Een DutchMQG lid stelt zich voor: Annemieke

Hi, mijn naam is Annemieke (@annnemiekelof op instagram) en ik quilt (inclusief een tijdje dat ik alleen borduurde) sinds ongeveer 1995. Op de lagere school had ik een hekel aan de handwerkles, maar vanaf mijn studententijd heb ik kleding genaaid en geborduurd (moderne bloemenpatronen in kruissteek). Ook nog een jaartje aan kantklossen gedaan, maar toen kwamen de katten en kon ik dat niet meer laten staan. Je zou kunnen stellen dat mijn motto is “hoe fijner, hoe beter”. Het gaat mij ook vooral om het doen en het leren. Aangezien ik meestal niet veel tijd heb, is mijn productie in verhouding klein. Al is de tijd beperkt, ik werk het liefst aan meerdere projecten/technieken. Ik lees veel over quilten en verzamel verschillende quilttijdschriften. 

Mijn allereerste idee om te quilten vond ik in een oude Ariadne en de stoffen bij IKEA e.d. Deze quilt is tot nu toe nog niet af… Vanaf het begin is kleur – fel, vrolijk en ongewoon – mijn ding. Mijn eerste echte quilt heb ik “Shades of Yellow” genoemd.

Daarna ben ik cursussen gaan volgen in verschillende (basis)technieken, voornamelijk bij Ted Storm – vanwege de precisie. Hoewel ik vind dat wat je met de naaimachine kunt doen ook met de naaimachine moet worden gedaan, heb ik een speciale voorliefde voor handappliqué. Jarenlang heb ik dit in de trein heen en weer naar mijn werk gedaan, nadat ik een en ander ’s avonds thuis had voorbereid. De patronen zijn veelal (modern) traditioneel met mijn eigen invulling qua kleur, zoals van Kim MacLean, Sarah Fielke en Jen Kingwell. Mijn versie van de “Flower Pots” quilt ben ik al jaren met de hand aan het quilten; ooit komt die af. De top van “Down the Rabbit Hole” is af en die wil ik zelf machinaal quilten, als ik dat goed genoeg onder de knie heb. 

Een bijzondere gebeurtenis in mijn quiltleven is dat mijn interpretatie van Jen Kingwell’s “Circle Game” quilt (op een longarm gequilt door Elly Prins) heeft gehangen in Houston’s Celebration of Color exhibit in 2018. Ik ben er toen geweest en het was een hele ervaring om daar een quilt te hebben hangen tussen allemaal internationaal bekende quilters. 

De laatste tijd ben ik steeds meer bezig een “eigen” ontwerp voor quilts te maken, dus meer dan een interpretatie van een patroon. Dit is ook wat mijn interesse voor moderne quilts heeft opgewekt en waarom ik lid van het DutchMQG geworden ben. Tegelijkertijd ben ik bezig mezelf via video’s (o.a. Angela Walters) het machinaal quilten te leren, zodat ik zelf mijn quilts op de naaimachine kan quilten. Als aansporing heb ik me opgegeven voor de 2022 BerninaQAL!

Daarnaast heb ik ervaren hoe leuk het is om tassen e.d. te maken.

Superbloom Tote Bag

Aanrader: de website van Sara Lawson (sewsweetness.com); daar vind je links naar video’s, blog en Instagram. 

Expeditie MQG: Architectuur

Als lid heb je een inlog bij The Modern Quilt guild in Amerika gekregen. Je hebt vast wel eens op de site gekeken, maar heb je er ook echt iets mee gedaan? Ik zal eerlijk bekennen dat ik er zelf ook nog niet aan toegekomen ben. Daarom ga ik nu op onderzoek uit!

Gelukkig nieuwjaar!

Ik wens iedereen een gezond, fijn en natuurlijk creatief 2022! Ik kijk nu al uit naar de leuke thema’s, challenges en gezellige meetings die eraan komen. We beginnen meteen met een hele leuke: ARCHITECTUUR. Veelzijdiger dan ik in eerste instantie dacht. Zeker als je er even voor gaat zitten om te brainstormen. Ik krijg zoveel inspiratie van de prachtige foto’s op het pinterestbord! En natuurlijk kun je ook meteen aan de slag met de leuke verrassing die bij de nieuwjaarsgroet zat! 

Bij architectuur denk ik meteen aan bijzondere huizen en gebouwen. Daar zijn flink wat voorbeeldquilts over te vinden op de website van the modern quilt guild. Ik vond deze wel leuk! Lekkere vrolijke kleuren in een mooi verloop van licht naar donker. En je ziet wel de vorm van een huisje erin terug, maar niet super opvallend. Het zouden bijvoorbeeld ook pijltjes kunnen zijn. 

One Third Street Neighborhood van Amy Stevenson, 2014

Of misschien spreekt deze je meer aan. Een wat modernere versie van de huisjes.

Eichler Homes van Mickey Beebe, 2015

Laten we het ook eens van een andere kant bekijken 😉 misschien van bovenaf? Er zijn ook verschillende plattegrondquilts gemaakt.

Dit is echt een beauty! Ik heb hier een aantal minuten naar zitten staren. De plattegrond is letterlijk nagemaakt, maar op een hele slimme manier. De constructie ziet er best lastig uit met de verschillende stoffen en lagen over elkaar heen. Ik geloof dat ik hier niet het geduld voor zou hebben! 

Holyoke 1938 van Timna Tarr, 2014

En deze is zo ver ingezoomd, dat je de plattegrond er niet per se in herkent, maar het geeft wel een leuk en modern effect met al die lijnen. 

Crossroads van Jennifer Benoit-Bryan, 2014

Deze viel me ook op!  Toch nog even terug naar de huizen, maar dan wat vroeger in het bouwproces. Hier zie je het skelet van een schuur. 

Barn – Remnant van Kim Eichler-Messmer, 2014

Is dit allemaal wat te groot of te letterlijk? Je zou ook wat meer kunnen inzoomen. Er zijn veel verborgen quiltfiguren te vinden in foto’s van gebouwen. Quilters gebruiken architectuur al jaren als inspiratie. 

Ik dacht bij deze quilt uit de Modern Monthly meteen aan een glas-in-lood raam. En je kunt er makkelijk mee aan de slag, want er is een patroon bij te downloaden. 

Solar flare van Amber Elliot 

Ook de wat meer klassieke weddingringquilt heeft daar wel wat van weg. 

Double Wedding Ring van Tara Faughnan, 2015 

Zoom zover in als je wilt. Driehoeken en rondingen zijn overal wel in te vinden. 

Een mooi voorbeeld van het vertalen van een vorm in een foto naar een quilt vind ik deze. Ook inclusief patroon. 

Bridges van Ann Sullivan, 2017. 

Je kunt bij dit thema heel goed de improv techniek toepassen. Gewoon beginnen en maar kijken wat je aan het bouwen bent. In deze challenge werden quilters gevraagd iets te maken aan de hand van een foto van een gebouw. Hier is een van de uitkomsten te zien, maar klik zeker even door om de verschillende designs te bewonderen. Heel grappig hoe iedere quilter een ander element heeft gekozen. Het kleurenpalet was van tevoren vastgesteld, dus ze passen ook nog eens heel mooi bij elkaar. Misschien geeft dit je wat inspiratie voor hoe je naar een foto kunt kijken. 

Downstream van Yvonne Fuchs

Het was wat lastiger dit keer om tutorials en webinars te vinden die specifiek met ons thema te maken hebben. Ik hoop dat je uit de quiltfoto’s ook voldoende inspiratie kunt halen. Laat je fantasie de vrije loopt. Ik ben heel benieuwd hoe je met architectuur aan de slag gaat. Veel plezier en graag tot de volgende keer! 

 

 

Alle afbeeldingen en ontwerpen zijn eigendom van © 2022 the Modern Quilt Guild. Alle rechten voorbehouden. Alleen voor eigen gebruik van leden

HAPPY SEWYEAR en een nieuw thema

Een nieuw jaar met nieuwe quiltprojecten, swaps, challenges en ontmoetingen in het verschiet! We hebben er zin in. Veel is onduidelijk door de voortdurende situatie rond Covid-19, maar we gaan er vol goede moed aan beginnen. En natuurlijk vol goede voornemens. 

Als het goed is hebben jullie allemaal een nieuwjaarskaart met klein presentje ontvangen. (Zo niet, mail even!) Een klein begin voor het nieuwe thema: ARCHITECTUUR. Het malletje is gemaakt door de zus van Sanne: heel veel dank!!! 

Voor de nieuwjaarskaart is de vorm geappliqueerd met de hand op stroken van 2″ breed en die zijn aan elkaar genaaid met de naaimachine. Het laatste gele huisje werd er daarna opgenaaid met de hand. 

Je kunt het malletje natuurlijk op allerlei andere manieren inzetten. Bijvoorbeeld om er + of × mee te maken. Niet heel erg architecturaal wellicht, maar toch: je zou ook kunnen denken aan het gebruiken van repeterende blokken in dit thema 😉 

Mocht je het prettig vinden om dat met EPP (English Paper Piecing) te doen, dan vind je op de ledenpagina een PDF met de vorm om te printen zodat je je eigen papiertjes kunt printen. 

We zijn heel benieuwd wat jullie gaan maken!  

Maar goed, ARCHITECTUUR als eerste thema voor januari, februari en maart. Een thema dat je op heel veel manieren kunt benaderen. 

Natuurlijk zijn er quiltpatronen / blokken met huisvormen, van simpel tot uitgewerkt, van kleine cottage tot flatgebouw. Je eigen huis kan ook een leuke bron zijn! 

Er zijn veel inspirerende architecten wiens gebouwen zich heerlijk laten omzetten naar een quilt, bijvoorbeeld Gaudi (incl. zijn mozaïek), Hundertwasser, Frank Lloyd Wright. Of denk aan stijlen als Jugendstil, Art Deco of De Stijl of aan Oosterse architectuur en tegelwerk. Tegels kunnen sowieso inspirerend zijn voor quilts trouwens. Bouwstenen ook…

Denk aan quilters die ook architect zijn, zoals Carolyn Friedlander. In haar quiltwerk voel je iets van deze achtergrond, soms zelfs heel nadrukkelijk zoals in haar mooie huis-quiltpatronen en de stoffenlijn die architextures heet. Er zijn overigens veel quilters met een technische achtergrond, toch iets met “quiltmath” vermoedelijk, haha. 

Natuurlijk passen plattegronden (en vooruit luchtfoto’s ook) prima in dit thema, bijvoorbeeld de metrokaart van Elizabeth Hartman. Of denk aan blauwdrukken, voor vele leden goed alleen al vanwege de kleur 😉

Op een pinterestbord hebben we alvast een heleboel ideeën en bronnen verzameld. Je kunt alle kanten op met dit thema. Op instagram komen binnenkort ook weer kleine (en grotere) challenges voorbij en maken we de sponsor van dit kwartaal bekend.

Doe je mee?! 

 

 

P.s. De thema’s voor de rest van het jaar stellen we maandag vast op basis van jullie input: de stemmen worden geteld!

Een MINI-workshop

geschreven door Sanne (@sewbysanne) 

Ondertussen ben ik al ruim 1 jaar lid van de DutchMQG, maar door Covid had ik nog nooit een gettogether meegemaakt, dus ik vond het best wel spannend. Nu ik in het bestuur zit mocht ik ook gelijk de ochtend workshop gaan geven, dus dubbel op spanning. Wat ga ik doen, zouden ze het wel leuk vinden, wat kan je doen in 1-1,5 uur? Allemaal vragen die ik mezelf stelde en waardoor ik het lastig vond om iets te verzinnen.

Ik besloot me te laten leiden door de thema’s van dit jaar en stiekem ook vast een kleine vooruitblik te gaan doen naar het eerste thema van 2022.

  • Slow stitching
  • Scraps
  • MINI & MAXI
  • Low volume
  • ……….

Ik kwam op het idee om een patroon te ontwerpen voor een MINI-quilt. MAXI leek me toch niet helemaal haalbaar in 1-1,5 uur. Het werd een mini-huisje met als basis low-volume stoffen. Het patroon is geïnspireerd op basis van het gratis Village patroon van Moda: https://my.modafabrics.com/inspiration-resources/one-village-together

Tijdens de workshop was er voor elk lid een klein bundeltje met leuke low-volume stofjes van Sugaridoo.

Het patroon vind je op de ledenpagina. Voor de gettogether had ik 3 mogelijkheden voorbereid om een MINI quilt te maken van een huisje, je ziet dan ook 3 opties in het patroon:

  1. Improv, hoe bouw je een huisje op, waar begin je, wat is een handige volgorde en tips waar je op kan/moet letten.
  2. Traditioneel piecing
  3. English Paper Piecing, om toch ook nog aan te sluiten bij het thema slow stitching zat er voor iedereen een print op wat dikker papier bij.

Er werd vol enthousiasme gewerkt aan huisjes in allerlei soorten en formaten. Ik vond het erg leuk om te zien hoe er door een enkeling toch ook het English Paper Piecing huisje werd uitgeprobeerd. Juist de verschillende manieren waarop er met een versie van het patroon aan de slag werd gegaan gaf hele leuke resultaten. Er kwamen echt hele leuke huisjes tevoorschijn!

Ik vond het echt een hele leuke dag en zo leuk om te zien hoe enthousiast men aan het werk ging met wat ik bedacht had. Hopelijk snel weer een volgende #DutchMQGgettogether. We mikken op 9 / 10 maart 2022… fingers crossed.

Maak het met scraps: november … eh december

geschreven door Ingrid (@inghelhoe) 

Begin van het jaar heb ik me aangemeld voor de scrap challenge bij Emmely. Toen ze vervolgens begin oktober vroeg of november nog steeds uitkwam, kon ik me niet zo helder voor de geest halen, wat er ook al weer in november moest gebeuren… Een beetje zoals Ine, maar dan anders, want ik vind werken met scraps echt heel erg leuk.

Waar het mee begon

Monica stuurde me een klein doosje met een leuke kaart (I love wol, en dat is helemaal waar), waarop ze liet weten dat zij het nogal een UITDAGING had gevonden. Naïef als ik ben, dacht ik: ‘dat zal toch wel meevallen’…

In het doosje zaten ook de scraps, en ik had er geen idee van dat 100 gr eigenlijk maar zo weinig is. Weinig in de zin van aantal scraps, maar qua formaat. Emmely had me laten weten dat ik 2 stoffen/scraps mocht toevoegen, plus fournituren, maar zelfs dan… wat kon ik in hemelsnaam met dit kleine bergje lapjes maken…

Ine’s oplossing (alles aan elkaar naaien en een etui maken) leek me lange tijd de enige optie. Het is wat ik vaak doe met scraps, hoe meer verschillende, hoe beter het wordt, en meestal eindigt het in een etui, maar ja… dat was al eens gedaan. Niet voor niets een uitdaging…

Het vervolg

Ik ben de scraps gaan sorteren op kleur/multicolour en gaan kijken wat me dan zou aanspreken. Er bleek ongelooflijk weinig blauw bij te zitten, en naar mijn smaak waren er best veel ‘traditionele’ lapjes bij. Hoe maak ik dit een beetje fris en fruitig?  En hoe maak ik iets, waar ik zelf echt blij van word? Dat laatste zit bij mij heel vaak in de gebruikte stofjes/printjes, dus nu moest het van het patroon komen. 

Voor mijn gevoel miste ik ook een ‘neutral’ of achtergrondstof, want ik wilde graag een blok maken. Door ziekte kwam het project even op de plank te liggen, maar in die periode zag ik Jeni Baker op IG aankondigen dat ze weer een SAL (Sew-A-Long) startte met haar Lined Drawstring Bag. Dat is een van mijn favoriete patronen, want je kunt ze ook prima gebruiken voor het inpakken van cadeaus (of als projectbag voor een breiwerkje). Deel 1 van de uitdaging opgelost, het eindproduct had ik nu voor ogen. Voordeel van dit patroon is, dat er heel veel verschillende maten zijn en ik inmiddels het patroon ook vrij makkelijk kan aanpassen.

Toen ik net begon met quilten, heb ik zo’n ombrestof gekocht van V and Co. Nu zie je die overal, met mooie overgangen en leuke printjes erop, maar deze was nog niet zo, deze heeft 4 duidelijke banen. Dat was de oplossing! Ik voeg 1 stof toe, maar heb keus uit 4 verschillende tinten, grijs in mijn geval. Misschien een beetje valsspelen, maar ik vond het super. 

Daarna ging het snel. Die grijze stof werd de achtergrondkleur voor wonky stars; zwaar geïnspireerd door alle kerstplaatjes op Pinterestborden. Ik vond de roze en oranje scraps mooi bij het grijs. De oranje scrap met origami-afbeeldingen gaf zelfs nog de mogelijkheid tot fussy cutting. Ik heb al eens een tafelloper met zulke sterren gemaakt en ook kussens. Een heerlijk patroon om lekker mindless te chainpiecen, om zo maar te zeggen. Vervolgens al die blokjes met sterrenpunten bijsnijden en ze uitleggen om er 2 lappen van te maken, een oranje voor- en roze achterkant. 

 

De drawstringbag

Voor de drawstringbag heb je natuurlijk ook een voering nodig, dus dat werd de 2e zelf toegevoegde lap. Langgeleden gekocht en een deel ervan gelijk gebruikt voor een handige boodschappentas, maar ik had nog een strook over. Ik vond de print prima passen bij dat roze en oranje. Aan de 2 lappen met sterren naaide ik nog wat stroken van de grijze ombrelap, tot die bijna op was. Nog wat opstrijkbare tussenvulling erop voor wat extra volume, 2 leren koordjes door de tunnel en tadaa… ik heb een leuke, scrappy, kersterige drawstringbag.

#DutchMQGgettogether, Amsterdam 7 november 2021

Een dagje quilten begint altijd met inpakken: naaimachine met toebehoren, altijd te veel lapjes, huiswerk, een quilt om te showen (of niet), mat, mes, liniaal, verlengsnoer etc. Er is altijd de twijfel over de juiste lapjes, garens en aanverwante zaken. Mijn ervaring is ook dat je bijna altijd teveel meeneemt (hoe groter het vervoermiddel, hoe meer lapjes er mee mogen).

De cursusruimte voor een dergelijke dag is dan ook al snel na binnenkomst veranderd in een soort gezellige chaos. Tassen, machines en nog meer tassen worden geparkeerd ergens in de ruimte. Nog even afwachten hoe een ieder zich zal verdelen over de ruimte.

Ook deze zondag was dat niet anders, een voor iedereen onbekende locatie, dus begint het al met het parkeren, is het hier wel/niet betaald voor de deur? Is het plekje groot genoeg om mijn auto in te parkeren? We zijn immers in de Randstad waar er meer gevraagd wordt van je parkeervaardigheden dan buiten de Randstad.

We beginnen deze dag met taart (nog warm uit de oven) en een voorstelrondje. Nieuwe leden, nieuwe gezichten, even elkaars voorkeuren en ervaringen horen. Ik vind het altijd bijzonder dat het kan dat je nog maar een paar jaar quilt…tegelijkertijd realiseer ik me dan ook dan het nog altijd niet verveeld, ook niet na ruim 25 jaar en dat er nog steeds iets te leren valt.

De dag beginnen we met het het thema MINI, we krijgen een patroon voor een mini-huisje en al gauw staan er machines op tafel, worden tassen met lapjes omgekeerd en vinden verlengsnoeren hun weg naar een stopcontact in de wand. Iedereen stapt over snoeren heen, heeft tassen rondom de stoel staan en stapt ook daar overheen als dat nodig is. Kortom: quilten in vol bedrijf. Al snel zijn er de eerste huisjes in low volume, klein en nog kleiner, met een bloemetje voor het raam of een ander leuk printje.

Bij de lunch improviseren we wat met het bestek (geen mes te bekennen in het buurthuis), maar het smeren van een broodje kan ook uitstekend met een lepel! Gezellig om samen te zijn. Het is duidelijk dat iedereen er van geniet om gelijkgestemden te ontmoeten. 

 

Toen weer verder met de volgende workshop: Appliqueren. Dat kan op heel veel manieren, met de hand of machine en er zijn allerlei materialen die je helpen om je werk te perfectioneren. Zo krijgen we een pakketje met L11, Vliesofix, Soluvlies, H200 / H180, aluminiumfolie en een stukje karton. De meeste methodes ken ik wel, maar toch is een opfrisser fijn en leer ik wat nieuws over de methode van Sarah Fielke die aluminiumfolie gebruikt. Mijn buurvrouw is een fan van raw edge appliqué en ik bedenk dat ik daar nog een boek van in de kast heb staan. Nieuwe technieken geven je ook de gelegenheid om je machine beter te leren kennen en soms gaat het mis: het patchworkvoetje dat ‘s morgens nog zo handig was, is niet geschikt voor een festonsteek. En als de machineplaat alleen maar een gaatje heeft en geen gleuf dan is een zigzag ook geen optie!

Als afsluiting van de dag nog een show & tell. Genieten van grote en kleine quilts, af en nog niet af. Inspirerend al die frisheid, moderne blokken en mooie verhalen erbij.  Heerlijk om nog even aan terug te denken. Graag tot een volgende keer.

Françoise 

(de foto’s zijn gemaakt door Sanne) 

P.S. De foto’s van de show-and-tell volgen nog… we delen ze in de galerij.

Low volume stoffen, of toch niet!

geschreven door Zeeuwse Krab 

Nu ga ik een bekentenis doen. Als jullie beloven me niet uit te lachen dan….

Ergens in mijn carrière als modern quilter heb ik een afslag gemist. Tenminste dat denk ik, omdat ik niet zou weten hoe het komt dat ik bij low volume stoffen een heel andere beleving heb dan ik nu weet door de bijscholing die het thema van DutchMQG me kort geleden heeft gegeven hierover. En ik kan het duidelijk maken door een foto te plaatsen van mijn gedachten over low volume. Kijk maar. 

 

Enne, niet lachen he! Al jaren twee hele dozen vol met ‘mijn’ low volume stoffen. Kleurrijk en zo voor de pak. 

Want echt, ik heb altijd gedacht dat low volume stoffen gekenmerkt werden door een laag volume in verschil van kleur van het patroon. Helemaal mijn ding als ik quilts maak. Geen fan van effen stof, maar wel van low volume. Ik schaam me bijna maar toch niet helemaal. Kan gebeuren. 

Want daarvoor ben je lid van een guild: om te leren. Nou dat heb ik gedaan bij dit laatste thema. Fout erkennen en verder gaan. Mijn low volume stoffen blijken dus blenders te heten. Zo grappig. OK, dan mogen jullie nu lachen..….

De dozen met blenders blijven wel low volume heten, hoewel ik nu beter weet. Ik heb niet zoveel van die stickers om het te veranderen. Bovendien: what’s in a name. Als we maar hetzelfde bedoelen als we er met anderen over praten. 

Tijdens de mini-swap van het MQG dit jaar had ik aan mijn partner doorgegeven dat ik van low volume stoffen hield. Echt: nu begrijp ik pas dat het door haar gemaakte quiltje zoveel lichte stoffen bevatte. Ze moet vast iets over me gedacht hebben toen ze mijn Instagramaccount bezocht en daar zo goed als geen low volume tegenkwam. 😊 Het is toch te grappig voor woorden 😊. Ondanks de verwarring ben ik erg blij met haar quiltje wat goed in mijn quilt/naaikamer past. De volgende foto is dus geen quilt van mijn hand maar van de voorzitter van het Phoenix Modern Quilt Guild Laura Flagler, die dit jaar mijn swappartner was. Ze heeft het druk komend jaar met Quiltcon in Phoenix. 

Ik heb 1 doosje met “licht”, die dus eigenlijk low volume heten. Ook dat doosje blijft gewoon licht heten, want licht zijn ze wel. Maar ik heb er veel minder van dan van blenders. En dat komt omdat ik eigenlijk nauwelijks blokkenquilts maak en dus weinig low volume gebruik. 

Ik ben nu diep aan het spitten in mijn herinnering waar ik low volumestoffen ( weet ik nu) heb gebruikt. 

Ooit heb ik een doneerblok gemaakt na de bosbranden in Australië. Die had zelfs mijn favoriete low volumestof. Ik kan deze stof niet meer vinden om bij te kopen, erg jammer want ik blijf hem zo leuk vinden. 

En ik kan me herinneren dat ik wat van deze stoffen heb gekocht voor een van mijn grotere quilts waar een lichte rand omheen moest. Hij moest passen bij de kleur van onze caravan en dat doet-ie. 

Ik heb deze stoffen zelfs gebruikt om een kussen te maken, en daar zowaar ook appliqué gebruikt om de strips vast te naaien met de hand. Dit gebruik makend van een patroontje wat ik had getekend voor het blokje van de week (nr 19). Ook voor de caravan en passend bij de grotere quilt.

En toen kwam de opdracht van de #DutchMQGgettogether in oktober van dit jaar. Pfff, inmiddels had ik geleerd wat low volumestoffen waren, gelukkig, anders had ik voor gek gestaan…misschien. 

Ik moet zeggen dat het leuk was om te maken, zo’n geheel low volume ondergrond. Zonder appliqué erop eigenlijk ook al wel. Ondanks weinig volume toch een goed bij elkaar passend geheel. En gek genoeg, toch levendig, vind ik. Misschien moet ik er nog meer appliqué op aanbrengen al zal ik zeker niet alle aangeboden technieken gebruiken. Met de hand, lekker op de bank óf met de machine nadat ik het geplakt heb met vliesofix, daar ben ik mee bekend. 

Zoals deze pebbles, alles geplakt en gestikt op de machine met een stretchsteek om de steek duidelijker te krijgen. Wel op een blenderstof, dat dan weer wel. 

 En zo zijn we rond. En ga ik nooit meer de termen verwisselen. 

Round Robin update

De drie Round Robins reizen nog altijd rond. Inmiddels zijn ze ruim over de helft. De groepen praten ons een beetje bij in deze 3 verslagjes: 

 
Groep Midden / Oost
 
Als ik dit schrijf zit groep middenoost midden in ronde 4 (van 6)
Het is iedere keer weer spannend wat om de 6 weken in het steeds dikker wordende brievenbuspostpakketje zit! 
Mooi om te zien welke keuzes er gemaakt worden op basis van wat de voorgaande maker(s) hebben gemaakt. Minstens zo leuk zijn de schriftjes die met de blokken wordt meegestuurd met tekst en uitleg.
Helaas lukte het niet altijd voor iedereen om in de drukte van de waan van de dag en verschillende levensgebeurtenissen helemaal strak de deadlines te halen, maar inmiddels is iedereen weer bij.
We zijn allemaal super benieuwd welke 6 quilts er uiteindelijk met elkaar worden gemaakt, voor nu blijft dat nog even spannend……
 
Wordt vervolgd!
Kety

Groep zuid:

We zijn al begonnen aan de 4e ronde. De 3e ronde is net in de brievenbus gevallen. Ik vond dit ook echt de lastigste ronde tot nu toe. Lag dat aan de blokken of het thema dat ik kreeg…? Absoluut niet! Je merkt alleen wel dat er al 12 blokken voor je liggen en dat wat jij eraan wilt/mag toevoegen dus ook bij 12 blokken moet passen.

Sommige van ons hebben de blokken al vast gelegd, sommige hebben dat losgelaten. Ik heb uiteindelijk besloten me aan het thema vast te houden en heb 2 keer 3 blokken gekozen om de plaats die ze in de quilt in gaan nemen. Dat klinkt natuurlijk een beetje vaag, maar soms is dat nu eenmaal zo met Round Robins waarin alles geheim moet blijven tot het einde 😉

Nadat ik mijn blokken voor deze ronde had toegevoegd en ze aan mijn opvolger doorstuurde, bleef ik achter met een trots gevoel. Dan weet ik ook waarom ik aan de Round Robin deelneem: Je wordt ongelooflijk uit je comfortzone gegooid, maar als de creativiteit het dan over neemt, kijk je met trots terug op een uitdaging die je aangenomen en gecrusht hebt. Dus kom maar op met die 18 blokken van ronde 4, we maken er weer iets moois van.

Iris 

Groep West: 

Inmiddels hangt er een quilt aan mijn muur waarvan 18 van de 30 blokken door voorgangers gevuld zijn. Bij deze quilt ligt het voor de hand dat ik me voeg naar de ontwerpen van de eerdere blokken. Een kleine variatie aanbrengen is logisch en natuurlijk mijn eigen stoffen, maar echt andere blokken past niet in het geheel. Niet zo heel moeilijk dus, het voelt als voortborduren op een thema.

In de vorige ronde vond ik dat moeilijker. Het ontwerpen van een blok was niet het probleem, maar meer de afweging of ik mijn voorgangers zou volgen en zo ook de quilters na mij een bepaalde richting op dwingen of kies ik er voor om mijn ontwerp “open” te houden, zodat diegenen na mij nog meer keuze hebben?

Het op tijd af hebben van de blokken blijft natuurlijk een dingetje. Een ronde is ongeveer 6 weken, dus lang genoeg om 6 blokken te maken. Maar eerst moet je altijd de blokken van alle kanten bestuderen, jezelf vragen stellen, je stoffenvoorraad wellicht aanvullen en nog een keer nadenken over de richting die je uit wilt. En dan opeens is de laatste week voor verzending aangebroken en zit je ‘s avonds laat nog achter de machine, met uithalen als gevolg omdat je eigenlijk te moe bent.

In de appgroep verschijnen de eerste berichten over blokken die op de post gaan en een ander die vervolgens bij de brievenbus gaat zitten wachten. We laten elkaar enkele foto’s zitten, waarbij je echt geen idee hebt van wat het moet zijn…je ziet nog net wat kleur en bedenkt dat het weleens voor jouw quilt kan zijn.

Langzaam naderen we het einde…na deze ronde nog één te gaan en daarna de onthulling. Ik ben heel benieuwd naar de verhalen bij mijn quilt…

Françoise 

Quiltboek van het kwartaal: Low Volume / Appliqué

geschreven door Inghelhoe

De deelnemers aan de workshops van de laatste #DutchMQGgettogether in Amsterdam gaan dingen herkennen in dit stuk. Ik had geen boek wat expliciet over Low Volume-stofgebruik ging, maar wel 1 over appliqueren. Het boek is al wat ouder en als e-book in ieder geval nog te verkrijgen. 

Eerst een kleine anekdote over hoe het boek in mijn kast terecht kwam. Rond de tijd dat dit boek uitkwam 2014 hadden we in Breda nog een International Magazine Store (IMS), waar naast heel veel verschillende tijdschriften ook Amerikaanse ‘craft’boeken werden verkocht. Ik ontdekte eind 2012 het quilten en volgde een Craftsy Block of the Month-cursus met per blok een verschillende techniek. Daar zat ook 1 applicatieblok bij, de Dresden Plate. Na 1 had ik genoeg van deze techniek. In de jaren daarna kwam de techniek vaker voorbij, maar ik had niet de behoefte om me daar nog echt in te verdiepen. Op een dag liep ik de IMS weer eens binnen en zag dit boek staan. De voorkant vond ik heel mooi, terwijl ik niet van rood/geel/oranje/zwart hou. Ik liet het staan, maar na het volgende bezoek kocht ik het en gebruikte door de jaren heen vooral hoofdstuk 2: raw-edge appliqué. 

The quilter’s appliqué workshop, Timeless techniques for modern designs – Kevin Kosbab

Deze softcover komt met patroonvellen voor de 12 beschreven projecten. De schrijver Kevin Kosbab heeft een Instagramaccount (@feeddogkevin, wat ik een erg gave naam vind), maar is daar sinds 2019 niet meer actief. 

Opbouw van het boek

Na een korte inleiding, waarover zo meer, volgen 4 hoofdstukken. Elk hoofdstuk heeft 4 projecten, voornamelijk quilts, maar ook een tafelloper en kussens. Ik las op de achterkant van het boek dat Kosbab ook heeft meegewerkt aan de DVD Secrets of home Décor Sewing, misschien daarom geen etuis/tassen/mapjes/speldenkussen in dit boek.

De inleiding vraagt de lezer om appliqueren een kans te geven en bespreekt de vooroordelen. Hoe herkenbaar voor mij… te moeilijk, duurt te lang, ik heb daar het geduld niet voor, te veel gedoe, ik hou niet van naaien met de hand en geprobeerd, maar het resultaat was me te slordig.  Ik zou ze allemaal, op de laatste na misschien, noemen. Hij weerlegt of nuanceert de vooroordelen, dat je niet ALLE technieken hoeft te doen, en dat echt niet alles met de hand is gedaan. Dus kies iets wat bij jou past, misschien niet een bedquilt, maar een kussen. Dus door naar hoofdstuk 1 Basics, waar je leest dat technieken uitwisselbaar zijn, dat je kan improviseren, en welke materialen je daarvoor nodig bent. Door het hele boek vind je kleine uitgelichte tekstjes met tips en verdieping op het algehele verhaal. De diverse garens en naaigerei worden toegelicht en verduidelijkt met heldere foto’s, waaronder ook naaivoetjes. Ik moest erg lachen om een stukje over de Quiltpolitie. Volgens Kosbab kent elke quilttak zijn eigen zelfbenoemde autoriteiten, die hun eigen versie hebben van ‘the Right Way to Do Things’, maar binnen appliqué schijnt die quiltpolitie extreem groot te zijn… dus dat betekent dat ongeacht welke techniek en uitvoering je kiest, er zal altijd iemand van de quiltpolitie denken dat jouw werk verkeerd is… En dan het belangrijkste: trek je daar ajb NIETS van aan, heb plezier! 

Vervolgens worden in de volgende hoofdstukken de 3 verschillende technieken besproken, gevolgd door 4 projecten met die specifieke techniek. De 3 technieken zijn Raw-edge appliqué, Prepared-edge appliqué en Needle-turn appliqué. Per techniek wordt beschreven waarom je juist daarvoor zou kunnen kiezen en welk gereedschap je ervoor gebruikt. Duidelijke diagrammen en foto’s laten zien hoe de techniek toegepast kan worden. De projecten zijn complete patronen, waarbij duidelijk vermeld staat hoeveel stof je nodig bent en welk gereedschap. Ondanks dat het boek al van 2014 is, vind ik de projecten modern en ook van deze tijd. 

Mijn ervaring 

Zoals gezegd, ik gebruikte vooral hoofdstuk 2 Raw-edge appliqué in combinatie met Vliesofix/Bondaweb en naaimachine. Het boek stimuleerde me om verschillende afwerkingen te gebruiken: een festonsteek (Blanket stitch), zigzag, satijnsteek of een gewone rechte steek. Mijn applicatieprojecten zijn meestal klein, dat wil zeggen dat ik de techniek gebruik voor een kussen, mugrug, tas, etui, etc. Ik verwacht dat ik hoofdstuk 3 en 4 ook nog wel eens zal openslaan, mijn vooroordelen zijn minder groot dan toen ik net begon en het project op de kaft met die ‘ronde’ vierkantjes spreekt me nog steeds aan, wie weet waar dat nog toe leidt…

Kevin Kosbab – The quilter’s appliqué workshop – ISBN 978-1-59668-861-2 – 144 blz – Engelstalig

Appliqueren kun je leren

Een van de manieren om low – volume stoffen te gebruiken is als ondergrond om op te appliqueren. Dat was een van de dingen waarmee we tijdens de #DutchMQGgettogether in Amsterdam aan de slag gingen. 

Graag deel ik hierbij een aantal van de technieken die we toen bespraken en probeerden. Het gaat hierbij nu vooral om de manieren om de vorm die je wilt appliqueren voor te bereiden. Ik deel ook wat van de instructies die ik online vond.

TURNED EDGE APPLIQUE with interfacing

Je gebruikt hiervoor een van de volgende materialen: 

  • sew-in interfacing / naaibare vlieseline ( L 11)
  • fusible interfacing / strijk vlieseline (H180 of de iets dikkere H200)
  • water soluble fabric / water oplosbare stof (vaak gebruikt voor borduren)

Kijk naar deze instructievideo van Magic Little Dreams voor een heldere uitleg. 

Het naaien van de vormen gaat vrij makkelijk, de wat “bochtiger” vormen naaide ik met de transporteur naar beneden: als free motion dus. Het binnenste buiten keren vraagt wat geduld en zorgvuldigheid. Ik vond That purple thang een uitvinding voor het uitduwen van de puntjes, maar het kan natuurlijk ook met een haaknaald of…

Ik zelf appliqueerde nu de vormen met de hand op de low volume ondergrond. De strijkvlieseline is prettig omdat je vorm dan ook meteen op de ondergrond kunt strijken: de applicatie blijft dan mooi vlak. Echter het wordt er ook wat stijver van. 

De uitwasbare stof werkt prima, goed uitspoelen! Het vastspelden of lijmen (stof lijm) van de vormen is wel belangrijk. Zo houd je je applicatie vlak. 

FREEZER PAPER APPLIQUE

Dit wordt op een aantal verschillende manieren gedaan. De methode van Kim Diehl leek mij degene die het beste gebruik maakt van de mogelijkheden van freezer paper, maar het vraagt wel wat van je strijk-kwaliteiten (en van de punt van je strijkbout). 

Zie hier een korte instructie. 

Voor deze methode knip je uiteindelijk je achtergrondstof deels weg. Er zijn mensen die vinden dat dat ten koste gaat van de stabiliteit van je quilt. Ik vind dat vooralsnog meevallen. Ik kreeg wel echt lekker strakke lijnen en vlakke applicaties met deze methode. Ik kon het papiertje echter echt maar twee keer gebruiken, daarna plakte het niet meer zo goed. Waarschijnlijk omdat ik toch teveel met mijn strijkijzer op onbedekte delen streek. 

Op onderstaand lapje gebruikte ik al de bovenstaande technieken en materialen. Gewoon om eens te proberen. Het lapje is al een keer uitgespoeld om de oplosbare stof eruit te krijgen. Niet overal perfect vlak, blijkt, zelfs niet na het strijken. Nu nog quilten, misschien krijg ik er daarmee nog wat kreukeltjes uit. 

Wil jij ook met deze blaadjes aan de slag? Het patroontje staat op de ledenpagina

APPLIQUE met aluminium folie (geschikt eenvoudige vormen als cirkels, ovalen en orange peel)

Deze methode wordt door Sarah Fielke heel goed uitgelegd in deze korte video.

Voor een van de eerste thema’s van DutchMQG in 2018 (ORANJE) maakte ik met deze techniek een quilt met Orange Peel blokken in verschillende maten. Ik appliqueerde de vormen op de blokken met de hand. Het was wel even opletten met het wegwerken van de “oortjes” bij de punten van de orange peel, maar dat lukte met wat oefenen aardig. Ik liet de blokken los en schoof heel wat met de layout.  Ik zette uiteindelijk de vierkanten in verschillende maten aan elkaar, waar nodig met wat extra opvulstukjes. Een hele puzzel. Ik ben heel blij met het resultaat en durf eigenlijk niet zo goed aan het quilten te beginnen… 

Nu verder leren…

Voor mijn volgende project ga ik toch eens voor de “ouderwetse” needleturn applique met de hand. Ik deed dat lang geleden al eens als reverse applique (ook wel mola genoemd), waarbij je twee lagen op elkaar legt en je vorm uit de bovenste laag knipt zodat je de onderste stof te zien krijgt. 

En ik wil toch dat appliqueren op de naaimachine nu eens proberen. Nu heb ik alleen een “rechtstikker” dus ik ga eens op onderzoek uit hoe dat werkt. Twijfel nog of ik ga voor raw edge applique met vliesofix waarbij je dus geen zoompje maakt of toch voor een van de bovenstaande vormen… 

Op het Pinterestbord van dit kwartaal vind je een speciale sectie over appliqueren. Aanvullingen altijd welkom! 

En we zijn heel benieuwd: Wat is jouw favoriete manier van appliqueren? Als je daar een foto van deelt op instagram met de #DutchMQGthemavanhetkwartaal, dan maak je deze maand nog kans op een leuk prijsje van onze sponsor van dit kwartaal: SUGARIDOO.