Een jaar van kleuren om te experimenteren

Een jaar van kleuren leek me een mooie manier om wat te gaan experimenteren… ik heb een aantal voorkeurskleuren en ben wat braaf in mijn kleurkeuzes, vind ik. Ik wilde in dit jaar eens op zoek naar wat mogelijkheden. Op zoek naar verschillende manieren om tot kleurkeuzes te komen ook. Nu nog een behapbare manier vinden om te experimenteren zonder meteen aan een groot project te moeten beginnen. Ik wilde geen grote quilt maken, maar juist iets kleins iedere maand, “no strings attached”… Ik bedacht me dat ik jaren geleden eens een prachtige serie van Lucy Engels (@_lucyengels) had gezien op instagram. Zij maakte met EPP (yessss) een serie kleurexperimenten die ze fotografeerde op steeds andere achtergronden. Ik houd erg van EPP dus dat leek me wel wat. Check vooral haar Insta, ze deed dit in 2017. 

Lucy gebruikte verschillende EPP vormen en ik besloot iedere maand een ander vormpje te gaan gebruiken. Beetje afwisseling en een leuke manier om ook nog eens nieuwe vormen te ontdekken.  Ik koos voor een kleiner formaat vormpjes. Zo was mijn project makkelijk vervoerbaar in het leuke DutchMQG blikje en overal te doen, zelfs in de trein. 

 

Ik besloot om enkel effen stoffen te gebruiken. Meestal gewoon quiltkatoen, maar ik vond vanaf het begin het toevoegen van textuur ook wel leuk, dus linnen of jeans mocht ook. Heldere regels… 

Nu ging het nog om het komen tot een kleurpalet iedere keer. Ik ging daar iedere maand anders mee om. De eerste maand hielpen natuurlijk de stofjes die we opgestuurd kregen al mee. En ik gebruikte ook de twist. Maakte zelfs nog een derde blok omdat ik nog wat tijd over had. Met bruin notabene.

In de tweede maand hield ik me bij de twist al niet aan mijn eigen regels. Ik had peach al gebruikt in mijn eerste blok en ik had met roze een prachtig beeld gezien in de film “Perfect days” van Wim Wenders (een aanrader trouwens). Dat moest ook een blok worden. Het groen bleek te veel van het goede voor het blok, maar ik fotografeerde het blok ook nog een keer met groene achtergrond. (al moet dat nog eens wat beter gebeuren…) 

 

Maart bracht groen, mijn favoriete kleur. In mijn eerste blok bracht ik alle kleuren tot nu toe samen: grijs, roze en groen. Echt maart roert zijn staart, met regenwolken en ontluikende bloesems. Ik experimenteerde ook nog met wat lentekleuren, want Kona Julep had ik niet in huis. Het vliegervormpje vond ik ook echt leuk. Soms zie je zeshoeken en dan weer driehoeken in de samenstellingen.

April… oranje… bleh… echt niet mijn kleur. Gelukkig had ik van mijn quiltvriendin Ingrid een leuk boekje gekregen om inspiratie op te doen: “Color Palette Postcard Book of World Masterpieces: Western Art Edition van Yukichi Takada. Ik gebruikte de “Zonnebloemen” van Vincent van Gogh. Oranje werd het zeker, maar nog altijd niet mijn favoriet. Ik vond de combi die ik als tweede maakte, passend bij de twist Nederlandse kleuren (maar stiekem zonder rood) alvast wat beter. Ook hier niet alleen effens. Ik hou van streepjes en deze komen uit een oud overhemd van mijn vader, wat nog wat extra’s geeft. 

Voor het palet van mei met paars ging ik gewoon op zoek in mijn stash en zocht naar mooie combi’s. Hexagonnen zijn leuk, maar vond ik voor dit kleurexperimenteren niet zo goed werken, ze blijven nogal op zichzelf en gaan minder de relatie met elkaar aan. Geen nieuwe samenstellingen zoals bij de vliegertjes bijvoorbeeld (Mmm, dat zeg ik wat vaag, maar hopelijk snappen jullie wat ik bedoel). 

Voor de kleur van juni hield ik me weer eens niet aan mijn regels. Ik vind indigoblauw zo mooi en ik gebruikte wat van de indigoblauwe lapjes die ik ooit zelf verfde met tie dye en combineerde die met effen donkerblauw. 

Voor de twist ging ik te rade bij mijn nichtje van 11. Pastel is namelijk echt niet mijn ding en zij houdt daar juist wel van. Ik vroeg haar een combinatie te maken uit mijn effen lapjes dozen. Ik moet zeggen: ze heeft smaak! Die toevoeging van dat donkerpaars doet het ‘m echt

Juli bracht beige, ook niet zo favoriet. Maar het deed me denken aan mijn vorige auto, die beige was maar ik “champagne”-kleurig noemde. Klinkt stukken beter, toch?! En zo combineerde ik voor deze maand alle kleuren van de auto’s die ik ooit had. Verrassend leuke combi, moet ik zeggen. Het was overigens maar 1 x groen en 1 x lichtblauw en die geel-groene heb ik nu. Voor jullie denken dat ik wel heel veel auto’s verslijt. 

Het turquoise van augustus is ook wel een van mijn favorieten, dus het leek me leuk om alle turquoise en teal-achtigen in mijn stash te combineren in een heerlijk golfjes patroon. Die clamshells bleken echter niet zo eenvoudig te EPP-en op dit kleine formaat. 

Voor de kleurenpaletten september en oktober gebruikte ik het fantastische boekje “A Dictionary Of Color Combinations vol.1” van Sanzo Wada. Je vindt daarin allerlei kleurenpaletten van 2, 3 en 4 kleuren, gebaseerd op combinaties die je vindt in kimono’s. Een bron van inspiratie! Ik zag ergens ooit volume 2 liggen en kocht ‘m niet…stom! 

Ik vond uiteindelijk mijn kleurenpalet van september wat saai, daar had ik nog een andere combi moeten maken. Voor oktober combineerde ik daarom twee paletten uit het boekje met elkaar. 

November was een nieuwe uitdaging: bruin. Echt geen favoriet. Maar ik zag een prachtig abstract schilderij van Susan J. Lapham (@susanjlapham) voorbijkomen op instagram met veel bruin in combinatie met een aantal onverwachte kleuren. Ik gebruikte dit als basis. De applecore-vormpjes die ik van mijn moeder kreeg waren wat aan de grote kant, maar deze ook nog eens zelf knippen zag ik even niet zitten. Het zorgde nu wel voor een verrassend resultaat. Zo vind ik bruin niet eens zo gek…

Voor december leek me een diamantvorm die je ook tot hartje kunt maken wel passend. Ik gebruikte opnieuw het “Color Palette Postcard Book of World Masterpieces: Western Art Edition”. Voor geel dacht ik meteen aan een andere Van Gogh. Deze keer de “Sterrennacht”. Het combineren van al deze blauwen maakte het tot een fijne afsluiting van dit jaar. 

 

En nu heb ik dus 18 kleurexperimentjes. Lapjes van zo’n 15 – 20 cm. Een heerlijk stapeltje, waar niets mee hoeft, maar die heel leuk waren om te maken en waarvan er al zeker één soort vervolg krijgt in een nieuw project dit jaar. Wordt vervolgd. 

Dank je wel voor alle inspiratie DutchMQG! 

Jaar van vorm: Februari

Wat is het leuk om te zien hoe iedereen met de vorm uitdagingen van dit jaar aan de slag is gegaan. Januari was de cirkel; er zijn heel wat verschillende cirkels gemaakt. 

Deze maand kwam de nieuwe vorm  al veel voor in het straatbeeld, op posters, in reclame, en ook veel op instagram. Dat is natuurlijk niet zo gek als je weet dat de inspiratie van de vorm een speciale datum in februari is: Valentijnsdag.

 

De vorm van de maand Februari:  het HART,  het symbool voor de liefde.

Elsbeth werkte deze uitdaging voor ons uit en ze vertelt daarover:

Nadat ik had kennisgemaakt met fpp, kwam ik in de stitch enzo een wallhanging van harten tegen. Deze bestond uit 9 verschillende fpp harten. Ik besloot om deze te maken voor boven ons bed. Daarvoor heb ik ieder harten blok twee keer gemaakt. Ik heb hiervoor Tilda stoffen gebruikt. Echt heel leuk om te doen. Met fpp kun je zo strak werken, maar vooral ook vormen maken die anders eigenlijk niet kunnen. 

Voor het februari block heb ik gekozen om verschillende harten te verwerken. Een midden blok met eromheen harten, hoe je het blok draait maakt niet uit. 

Ik heb voor mijn februari block gekozen om het midden blok met fpp gemaakt om de hartjes zo strak mogelijk te maken. Dit blok komt ook voor in de wallhanging die ik heb gemaakt.

 

De harten van Elsbeth zijn gemaakt door te piecen (FPP en ‘gewoon’).

Sanne heeft haar harten gemaakt met EPP en daarna op de achtergrond (blad Februari voor haar kalender) geappliqueerd. Mique heeft ook geappliqueerd, maar dan op de needle turn manier.  Zo zie je dat ook deze vorm op verschillende manieren kan worden gemaakt.

 

Op instagram wemelt het op het moment van de patronen voor quilts met harten. Kijk maar eens bij Emily Dennis of bij JoeJuneandMay.

De Twist

Natuurlijk is er ook een twist deze maand. De twist is een abstracte versie van het hart, supermakkelijk te maken met vierkantjes en dan…. On Point!  Dat betekent dat je het blokje met een punt naar beneden legt en dan ontstaat er eigenlijk vanzelf een hart. Elsbeth heeft deze als hoekpunten in haar grotere blok verwerkt.

 

We zijn weer erg benieuwd wat jullie met de vorm van deze maand gaan doen. Laat het ons weten door ons te taggen op de socials met @dutchmqg en de #dutchmqgjaarvanvorm. 

 

Tweede rij Round Robin 2024-2025

De tijd vliegt, de tweede ronde van de Round Robin is gemaakt, verstuurd en alweer bij leden aangekomen. Ben jij ook zo benieuwd hoe het gaat, Muriel en ik schreven onze ervaringen over de tweede ronde voor jullie in deze blog.

Ik mocht de eerste toevoeging maken aan de beginrij van Gisèle. Ze stuurde bij haar rij een mooi zelfgemaakt schriftje waarin ze wat aanwijzingen en inspiratietips had gegeven. 
 
Ik ben begonnen met wat ideeën te tekenen. Ik verzon een rij van 8″ die bestond uit een deel dat voortkwam uit de vormen die Gisèle had gemaakt en een deel gebaseerd op een stukje van de Traverse quilt die zij als inspiratie had genoemd.
Hierna kwam de stofkeuze. Ik had niet dezelfde soort stof waarmee de beginrij was gemaakt, maar ik kon met sommige kleuren wel aansluiten bij wat er was. De beginrij was vrij donker, maar er zaten lichte stukjes in. Bij mijn toevoeging zijn de lichte stukken iets groter, maar ik heb low volume stoffen gebruikt om Gisèle’s voorkeur voor gedempte kleuren te volgen.
 
Tijdens het naaien kwam ik erachter dat ik mijn deel van de quilt niet allemaal aan één kant van de beginrij wilde naaien. Als ik alles op die manier neerlegde leek het voor mij alsof mijn werk niet zo veel te maken had met wat er al was. Er ontstond niet echt een geheel, maar het bleven duidelijk twee rijen gemaakt door verschillende mensen. Toen ik het door de Traverse quilt geïnspireerde stuk aan de andere kant plaatste, vond ik dat er veel meer een afgerond gevoel kwam en dat de quilt weer één werd. Zo heb ik het dus aanelkaar genaaid, 5” aan de ene kant en 3” aan de andere.
Hieruit spreekt, naar mijn idee, echt het verschil tussen werken in rijen versus het werken rondom een middenblok, zoals bij de vorige round robin. Als je rondom werkt heb je sneller het gevoel een (voorlopig) afgerond geheel te maken, dan bij het werken met rijen. Ik weet natuurlijk niet hoe anderen het hebben ervaren en hoe het bij de volgende “ronde’ zal zijn. Het is in elk geval weer leuk om mee te doen!
 
Muriël

Wat vond ik het spannend toen de rij van Cindy door de brievenbus kwam, ik had de allereerste keer meegedaan aan de Round Robin (de versie met blokken, op de foto een van mijn bijdrages), maar de vorige keer overgeslagen. De eerste keer vond ik het soms best lastig om iets erbij te bedenken, hoe zou dat deze keer zijn…. 

Cindy had al in de whatsapp gezegd dat ze verschillende technieken had gebruikt, dus ik was erg benieuwd. Ik kan het niet laten zien, dus jullie moeten me even geloven, maar het is een rij waar zoveel inzit. Wat een leuke en mooie uitdaging om hier iets bij te gaan bedenken. De kleuren spraken me meteen al aan, na het lezen van het schriftje had ik gelijk al veel inspiratie, maar hoe zet je dan je plannen om naar een maakbaar iets. 

Ik ben begonnen met de rij in stukken verdelen, zodat ik per stuk kon bedenken hoe ik dit in elkaar ging naaien. Doordat Cindy veel verschillende dingen in haar rij heeft gestopt, had ik ook veel vrijheid. Soms past improv juist niet bij een superstrakke rij en andersom. Ik ben begonnen met FPP (zie foto), mijn favoriete techniek om vast een begin te hebben en langzaam aan borrelde er steeds plannen in mijn hoofd. Sommige beter haalbaar dan anderen, maar dat hoort ook bij het ontwerpproces vind ik. Uiteindelijk heb ik foundation-, english paper piecing en improv gebruikt om deze rij te maken. Ik kan niet wachten om het aan jullie te laten zien en natuurlijk te horen wat Cindy er van vindt.

De derde rond kwam al heel snel binnen bij mij, en daar had ik ook heel snel een idee van, dus daar kon ik gelijk mee verder. Maar daar later meer over, ik deel wel vast mijn inspiratie op de tweede foto.

Sanne

Terugblik naar de zomerswap

Nu we midden in de koude, grijze mistige dagen zitten van de winter lijkt de zomer ontzettend ver weg… Een mooi moment om eens terug te blikken op een van onze zomeractiviteiten van afgelopen jaar: de zomerswap. Elk jaar organiseren we met de vereniging meestal 2 swaps, de bekende winterswap waar we afgelopen maand van hebben kunnen meegenieten en rond mei/juni ook een swap. De afgelopen jaren hebben we bijvoorbeeld improv mini quilts, speldenkussens, pouches, kaarten en andere reutefleut gemaakt. 

Deze zomer hebben we als uitprobeersel een keer wat anders gedaan, we organiseerden een blokkenswap. Dit idee zagen we veel voorbij komen op social media en leek ons als bestuur ook erg leuk om eens te proberen. Het idee was dat je zelf mocht kiezen hoeveel blokken je zou maken en dan hetzelfde aantal terug zou krijgen gestuurd. We kozen voor een economyblock, dit biedt zoveel mogelijkheden om te spelen met kleur, te fussycutten en daarna te gebruiken in een project. 

We vroegen aan enkele leden die meededen hoe ze het ervaren hebben. Janneke schreef het volgende:

“Deze zomer deed ik voor het eerst mee aan een swap. Het blok was eenvoudig en de benodigde materialen kon ik gewoon uit mijn eigen voorraad halen. Het leek me haalbaar, ook met mijn wisselende psychische gezondheid in het achterhoofd.De economy blocks heb ik gemaakt met foundation paper piecing. Zo vond ik ze het mooist worden. De klassieke methode met losse stukjes werd me net niet strak genoeg.

Stofkeuze: ik wilde iets lichts, zomers, met bij elkaar passende tinten en patronen. Toevallig bleek het setje stofjes dat ik vorig jaar had gewonnen bij de quiltalong perfect te zijn! Ik heb het aangevuld met een paar stofjes die ik via de Valentijnswens had gekregen. Het voelde goed om op deze manier iets terug te geven aan de groep. 

Helaas heb ik geen foto’s gemaakt van de blokken die ik heb gemaakt. Daarna begon het wachten… Spannend hoor, tot de post de blokken brengt die door anderen zijn gemaakt. En dan, eindelijk, komt de envelop. Zo leuk om te zien welke stoffen en kleuren de anderen hebben gekozen! Dan begint het combineren met mijn eigen blokken. Wat zijn de mogelijkheden?

De blokken hebben een paar weken liggen ‘marineren’ totdat ik precies wist hoe ik mijn verzameling wilde verwerken. Mooie blokken, fijne kleuren, goed te combineren met mijn eigen blokken, Wat ermee te doen? Een tas, een kussen, een wandquiltje? Daar heb ik er al zoveel van…

Toen kwam het idee: een hoes voor mijn locker, ja! Zeven jaar geleden kocht ik een lockmachine. Een leuke hoes maken in plaats van het standaard vinyl exemplaar stond al lang op mijn wensenlijstje. Via Pinterest vond ik een eenvoudige uitleg met de juiste maten. Daarna zocht ik bijpassende stof en omdat de tussenvulling op was, gebruikte ik vlieseline voor extra stevigheid. Een paar uurtjes achter de naaimachine en voilà, ik ben helemaal blij met het resultaat. Lekker vrolijk!

De instructies die ik min of meer gevolgd heb heb ik online gevonden. Ik heb de hoes een voering geven van een soepele denim, ook verstevigd met vlieseline. De combinatie van stoffen en versteviging maakt het nét stevig genoeg, maar houdt het geheel ook flexibel en makkelijk op te vouwen.”

Anne-Christien deed ook mee en schreef afgelopen najaar het volgende over de swap:

“Ik kwam net boven om de foto te maken van de swapblokken die op een stapel lagen waar ook een heleboel HST orphan blokken lagen. Ik heb een paar maanden geleden een heleboel (Kaffe Fasset) stof overgenomen van een tante van een vriendin die heel lang gequilt heeft en er nu helemaal mee stopte. Ik superblij en zij gelukkig ook dat de stof goed terecht kwM. Ik kreeg de vraag of ik ook de restjes tas wilde hebben en daar vond ik deze blokken allemaal in (allemaal op de hand gemaakt) en nu zie ik dat ze eigenlijk perfect passen bij de economy swap blokken. Ik denk dat er zojuist een nieuwe quilt geboren is die ik zonder deze foto niet bedacht zou hebben.” 

Zelf deed ik ook mee, ik kreeg een mooie stapel blokken terug, in een regenboog aan kleuren. Ik vond elk blok apart geweldig, maar vond het lastig om er een geheel van te maken. Ze hebben een poosje op mijn design muur gehangen zodat het kon sudderen. Tot ik een aantal weken later een last minute cadeautje moest maken voor iemand en daar een mug-rug voor maakte. Ik gebruik deze zelf ook overal door het huis, en het formaat van deze blokken was daar ideaal voor. Ik heb bij elk blok een leuke achterkant en binding uit mijn voorraad gezocht en kon helemaal losgaan met handquilten in allerlei vormen en manieren. Ze liggen ondertussen door het hele huis en worden veel gebruikt. Elke dag een reminder aan deze leuke swap.

Ontwerpen met cirkels

Dit jaar zal ik je elke derde maandag van de maand meenemen in mijn ontwerpproces met de vorm van de maand.

Een heel belangrijk aspect van ontwerpen is het volgende: ontwerpen doen we vanuit beelden die we ergens zien of ooit gezien hebben. Probeer dan nog maar eens origineel te zijn, dat is ook best lastig. Maar er is wel een groot verschil tussen die beelden je eigen maken en je eigen bewerking ervan maken, ten opzichte van iets kopiëren of ‘slechts een variant’ op iets van iemand anders. Je zou je inspiratie bijvoorbeeld heel goed buiten de quiltwereld kunnen zoeken en daar je eigen vertaling naar quilten kunnen maken, dan ben je altijd origineel. Maar ook het goed kijken naar hoe iemand anders een quilt ontwerpt en daar een bewerking van maken en andere aspecten introduceren kan een goed uitgangspunt zijn voor een eigen ontwerp.

Voor de duidelijkheid: ik heb het hier echt over het maken van een ‘origineel’ ontwerp, niet de keuze wat je gaat maken, dat kan natuurlijk een bestaand blok zijn, of een nagemaakt blok of quilt met grote of kleine aanpassingen.

Ik ben als architect opgeleid en in de architectuur met functionele aspecten is het helemaal lastig om origineel te zijn. In feite gaat het vaak om het opnieuw combineren van bestaande elementen. Ook in een quiltontwerp kun je dat goed toepassen en daarmee je quiltontwerp anders en origineel maken ten opzichte van de inspiratie waar je vandaan kwam.

Met ontwerpen begin ik eerst met de echte, zuivere cirkel. Door een cirkel in een cirkel te plaatsen, ontstaat er een ring, deze ring kan in dikte overal gelijk zijn of rondom variëren (met echte cirkels betekent dat er een dunne en een dikke kant ontstaat en de overgang ertussen). Door er meerdere in elkaar te plaatsen en de kleuren te laten verlopen ontstaat er diepte, als een tunnel.

Wanneer ik de cirkels in steeds grotere stappen kleiner maak, lijkt er een soort bolling te ontstaan. Zo kun je spelen met visuele effecten.

Beide varianten doen me enigszins denken aan wat Audrey Esarey van Cotton and Bourbon doet (insta: @cottonandbourbon) – even snel checken of ze ook letterlijk iets dergelijks al eens gemaakt heeft…. De overeenkomst is het spelen met gekleurde ringen (ouder werk van haar).

Wat gebeurd er wanneer we de cirkels over elkaar heen leggen en ze een bepaalde transparantie geven? Ik deed een tijdje geleden de workshop van Carolina Oneto met de Transparancy Curves, daarin laat ze gebogen lijnen vanuit de randen elkaar overlappen. En met verschillende stofjes probeer je de transparantie voor te stellen. Nu maak ik deze ontwerpschetsen in Powerpoint (die heeft van de office programma’s de meeste mogelijkheden met het tekenen en bewerken van vormen) en daarin kan ik ‘gewoon’ de transparantie van een cirkel aangeven en ontstaan de kleuren van de overlap als vanzelf. Leuk is ook om te zien dat met eenzelfde transparantie van twee lagen het uit maakt welke bovenop ligt (vergelijk de twee blauwe cirkels naast de paarse). Het maakt het bedenken/ ontwerpen van de tussenliggende tinten wel heel erg makkelijk.

Een cirkel bestaat in de quiltwereld heel vaak uit 4 kwarten, een drunkards path. Dat liet de blog van de introductie van de cirkel ook al zien. Maar wat wanneer we die kwarten nu uit elkaar gaan trekken? Dat kan op twee manieren: door de (kwart) cirkel verschillende maten te geven, of door de kwarten een kwartslag te draaien. Met een drunkards path kunnen verschillende patronen gecreëerd worden. Met het maken van ringen in een kwart, of het kleiner maken van een kwart, ontstaan er weer heel andere vormen. Deze variant doet me denken aan het blok van de maand september in 2023 van Mique. Je kunt natuurlijk nog verder gaan en de cirkels variëren in partjes van een achtste, dan ontstaan er weer hele andere vormen.

Omdat ik net de check deed op de tijdlijn (instagram) van Cotton and Bourbon, zag ik daar ook hoe zij recentelijk aan het spelen is geweest met delen van cirkels en verschillende maten, zodat er bloemen ontstaan. In het uit mijn hoofd namaken van deze bloem nam ik een deel van de cirkel en maakte die af met een rechte hoek. Nog een ronder bloemblad en misschien eenvoudiger te maken is wanneer je een kwart van de cirkel vervangt door een vierkant. Terug naar Cotton and Bourbon: zij maakte haar bloemen met een halve cirkel en een driehoek met rechte hoek. Door het analyseren hoe iemand iets heeft ontworpen, kom je vanzelf weer op andere ideeën.

Stel je trekt de bloemblaadjes wat uit elkaar in plaats van in het midden samen te laten komen, dan heb je ineens een hele retro vorm, doet me denken aan een behang patroon…

Maar goed, terug naar de cirkel. Ik was in de kerstvakantie in Parijs en zag in een kerk een hele mooie gouden cirkel. Het mooie was het reliëf binnen die cirkel. Dat kunnen we natuurlijk vertalen door een patroon (in elkaar naaien of de keuze van de stof) binnen die cirkel te maken. Hier een grid van vierkantjes. Dit werd al eerder genoemd in één van de links uit Deveney’s blog the MQG expeditie curves: het opdelen van je vorm met meerdere stoffen in improv of strakker patroon. Maar wat als je delen van die vorm in de achtergrond stof maakt, dan vallen er ineens gaten in je cirkel of ring. Een heel mooi voorbeeld daarvan kwam ik tegen via een eerder blog over negative space: een gratis patroon via the MQG: the empty rings, die wil ik toch wel even genoemd hebben.

Ik ben eens gaan spelen met het invoegen van verschillende vormen van de achtergrond – het bijzondere is dat onze hersens de missende delen invullen en je dit toch nog als een cirkel (of ring) blijft zien. Hierop heb ik nog verder doorgeborduurd en mijn eigen vormen en elementen toegevoegd. Ik kan nog wel blijven schuiven met vormen. Hierbij mijn uiteindelijke (of voorlopige) mini quilt ontwerp – voor een kussen?

En nu jij: waar haal jij je inspiratie vandaan?

Hoe quilten we de quilt? Cirkels!

Je bent klaar met je quilt top. En nu? Dat is een vraag waar we als quilters allemaal tegenaan lopen.

Soms krijg je tijdens het in elkaar zetten van je quilt al een goed idee. Super, dat geeft gelijk motivatie om een quilt sandwich te maken en aan de slag te gaan. 

Maar soms komt dat idee niet zo vanzelf en verdwijnt de top misschien wel in een kast. Op de stapel ‘moet nog doorgequilt worden’. 

Nieuwe rubriek

In deze nieuwe rubriek ga ik elke maand een quilt met je bespreken. Dat kan één van mijn quilts zijn. Maar het lijkt me ook super leuk om jullie quilts te bespreken! Zo kunnen we samen ideeën bedenken voor het doorquilten van onze quilts. 

Hoe gaat dat bij jou? Quilt jij je quilts gelijk door zodra ze klaar zijn? Heb je een standaard patroon wat je er gaat op quilt? Of misschien quilt je altijd met de hand, of breng je je quilt naar een longarmer?

Stuur je quilt in!

Als je een quilttop hebt liggen waar je graag ideeën voor zou krijgen, stuur dan een mailtje naar info@dutchMQG.nl met een paar foto’s van je quilt. Misschien kun je er bij vertellen waar je tegenaan loopt, wat voor techniek je graag zou gebruiken (wil je de quilt zelf doorquilten? met de hand, met de machine? free motion? met linialen?), en waar je quilt voor gebruikt gaat worden.

Dan bespreek ik hem hier op de blog met wat ideeën voor het door quilten en kunnen andere leden in de comments laten weten wat zij zouden doen. 

Thema van de maand

Het thema, de vorm, van de maand is cirkels. Daarom leek het me leuk om mijn Happy Notes quilt te bespreken. Een drukke sampler quilt, met heel veel verschillende blokken en kleuren. Hoe quilt je zo iets nou door?

Happy Notes

De quilt die ik deze maand met je wil bespreken is een sampler. Een sampler is een quilt met veel verschillende blokken. Zo’n quilt kan best druk worden! Ik heb veel verschillende kleuren stoffen gebruikt, een heel vrolijke quilt dus waar veel op te zien is. 

De quilt heeft ook een onregelmatige verdeling van de blokken. De maten van de blokken zijn niet allemaal hetzelfde en ze staan speels door elkaar. 

De quilt zal gebruikt worden om lekker onder te liggen, dus het patroon moet niet te klein worden zodat de quilt mooi soepel blijft. 

Eenheid creëren

Omdat er veel gebeurd in de quilt leek het me goed om met het doorquilten wat eenheid te creëren. De blokken wat meer samen te laten komen. Dit kun je bereiken door een ‘overall’ patroon te quilten. Een patroon wat over de hele quilt wordt gequilt. 

Er zijn veel manieren om een overall patroon te maken. Je kunt bijvoorbeeld een grit van rechte lijnen quilten. Of met free motion quilten meanderen. 

Niet te strak en niet te los

Doorquilten met rechte lijnen leek me te strak voor deze quilt. Ik heb al vaak een grit, of een driehoek patroon gemaakt met rechte lijnen. Dit quilt heerlijk weg met de loopvoet op mijn machine. Maar het is ook wel erg recht en netjes. Niet helemaal wat ik voor ogen had met deze quilt. 

Het doorquilten met een freemotion patroon zou misschien te druk worden. Met freemotion zou ik de lijnen misschien ook wat dicht bij elkaar quilten wat een stijvere quilt oplevert. Hij mag mooi zacht en knuffelig blijven om lekker onder te kruipen op de bank. 

Cirkels

Ik heb voor deze quilt gekozen voor het doorquilten met cirkels. Met behulp van quilt linialen en cirkels in verschillende maken kon ik een mooi cirkel patroon maken. De cirkels werden mooi rond door het gebruik van de linialen. Maar het geheel werd niet te strak doordat de crikels willekeurig tegenelkaar geplaatst werden. 

Door niet al te kleine cirkels te gebruiken vond ik het niet te druk worden. 

En een leuke bijkomstigheid van dit quilt patroon vond ik hoe de cirkels omhoog komen uit de quilt. Dit geeft een heel leuke structuur. 

Quilted hoodie

In de zomer van 2023 verzwikte ik op de eerste zondag van de vakantie mijn enkel. Dat was balen, want ik kon er echt niet op staan of lopen. Gelukkig hadden we geen vaste plannen voor de vakantie, maar het belemmerde me wel. De projecten waar ik aan wilde werken lukten niet, omdat ik daar te lang voor moest staan en te veel mijn aandacht daarbij moest houden. En dat lukt niet met een pijnlijke enkel. Dus veel bankhangen en YouTube filmpjes kijken en inspiratie opdoen. Gelukkig kon ik wel ongeveer 20 tot 30 minuten iets doen achter de naaimachine voordat ik weer mijn enkel omhoog moest houden. Nu denk je waarschijnlijk wat heeft dit allemaal met een quilted hoodie te maken? In dit geval alles!

In een van de filmpjes die ik had bekeken kwam slash en sew voorbij, zo gaaf! En snel en makkelijk, dus dat kon ik. Ik had van de patchwork en quiltdagen nog een fatquarter bundle van AGF liggen waar ik nog geen plannen voor had, dus die aangebroken. De 16 fatquarters in 2 stapels van 8 gelegd, goed gestreken en heel netjes op elkaar gestapeld om zo groot mogelijke vierkanten te kunnen snijden. Ik kon 18” vierkanten snijden. 

Per stapel ben ik toen aan de slag gegaan. 8 vierkanten netjes neergelegd en met een nieuw mesje in mijn rotary cutter horizontaal schuin 2x doorgesneden. Daarna vertikaal schuin 2x doorgesneden. Toen had ik dus soort van rare 9 patches, stoffen verwisseld en gaan chainpiecen. Iedere keer ongeveer 20 minuten en dan weer op de bank voet omhoog. Uiteindelijk had ik 64” x 64” quilttop. Prachtige stoffen, maar ik vond de top dus echt helemaal niets!

Wel jammer, maar bedacht me al snel dat dit heel geschikt was voor een quilted jacket. Alleen wilde ik niet hetzelfde patroon als voor de andere gebruiken, dus zoeken naar een ander patroon. Terwijl ik hier nog over aan het nadenken was, kwam ik op instagram een quilted hoodie tegen, gratis patroon. Dat was dus duidelijk! Nieuwe uitdaging, een quilted hoodie maken.

Quilttop gequilt met een pantograph van urban elements. Deze gewassen en laten drogen. Het patroon is voor de hoodie is van Casey Cometti voor Riley Blake Designs. Erg blij met het resultaat, alleen aan en uittrekken is wel lastig, gequilte stof rekt niet zoals een gewone hoodie. Maar hij is wel erg leuk!

Toen mijn jongste dochter hem zag, wilde zij er ook een maken. Dit werd een samenwerking tussen haar en mij. Samen veel verschillende fat quarters uitgezocht op de patchwork en quiltdagen. Daar heb ik een quilttop van gemaakt, samen doorgequilt met dezelfde pantograph als de mijne. Daarna heeft zij met hetzelfde patroon een eigen hoodie gemaakt. Zo trots op haar!!

Welke vinden jullie het leukst??

Quiltboek van de maand: Lapjes in beeld

Een boek over kleine artquilts met de ondertitel ‘Een workshop met Janet Bolton’. Het is in 2015 uitgegeven, maar is een nog steeds goed verkrijgbaar boek als oorspronkelijke titel ‘Fabric Pictures’. Het sluit mooi aan op onze kleine workshop over het maken van gequilte kaarten tijdens de Gettogether in Arnhem een tijdje geleden en de zomeractie van 2023 om elkaar een kaartje te sturen.

Auteur

Janet Bolton is een textielkunstenares uit het Verenigd Koninkrijk, die kleine kunstwerkjes in een naïve stijl maakt volgens het motto ‘minder is meer’. Ze maakt haar kleine schilderijtjes met de hand, in 1942 is ze geboren en dus al op leeftijd, maar zover ik weet geeft ze nog steeds workshops. Oorspronkelijk schilderde ze en bezocht de kunstacademie, omdat haar het drukken op textiel erg aansprak. Maar uiteindelijk had ze geen plezier aan de hier geleerde drukprocessen en besloot weer terug te keren naar het schilderen. Doordat ze stevige gordijnen nodig had om de tocht in haar nieuwe huis tegen te houden, kwam ze op het idee hiervoor een patchworktechniek toe te passen en begon ze zich meer en meer het werken met textiel toe te wenden. Ook werden haar werken met de tijd steeds kleiner, tot ze ze als schilderijtjes ging betrachten en ging inlijsten. Om een beetje bij te kunnen verdienen en haar stofverzameling te financeren, ging ze op markten staan met kleine zelfgenaaide portemonnais, kussenhoezen en kinderspeelgoed. Haar kraam versierde ze oorspronkelijk meer voor zichzelf met haar kleine schilderijtjes en de mensen begonnen ernaar te vragen en het verkocht tegen haar verwachting zeer goed. Zo kwam ze in contact met verschillende mensen, die haar geholpen hebben haar werk naar een professioneel niveau te tillen. Ondertussen heeft ze veel tentoonstellingen over de hele wereld gehad en wordt haar werk tegen hoge prijzen verkocht.

Ze heeft een grote liefde voor folk art uit allerlei verschillend materiaal. Haar inspiratie haalt ze uit werk gemaakt uit verschillende mediums, persoonlijke herinneringen en fantasie. Het plezier aan het puur visuele is haar erg belangrijk, soms kan alleen de aanblik van een stof zelf al sterke herinneringen bij haar oproepen en ideeën laten ontstaan.

 

Inhoud van het boek

Het boek bestaat in feite uit twee delen. In het eerste deel gaat het om het vinden van inspiratie, een goede materiaalkeuze en het ontwikkelen van een eigen stijl. Ze betoont uitdrukkelijk dat je alleen jezelf tevreden hoeft te stellen met je werk. En door verschillende ideeën uit te proberen, te spelen met materialen, kun je volgens haar bewuster worden van wat jezelf bevalt en wat niet. Hierbij noemt ze de quote ‘inspiration will come, but you will have to work.’ Ze nodigt je uit te spelen met stof en te genieten van wat het creatieve proces je kan geven. Haar boek is vol met foto’s van haar kleine schilderijtjes en werkjes om je te inspireren.

Ze vertelt hoe ze haar materiaal niet alleen uit stoffenwinkels en op quiltbeurzen haalt, maar ook uit kringloopwinkels en van mensen die stoffen wegdoen. Elk stofje heeft een geschiedenis. Waar komt het vandaan? Wie heeft het gedragen of gebruikt? Aan iedere stof hangt een speciale herinnering en daarom kan ze niet genoeg krijgen van het verzamelen van stoffen.

Ze kiest haar kleuren in relatie tot de omliggende kleuren, immers je kan niet als een schilder de kleuren mengen als je met stof werkt. Daarom gebruikt ze ook geen kleurenleer. Ze legt uit hoe haar omgeving haar inspireert en hoe ze kleuren gebruikt, die ze om zich heen ziet in de straten en in de natuur.

Het tweede deel van het boek heet ‘Aan de slag’. Hierbij legt ze uit, hoe je jouw eigen inspiratie om kan zetten in een daarbij passende compositie en dit is eigenlijk het workshopgedeelte. Ook laat ze verschillende borduursteken en -technieken zien aan de hand van haar werk (niet met uitlegtekeningen zoals in andere boeken). Ze gaat erop in hoe je jouw werk het beste kunt presenteren. Uiteindelijk neemt ze je aan de hand met een klein voorbeeldprojectje van een libelle dat ze stap voor stap van het eerste begin tot het uiteindelijke inlijsten bespreekt

Mijn ervaringen met dit boek

Allereerst vind ik belangrijk te vertellen dat dit een prachtig en interessant boek is om te lezen. Haar stijl van haar werk past niet helemaal bij mijn eigen stijl, maar desalniettemin ervaar ik het als zeer inspirerend. Wat ik bijvoorbeeld hieruit meegenomen heb, is de manier waarop ze haar werk presenteert. Ik heb een serie van drie stukken, ieder 30×30 cm gemaakt over de klimaatverandering in een project van de Artquiltgroep waarvan ik lid ben. Hierbij heb ik voor het inlijsten veel inspiratie op kunnen doen in dit boek. Ook kan ik me goed voorstellen op mijn persoonlijke manier kleine kaarten te maken om te versturen naar aanleiding van de vele kleine schilderijtjes in dit boek.

 

Een van mijn werkjes uit de serie

Janet Bolton, Lapjes in Beeld – een workshop met janet Bolton, uitgegeven door Forte Uitgevers BV in Baarn, 144 bladzijdes, gebonden, Nederlands. ISBN 978 94 6250 060 0.

Januari: de eerste uitdaging van 2025

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Het nieuwe quiltjaar is begonnen en daarmee ook het Jaar van VORM. 

Elke maand op de eerste maandag komt er een blog online met de vorm van die maand, inspiratie en voorbeelden en (anders dan in het jaar van Kleur) ook de twist!

Als het goed is heb je een cadeautje van ons ontvangen dat ook een flinke hint naar de eerste vorm is. (Heb je het nog niet dan komt het vast snel !)

 

We trappen het nieuwe jaar af met … de Cirkel.

De cirkel is een heel symbolische vorm: rond, doorgaand, oneindig, sluitend en bindend. De trouwring is wel een heel duidelijk voorbeeld van die symboliek. 

Veel gebruiksvoorwerpen hebben een ronde vorm, maar ook in de natuur vind je deze vorm veel terug. Denk alleen al aan onze aarde.

Het bijzondere aan de cirkel is dat het zowel een geometrische als een organische vorm is. 

De cirkel hoeft immers niet perfect rond te zijn. En je hoeft ook niet altijd een hele cirkel te maken om toch cirkels te laten verschijnen.

In het jaar van Kleur 2024 heeft Janneke gewerkt met kwartcirkels van scraps, die ze later tot cirkels aan elkaar zette.

Voor het maken van cirkels in je quilt kun je verschillende technieken gebruiken:

  • inset cirkel: je naait een hele cirkel in een gat (kijk eens op de insta van Lucy Engels)
  • applique: je naait de cirkel op je achtergrond (tips voor deze techniek in een blog van Erica)
  • reverse applique: je naait een lapje achter het cirkelvormige gat in je achtergrond
  • vier kwarten: een drunkards path blok waarvan je de vier delen op elkaar laat aansluiten (zie ook bom 2023, blok 9)

Het bestuur is al druk aan de slag geweest met deze eerste vorm, en gebruikte daarbij verschillende technieken. We zijn heel benieuwd waar jullie voorkeur ligt. Inspiratie vind je misschien ook in deze blog van Deveney, over wat er op de site van MQG is te vinden over cirkels.

 

De twist : IMPROV cirkels

Durf jij het aan de geometrische benadering los te laten en op de meer organische manier over te gaan? Cirkels die niet perfect rond zijn, maar nog wel op een cirkel lijken?

Anders dan in de vorige jaren krijg je de twist op het thema er direct bij. Je kunt daarmee je eigen tempo bepalen, en ook kiezen of je liever alleen de twist wilt maken. Voor inspiratie over improvcirkels (en overigens ook voor allerlei andere vormen) kun je kijken op de insta van Sherrilynn Wood. 

Sanne heeft in haar ontwerp gespeeld met hele en halve cirkels, met positief en negatief, met lijn en vlak. Ook daar kun je dus mee improviseren.

Karen heeft zich op het improvcirkels maken gestort met de vier kwarten methode. Het levert een energieke cirkel op, die bijna in een wervelwind veranderd. 

 

We wensen jullie veel succes met bedenken, maken en improviseren. Laat vooral zien wat je gemaakt hebt met de #dutchmqgjaarvanvorm , tag ons met @dutchMQG, post ze op het forum of mail ze naar ons toe.

Happy SewYear

Wij willen al onze leden ontzettend bedanken voor een gezellig en creatief jaar in 2024! Als bestuur hebben we genoten van alle leuke activiteiten, 2 gettogethers, 24 zoombees, lokale bees, nieuwe leden mogen verwelkomen, 2 swaps, de start van een derde Round Robin, prachtige projecten online en in het echt en natuurlijk een prachtig jaar vol kleur met het thema van 2024.

We kijken vol enthousiasme uit naar 2025, een jaar van vorm. Maar natuurlijk ook weer gettogethers, zoombees, lokale bees, swaps, en nog zoveel meer! 

Bedankt en op naar een prachtig 2025!

Elsbeth, Karen, Liesbeth, Mique en Sanne