moderne elementen uit de recente winnende quilts besproken die op Quiltcon hebben gehangen. Mooie quilts en informatie in één. Er is ook een wat oudere editie waarin wat meer wordt ingegaan op het ontstaan van de Modern quilt movement en The MQG. Hier (ook met mooie quilts).

Misschien een goed vertrekpunt om te zien hoe de verschillende technieken zijn toegepast en dan kun je daarna een blok kiezen ter inspiratie. 

Sterren

In het eerste seizoen van Fresh Quilting wordt in aflevering 6 modern traditionalism besproken aan de hand van sterren die zijn opgebouwd uit Half Square Triangles. Een van de populairste vormen in quiltblokken. Elizabeth Dackson bespreekt verschillende technieken die je kunt toepassen om een blok modern te maken. Al die informatie is samengevat in een handige PDF, zodat je de principes ook makkelijk kunt toepassen op andere blokken. Ze besteedt ook aandacht aan hoe je de blokken met quiltwerk kunt accentueren.

Een andere leuke webinar is die van Shannon page. In “making traditional modern” komen verschillende hele bekende traditionele blokken langs die met net weer wat andere technieken modern worden gemaakt. Dit is een hele interessante omdat er verschillende variaties per blok worden getoond en je ook zicht krijgt op haar design proces. Deze is misschien wel mijn favoriet! Echt enorm waardevol.

Quilts

Naast webinars is er natuurlijk nog veel meer te vinden. In de galerij vind je een hele categorie vol met quilts geïnspireerd door traditionele blokken. Log in op www.themodernquiltguild.com. In de rechter zijbalk vind je tussen de oranje blokjes het knopje “the Gallery”. Eenmaal op die pagina kun je bovenin filteren op Modern Traditional. Hier een paar van mijn favorieten. Klik op de links om meer te lezen over het ontstaan van de quilts. 

Rainbow Plus by Kirsty Cleverly, 2015
Wildfire by Kirsty Cleverly, 2015
Tilting at Windmills by Susan Strong, 2015

Weinig tijd?

Wil je liever meteen aan de slag? Hier heb ik een paar patronen voor je gevonden die je alleen maar hoeft te volgen. Allemaal traditionele vormen met een modern tintje. 

Disappearing Oranges, September 2019
Side Stripe, February 2018
Use Your Illusions, March 2015

Voor gevorderden

Mocht je nog een stapje verder willen, dan vond ik dit wel een hele grappige twist. Quilts geïnspireerd op traditionele werken uit andere hobby’s zoals haken. Een webinar door Ginny Robinson. 

Zo, hiermee kun je vast een beginnetje maken 😉 Ik moet zeggen dat ik enorm veel zin krijg om aan de slag te gaan als ik dit allemaal zit op te zoeken. Ik ben heel benieuwd wat het nieuwe thema allemaal gaat brengen. Ik kijk in ieder geval al uit naar de challenge. 

Echt waar ik kan je niet vaak genoeg aanraden om eens een kijkje te nemen op de website. Voor deze blogs heb ik al zoveel gezien, maar iedere keer kom ik weer nieuwe interessante webinars, quilts en technieken tegen. Echt een bron van inspiratie. Tot de volgende! 

 

Alle afbeeldingen en ontwerpen zijn eigendom van © 2020 the Modern Quilt Guild. Alle rechten voorbehouden. Alleen voor eigen gebruik van leden.

Het nieuwe thema: MODERN TRADITIONAL

Jullie zaten er misschien al op te wachten, de aankondiging van het nieuwe thema voor juli – augustus – september. Het is immers de hoogste tijd…

De swap van het thema KLEUR is bijna afgerond. Een van de postkaartjes doet er heel lang over, helaas… maar deze had ook wel een extra lange weg te gaan, dus we hebben nog even geduld. Als ze echt allemaal binnen zijn delen we hier alle resultaten. Zeker de moeite waard. Helemaal leuk weer, zo’n swap. 

Ook op andere manieren is er heel kleurrijk gewerkt in de afgelopen maanden: van verfbadjes, tot nieuwe kleurenpaletten geïnspireerd door foto’s of oude garenstalen. Gelukkig hoeven we niet te stoppen met het gebruik van kleur nu het thema wordt afgerond, haha. Instagram is het medium waarop het meest wordt uitgewisseld merken we. Hopelijk volgen jullie daar allemaal mee, actief of meegenietend. Gebruik of volg #dutchmqgthema  (of #dutchmqgthemavanhetkwartaal). 

Maar goed, nieuw thema dus. We kondigden het in januari al aan. Juli – augustus – september zijn gereserveerd voor MODERN TRADITIONAL

“Modern Traditionalism is the use of an identifiable traditional block, modernized in some way, using design techniques like color, scale, symmetry, and grid placement”aldus Elizabeth Dackson hier.

In het boek Modern quilts, designs of the new century van The MQG lijkt de omschrijving wat ruimer: “Modern quilters often create quilts that pay homage to tradition. A traditional block or quilt layout can easily be updated with modern quilting elements, such as scale, negative space, moderne color palettes, or alternate gridwork. Modern traditional quilts apply other modern quilt design elements to traditional blocks in a restrained, impactful way.”

Het thema biedt in ieder geval allerlei mogelijkheden om te gaan spelen met blokken, enneh ze hoeven van ons niet “identifiable” te zijn hoor. Er zijn heel bijzondere moderne blokken die hier ook prima in passen.

De verschillende moderne design elementen komen in de komende weken hier op het blog voorbij.  Over SCHAAL schreven we al eerder: hier. Andere volgen, om je te inspireren, naast boeken, een kijkje op de MQG-site etc. 

We maakten ter inspiratie ook al een pinterest-prikbord aan rond het thema: pinterest.com/dutchMQG/modern-traditional-juliaugustusseptember-2020/  Suggesties zijn welkom ook daar natuurlijk. Ook is er weer een forum-onderwerp voor dit thema. Heel benieuwd wat jullie al maakten ooit of welke boeken of sites jullie aanraden bij dit thema.

 

QUILTCHALLENGE

Daarnaast beloofden we in januari ook een modern traditional challenge.  Een leuke manier om samen bezig te zijn met dit thema. 

We kozen voor vier traditionele blokken om mee aan de slag te gaan: churn dash, ohio star, dutchman’s puzzle en basket. De eerste technieken om ze te maken vind je al in een speciale sectie van het prikbord op Pinterest hier.  Je zult ontdekken dat er meerdere “basket” blokken zijn… kies zelf maar! 

Om mee te doen kies je één van deze blokken en zet het op een moderne manier in door het gebruik van de moderne design elementen. Dat kan één element zijn, zoals een modern kleurenpalet, of meerdere. 

Maak in ieder geval de top, van minimaal 12″ x 12″ (groter mag natuurlijk ook) af voor 30 september. 

We willen je vragen om je proces te delen met een klein blogje met een drietal foto’s van verschillende stappen. We merken met de uitdaging en bij het online quiltfestival hoe leuk het is om te lezen hoe anderen tot hun quilts komen. 

Mail je blogje met foto’s naar info@dutchmqg.nl. We plaatsen ze op volgorde van binnenkomst (en waar mogelijk al vóór de einddatum) en ze kunnen dan hopelijk weer anderen inspireren. Delen op instagram mag natuurlijk ook, maar met alleen foto’s daar ding je nog niet mee naar de prijs. 

Uit alle mail-inzendingen loten we een winnaar. Een prijs is in ieder geval het boek van de maand. Als er veel deelnemers zijn kunnen we nog een tweede (en…) prijsje toevoegen om zo meer mensen blij te maken. 

 

Wij hebben er zin in en zien een zomer vol quilts voor ons. Hopelijk jullie ook! 

 

 

De maak er iets moois van uitdaging: juni

geschreven door Marga Pieper

Spannend, het leek mij ook wel leuk om mee te doen. Maar……dan slaat de twijfel weer toe….wat als ik er niks mee kan….hoe dan verder!!!!

Dan komt het blok van Deveney binnen.

Heb wel een idee ..twijfel….is het wel leuk….eerst maar eens lapjes uitzoeken die er bij passen.

Ga ik voor rond? …maar je verliest zoveel van het blok…je moet zoveel mogelijk van het blok gebruiken….twijfel…..nee ik blijf bij mijn eerste idee, dat voelt goed. Hup het mes erin.

Stukje stof ertussen.

Blok een kwartslag draaien en weer het mes erin.

Zo ga ik het hele blok door, twee keer.

En nu….wat doe ik hier mee?

Het zijn niet mijn kleuren en ook niet van mijn meiden, helemaal niet van Handsome.

De dochter van een zus van Handsome is in verwachting van de tweede, ze is uitgerekend half juli. Wat als ik voor haar een maxi cosi quiltje maak?

Het blok moet groter.

Dat is leuk geworden al zeg ik het zelf.

De achterkant waarin het originele blok nog goed te zien is.

Mijn project is nog niet helemaal klaar, wacht tot de nieuwe wereldburger er is. Ik wil nog graag haar naam erop borduren en dan quilten op de longarm. Die foto houden jullie nog te goed.

Dank je wel allemaal voor deze kans.

Ik vond het heel erg leuk om te doen, veel sneller klaar dan gedacht {maand te vroeg}. Ik kan het iedereen aanraden, geweldige uitdaging en ontzettend leuk om te doen.

Voor zo’n twijfelkont als ik wil dat heel wat zeggen, echt waar.

(patroon maxi cosi quiltje https://www.cloverandviolet.com/2019/06/sophie-car-seat-quilt-free-pattern.html )

 

In juli gaat Deveney aan de slag met een blok van Zeeuwse krab. Lijkt het je ook leuk om mee te doen? We zoeken nog iemand die in september een blok wil verwerken tot iets nieuws. Opgeven kan in de comments of door een e-mail te sturen naar Emmely (contact gegevens staan in de ledenlijst). 

Charity quilt 2021

De afgelopen 2 jaar hebben we met heel veel plezier het Quiltcon charity project georganiseerd met 2 prachtige quilts tot gevolg. Dit jaar weten we niet zo goed wat we moeten doen, er is een hoop veranderd en daarom vragen we jullie hulp.

 

Ik kijk in ieder geval met veel plezier terug op de quilts die we samen hebben gemaakt. De creatieve ontwerpen, gezamenlijk aan een project werken, de mooie stoffen verdelen en natuurlijk de quilts bewonderen op de tentoonstellingen. 


Dit jaar zitten we in een wat andere situatie met alles wat er in de wereld gaande is. Het quiltfestival in Groningen is uitgesteld, waardoor we nog een jaar moeten wachten totdat we iemand blij kunnen maken met de vorige quilts. Quiltcon kan niet doorgaan, maar we gaan het proberen met een virtuele versie. Het charity project is veranderd en gaat verder onder een nieuwe naam met nieuwe richtlijnen. Het heet nu “community outreach quilt challenge”. Hier kun je lezen over de nieuwe voorwaarden.

Het thema (curves) en kleurenpallet zijn al bekend en dat past dan weer leuk in het gelijknamige DutchMQG thema voor kwartaal 4. En misschien is het juist nu leuk om samen ergens aan te kunnen werken nu we elkaar nog niet in het echt kunnen ontmoeten. We weten het niet…

Wat we wel weten is dat als we een quilt willen maken, we hulp nodig hebben!

 

We zoeken een of meerdere leden die het organiseren op zich wil(len) nemen. Natuurlijk kunnen jullie met alle vragen terecht bij het bestuur. Je mag het project helemaal naar wens invullen binnen de richtlijnen, maar we vragen wel te luisteren naar de leden en het echt gezamenlijk te maken zoals altijd. Het werk is goed verdeeld over de verschillende maanden en het is vooral erg leuk om te doen.

Mocht niemand zich aanmelden om het project op zich te nemen dan slaan we een jaartje over en kijken we de volgende editie hoe we weer kunnen aanhaken. 

 

Om je een beeld te geven van wat er van je wordt verwacht heb ik opgeschreven welke taken me te binnen schoten:

  • Het inventariseren van ideeën en het maken van een ontwerp
  • Materiaallijst opstellen
  • Het benaderen van organisaties voor de sponsoring van het materiaal / wellicht met aanvulling van leden
  • Aanmeldingsformulier maken
  • quilt opdelen in stukjes per lid 
  • pakketjes maken en versturen met een instructie
  • gemaakte blokken ontvangen en controleren
  • top in elkaar zetten of daarvoor een moment organiseren
  • quilter zoeken en afspraken maken
  • top strijken en voorbereiden op quilten / opsturen
  • aanmelding en communicatie MQG
  • blog voor onze eigen website
  • regelmatig communicatie voortgang met bestuur / blogs of forum voor leden
  • afwerken van de quilt 
  • foto’s maken voor quiltcon en een tekstje schrijven in het engels. 
  • vinden van een goed doel of aanhaken bij de loterij van de eerste 2 quilts

Vanwege de aangepaste versie van quiltcon is de tijdlijn iets ruimer dan vorige jaren.  Je kunt het volgende verwachten  (iets strakker plannen kan ook):

  • juli: materiaal/ontwerp/pakketjes naar deelnemers
  • aug-sep: blokken maken en terugsturen
  • okt: top in elkaar en naar quilter / aanmelding quiltcon
  • nov: quilten
  • dec: bies/label en aanmelding quiltcon compleet maken

We zijn heel benieuwd wat jullie ervan vinden en of het charity project door zal gaan dit jaar. 

Stuur je aanmelding naar info@dutchmqg.nl. Mocht je nog vragen hebben dan kun je die ook daarheen sturen. 

Quiltboek van de maand: thema kleur met een voorproefje modern traditionalism

geschreven door Inghelhoe

Deze maand een boek, dat al wat ouder is en een mooie overgang vormt van het thema KLEUR naar MODERN TRADITIONAL.  Een kleine zoektocht op internet geeft mij de indruk dat Fat Quarterly geen recente activiteiten meer heeft; de laatste tweet is van 2016. Maar goed, in de periode daarvoor was er een e-magazine genaamd Fat Quarterly door en voor de ‘modern sewists’. Ik heb 2 boeken van dit samenwerkingsverband, één over vorm, Shape workshop for Quilters,  en het boek voor deze  maand over kleur:

Quilt Colour Workshop – Fat Quarterly – Tacha Bruecher, Brioni Greenberg, Lynne Goldsworthy and John Adams

Een uitgave van D&C, softcover uit 2014, waarin de schrijvers de kleurenleer toelichten en een bijdrage leveren door hun interpretatie van blokken. Dat resulteert in mooie projecten, waar je zelf mee aan de slag kan, wat de term ‘Workshop’ in de titel al doet vermoeden.

Opbouw van het boek

Het boek begint na het voorstellen van de schrijvers, met uitleg over de kleurenleer aan de hand van het kleurenwiel. De termen primaire, secundaire en tertiaire kleuren worden besproken, waarna de verschillende combinaties een toelichting krijgen, zoals monochroom, analoog, complementair. Deze korte introductie sluit af met een Kleurenwielpatroon.  

De 6 hoofdstukken daarna zijn het hart van het boek. Per kleur worden 2 verschillende, vaak traditionele blokken gemaakt in die kleur, met toepassing van de kleurenleer. Het patroon van het blok heeft een snij- en naai-instructie op de linker pagina en de verschillende voorbeelden van dat blok staan op de rechter pagina. Mooie, aansprekende voorbeelden die je inspireren om zelf aan de slag te gaan. Elk kleurhoofdstuk heeft ook 2 patronen, een groot (bijv. bedquilt) en een klein project (bijv. tafelloper of tas), waarin de schrijvers laten zien hoe de kleur en theorie samen kunnen komen.  De patronen gaan vergezeld van mooie foto’s en duidelijke diagrammen. De meeste patronen zijn ‘scrappy’ uitgevoerd, wat mij enorm aanspreekt. De gebruikte blokken in de projecten zijn meestal wel bekende blokken, en in die zin dus traditioneel. De stof en het kleurgebruik maken deze traditionele blokken modern. 

Het boek sluit af met een toelichting op de gebruikte technieken en de mallen, die gebruikt worden in de beschreven projecten. Het boek gaat er vanuit dat je al enige kennis hebt van het quilten en over wat naaiervaring beschikt, want de verschillende technieken worden niet diepgaand besproken. Logisch, daar zijn andere boeken voor . Dit boek focust op kleurgebruik.

Mijn ervaring 

Ik heb een van de projecten uit het boek bijna letterlijk gemaakt. De Parquet Pillow, een patroon van Tacha Bruecher,  bestaat uit verschillende plusblokken, dus die moest ik wel maken. Ik heb dezelfde look, maar niet dezelfde constructie, want in het boek bestaat de plus uit meerdere, smalle strips, maar ik had te weinig stof voor al die extra naadjes. Ik gebruikte een pakketje met verschillende shot cottons en maakte er 3 kussens van, waarbij ik de kleuren ‘analoog’ in 1 kussen gebruikte. De duidelijke diagrammen en beschrijvingen maakten het voor mij eenvoudig om het patroon aan te passen.

In het boek staat ook de ‘Calm before the storm’ Quilt van Lynne Goldsworthy, een monochrome, scrappy rood/wit quilt, die al een hele tijd op mijn ‘wil-ik-maken’-lijstje staat.  

Quilt Colour Workshop – Fat Quarterly – ISBN 978-1-4463-0375-7  – 128 bladzijden – Engelstalig

Kleurenleer

dit is een cadeautje geschreven door Merel van Looi, aan het einde van het thema KLEUR. Hier kun je nog een hele zomer (of nog veel langer) mee vooruit! 

Deze titel schrikt veel mensen al af, terwijl het natuurlijk alleen maar is bedoeld om je te helpen kiezen. Als je er (soms) moeite mee hebt. Als je steeds in dezelfde combinaties werkt en ook wel eens wat anders wilt. Als je onzeker bent, wilt weten waarom iets werkt, of juist niet.

Als je ‘op gevoel’ eigenlijk altijd goed zit, dan hoef je de kleurenleer niet te volgen, er wordt zelfs beweerd dat je de theorie dan beter niet kunt leren. Zelf vind ik het zo nu en dan leuk om eens een combinatie te ontdekken waar ik zelf nooit op was gekomen. Of om achteraf eens uit te vogelen of een bepaalde combinatie in één van de ‘regeltjes’ past.

Een aantal jaren geleden schreef ik een serie patronen voor kleine probeer-maat quiltjes. Vroegâh leerden de meisjes verschillende handwerken door dingen voor hun pop te maken, vandaar dat dit soort quiltjes ook wel Dollyquilts worden genoemd. Omdat mijn katten altijd direct op mijn quilts (in progress) gingen zitten noemde ik ze om naar Catquilts, precies een mooi maatje voor een kattenbips (of languit). In deze serie laat ik zien welke combinaties mogelijk zijn. Ik begin met veel kleuren en werk langzaam naar minder toe, daarna bouw ik op een andere manier weer uit. Doe je mee? De patronen zijn voor leden te vinden op de ledenpagina. (tadaaaaaa!!!)

Aan de hand van deze serie patronen wil ik jullie een aantal kleur combinaties laten zien en waarom dat dan werkt.

1. Regenboog

In dit vlindertjes-quiltje is gebruik gemaakt van de hele regenboog aan kleurtjes. De regenboog (of ons hele zichtbare spectrum aan kleuren) bestaat natuurlijk niet uit slechts 7 kleuren, dat is maar een arbitraire keuze die ooit door een wetenschapper is gemaakt om de kleuren in vakjes te verdelen. Je zult verderop zien dat een handige verdeling in 12 ‘vakjes’ veel logischer is.

Maar alle kleuren dus, wow, dat kan best een kakofonie worden, daarom is het bij gebruik van veel kleuren samen handig om de donkerte waarde gelijkwaardig te houden. Kies of allemaal verzadigde kleuren, of alle pastel, donker enz. En een neutrale achtergrond geeft ook rust aan het geheel. Dat kan een grijstint zijn, of een hele donkere kleur, zwart, bruin of crème, wit.

2. Thema

Om meteen het ‘rijtje’ vaste keuzes van de kleurenleer te doorbreken vond ik het bij het tweede quiltje leuk om een ander ‘handvat’ voor het bepalen van een kleurcombinatie te laten zien. Het onderwerp van dit quiltje laat ik terugkomen in het kleurgebruik. Je ziet Amsterdamse grachtenpandjes. Uitgevoerd in een paar ‘werkelijke’ kleuren, het donkerbruin en grijs van de bakstenen gevels die met lagen lijnzaadolie werden waterdicht gemaakt. Hoe meer lagen, hoe donkerder de kleur. De tulpjes in de ‘bloembakken’. Maar ook het Delftsblauwe pandje (KLM huisje) en het huisje in typische ‘boerenzakdoek’ vallen niet uit de toon, omdat deze gekkigheid herkenbaar bij Amsterdam/Holland hoort. Daarnaast is op deze manier subtiel de Hollandse driekleur in de quilt terecht gekomen, ook iets wat we onderbewust meteen met Nederland associëren. Ik heb zelfs een (gestolen?) fiets gequilt. Allemaal puur Hollandse kenmerken, ik wil wedden dat er een boterham met kaas achter die ramen op tafel staat.

3. Warm en Koel

Bij het derde quiltje mag je je Kaffe Fassett stofjes gaan versnipperen. Snijd ze maar random in blokjes van 2,5inch of als je in centimeters werkt (naad 7,5mm) in blokjes van 6,5 cm.

Doordat het allemaal stofjes van één zeer in het oog springende ontwerper zijn, kan je daaraan al zien dat ze ‘altijd’ bij elkaar zullen werken. Maar het wordt wel bont. Daarom is het splitsen in koud en warm, dit sorteren binnen je quilt ontwerp een mooie manier om die kakofonie een beetje te temmen.

4. De vierklank

Daar komt de kleurencirkel voorzichtig in beeld, nou ja voorzichtig. Dit is misschien wel de moeilijkste combinatie. Maar daarom wel een hele mooie. De harmonieuze vierklank, alleen de naam al. We kiezen er voor om een kleurencirkel te gebruiken die in 12 vakken is verdeeld. 

Deze verdeling komt uit de wereld van het mengen van kleuren, iets wat quilters niet meer hoeven te doen, de stofjes liggen al klaar! Maar toch is de kennis van het mengen wel handig. 

Omdat er drie kleuren zijn die niet door menging verkregen kunnen worden noemen we die primaire kleuren. Dit zijn rood/geel/blauw. We plaatsen deze op de cirkel op gelijke afstand van elkaar. Nu mengen we twee van deze kleuren in gelijke hoeveelheid, daaruit ontstaan de secundaire kleuren: oranje/groen/paars. Deze plaatsen we midden tussen hun ‘ouders’ in, maar laat er nog een vakje ruimte tussen 😉 

Als we nu nogmaals de buren van alle overgebleven vakjes mengen krijgen we de tertiaire kleuren: oranjerood/oranjegeel/limegroen/turquoise/blauwpaars/roodpaars. N.B. Aan het eind van deze tekst vind je een kleurencirkel die je zelf kan maken!

Dit is de simpelste uitvoering, je kan immers de cirkel in steeds kleinere partjes verdelen en steeds de vakjes inkleuren met een gelijke menging van de ”ouders’….

Terug naar de vierklank. We hebben bovenstaande indeling nodig om binnen die cirkel een vierkant te kunnen maken. Hoe je hem ook in de cirkel legt (draai hem maar eens), de vier punten wijzen naar de vier kleuren die mooi bij elkaar passen. Omdat het hier nog steeds gaat om relatief veel kleuren, is het ook in deze combi van belang om kleuren in gelijkwaardige sterkte te kiezen, dus niet een pastel geel bij een donkerpaars.

In dit quiltje is gekozen voor een rustgevende witte achtergrond. Maar je zal zien dat de gekozen neutrale achtergronden eigenlijk uitwisselbaar zijn. Leg je gekozen stofjes maar eens op zwart in plaats van wit, of een van de andere genoemde achtergrondkeuzes. Ennuh, soms is er niet eens sprake van een achtergrond.

5. De drieklank

Je kunt het misschien al raden, op de harmonieuze vierklank volgt natuurlijk de harmonieuze drieklank! Eigenlijk hetzelfde verhaal als de vierklank, alleen gebruiken we nu een driehoek om onze kleuren in de cirkel te bepalen. Opvallend in deze combinatie is dat dit de primaire kleuren in een combinatie plaatst. Iets wat we veel om ons heen zullen herkennen. Heel veel kinderspeelgoed bijvoorbeeld wordt in deze ‘makkelijk herkenbare’ combi gemaakt. Draaien we een stukje dan zien we dat ook de secundaire kleuren samen een combi vormen. Een wat meer uitdagende set om mee te werken. In het quiltje heb ik gekozen om een van de tertiare combinaties te gebruiken. Het gebruik van tertiaire kleuren, in welke combinatie dan ook, is vaak een wat subtielere ‘chiquere’ combinatie. 

6. Low Volume

Even een uitstapje weg van het kleurenwiel met de door Moderne Quilters zo geliefde ‘Low Volume’ stoffen. Stoffen met weinig kleur, veelkleurig, maar dun gezaaide veelal kleine printjes of minder veelkleurig, tot zelfs achtergrond met slechts één kleur, het kan allemaal. Als ze maar ‘licht’ lezen. Van een afstandje wit (of crème). Maar zelfs in een quiltje (zoals dit) waarin alléén low volumes is gebruikt, kun je met de subtiele verschillen toch een patroon maken. Het contrast is minimaal, maar als je even wat beter kijkt komt het patchpatroon tevoorschijn. Dit kun je natuurlijk weer versterken door met het quiltwerk de verschillende delen apart te zetten.

7. Monochroom

Nu een heel ander gebruik van het kleurenwiel. Als we ons die verdeling rondom nog eens voor de geest halen en we gaan wéér mengen. Maar nu met zwart en wit. Dan krijgen we binnen één segment verschillende waarden van ‘dezelfde kleur’ deze waarden worden soms tonen en tinten genoemd, maar die termen worden ook vaak oneigenlijk gebruikt, dus ik houd het op waarden en donkerte. In het Engels zul je hues, tones en tints tegenkomen voor deze aanduidingen. Waarbij de tonen de vermenging met steeds meer zwart (steeds donkerder dus) aangeeft en de tinten de vermenging met wit (steeds lichter dus).

Er is ook nog een zijtak met vermenging met grijs, de vergrijsde kleuren, daarvoor zou je eigenlijk een apart kleurenwiel moeten samenstellen. Deze gemengde kleuren combineren niet (makkelijk) met de helderdere kleuren van het kleurenwiel met wit/zwart mengingen. Het is daarom belangrijk om de vergrijsde kleuren/stoffen goed te herkennen ten opzichte van de frissere kleuren van het eerst genoemde wiel.

Monochroom is dus een combinatie van één smal strookje uit de kleurencirkel, maar wel veel verschillende waarden. Probeer je kleurencirkel segment zo krap mogelijk te houden, voor een sterk effect. Dat hóeft natuurlijk niet, maar die combinatie noemen we anders, namelijk: 

8. Analoog

Bij het combineren van kleuren die aan elkaar grenzen in de kleurencirkel kan je van 3 tot 5 delen van de in 12 parten verdeelde cirkel gaan kiezen. Dit zijn natuurlijk niet echt parten, je kunt de cirkel geheel in elkaar over laten lopen als je maar genoeg vakjes maakt. 

Deze combinatie wordt ook wel ‘tone sur tone’ genoemd op z’n Frans. Gebruik gerust wat verschillende donkerte waarden door elkaar, omdat ze op het wiel al vriendjes zijn wordt het vanzelf een gezellig zooitje.

9. Achromatisch gecombineerd met Complementair

In dit quiltje zijn twee kleurensets gebruikt. Voor de achtergrond koos ik Achromatisch, dus geheel kleurloos, het zwart moet echt zwart zijn, en het wit moet vooral niet romig worden. Als je strikt bent. Room is toch wat zachter dan knalwit en knalwit is ook niet altijd te vinden in stoffen. Maar als je verschillende achromatische stoffen gaat combineren, kijk dan of vooral de witten bij elkaar in de buurt liggen.

In dit geval koos ik 4 zwart/witjes in oplopende donkerte. Omdat deze ‘kleuren’combinatie wat kaal is, gebruikte ik hem als achtergrond. Het is ook leuk om deze combi te pimpen met één (felle) kleur. Vaak wordt rood of knalroze gebruikt, maar denk ook eens aan lime of turquoise, eigenlijk kan alles, het contrast is er altijd.

Complementaire kleuren liggen precies tegenover elkaar op de kleurencirkel.

Het onderwerp op dit quiltje is een mooi voorbeeld van de natuur die ons kant en klare kleurencombinaties voorschotelt. Een rode bloem met groene blaadjes. Een combi die in een andere setting ineens aan Kerst doet denken. Dezelfde combinatiemogelijkheid (complementaire kleuren) worden met Pasen ook ingezet, maar dan met geel en paars. Deze traditionele gebruiken maken dat we erg gewend zijn om de kleurencombinaties meteen aan de gebeurtenis te linken. Maak maar eens een rood/groene quilt zónder Kerst thema. Je zult zien dat je die moeiteloos met Kerst kunt gebruiken en vaak zelfs niet kan óntkersten (hahaha, dat is natuurlijk geen woord).

In de reeks zou je deze de harmonieuze tweeklank kunnen noemen, maar ja slechts twee toontjes, dus complementair is beter. 

Deze combinatie werkt zowel goed als je gelijkwaardige kleuren gebruikt, als met verschillen in licht/donker, maar dan zul je zien dat een van de twee heel erg gaat overheersen. Dat kan je dus tactisch inzetten. Deze combinaties komen vaak wel hard of aandacht trekkerig over, voor een iets subtieler geheel kun je kiezen voor de volgende:

10. (half) Split Complementair

Sterk verwant aan de complementaire combinatie is deze split complementair. Je kiest aan een kant niet de juist tegenoverliggende kleur, maar diens buren. En je kan dan kiezen voor beide óf één van de twee. Net als bij de tertiare kleuren is deze combinatie weer wat subtieler dan z’n ‘in your face’ broertje. 

11. Dubbel Split Complementair

Wat je aan een kant van de combinatie van uitersten (complementair) kan doen, kan je natuurlijk ook aan beide kanten doen. Er komt hiermee een set van 4 kleuren aan bod, die bestaat uit twee setjes van twee complementaire kleuren.

Een enorme variatie dus. Maar je kunt nog verder gaan. Kies aan de ene kant een analoge set (neem niet een te breed stuk van de cirkel) gecombineerd met de tegenoverliggende kleur van het midden van je analoge set…..

12. Kleurencirkel

Om je ontdekkingsreis in de kleuren mooi af te ronden is daar dan een eenvoudig kleurenwiel gemaakt in stof. Eenvoudig, omdat alleen de verzadigde kleuren zijn gebruikt. Je zou er ook nog één in pastel/donker en vergrijsd kunnen maken. En waarom niet, als het je helpt. In het patroon vind je ook een set met vormen, die de voorbesproken combinaties aanwijst. Zodat je jezelf eens kunt verrassen met een combinatie die ‘helemaal niet bij jou past’. Maar dat is toch ook wel eens leuk? Zo maak je eens iets voor een vriendin met een hele andere smaak, of leer je om buiten je eigen comfortzone te werken. Zélfs ik heb een (paar) keer iets in bruin gemaakt 😉

Een TIQ van kleur!

Wat staat hier nou? Dat zal ik even uitleggen. Vorig jaar was ik bij mijn schoonzus Tineke in Frankrijk om ons eens goed onder te dompelen in quilts, quilts en nog eens quilts. Drie hele dagen! In die drie dagen hebben we ook verschillende quiltwinkels bezocht en uiteraard onze stash aangevuld. We hadden afgesproken dat we stof zouden delen als we die beiden mooi zouden vinden. De laatste dag nadat we alles bekeken en verdeeld hadden kwam Tineke op het goede idee om elkaar uit te dagen tot het maken van een quilt waar de basis bestond uit vijf stoffen. Deze lagen toevallig bij elkaar, omdat ze wel matchten. Je kent dat wel: spelen met kleur en genieten van stoffen. Wauw, dat is nog eens een uitdaging. Wat een leuk idee. Ja, dat gaan we doen. We spraken af dat we er een jaar over mochten doen. De quilt moest binnen 1×1 meter blijven en je mocht aanvullen met eigen stoffen die je er bij vond passen. Onderwerp was vrij. Het moest naar elkaar wel een geheim blijven, zodat het een echte verrassing zou zijn bij de onthulling.

Gedurende dat jaar kwam de naam TIQ vanzelf bovendrijven, een Tineke-Ine-Quilt, en die naam is gebleven. Vandaar de aanhef: een TIQ van kleur. We startten met deze vijf stoffen.

Beiden zijn we in onze stash gedoken om te bekijken of we er goede aanvullers bij konden vinden. Dat viel nog niet altijd mee. Ik heb de neiging om er teveel verschillende stoffen aan toe te voegen. Verder wilde ik graag met linnens werken en heb die gekocht in kleuren die pasten. Tineke is met behulp van een kleurencirkel aan de slag gegaan. Ze was op zoek naar een Wauw! effect, en dat wilde nog niet meteen lukken. 

Vandaar dat op een gegeven moment toch een tipje van de geheime sluier werd opgelicht door het digitaal sturen van uitgezochte kleurencombinaties . En aan de hand daarvan toch weer een aanpassing. Maar uiteindelijk waren we er beiden uit. Dit gaat het worden aan combinaties. 

Ik wilde graag een improv werk maken met gebogen lijnen, in 4 delen die later aan elkaar zouden komen. Er kwam al gauw een idee bovendrijven.

We deden behoorlijk geheimzinnig naar elkaar wat erg grappig was. 

Ook Tineke ging aan de slag met allerlei schetsen.

Na een tijd kreeg ik van Tineke een digitale noodkreet. Ze was begonnen met een improv quilt, maar was niet tevreden. Er miste iets, maar ze wist niet wat. Ze kende geen andere quilters om deze quilt mee te bespreken. We spraken dus af dat we zouden face-timen, zodat we er met meer afstand naar konden kijken. Het zou minder een geheim blijven, maar nood breekt wet. Ik was eigenlijk heel enthousiast over haar werk. We bespraken mogelijkheden om aan te vullen of anders te doen, zodat ze er zelf ook blij van zou worden. Ze is ermee aan de slag gegaan. En zo kwam ze op het punt van…..

Nee! Ze gooide het helemaal aan de kant, en begon opnieuw. Ze vertelde daar in eerste instantie niets over tegen mij, geheimpje! Want het was wel een echte uitdaging en je wil iets moois maken waar je de ander mee kan verrassen. Wat een moed om te besluiten: dit is het niet, ik wil het anders. Terwijl de tijd door liep. Later vertelde ze dat ze ook het volgende idee aan de kant had gegooid. 

Uiteindelijk werd er door mij een definitieve keuze gemaakt welke stoffen mee mochten doen in de aankomende quilt. Gezocht naar niet teveel, en kleuren in balans. 

De eerste stap werd gezet, volgens schets, en ik vond het best lijken op deel B . 

Bij iedere gebogen lijn werd de beste kleurkeuze gemaakt, althans naar mijn smaak. En steeds maar het snijden van de twee aansluitende stoffen tegelijk. Dat viel nog niet mee, omdat ik zuinig met de stof wilde omgaan en omdat de linnen stof wat dikker is, dus moeilijker te snijden. Het lijkt nog wel een beetje op deel C van de schets maar wordt toch ook al anders! Zo gaat dat bij improvquilts. Tijdens het proces krijg je andere inzichten en ga je daar mee verder. 

Deel A ging al wat moeizamer. Wat een werk was het. Heel de designlap die voor mijn kledingkast hangt, was bezaaid met delen van de quilt en snippers om uit te proberen wat het mooiste kleurt. Ik wist nog steeds niet echt waar het naar toe ging. En werd daar ook wel wat onzeker van: zou het wel wat worden? Juist omdat het een uitdaging was met een ander lag de lat hoger. 

Bij het starten van deel D gebeurde er iets vreemds. Ineens zag ik iets in de quilt wat me eerder nog niet was opgevallen. Door de hele quilt 180 graden te draaien, werd hij voor mij veel interessanter. En bleef er nog minder over van de oorspronkelijke schets. Heerlijk, die vrijheid bij improv. En dit haalde de onzekerheid onmiddellijk weg. Ik kreeg weer zin in er verder aan werken.

Bij Tineke had het werk een tijd stil gelegen want ze waren terug verhuisd naar Nederland. Maar al snel liet Tineke me weten dat ook zij nu helemaal enthousiast was over haar quilt en dat het goed vorderde. Hij werd helemaal anders dan de eerste twee pogingen. En ook zij had het aantal aanvullende stoffen drastisch geminderd.

Ze vertelde er verder niets over. En zo voedde ze de geheimhouding nog eens. Spannend. Nu wisten we echt niet meer van elkaar wat het zou worden. Ja, de vijf stoffen, maar verder…

Na een tijdje liet ze me horen dat ze haar TIQ aan het doorquilten was op de machine. En weer een poos later dat hij af was, ruim binnen de gestelde tijd, en dat ze er erg blij mee was hoe hij uiteindelijk geworden was. Ze klonk zo enthousiast en maakte mij daar echt nog meer nieuwsgierig mee. Hier haar kunstwerk in al zijn facetten.

We spraken af om, als beide quilts af waren, de onthulling ‘in het echt’ te doen.

De tijd leek ineens te dringen. Door mijn quilt te draaien moest er een deel verlengd worden. Hier moest ik goed over na denken, omdat zomaar een extra naad maken in effen linnen stof voor mij niet mooi zou worden. Maar het lukte.

Heel veel uren heb ik achter de naaimachine gezeten om alles free motion door te quilten. Ruim 700 meter aan garen is verwerkt. Daarna was de mijne ook, binnen de gestelde tijd, klaar. 

Aangezien we beiden in een uithoek van Nederland wonen, en Corona inmiddels Nederland had veroverd, moesten we best nog een tijd geduld hebben om de onthulling te kunnen plannen. 

Maar dan heb je ook wat!

Wat hebben we beiden veel geleerd tijdens dit kleur-, schets-, en quiltproces. En wat was het een enorme intensieve uitdaging . 

Als je ook een quiltmaatje hebt, is het zeker aan te raden om elkaar uit te dagen eens zoiets aan te gaan. Het is niet altijd leuk, maar wel enorm leerzaam. Of laat je uitdagen door de kwartaalonderwerpen van onze DutchMQG. Ook dat doe je immers met elkaar. En misschien is het ook nog een idee om dit via DutchMQG te doen met meerdere leden. Een soort swap met verplichte stoffen, zoals de charityquilt ook een beetje is. 

Ik wil graag nog eens een quilt maken zonder prints, dus alleen meer effen stoffen. Dan heb je nergens houvast en is de keuze geheel aan jou. Maar dat gaat me tijdens dit kleurkwartaal niet meer lukken. Ik hou het in mijn achterhoofd. Lekker, zo’n uitdaging.

Als laatste wil ik graag Tineke bedanken voor het idee, waardoor we dit zijn gaan doen. 

Flower Shop – Deveney

Naam van de quilt: Flower Shop

Afmetingen: 62 x 185 cm

Maker: Deveney

Quilter: Deveney

Technieken: Piecing en quilten met de machine

Patroon/Bron van het ontwerp: Flowershop van Modern Handcraft

Het lijkt me zo leuk om voor ieder seizoen/feestdag mijn woonkamer te kunnen decoreren met zelfgemaakte spulletjes. Ik probeer ieder jaar wat dingetjes toe te voegen. Dat gebeurd meestal in het seizoen zelf als ik in de stemming ben en inspiratie heb. Pasen en Kerst zijn al aardig gevuld. Dit jaar maakte ik deze bloemen tafelloper voor de zomer. 

Toen ik dit ontwerp voorbij zag komen op Instagram vond ik hem meteen leuk. Het is vrij simpel en makkelijk in elkaar te zetten, maar het formaat en de knalkleuren spraken mij echt aan. Ik heb ervoor gekozen om 3 bloemen aan elkaar te maken voor een tafelloper (al zou je het ook een kleed kunnen noemen want hij beslaat de hele tafel). De inspiratie voor de kleuren komt vooral uit mijn scrapbakje en is aangevuld met lapjes uit mijn stash. Voor de 2e rij bloemblaadjes heb ik dezelfde stof gebruikt van Tula Pink, maar dan in verschillende kleuren.

Alle onderdelen waren vrij snel gesneden. Voor de cirkel vormen maakte ik templates van plastic. De eerste bloem zat al snel in elkaar, maar toen is het project even blijven liggen. In mei heb ik hem afgemaakt, want het was tijd om hem op tafel te leggen! 

Om de cirkels goed op elkaar aan te laten sluiten is nog best lastig. Het quiltwerk heb ik heel simpel gehouden, golven met het gewone naaivoetje en een wat langere steeklengte. Dit is mijn go-to ontwerp als ik het even niet weet. Het gaat heel snel en is niet te druk. Ik had geen idee hoe ik deze wilde quilten. Ik wilde hem gewoon afmaken en dus is dit het geworden. 

Voor de achterkant gebruikte ik vrolijke gele bloemetjes en toen kon de binding niet achterblijven. Achteraf had ik beter alle middencirkels geel kunnen maken voor een betere samenhang, maar ach… vrolijke kleuren horen bij de zomer!

Nu nog een mooie bos bloemen kopen.