Round Robin update

De drie Round Robins reizen nog altijd rond. Inmiddels zijn ze ruim over de helft. De groepen praten ons een beetje bij in deze 3 verslagjes: 

 
Groep Midden / Oost
 
Als ik dit schrijf zit groep middenoost midden in ronde 4 (van 6)
Het is iedere keer weer spannend wat om de 6 weken in het steeds dikker wordende brievenbuspostpakketje zit! 
Mooi om te zien welke keuzes er gemaakt worden op basis van wat de voorgaande maker(s) hebben gemaakt. Minstens zo leuk zijn de schriftjes die met de blokken wordt meegestuurd met tekst en uitleg.
Helaas lukte het niet altijd voor iedereen om in de drukte van de waan van de dag en verschillende levensgebeurtenissen helemaal strak de deadlines te halen, maar inmiddels is iedereen weer bij.
We zijn allemaal super benieuwd welke 6 quilts er uiteindelijk met elkaar worden gemaakt, voor nu blijft dat nog even spannend……
 
Wordt vervolgd!
Kety

Groep zuid:

We zijn al begonnen aan de 4e ronde. De 3e ronde is net in de brievenbus gevallen. Ik vond dit ook echt de lastigste ronde tot nu toe. Lag dat aan de blokken of het thema dat ik kreeg…? Absoluut niet! Je merkt alleen wel dat er al 12 blokken voor je liggen en dat wat jij eraan wilt/mag toevoegen dus ook bij 12 blokken moet passen.

Sommige van ons hebben de blokken al vast gelegd, sommige hebben dat losgelaten. Ik heb uiteindelijk besloten me aan het thema vast te houden en heb 2 keer 3 blokken gekozen om de plaats die ze in de quilt in gaan nemen. Dat klinkt natuurlijk een beetje vaag, maar soms is dat nu eenmaal zo met Round Robins waarin alles geheim moet blijven tot het einde 😉

Nadat ik mijn blokken voor deze ronde had toegevoegd en ze aan mijn opvolger doorstuurde, bleef ik achter met een trots gevoel. Dan weet ik ook waarom ik aan de Round Robin deelneem: Je wordt ongelooflijk uit je comfortzone gegooid, maar als de creativiteit het dan over neemt, kijk je met trots terug op een uitdaging die je aangenomen en gecrusht hebt. Dus kom maar op met die 18 blokken van ronde 4, we maken er weer iets moois van.

Iris 

Groep West: 

Inmiddels hangt er een quilt aan mijn muur waarvan 18 van de 30 blokken door voorgangers gevuld zijn. Bij deze quilt ligt het voor de hand dat ik me voeg naar de ontwerpen van de eerdere blokken. Een kleine variatie aanbrengen is logisch en natuurlijk mijn eigen stoffen, maar echt andere blokken past niet in het geheel. Niet zo heel moeilijk dus, het voelt als voortborduren op een thema.

In de vorige ronde vond ik dat moeilijker. Het ontwerpen van een blok was niet het probleem, maar meer de afweging of ik mijn voorgangers zou volgen en zo ook de quilters na mij een bepaalde richting op dwingen of kies ik er voor om mijn ontwerp “open” te houden, zodat diegenen na mij nog meer keuze hebben?

Het op tijd af hebben van de blokken blijft natuurlijk een dingetje. Een ronde is ongeveer 6 weken, dus lang genoeg om 6 blokken te maken. Maar eerst moet je altijd de blokken van alle kanten bestuderen, jezelf vragen stellen, je stoffenvoorraad wellicht aanvullen en nog een keer nadenken over de richting die je uit wilt. En dan opeens is de laatste week voor verzending aangebroken en zit je ‘s avonds laat nog achter de machine, met uithalen als gevolg omdat je eigenlijk te moe bent.

In de appgroep verschijnen de eerste berichten over blokken die op de post gaan en een ander die vervolgens bij de brievenbus gaat zitten wachten. We laten elkaar enkele foto’s zitten, waarbij je echt geen idee hebt van wat het moet zijn…je ziet nog net wat kleur en bedenkt dat het weleens voor jouw quilt kan zijn.

Langzaam naderen we het einde…na deze ronde nog één te gaan en daarna de onthulling. Ik ben heel benieuwd naar de verhalen bij mijn quilt…

Françoise 

Quiltboek van het kwartaal: Low Volume / Appliqué

geschreven door Inghelhoe

De deelnemers aan de workshops van de laatste #DutchMQGgettogether in Amsterdam gaan dingen herkennen in dit stuk. Ik had geen boek wat expliciet over Low Volume-stofgebruik ging, maar wel 1 over appliqueren. Het boek is al wat ouder en als e-book in ieder geval nog te verkrijgen. 

Eerst een kleine anekdote over hoe het boek in mijn kast terecht kwam. Rond de tijd dat dit boek uitkwam 2014 hadden we in Breda nog een International Magazine Store (IMS), waar naast heel veel verschillende tijdschriften ook Amerikaanse ‘craft’boeken werden verkocht. Ik ontdekte eind 2012 het quilten en volgde een Craftsy Block of the Month-cursus met per blok een verschillende techniek. Daar zat ook 1 applicatieblok bij, de Dresden Plate. Na 1 had ik genoeg van deze techniek. In de jaren daarna kwam de techniek vaker voorbij, maar ik had niet de behoefte om me daar nog echt in te verdiepen. Op een dag liep ik de IMS weer eens binnen en zag dit boek staan. De voorkant vond ik heel mooi, terwijl ik niet van rood/geel/oranje/zwart hou. Ik liet het staan, maar na het volgende bezoek kocht ik het en gebruikte door de jaren heen vooral hoofdstuk 2: raw-edge appliqué. 

The quilter’s appliqué workshop, Timeless techniques for modern designs – Kevin Kosbab

Deze softcover komt met patroonvellen voor de 12 beschreven projecten. De schrijver Kevin Kosbab heeft een Instagramaccount (@feeddogkevin, wat ik een erg gave naam vind), maar is daar sinds 2019 niet meer actief. 

Opbouw van het boek

Na een korte inleiding, waarover zo meer, volgen 4 hoofdstukken. Elk hoofdstuk heeft 4 projecten, voornamelijk quilts, maar ook een tafelloper en kussens. Ik las op de achterkant van het boek dat Kosbab ook heeft meegewerkt aan de DVD Secrets of home Décor Sewing, misschien daarom geen etuis/tassen/mapjes/speldenkussen in dit boek.

De inleiding vraagt de lezer om appliqueren een kans te geven en bespreekt de vooroordelen. Hoe herkenbaar voor mij… te moeilijk, duurt te lang, ik heb daar het geduld niet voor, te veel gedoe, ik hou niet van naaien met de hand en geprobeerd, maar het resultaat was me te slordig.  Ik zou ze allemaal, op de laatste na misschien, noemen. Hij weerlegt of nuanceert de vooroordelen, dat je niet ALLE technieken hoeft te doen, en dat echt niet alles met de hand is gedaan. Dus kies iets wat bij jou past, misschien niet een bedquilt, maar een kussen. Dus door naar hoofdstuk 1 Basics, waar je leest dat technieken uitwisselbaar zijn, dat je kan improviseren, en welke materialen je daarvoor nodig bent. Door het hele boek vind je kleine uitgelichte tekstjes met tips en verdieping op het algehele verhaal. De diverse garens en naaigerei worden toegelicht en verduidelijkt met heldere foto’s, waaronder ook naaivoetjes. Ik moest erg lachen om een stukje over de Quiltpolitie. Volgens Kosbab kent elke quilttak zijn eigen zelfbenoemde autoriteiten, die hun eigen versie hebben van ‘the Right Way to Do Things’, maar binnen appliqué schijnt die quiltpolitie extreem groot te zijn… dus dat betekent dat ongeacht welke techniek en uitvoering je kiest, er zal altijd iemand van de quiltpolitie denken dat jouw werk verkeerd is… En dan het belangrijkste: trek je daar ajb NIETS van aan, heb plezier! 

Vervolgens worden in de volgende hoofdstukken de 3 verschillende technieken besproken, gevolgd door 4 projecten met die specifieke techniek. De 3 technieken zijn Raw-edge appliqué, Prepared-edge appliqué en Needle-turn appliqué. Per techniek wordt beschreven waarom je juist daarvoor zou kunnen kiezen en welk gereedschap je ervoor gebruikt. Duidelijke diagrammen en foto’s laten zien hoe de techniek toegepast kan worden. De projecten zijn complete patronen, waarbij duidelijk vermeld staat hoeveel stof je nodig bent en welk gereedschap. Ondanks dat het boek al van 2014 is, vind ik de projecten modern en ook van deze tijd. 

Mijn ervaring 

Zoals gezegd, ik gebruikte vooral hoofdstuk 2 Raw-edge appliqué in combinatie met Vliesofix/Bondaweb en naaimachine. Het boek stimuleerde me om verschillende afwerkingen te gebruiken: een festonsteek (Blanket stitch), zigzag, satijnsteek of een gewone rechte steek. Mijn applicatieprojecten zijn meestal klein, dat wil zeggen dat ik de techniek gebruik voor een kussen, mugrug, tas, etui, etc. Ik verwacht dat ik hoofdstuk 3 en 4 ook nog wel eens zal openslaan, mijn vooroordelen zijn minder groot dan toen ik net begon en het project op de kaft met die ‘ronde’ vierkantjes spreekt me nog steeds aan, wie weet waar dat nog toe leidt…

Kevin Kosbab – The quilter’s appliqué workshop – ISBN 978-1-59668-861-2 – 144 blz – Engelstalig

Appliqueren kun je leren

Een van de manieren om low – volume stoffen te gebruiken is als ondergrond om op te appliqueren. Dat was een van de dingen waarmee we tijdens de #DutchMQGgettogether in Amsterdam aan de slag gingen. 

Graag deel ik hierbij een aantal van de technieken die we toen bespraken en probeerden. Het gaat hierbij nu vooral om de manieren om de vorm die je wilt appliqueren voor te bereiden. Ik deel ook wat van de instructies die ik online vond.

TURNED EDGE APPLIQUE with interfacing

Je gebruikt hiervoor een van de volgende materialen: 

  • sew-in interfacing / naaibare vlieseline ( L 11)
  • fusible interfacing / strijk vlieseline (H180 of de iets dikkere H200)
  • water soluble fabric / water oplosbare stof (vaak gebruikt voor borduren)

Kijk naar deze instructievideo van Magic Little Dreams voor een heldere uitleg. 

Het naaien van de vormen gaat vrij makkelijk, de wat “bochtiger” vormen naaide ik met de transporteur naar beneden: als free motion dus. Het binnenste buiten keren vraagt wat geduld en zorgvuldigheid. Ik vond That purple thang een uitvinding voor het uitduwen van de puntjes, maar het kan natuurlijk ook met een haaknaald of…

Ik zelf appliqueerde nu de vormen met de hand op de low volume ondergrond. De strijkvlieseline is prettig omdat je vorm dan ook meteen op de ondergrond kunt strijken: de applicatie blijft dan mooi vlak. Echter het wordt er ook wat stijver van. 

De uitwasbare stof werkt prima, goed uitspoelen! Het vastspelden of lijmen (stof lijm) van de vormen is wel belangrijk. Zo houd je je applicatie vlak. 

FREEZER PAPER APPLIQUE

Dit wordt op een aantal verschillende manieren gedaan. De methode van Kim Diehl leek mij degene die het beste gebruik maakt van de mogelijkheden van freezer paper, maar het vraagt wel wat van je strijk-kwaliteiten (en van de punt van je strijkbout). 

Zie hier een korte instructie. 

Voor deze methode knip je uiteindelijk je achtergrondstof deels weg. Er zijn mensen die vinden dat dat ten koste gaat van de stabiliteit van je quilt. Ik vind dat vooralsnog meevallen. Ik kreeg wel echt lekker strakke lijnen en vlakke applicaties met deze methode. Ik kon het papiertje echter echt maar twee keer gebruiken, daarna plakte het niet meer zo goed. Waarschijnlijk omdat ik toch teveel met mijn strijkijzer op onbedekte delen streek. 

Op onderstaand lapje gebruikte ik al de bovenstaande technieken en materialen. Gewoon om eens te proberen. Het lapje is al een keer uitgespoeld om de oplosbare stof eruit te krijgen. Niet overal perfect vlak, blijkt, zelfs niet na het strijken. Nu nog quilten, misschien krijg ik er daarmee nog wat kreukeltjes uit. 

Wil jij ook met deze blaadjes aan de slag? Het patroontje staat op de ledenpagina

APPLIQUE met aluminium folie (geschikt eenvoudige vormen als cirkels, ovalen en orange peel)

Deze methode wordt door Sarah Fielke heel goed uitgelegd in deze korte video.

Voor een van de eerste thema’s van DutchMQG in 2018 (ORANJE) maakte ik met deze techniek een quilt met Orange Peel blokken in verschillende maten. Ik appliqueerde de vormen op de blokken met de hand. Het was wel even opletten met het wegwerken van de “oortjes” bij de punten van de orange peel, maar dat lukte met wat oefenen aardig. Ik liet de blokken los en schoof heel wat met de layout.  Ik zette uiteindelijk de vierkanten in verschillende maten aan elkaar, waar nodig met wat extra opvulstukjes. Een hele puzzel. Ik ben heel blij met het resultaat en durf eigenlijk niet zo goed aan het quilten te beginnen… 

Nu verder leren…

Voor mijn volgende project ga ik toch eens voor de “ouderwetse” needleturn applique met de hand. Ik deed dat lang geleden al eens als reverse applique (ook wel mola genoemd), waarbij je twee lagen op elkaar legt en je vorm uit de bovenste laag knipt zodat je de onderste stof te zien krijgt. 

En ik wil toch dat appliqueren op de naaimachine nu eens proberen. Nu heb ik alleen een “rechtstikker” dus ik ga eens op onderzoek uit hoe dat werkt. Twijfel nog of ik ga voor raw edge applique met vliesofix waarbij je dus geen zoompje maakt of toch voor een van de bovenstaande vormen… 

Op het Pinterestbord van dit kwartaal vind je een speciale sectie over appliqueren. Aanvullingen altijd welkom! 

En we zijn heel benieuwd: Wat is jouw favoriete manier van appliqueren? Als je daar een foto van deelt op instagram met de #DutchMQGthemavanhetkwartaal, dan maak je deze maand nog kans op een leuk prijsje van onze sponsor van dit kwartaal: SUGARIDOO.

 

 

Expeditie MQG: Low-volume

Als lid heb je een inlog bij The Modern Quilt Guild in Amerika gekregen. Je hebt vast wel eens op de site gekeken, maar heb je er ook echt iets mee gedaan? Ik zal eerlijk bekennen dat ik er zelf ook niet altijd aan toekom. Daarom ga ik nu op onderzoek uit!

 

Hoi!

Het laatste kwartaal is begonnen, dus vandaag heb ik een nieuwe reisgids voor je. Dit keer gaan we aan de slag met low volume. Een super veelzijdig thema, daar kun je vast iets mee! 

Wat low volume precies is, mag je zelf invullen, maar ik denk dan meteen aan rustige, lichte stoffen. Van die lapjes die je perfect als achtergrond kunt gebruiken en die niet afleiden van de rest. Van die leuke kleine printjes die de andere stoffen echt laten stralen. Ik ben dol op low volume stoffen. Heb je al meegedaan aan de challenge van deze maand en een foto van jouw favoriet geplaatst?

Ik ben weer op zoek gegaan naar inspiratie op de website van The Modern Quilt Guild en ik deel graag mijn favorieten met je. Als je low volume als zoekwoord gebruikt, blijven de resultaten een beetje uit. Ik ben dus echt diep in de website gedoken en op zoek gegaan naar quilts die me deden denken aan low volume, maar die niet persé met neutrale stoffen zijn gemaakt. Ik hoop dat je er wat aan hebt. 

Stay in your log cabin!

Wat me meteen opviel was deze member spotlight uit The MQG journal dat ieder kwartaal uitkomt. Kelly Spell maakte deze log cabin, voornamelijk uit witte stukjes en met een accent van roze. Ze begon deze quilt in maart 2020, dan snapt iedereen meteen de naam en de inspiratie denk ik. Deze quilt hielp haar door de lastige periode heen en de log cabins zijn elk maar 2 inch groot! Klik hier om het eindresultaat te zien. 

Triangle Transparency by Yvonne Fuchs, 2015

Als je het niet kunt laten om een beetje kleur aan je quilt toe te voegen dan is dit misschien een leuk alternatief. Door stoffen te kiezen met een klein kleurverschil, die bijna aan elkaar gelijk zijn kun je de illusie van transparantie creëren. In deze aflevering van fresh quilting vertelt expert Yvonne Fuchs je er alles over. 

 

En om te voorkomen dat je allemaal nieuwe stoffen nodig hebt, is dit misschien een handige tip. Elizabeth Hartman experimenteert met het bleken van stof. Zo worden de stoffen wat lichter en heb je ineens 2 lapjes die naast elkaar kunnen in plaats van 1.

 

Quiltwerk

Low volume stoffen lenen zich er ook perfect voor om je quiltwerk te benadrukken. Carolyn Friedlander maakte deze serie wholeclothquilts in 2013, maar ik zie zeker opties met een scrappy achtergrond. 

 

Neutraal

Als ik aan neutrale quilts denk, denk ik aan Riane Menardi Morisson (@riane.elise op instagram). Ik ben enorm fan van haar grote vormen, prachtige handwerk en rustige quilts. Ze zien er zo zacht en knus uit. 

In deze webinar laat ze haar handquilttechniek zien en bespreekt ze hoe ze haar stoffen uitkiest, maar er komen natuurlijk ook prachtige neutrale voorbeelden voorbij. 

Out of the box

Misschien neem ik het thema nu iets TE letterlijk 😉 maar mijn gedachten gingen van volume, naar van die balkjes op de radio en tot slot naar geluidsgolven. Daar past deze quilt echt perfect bij! Ze noemen hem de clamshell quilt, maar je kunt er met wat andere stoffen vast een leuke low-volume quilt van maken. Het patroon vind je hier. 

Lightning block ontworpen door Melanie Rudy quilt door Patricia Heath

 

De galerij

En dan tot slot een aantal voorbeelden uit de galerij, waarin de low volume stoffen op een wat vaker voorkomende manier zijn gebruikt. Een leuke scrappy achtergrond van neutrale stoffen met daarop een afbeelding of patroon in lekkere knalkleuren. 

The Definition of Stitch by Sarah Fielke, 2014

Fade to Black by Sarah Lowry, 2013

Infinite Whispers by Jennifer Chon, 2014

You are not aLone Star, Shine by Jane Davidson, 2015

face #1 by melissa averinos, 2014

 

Ik hoop dat ik je wat inspiratie heb kunnen geven om aan de slag te gaan met je low-volume stoffen. Ik ben heel benieuwd wat je gaat maken! Dit was alweer de laatste blog van mij voor dit jaar, maar we hebben al een aantal leuke thema’s bedacht voor in 2022 en ik kan niet wachten om weer voor je op expeditie te gaan.

Alle afbeeldingen en ontwerpen zijn eigendom van © 2021 the Modern Quilt Guild. Alle rechten voorbehouden. Alleen voor eigen gebruik van leden.

Een DutchMQGlid stelt zich voor: Rianne

Wat leuk dat ik me hier voor mag stellen! Ik ben Rianne Nota (@nannocreative). Ik woon samen mijn man Noud in Druten, ik heb twee dochters en inmiddels 4 kleinkinderen. 

Al mijn hele leven word ik gelukkig van alles wat met lapjes en draadjes te maken heeft en ik zat als kind altijd op de tafel bij de naaimachine, als mijn moeder daar mee bezig was. Van de restjes maakte ik kleding voor de poppen en ik mocht de naadjes lostornen die mijn moeder verkeerd genaaid had. Voor mijn elfde verjaardag kreeg ik van een tante een oude Pfaff handnaaimachine en vanaf die tijd ging ik ook mijn eigen kleding ontwerpen en naaien. Helaas vonden mijn ouders het geen goed idee als ik naar de kunstacademie zou gaan, dus ik ben uiteindelijk de opleiding tot verpleegkundige gaan doen. Jammer dat ik toen het quilten nog niet had ontdekt, want dan had ik er heel wat kunnen maken tijdens de nachtdiensten, waarin heel wat truien gebreid zijn.

Toen in 1994 mijn oudste dochter werd geboren en ik besloten had om “thuisblijfmoeder” te worden, heb ik een basiscursus patchwork en quilten gedaan, waarna het virus al snel toesloeg. Als ik niet met de kinderen bezig was, zat ik achter de naaimachine. 

Vreemd genoeg kwam er een beetje de klad in het quilten toen ik in 1999 aan mijn eerste baan in de naaimachine-wereld begon. De combinatie van gezin met baan was best druk en na een hele dag tussen de naaimachines, had ik ’s avonds meestal zin om wat anders te gaan doen. In de eerste jaren was ik tijdens mijn werk nog wel veel bezig met o.a. quilten. Ik demonstreerde de producten en gaf les aan naaimachine-dealers. Toen ik de verkoop ging doen en later de leiding kreeg over Bernina Nederland & België, had ik helaas steeds minder tijd om zelf achter de naaimachine te kruipen. 

Tot ik in 2015 het Amerikaanse Modern Quilt Guild ontdekte! 

Ik was super enthousiast en kwam er al snel achter dat Modern Traditionalisme mijn favoriete moderne stijl is en dan natuurlijk gemaakt met moderne quiltstoffen. Helaas kon ik de meeste stoffen die ik mooi vond niet vinden in Nederland. Dus toen in 2018 een eind kwam aan mijn bijna 20 jaar durende carrière “in de naaimachines” en ik besloot om nu eindelijk de stap te wagen naar een eigen bedrijf, wist ik al snel dat het in ieder geval iets met moderne stoffen, quilten en naaimachines moest zijn. Begin 2019 kon ik mijn droom gaan leven en is Nanno Creative gestart. Eerst alleen als webshop, maar omdat er steeds meer vraag was van klanten, of ze konden langskomen om stoffen uit te zoeken, is het nu ook een winkel en natuurlijk is de webshop er ook nog steeds. Sinds mijn dochter Baukje 3 dagen in de week bij me is komen werken, zijn we zelfs 4 dagen per week geopend. En ik vraag me soms af hoe ik ooit heb kunnen denken dat ik alleen een webshop wilde. Het is zo fantastisch om mensen te ontmoeten, te helpen, te inspireren én geïnspireerd te worden! Ik zou echt niet anders meer willen, dus ik hoop dat ik nog heel lang in mijn snoepwinkeltje kan blijven werken ☺.

Aan quilts maken voor mezelf kom ik helaas niet echt meer toe, het wordt toch al snel een voorbeeld voor de winkel of cursus. 

Ik vind het wel erg leuk om iets voor iemand te maken en heerlijk om te zien hoe dat gebruikt wordt. 

Voor mij zijn quilts echt gebruiksartikelen en ik vind het fantastisch om te zien dat de kleinkinderen altijd met de quiltjes aan het sjouwen zijn. 

De ene keer gebruiken ze het om op te spelen, even later bouwen ze er een tent mee of is het weer een cape van een superheld. En ze kruipen er lekker onder als ze moe of ziek zijn.

Vorig jaar hebben we nog erg in spanning gezeten of de quilt die ik voor Kerstmis had gemaakt voor onze oudste dochter die in Ierland woont nog wel boven water zou komen, want hij was “kwijt” bij de post.

Gelukkig kwam deze eind januari toch nog aan en is zelfs hun hond er blij mee. 

Ik heb nog heel veel ideeën in mijn hoofd voor quilts en natuurlijk stoffen genoeg ;). Nu alleen nog een beetje tijd vinden. Tot die tijd blijft het bij kleine projecten en ’s avonds een EPP-projectje op de bank…

Happy Quilting!

Rianne

 

Ennnn omdat Rianne met haar winkel Nanno Creative zo lief was om de prijsjes van het vorige kwartaal te sponseren, maken we hierbij graag de MINI en de MAXI winnaars bekend. De prijsjes zijn al onderweg. Dank Rianne! 

Dank aan alle deelnemers voor de inspiratie en gefeliciteerd aan de winnaars.

MAXI: Marieke

geschreven door Marieke (@MintyMik)

Ik heb lang zitten twijfelen of ik mee zou doen want ik had nog zoveel andere WIPs  en mijn naai inspiratie was ver te zoeken, maar naar mate de deadline naderde begon het toch te kriebelen. Ik had al eens met half square triangles gespeeld en een pineapple blok gemaakt dus die vielen af. Uiteindelijk bedacht ik een combinatie van mini en maxi door de binnenkant van het Robbing Peter to Pay Paul blok met kleine vierkantjes te maken en 1 groot blok ter grote van een kussen te maken. Ik vind dat altijd een fijn formaat om dingen mee uit te proberen. Niet te groot zo dat het eindeloos duurt om te maken en leuk om kado te geven.

Ik heb het blok vergroot in Illustrator en daar de vierkantjes ingetekend zodat ik kon inschatten hoeveel ik er nodig zou hebben. Ik heb de vierkantjes in de vier buitenste stuk weggelaten want dat scheelde toch weer 72 vierkantjes snijden. 

Ik heb de vierkantjes eerst neergelegd om de kleuren goed te verdelen en vervolgens aan elkaar genaaid. Uiteindelijk zijn ze 1×1 inch geworden.
 
Voor de buitenste vier stukken heb ik gekozen voor Moda grunge in een zwart/grijze uitvoering. Ik vind het mooi afsteken bij de geel/oranje/rood/roze stoffen (Alison Glass Sunprints).
 
Ik ben heel blij met het uiteindelijke resultaat. Het is echt geworden wat ik in mijn hoofd had. Dit geeft me moed om meer dingen te gaan uitproberen. Hartelijk dank voor deze uitdaging!
 

MINI: Nathalie

geschreven door Nathalie (@sewfeelgood)

De zin om te naaien was al even verdwenen, waardoor ik aan het breien gegaan was. Maar dat was buiten een leuke challenge gerekend. De inspirerende foto’s van de leden van de DutchMQG op instagram deden hun werk en ik merkte dat ik steeds meer aan het nadenken was hoe ik de blokken van de mini/maxi challenge zou kunnen gebruiken. Tijdens het opruimen vond ik toevallig mijn (ijs)dozen met scraps terug, zorgvuldig gesorteerd in halfsquare triangles van verschillende maten. Dat kon geen toeval zijn!

Ik tekende, scrolde door alle mogelijke hashtags, en vond uiteindelijk inspiratie op de website van de Modern Quilt Guild. In hun rubriek “Modern Monthly” stellen leden patronen voor en de quilt Autumn Falls van Amanda McCabe sprak me aan. Omdat mijn blokjes afgewerkt ¾ inch zouden worden, paste ik het patroon een beetje aan. Ik zocht verschillende kleurtjes bij elkaar en ging aan het naaien. Ik voelde me opnieuw een beginner met al die kleine blokjes en de (dikke) naden dicht op elkaar. Maar het voelde zo goed aan om opnieuw achter mijn naaimachine iets te creëren. 

Met het motto “finished is better than perfect” in het achterhoofd, maakte ik het topje af en quiltte ik het machinaal. Om te vermijden dat het ergens achteraan in een kast zou belanden, verwerkte ik het miniquiltje in een zipper pouch. Mijn favoriete patroon van Noodlehead en een oude jeansbroek was alles wat ik nodig had om dit tot een goed einde te brengen. Win-win zou je kunnen zeggen: opnieuw zin om te naaien en meteen een tasje om mijn naaiprojectjes in op te bergen!

MAXI – Cindy

geschreven door Cindy (@cindy.vissering) 

Voor het thema mini en maxi dacht ik mezelf eens uit te dagen door groot te gaan werken. Maar buiten die comfort zone is het best eng toeven…. Ik vind moderne quilts met grote vlakken heel mooi – om naar te kijken. Om te maken denk ik al gauw bij mezelf: zonde van al die stof, en er zit relatief weinig werk aan. Ik vind mijn hobby leuk, en dan hoeft het van mij niet snel klaar te zijn.

Tegelijkertijd was ik aan het nadenken over een opgave voor een art-quiltwedstrijd. Thema duurzaamheid. Al gauw begonnen beide uitdagingen in elkaar over te gaan. Met dit als resultaat… 

Ik koos de HST’s, omdat twee HST’s samen een soort pijl vormen – omhoog in dit geval, omdat ik een aantal duurzaamheidsprincipes die we meer zouden moeten toepassen onder de aandacht wil brengen. Elk driehoek (9 inch korte zijde) vertelt dus een deel van het verhaal. Als achtergrondstof koos ik mijn proeven van het ecoprinten (de kleurstoffen van het blad zelf afdrukken op stof).

Ik ben aardig aan het stoeien geweest met contrast binnen het groen, zodat de driehoeken van ver nog herkenbaar bleven als zodanig en pas van dichtbij het verhaal duidelijk wordt. Ook het contrast met de ecoprint: ik was bang dat met het quilten de afdruk minder duidelijk wordt, maar achteraf bekeken had ik best subtielere stukken kunnen gebruiken. Want alhoewel ik niet zo van effen vlakken houd, realiseer ik me steeds meer dat je die vaak in een compositie nodig hebt om verschil tussen rust en focuspunten te kunnen aanbrengen. Ach ja, zo leer je steeds weer wat bij!

Thema van het kwartaal: LOW VOLUME

Het is alweer oktober, HERFST… de winter in aantocht, het laatste kwartaal van het jaar en tijd voor een nieuw thema. 

Maar we beginnen niet aan iets nieuws zonder het thema van het derde kwartaal goed af te ronden natuurlijk! De uitdaging was om met MINI of MAXI aan de slag te gaan… en dat terwijl er ook blokken gemaakt konden worden voor de Community Outreach Quilt èn er een 16 Round Robin Quilts onderweg zijn in Nederland. Een aantal dappere DutchMQG-leden ging desondanks de uitdaging aan en dingt daarom mee naar de leuke prijsje van Nanno Creative.  Op Instagram zagen we een aantal leuke resultaten verschijnen met #dutchMQGthema of #dutchmqgthemavanhetkwartaal. 

boven: een MINIquilt èn een MAXIquilt van Sanne (@sewbysanne)
onder: links MINIpostkaartje van Emmely (@infectiousstitches) en rechts MINIkussen van Erica (@texheks)

Daarnaast kwam een drietal blogjes binnen op het DutchMQG-mailadres, die we in de komende week posten. Volgend weekend verschijnt dat het DutchMQG-lid stelt zich voor verhaal van Rianne (van Nanno Creative) en maken we daarbij de prijswinnaars bekend: een voor MINI en een voor MAXI! 

NIEUW THEMA

Maar goed…dat laatste kwartaal dus…een nieuw thema: LOW VOLUME. Ook dit is weer gekozen door leden aan het begin van het jaar. Low volume stofjes zijn lichte (witte of creme) stofjes met een subtiele print. Ze geven leven aan de achtergrond, zijn perfect te combineren met felle (regenboog) kleuren en zijn samen te gebruiken voor een subtieler patroon.

We zijn heel benieuwd om te zien welke low volume stofjes jullie favorieten zijn èn hoe jullie ze gebruiken natuurlijk! We zullen ook wat aandacht besteden aan appliceren dit kwartaal, juist omdat deze techniek goed te werkt met low volume achtergronden. Kijk op het Pinterestbord om wat ideeën op te doen. 

Op instagram zullen we je regelmatig vragen wat ideeën en foto’s te delen. Hou de Stories in de gaten. Wie weet is er ook hier weer wat leuks te winnen!

 

12 DAYS OF WINTER SWAP

Ennn, degenen die al langer lid zijn weten het al: het laatste kwartaal is ook de tijd voor onze 12 days of winter swap!

Inmiddels organiseren we deze winter swap al voor de derde keer en het blijft leuk! 12 cadeautjes: 12 keer inpakken en 12 keer uitpakken, wie wil dat nou niet?!  Het hoeft niet in het LOW VOLUME -thema, maar het mag wel. 

Wat gaan we doen?

Maak 12 apart ingepakte en genummerde verrassingen voor je swappartner. Maak minimaal 3 van de cadeautjes zelf. Voor de 12e dag maak je iets speciaals, een mugrug, kerstversiering, een etui, een speldenkussen (voor dennennaalden, haha). Bedenk wat je zelf leuk vindt om te maken (en te krijgen)…  op dit en dit pinterestborden vind je nog wat ideeën van andere jaren

Voor de overige pakjes kun je denken aan kleine cadeautjes: lapjes (f8) of scraps, je favoriete notion, iets lekkers of wat thee voor een verwenmomentje.

Bedenk: die ingepakte cadeautjes zijn al de halve pret, het gaat om de aandacht die je erin stopt, niet om grote uitgaven. Maak er iets moois van! 

Doe je mee?

Geef je op uiterlijk 10 oktober op via dit google form. Daarin beantwoord je een paar vragen over je voorkeur, zodat je iets krijgt waar je blij mee bent. Op 11 oktober ontvang je een email. Daarin staat wie jouw partner is en wat haar voorkeuren zijn.

We vragen je de “kalender” uiterlijk 8 december te versturen zodat het op tijd is voor de eerste surprisedag. We openen de pakjes van 14 t/m 25 december. 

Op instagram en op het forum kun je alvast sneak peeks geven van waar je mee bezig bent voor een beetje voorpret en extra spanning.  psst niet verraden voor wie het is hé!   Gebruik #DutchMQGswap …. en dan straks bij het uitpakken gebruiken we: #DutchMQGpaktuit. Een lichtpuntje in de donkere decemberdagen, ook als je zelf niet meedoet doe je toch veel leuke ideeën op. 

 

Kortom, ook deze maanden weer genoeg te doen voor wie zin heeft in quilten nu het weer wat kouder wordt en wie weet krijgen we sneeuw en wordt alles een beetje low volume!  

 

Bomenquilts van DutchMQG-leden

In de zomermaanden was er een nieuwe challenge vanuit The Modern Quilt Guild: the Make-a-difference-challenge. Eerst mochten alle leden stemmen wat het thema van de challenge zou worden. Dat bepaalde meteen ook het goede doel waaraan alle bijdragen (deelname kostte $12,-) werden gedoneerd. Het thema werd: Trees (bomen). 

Op 1 augustus moesten alle quilts (digitaal èn anoniem) zijn ingeleverd en daarna kon er gestemd worden. Je mocht er niets over delen, ook niet tijdens het maken. 

Vier van onze DutchMQG-leden deden mee aan deze challenge. Ze delen hier hun quilt en inspiratie. Helaas vielen ze niet in de prijzen… Volgend keer beter. 

Wil je ook eens meedoen met een MQG-challenge, kijk dan op de site van themodernquiltguild.com bij “for MQG members”. 

En natuurlijk heb je nog een paar dagen om mee te doen aan onze eigen MINI&MAXI challenge! 

 

CINDY (@cindy.vissering)

Aan de ene kant de ‘Make a difference challenge’ met als thema bomen en aan de andere kant de uitdaging van mijn art-quilt bee Tegendraads om een monochrome studie te maken. Toen ik aan groen dacht, was de match gauw gemaakt. De quilt komt volgende maand in het Wevershuisje in Leiden te hangen.

Als uitgangspunt voor mijn inspiratie heb ik een gedicht genomen, dat de betekenis van het aanplanten van bomen benadrukt. Een rustige achtergrond opgebouwd uit rechthoekige vlakken met onder andere eigen geverfde stoffen. Met uit-de-vrije-hand quilten heb ik subtiel het silhouet van een boom aangebracht. Daarover heen bladvormen gestempeld.

Misschien te subtiel en zeker lastig te fotograferen, omdat het reliëf van het quilten meespeelt in de beleving. En wellicht niet ‘modern’ genoeg voor de challenge. Ik had niet eerder op deze manier gewerkt dus het was zeker een uitdaging, maar wel een die smaakt naar meer.

Yet more you plant when you are giving
A tree unto mother earth.
You offer life that renders joy
From cradled soil and seedling birth.

 

EMMELY (@infectiousstitches)

Het leek me leuk om een keer aan een uitdaging van het MQG mee te doen en het thema bomen sprak me aan. Het duurde een tijd voordat ik wist wat ik wilde maken tot ik me bedacht dat ik nog een set met improv bomen en sterrenblokken had liggen die ooit een quilt hadden moeten worden maar waar ik een beetje op was vastgelopen. Die ben ik dus aan elkaar gaan zetten waarbij me al snel duidelijk werd dat het niet ging lukken om er een rechthoekige quilt van te maken vanwege “niet genoeg achtergrondstof”. Mijn snelle idee werd al snel minder snel omdat ik graag een soort swirl effect in de lucht wilde maken (vaag geïnspireerd door van Gogh’s sterrennacht). Met de boventransportvoet leek me dit niet heel praktisch en mijn FMQ vaardigheden zijn daar niet goed genoeg voor dus ik heb de hele quilt met de hand gequilt met perle 8 katoen en borduurgaren. Ik wilde er ook nog meer bomen op om een echt bos te creëren dus die zijn er ook nog op gequilt. Door het bos loopt een pad dat voor een groot deel verborgen is door de bomen. De titel “I’ll walk you through the forest” gaat over dit pad. Deze quilt komt op de kamer van mijn jongste dochter te hangen en betekent dat ik er voor haar ben, ook op de momenten dat het pad in haar leven misschien even wat minder duidelijk is. 

 

KETY (@ketyquilts)

De quilt die ik heb ingestuurd is niet door mijzelf gemaakt, maar door mijn quiltgroep als kado voor mij. Mijn quiltgroep bestaat uit vrouwen die ik ooit allemaal aan het quilten heb gekregen. Inmiddels is dit de vrij fanatieke quiltgroep de Dutch BadAss Quilters genaamd (zie facebook @dutchbadassquilters) destijds naar voorbeeld van de BadAss Quilters Society uit de VS.

In het begin vond iedereen het behoorlijk ingewikkeld dat quilten, maar inmiddels zijn ze stuk voor stuk verslaafd aan het (moderne) quilten. Als dank voor de hulp in de eerste jaren heeft de groep een quilt voor mij gemaakt. De quilt is mij behoorlijk dierbaar en ik sleep ‘m overal achter mij aan. Was voor mij daarom volkomen logisch om deze quilt in te zenden toen ik de oproep voor de MQGchallenge zag.

Het idee van de quilt staat op het label: wanneer we door de bomen het bos niet meer zien…..is daar altijd onze juf. Voor de inzending heeft de quilt de naam: To see the wood for the trees meegekregen.

 

ERICA (@texheks) 

Het werk van de schilder David Hockney vind ik enorm inspirerend. Zijn kleurgebruik, zijn manier van diepte aangeven etc. Ik gebruikte het werk “Arrival of Spring” als bron voor deze quilt.  De blaadjes werden improv curves (zie het boek van Nicolas Ball) (ingezet dus, geen applicaties…) Pfff het blijft een uitdaging, die curves, zeker als je de stammen van de bomen dan nog enigszins recht wilt laten lopen. 

Het quilten moest vrij snel gebeuren, want er was nog weinig tijd voor de deadline…oeps. Mijn Juki maakte overuren. De achtergrond kreeg blaadjes en de boomstammen kregen rechte lijnen. Misschien had ik toch de bladeren zelf ook nog wat moeten quilten. Nu zijn ze niet zo vlak meer, helaas. 

Veel geleerd weer, haha.