Fernhouts Lente – Mique Offermans

Dit is de quilt die ik gemaakt heb na de quiltdag in Arnhem, met de improv workshop.

 

Naam van de quilt: Fernhouts Lente

Afmetingen: 49 bij 50 inch, 

Maker:  Mique Offermans

Quilter: Mique Offermans (longarm)

Gebruikte technieken: machinaal genaaide quilttop van Kona solids. Doorgestikt met een geometrisch patroon op de longarm. 

Patroon/Bron van het ontwerp: Het is een improv quilt, geïnspireerd op de schilderijen van Edgar Fernhout

 

Afgelopen jaar was ik in Bergen aan Zee (museum Kranenburgh) in een tentoonstelling met schilderijen van Edgar Fernhout. Het zijn grote abstracte doeken opgebouwd uit vlakjes. Het ziet er uit als hele toffe stof om mee te quilten! Toen de aankondiging kwam van een improvworkshop tijdens de dag in Arnhem dacht ik direct aan deze schilderijen.

Ik heb een moodboard gemaakt met kleuren die ik graag in een quilt wilde verwerken.

Op de dag in Arnhem ontstond het eerste blok, thuis kwam de stofselectie. De quilt is gemaakt van Kona Solids. De achtergrondkleur is Kona Snow.

Door de kleurblokjes te combineren met een grijs blokje ontstaat een klein 3d effect, alsof de blokjes gaan zweven. Verder is er een kleurverloop van beige/licht naar donker/groen.

Ik heb de quilt op de longarm doorgestikt met een geometrisch patroon dat de vormen en formaten van de blokjes volgt en versterkt. De quilt is afgewerkt met een witte bies.

De achterkant bestaat uit twee kleuren stof: donkerblauw en grijs. Door het lichte garen in de spoel kun je het quiltpatroon goed zien. 

De maak er iets moois van uitdaging: mei

Nu Esther zo een mooie wandhanger van mijn weesblok had gemaakt was de beurt aan mij. De lat ligt hoog, een leuke uitdaging. Ik kreeg een blok van Emmely (@infectiousstitches) met verschillende “blauwen” en contrasterend oranje, maat ongeveer 10″x 10″ 

Emmely liet me weten dat ze het blok maakte van de restjes van een prachtige ronde quilt (zie haar blog hier)  Een quilt gemaakt met een speciale “wedge” liniaal. Mmm…die heb ik niet natuurlijk, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Na al het versnijden van het blok dat ik bij vorige makers heb gezien, wilde ik natuurlijk juist wat anders. Laat ik maar eens beginnen met waar ik goed in ben: TORNEN! Ik maakte van het blok 6 losse “wedges” en ging daar eens mee schuiven. Zo ontstond dit kleurverloop, bijna “ombre”. Heel hip 😉 

In mijn stash heb ik best wel wat blauwe dessins, maar ik vond het wel leuk als je op de een of andere manier het oorspronkelijke blok zou blijven herkennen. Ik moest steeds denken aan de manier waarop er in archeologie tegenwoordig soms wordt gerestaureerd: de delen die worden toegevoegd hebben een andere kleur of krijgen juist geen beschildering, zodat zichtbaar blijft wat oud is en wat nieuw. 

Ik ging daarom op zoek tussen mijn effen stofjes en ik bleek bij elke “wedge” een bijpassende effen blauwe te hebben. Toch handig, zo’n voorraadje. Oranje is niet helemaal mijn favoriete kleur, dus ik wilde niet veel oranje toevoegen. Vond het juist grappig als accent. 

Het streven was om er een kussen van te maken, dus het moesten zeker vier blokken worden van dezelfde maat. Ik gebruikte de losgetornde wedges als mal (geen wedge- liniaal nodig zo) en sneed van elke kleur drie nieuwe. Die ordende ik opnieuw in hetzelfde kleurverloop en steeds gebruikte ik een of twee wedges uit het oorspronkelijke blok. Geen foto’s van deze stap, dom dom tie dom…

Ik moest met een wedge nog wel een trucje uithalen, want die zat oorspronkelijk aan de zijkant en had daarom één rechte kant. In mijn volgorde kwam deze kleur middenin uit en ik had dus twee schuine kanten nodig. Ik vulde de wedge zichtbaar aan met effen bijpassende stukjes. 

En dan tijd om te quilten. Geïnspireerd door Karen Lewis gebruikte ik een aantal verschillende draden in bijpassende kleuren. Ik quiltte met de hand in “big stitches”. Het geeft een heerlijke textuur aan het geheel.

Voor de achterkant van het kussen wilde ik eerst knopen gebruiken, maar dat is zo’n gedoe, met die knoopsgaten enzo. Dus ik vond nog een zelf op maat te maken rits met een kantje, die ik altijd zo leuk vind, maar nooit gebruik omdat ze uiteindelijk niet echt bij passen bij mijn stijl ( ha ha, alsof ik een stijl heb, maar goed dat is een ander verhaal). Deze rits had een goede kleur, dus dat ging ‘m worden. Maar dan toch niet alleen een effen lap als achterkant, da’s te saaaaiii. Dus nog wat gesneden en gequilt… laten we het erop houden dat die knopen en knoopsgaten vast sneller waren geweest. Maar goed, ik ben gelukkig niet gaan quilten, omdat ik een hobby zocht met heel snelle resultaten. 

Het kussen is ongeveer 20″ x 20″ geworden. Perfect voor de IKEA-kussenvulling. Het oorspronkelijke blok is zeker nog terug te herkennen, maar het is een speels geheel geworden. Ik vond het een leuk proces, iets maken van een weesblok. (Ik had ook wel echt geluk met het fijne blok van Emmely.) Het dwingt je op een andere manier na te denken, daar houd ik wel van. 

 

In juni gaat Marga Pieper aan de slag met een blok van Deveney. Lijkt het je leuk om ook mee te doen aan deze uitdaging? We zoeken nog deelnemers voor september en oktober. Je kan je opgeven in de comments of een berichtje sturen naar Emmely (e-mail in ledenlijst op ledenpagina) of  naar @infectiousstitches op Instagram.

Expeditie MQG 6: Kleur

Als lid heb je een inlog bij The Modern Quilt Guild in Amerika gekregen. Je hebt vast wel eens op de site gekeken, maar heb je er ook echt iets mee gedaan? Ik zal eerlijk bekennen dat ik er zelf ook nog niet aan toegekomen ben. Daarom ga ik nu op onderzoek uit!

Hee!

Het is weer tijd voor een nieuwe expeditie! Zoals ik vorige keer heb aangekondigd gaat de opzet van de blogs iets veranderen. We gaan focussen op het thema van het kwartaal en niet meer op één onderdeel van de website (de meeste hebben we toch inmiddels al besproken!) En deze keer is het thema: KLEUR! Ik heb gespeurd op de site van The Modern Quilt Guild en allerlei verschillende inspiratie over kleur voor je verzameld in deze blog.

Nog even een kleine opmerking. Zoals iedereen weet is er gigantisch veel veranderd in de wereld sinds de laatste editie in februari. Het MQG doet erg hun best (vind ik tenminste) om wekelijks nieuwe content en inspiratie toe te sturen en ik beveel je dan ook van harte aan die e-mails eens te bekijken. Ze zijn getiteld: MQG Keep Calm and Sew On. Tja, dat is ook het enige wat we kunnen doen denk ik. 

Wat ik ook fantastisch vind is het rondleidings-filmpje wat ze gemaakt hebben. Amanda Hines neemt je in een duidelijke video mee langs alle onderdelen van de website. Veel beter dan ik ooit zou kunnen doen met deze blogs! 

Hier is de link (ook terug te vinden onderaan de wekelijkse e-mails).

Ok! Kleur. Helemaal open en in te vullen zoals je dat zelf wilt. Gebruik je je lievelingskleur of juist je walgkleur, zoals Erica dat zo leuk noemde in het aanmeldingsformulier van de swap. Gebruik je een kleurenpalet als inspiratie of wil je juist iets meer leren over het kleurenwiel en daag je jezelf uit? Het kan allemaal! Eigenlijk is ieder project wel onder dit thema te plaatsen, dus waarom zou je niet meedoen! 😛

 

 

De theorie

Ik denk dat veel van ons quilts maken op gevoel. Wat vind jij zelf mooi bij elkaar staan. Of welke kleuren passen bij het huis. Misschien ga je wel gewoon aan de slag met een collectie, dan is het uitzoekwerk al voor je gedaan. Toch is het heel interessant iets te weten over de basisprincipes van kleur. Onbewust pas je waarschijnlijk al elementen toe. Maar het is heel leuk om er eens mee aan de slag te gaan en combinaties te ontdekken waar je anders nooit aan gedacht zou hebben. Ik heb een paar webinars voor je op een rij gezet. 

  1. color theory & technology door Steph Skardal
  2. awaken your inner color genius door Carrie Bloomston
  3. Color wheel basics for quilters door Erika Mulvenna
  4. Color theory for modern quilters with Kim Eichler-Messmer

Handen wassen

Heb je meer zin om meteen aan de slag te gaan en een beetje met kleur te kliederen? Dan leek dit me een erg leuk idee. Handen wassen doen we toch al de hele dag. Sue Bleiweiss laat je zien hoe je zelf solids en tone on tone stoffen kunt verven. Hier.

Hou je van wat meer print? Probeer dan eens stitch resist dyeing, een shibori techniek met foto’s uitgelegd in een leuk artikel. Hier.

Een iets makkelijker experiment, waarvoor je waarschijnlijk alles al in huis hebt, is het bleken van je stof. In dit artikel vind je een aantal leuke voor en na foto’s. Best handig als je een quilt wilt maken, maar wat meer variatie nodig hebt. 

Ook nog een leuke! designing hand printed fabric door de print QUEEN Karen Lewis! Ja sorry, ik ben een fan.

Wil je liever schone handen houden? Probeer dan eens digitaal je eigen stof te ontwerpen. Kimberly Kight, je weet wel, die dame van Ruby Star Society (EEKK!!!) legt het je uit in een crashcourse. Hier. Dat vraagt natuurlijk wel flink wat creativiteit, tekenkunsten en verstand van computers. Maar als je ooit zover bent zijn er verschillende bedrijven die het voor je willen printen, bijvoorbeeld Motiflow.com. Hoe cool is dat! 

Te veel werk?

Even geen tijd of puf om iets nieuws te gaan doen? Liever iets simpels? Hier nog een paar kleine grappige uitdagingen die je zou kunnen proberen. 

Deze officiële challenge is al voorbij, maar je kunt natuurlijk nog wel zelf aan de slag. Maak een quilt met maar 2 kleuren. Dat is een stuk moeilijker dan je denkt ;). Of maak er je eigen uitdaging van. Misschien alleen solids? (die vind ik dan weer erg lastig) of maak iets MOOIS met je walgkleur, als je die eigenlijk wel hebt in je stash :P. 

In de vorige editie wees Emmely mij erop dat the MQG ook een oproep heeft gedaan voor temperature quilts. Dat is ook een leuke kleurvariatie. Laat het weer je stof bepalen. Hier vind je daar meer over. 

Misschien ben je gewoon op zoek naar wat kleurinspiratie. Kijk dan hier bij resources en filter op bijvoorbeeld de block studies. Daar zit heel wat moois bij. Deze bijvoorbeeld: blauw (hele geliefde kleur onder DutchMQG leden) in combinatie met bruin (minder geliefd) en dat ziet er toch helemaal niet gek uit! 

Voor de nieuwe leden: dat is een gettogether grapje. Tijdens het voorstelrondje vertellen leden vaak dat ze bij onze vereniging zijn gekomen omdat ze niet zo van die bruine klassieke stoffen houden. Maar oordelen doen we hier niet hoor, we moedigen alleen aan 😉 zelf zou ik bijvoorbeeld ALTIJD bruin kiezen boven zwart. 

Ik hoop dat er iets leuks voor je bij zit. Als je zelf nog leuke dingen tegenkomt of aan de slag gaat met een van deze links laat het zeker even weten in een reactie. Ik hoop dat we zo toch nog een beetje samen kunnen quilten. Ik wens dat iedereen en de families gezond mogen blijven. Doe voorzichtig, neem tijd voor jezelf en geniet van de rust die quilten kan bieden. 

 

Alle afbeeldingen en ontwerpen zijn eigendom van © 2020 the Modern Quilt Guild. Alle rechten voorbehouden. Alleen voor eigen gebruik van leden

Een experiment met verven van stof

geschreven door Zeeuwse Krab

Al enige tijd zit dit experiment in mijn hoofd, en nu we binnen DutchMQG bezig zijn met kleur is het juiste moment aangebroken om het aan te gaan.

Vorig jaar plaatsten zowel @sewfeelgood als @ingelhoe een post op IG over het verven van hun stoffen. Kort daarna zag ik ook op IG een post van @carsonconverse over het verven van een hele quilt. Da’s gewaagd!

Vanaf dat moment wilde ik eens een blok maken voor en na het verven. Om uit te vinden of er veel verschil op te merken is tussen deze twee methodes.

Hebben we niet allemaal thuis, in onze stash, winkeldochters liggen. Ugly stofjes. Stof lang geleden gekocht en nu niet meer interessant. Overblijfsels van een quilt die je ooit voor iemand maakte waarbij de gekozen stof niet je smaak is. Delen van een bundel waarbij een stofje je niet aanspreekt. Of stof besteld bij een webwinkel waarbij na ontvangst de kleur heel anders leek dat op je scherm. 

Weggooien is vaak niet de sterkste kant van een stoffenverzamelaar, pardon…quilter! Maar wat moet je ermee? De meesten van ons willen graag werken met stoffen die ons aanspreken en dus blijven de winkeldochters stof verzamelen.

Ik heb dus uit mijn stash een aantal stoffen gekozen die voldoen aan de beschrijving van hierboven. Ugly’s dus. Heel waarschijnlijk zitten er tussen mijn lelijke stofjes, stofjes die een ander wel aanspreken. 

Omdat het niet over grote hoeveelheden ging, heb ik gekozen om met sachets voor verven met de hand te werken. Het gaat immers ook maar om een experiment. Als het zou gaan om stoffen die ik ook werkelijk in een quilt zou willen gaan gebruiken, zou ik machineverf kiezen. Ik heb twee kleuren gekozen die me aanspreken en ook voldoende uit elkaar liggen om verschil te kunnen zien.

Vervolgens heb ik twee improv logcabin-blokken gemaakt van de lelijke stofjes. Ze zijn in dezelfde volgorde gemaakt om een zo goed mogelijke vergelijking te kunnen maken, maar wel tegengesteld. Wel heb ik steeds gekeken welk stofje het beste paste in het grotere geheel. Om het niet helemaal afschuwelijk te maken. Ik moet zeggen, dit was best leuk om te doen.

 

Vervolgens heb ik de overgebleven stof verdeeld in twee stapeltjes, bij ieder stapeltje een logcabin blok gelegd en ben gaan verven. De ene helft “ocean blue” en de andere helft “tulip red”. Dit was echt het spannendste moment van alles. Hoe gaat het worden? Mmm, mijn ocean blue-emmer is best paars. En de rode emmer is gewoon stevig rood. Ga ik daar straks nog verschil zien tussen de stofjes?

Na het drogen kun je pas goed het resultaat zien. Dus even geduld. Toch best verschillen zichtbaar tussen de stofjes, verrassingen ook zeker. Erg leuk! Waar komt dat blauw vandaan uit de rode emmer? En inderdaad is het resultaat uit de blauwe emmer best paarsig uitgevallen op sommige lelijkerds. 

Om een echte vergelijking te kunnen maken, heb ik opnieuw twee improv logcabin- blokken gemaakt, een rode en een blauwe, na het verven van de stofjes. En ook nu koos ik steeds de beste combinatie voor het grotere geheel. Dat is een persoonlijke keus en volgens mij kan dat ook verschillen per dag. 

En zo waren er ineens vier improv logcabin-blokken, twee rode en twee blauwe. En valt er een vergelijking te maken of het uitmaakt of je eerst verft en dan naait. Of eerst naait en dan verft. 

Voor mij is er een duidelijk verschil zichtbaar tussen de twee methodes. Ik ga niets zeggen over wat ik ervan vind. Ik ben erg benieuwd wat jullie er in zien.

Een leuk experiment geslaagd, wat mij betreft.

Quiltboek van de maand: thema kleur

geschreven door Inghelhoe

Het 2e kwartaal heeft het thema KLEUR. Vorig jaar kocht ik dit boek van Rachel Hauser, die ook lid is van ons DutchMQG. Ik heb haar ontmoet in de winkel van Margreet Otto in Woerden, waar Rachel een ‘booksigning’ deed. Ze had verschillende quilts meegenomen: een lust voor het oog!

The Quilter’s FIELD GUIDE TO COLOR, a Hands-On Workbook for Mastering Fabric Selection – Rachel Hauser

Het is een hardcover boek uitgegeven door Lucky Spool, één van mijn favoriete uitgeverijen. Deze uitgeverij besteedt altijd veel aandacht aan de opmaak. Het zijn mooi verzorgde boeken, die zowel leerzaam, als inspirerend zijn. De foto’s op de kaft met een regenboog van quiltstoffen laat geen twijfel, dit boek gaat over kleur. Achterin vind je een envelop. Daar kun je de swatches/kleurkaartjes van de Color Swatch Library in doen, als je die uit het boek hebt gehaald en allemaal hebt gesneden/geknipt. Achterop lees je ook dat je dat als eerste moet doen, daarna kun je aan de slag met het boek.

Opbouw van het boek

Het boek start met een introductie van de schrijfster. Rachel heeft de Mode Academie gedaan en daarna (zwangerschaps)kleding ontworpen en verkocht in een boetiek, die ze met haar moeder had. Ze houdt van verschillende kleurverhalen, of het nu pastel of fel, dromerig of schreeuwerig is. Rachel houdt van kleur in elke vorm.

Daarna volgt de handleiding: hoe gebruik je dit boek. Rachel is ervan overtuigd dat we visueel leren als het kleur betreft. Ze daagt de lezer dus uit: knip die ingevoegde kleurkaart in stukjes, zodat je de verschillende kleuren bij elkaar kan leggen. Dan zie je wat de ene kleur met de andere kleur doet. Om dat dan vervolgens met stof te doen, door het Bear Paw Block te maken in de kleuren, die je uitgekozen hebt. De patroonbeschrijving van het blok is helder met foto’s en duidelijke tekeningen. 

En dan begint het echte kleurwerk in het Color Workbook. In de hoofdstukken Understanding Color, Color Theory, Exploring Neutrals , Finding Your Way en Working in Cloth leer je onder andere over kleurtemperatuur (warme en koele kleuren), over wat kleuren voor emoties oproepen, hoe je een verhaal met kleur kunt vertellen, hoe je een stash/voorraad opbouwt. En dat leer je door de experimenten of opdrachten te doen, die Rachel heeft bedacht bij de thema’s. Natuurlijk gebruik je daar de kleurkaartjes voor. 

Het boek sluit af met het maken van een quilttop. Hierbij heb je keuze, met of zonder sashing, de Bear Paw los of in een blok van 4. Elke keuze geeft een ander beeld, een andere sfeer en vraagt misschien ook wel om een andere manier van quilten. De voorbeelden op de foto’s geven genoeg inspiratie. 

Het boek sluit af met The Color Catalog, waarin je per kleur verschillende kleurverhalen ziet, samengevat in 1 woord, dat de sfeer van die combinatie goed weergeeft. Als voorbeeld roze, waar de Color Catalog mee start: thema Bloom/bloesem, onderverdeeld in Tulp-Roos-Viooltje. De drie subthema’s krijgen vorm in twaalf stofstalen: voor Tulp in babyroze en mokka, sprankelend fel roze en zilver(grijs) voor Roos en cerise en zonnegeel voor Viooltje. Alle kleuren komen op die manier aan bod en vormen zo een mooie kleur catalogus. 

Mijn ervaring 

Wat ik erg mooi vind, is dat allerlei verschillende stoffen als voorbeeld worden gebruikt. In sommige boeken zie je terug welke producent de stoffen heeft geleverd of uit welke periode de stoffen komen, hier is dat anders. Rachel gebruikt allerlei stoffen, recent verschenen en ouder liggen door elkaar. Dat maakt dat het boek mij aanspreekt, want ik (en de meesten van ons, denk ik) heb ook zo’n stash. Ik heb nog geen Bear Paw Block gemaakt, maar probeer met mijn quilt-as-you-go-etuitjes steeds nieuwe kleurcombinaties uit, mede geïnspireerd door dit boek.

The Quilter’s FIELD GUIDE TO COLOR – Rachel Hauser – ISBN 978-1-940655-36-9  – 144 bladzijden – Engelstalig

Werken met een ander kleurenpalet

In dit nieuwe thema wilde ik mezelf uitdagen om eens met andere kleuren te werken. Je komt zo snel weer bij je eigen ‘usual suspects’ terecht… je kiest op kleurgevoel, stelt samen vanuit wat je hebt en vult af en toe wat aan, combineert, maar dat kan ook heel behoudend zijn.  Online zag ik zulke mooie kleurenpaletten samengesteld aan de hand van een foto. Hoe maken ze die? En kan dat voor mij een manier zijn om eens tot een andere kleursamenstelling te komen? 

Met wat googelen, proberen, rondvragen etc. kwam ik uiteindelijk uit bij de app “ColorSnap”, gemaakt door verffabrikant Sherwin-Williams (beschikbaar voor Android en Iphone). Visueel vond ik deze het meest aantrekkelijk en het gaf me mogelijkheden om een palet te gebruiken in mijn volgende stap: een geknutselde instagramfoto. Vandaaruit wilde ik dan weer stofjes bij elkaar gaan zoeken. Stofjes bijelkaar, dat is natuurlijk waar het me om gaat, want stofjes kunnen een quilt worden! 

Ik neem je graag even mee in mijn stapjes en hoe ik ze nam….gedaan op mijn manier… houtje – touwtje knutselend.  En dan ben ik heel benieuwd wie het ook wil proberen 😉 

In de ColorSnap-app kun je zelf een foto uploaden en de app stelt daaruit dan een kleurenpalet samen. Je kan dat nog een beetje aanpassen door te schuiven met de punten in je foto. 

Ik gebruikte een foto van een felgele slak op de tafel in mijn achtertuintje. Niet mijn gebruikelijke kleuren. Vooral dat eruit springende geel… ai… 

Het bruin in het rijtje in het midden moffelde ik weg (… je kunt ook je grenzen te ver willen verleggen in een keer…). Dat kan heel makkelijk in de app door te schuiven met dat bruine bolletje in je foto tot het uitkomt bij een kleur die je beter bevalt. En zo had ik dan een rijtje kleuren met verfnamen. 

Van dit resultaat maakte ik een screenshot op mijn telefoon. 

Ik gebruikte vervolgens Instagram-Layout om de foto van de slak naast de screenshot van het kleurenpalet te knutselen…beetje schuiven en passen en meten om de namen uit beeld te houden. 

Heerlijk. Het geel wat minder fel dan ik dacht. En nu op zoek naar stofjes in mijn stash. Dat was nog niet zo eenvoudig. Het zijn immers niet mijn standaard kleuren, mijn stash is wat feller van aard. Ik bedacht me dat ik nog een doos Vlisco-stalen had liggen: katoen, wat steviger dan quiltkatoen, maar prima te doen. Dat leverde al een aantal goede stoffen op. Ik vulde aan met wat effen quiltkatoen, wat andere blender-quiltstoffen en toen miste ik enkel nog dat donkere paarsige grijs. Daarvoor bracht een lap linnen uitkomst. Geeft meteen nog wat extra textuur aan het geheel.  Toch nog best wat bruinig erin, zo had die app toch gelijk. 

En dan nu…wat voor quilt kon dit worden? Ik zag een aantal Sawtooth Star blokken voorbij komen op Instagram. Dat leek me wel wat! Ik maakte er een aantal, maar vond dat het geel er zo wel heel plaatselijk uitknalde. Oef… passend bij mijn originele slakkenfoto, dat wel, maar toch niet mijn ding voor een quilt.

Karen Lewis breidde dit sterrenblok uit met een scrappy rand: haar #scrappylogcabinstarquilt (patroon hier, ze gaat binnenkort een QAL starten schijnt). Helemaal goed! Zo kon ik het geel verder verspreiden door de quilt en kwam er balans. En zo werd dit de top: 

Maat van ieder blok: 10″ x 10″, quilt dus nu 40″x 50″. Nu nog bedenken hoe te quilten. En met welke kleur garen dan?! 

Ik vond het een leuke manier om zo eens andere kleuren te gebruiken en ben blij met het resultaat. Anders dan anders voor mij. Wat vinden jullie?

EN: wie gaat er ook met een nieuw kleurenpalet aan de slag? Op welke manier ga je dat samenstellen?  Ik heb al plannen voor een volgende foto en daarbij wil ik ook de vormen uit de foto gaan gebruiken… 

Hebben jullie andere tips? Bruikbare apps of sites? Hoe kiezen jullie je kleuren? Deel hieronder bij de reacties of met foto’s op het forum. Ik ben benieuwd! 

De maak er iets moois van uitdaging: april

Geschreven door Esther Boet-Bakker

Eigenlijk ben ik niet zo van het meedoen aan challenges, dan ‘moet’ je wat op tijd af hebben. En ik had al genoeg op mijn to-do lijstje. 

Maar ik wilde wel graag van een “lelijk” blok af. Mijn probeersel met de orange peel liep niet zo goed af, ik had wel een heel stapeltje liggen.  

Ik kreeg een blok van Texheks. Hoezo lelijk, deze is hartstikke leuk. Zou ze er nog meer hebben? Eerst maar eens met deze aan de slag. Ik wilde het blok niet stuk snijden, vanwege de vele naadjes. Het blok heeft een gezellige uitstraling. Al zoekend in mijn strak georganiseerde (ahum) stoffenlaatjes haal ik stofjes eruit die voor mij ook gezellig aandoen.

Ondertussen bedenk ik dat ik een video hebt gezien van Rob Appel van een quilt met een plant. De plant blijkt iets te groot voor mijn blok, maar dat is zo aangepast. Ik leg verschillende stofjes, bandjes en plaatjes op de stof. En maak zo verschillende lay-outs. Om in de sfeer te blijven maak ik ook nog kwastjes. Het bovenstuk is verstevigd, zodat de puntjes mooi omhoog blijven. Er komt nog een ander ophangbandje aan, deze is even voor de foto. 

Weer eens meedoen? Zeker. Het is leuker dan ik had gedacht. De orange peel? Mwa misschien later nog eens proberen.

Stofkeuze voor een quilt

geschreven door Zeeuwse Krab

Al een tijdje denk ik na over welke stoffen ik wil gebruiken in een quilt. 

In het huidige quilttijdperk, zal ik het maar noemen, zijn er mogelijkheden te over in de keuze die je maken kunt voor stoffen. In winkels, webshops en op beurzen heb je een zeer ruime keuze aan echte quiltstoffen in verschillende maten. Met echte quiltstof bedoel ik: de 100% katoenen stoffen van 110 cm. breed, speciaal geleverd voor het quilten. Met deze stoffen ben je zeker als je een quilt maken wilt door de hoge standaard van de stof. Zeker als in : geen krimp, geen rekken op niet gewenste plaatsen en (hopelijk) geen doorlopende kleuren bij het wassen. Er is echter ook een nadeel dat aan kwaliteit vasthangt en dat is de prijs die we moeten betalen voor deze quiltstof. Voor een grote quilt kan het een aardige aanslag op je portemonnee zijn. 

Vandaar dat ik ook geregeld kijk in andere stoffenzaken dan quilt gerelateerde om daar te snuffelen bij de katoentjes. Nou is het aantal stoffenzaken in Nederland niet heel groot meer, maar zo hier en daar en in het buitenland kom je er toch nog een tegen, soms zelfs in een klein dorpje. 

Maar op de een of andere manier knaagt het dan altijd een beetje. Moet ik dat wel doen? Ga ik niet in de problemen komen met mijn quiltwerk? 

Toch laat ik me af en toe verleiden en dan koop ik een lap omdat:

  • ik van origine een kledingmaakster ben en ik nog nooit problemen heb gehad in het verwerken van katoentjes in kleding. En kleding wordt toch ook vaak gewassen,
  • ik een achterkantstof nodig heb en de bredere maat me veel beter uitkomt, 
  • ik al zoveel heb uitgegeven aan quiltstof dit jaar en deze stof veel voordeliger is,
  • ik dit speciale printje perfect vind passen bij de quilt waar ik mee bezig ben,
  • ik dit het leukste souvenirtje vind dat ik kan bedenken.

En dus gebruik ik toch regelmatig een niet-quiltstof maar wel van katoen in mijn gebruiksquilts. Inmiddels heb ik wel geleerd om bij de ‘gewone’ katoentjes kritisch te zijn. Ik probeer altijd even de rek, zowel in de lengte als de breedte. Als de stof te soepel of te dun is en/of teveel rek geeft, laat ik het liggen. Ook moet de stevigheid enigszins overeen komen met echte quiltstof en dan niet dat dit is gekomen door het toevoegen van pap, een soort van stijfsel om stof steviger te maken, maar van nature.

Ook voor reutefleut ( kleine quilterige gebruiksvoorwerpen ) kan het, vind ik, geen kwaad om ook gewone katoenen stof te gebruiken naast echte quiltstof. En er zijn dan nog veel meer keuzes te maken, bijvoorbeeld linnens, jute, ribcord, wol of flanel en andere natuurlijke materialen.

En als het een quilt voor aan de muur gaat worden ben ik inmiddels zover dat ik ook andere stoffen toevoeg , naast linnen en zijde, ook tule en organza en die laatste zijn niet van natuurlijke materialen. De prachtige verschillen in structuur en glans voegen dan echt iets toe. 

Ik ben op zoek gegaan of er in boeken en op internet ook geschreven is over gebruik van gewone katoenen stoffen in plaats van echte quiltstof, voor gebruiksquilts. En ik vond in twee blogs ( van Sylvia Kaptein voor Bernina en van Marlies Mansveld) info te vergelijken met mijn ervaring.

Ze schreven : voor gebruiksquilts, vooral diegene die vaak gewassen zullen worden, kun je beter gaan voor echte quiltstof vanwege de grotere zekerheid van kwaliteit. Maar ook staat er geschreven: als je het je veroorloven kunt.

Maar hoe zat dat nu eigenlijk vroeger? Wat gebruikte men toen aan stof?

Op de MQG site heb ik een aantal artikelen onder resources gevonden die over het maken en gebruiken van quilts in vroegere tijden gaan.

Ik lees in een artikel van Janice E. Frisch ( “Eighteenth century Britisch and Dutch patchwork” ) over quilts uit de achttiende eeuw uit Engeland en uit Nederland, dat deze quilts gemaakt werden van zijde en katoen, puur en alleen voor het mooie. Dat ging dus niet over gebruiksquilts. 

In een artikel van Suzanne Paquet ( “Tracing the roots and history of modern memory quilt making”)  over het maken van quilts en/of blokken als herinnering aan belangrijke levensgebeurtenissen, beschrijft ze het gebruik in Azië van kleine stukjes stof en patchwork voor praktische en spirituele doeleinden. In Amerika werd in de koloniale tijd gebruik gemaakt van goede kwaliteit stof uit een stuk, dus geen scraps. Pas rond 1830 kwam het gebruik van scraps, vaak van gebruikte kleding, meer in zwang.

En een artikel van Bill Vockening ( “Wonder fiber: polyester in American quilts”) over het gebruik van polyester in quilts in de tijd dat deze stof  populair was, zo rond 1970, 1980. Dit was in een tijd dat quilts maken opnieuw in kwam en men deze maakte met wat, op dat moment, voorhanden was. Polyester is nou niet de eerste keuze waar je aan denkt bij het stof kiezen.

Op dit moment raakt hergebruik ook meer in o.a. omdat mensen hergebruik van materialen belangrijker gaan vinden. Soms ook als herinnering, bijv. aan de babytijd van een persoon of herinnering aan een overleden persoon. We kennen allemaal wel de overhemdquilts die je de laatste jaren wat vaker ziet. Gebruikte en versleten overhemden, al dan niet van katoen. 

Eigentijds hierbij is de wedstrijd van het EQA, Europees Quilt Association in Birmingham dit jaar waarbij het thema : Recycled textile, is.

In dit quilttijdperk zijn er dus keuzes te over passend bij wat je maken wilt, waarvoor het dient en wat je kunt besteden. Maar raken we niet allemaal geregeld verliefd op quiltstoffen in winkel of webshop. En dan is er geen houden meer aan……

 

En jij? Kies je altijd voor “echte quiltstof”? Of laat je bijv. door specifieke kleuren overhalen om iets anders te gebruiken?  

 

P.s. om de links van de modernquiltguild.com site te bekijken moet je daar natuurlijk ingelogd zijn. Alle artikelen zijn te vinden onder “resources” (daar kom je via “for MQG members” en daar naar “patterns and articles”. ) 

Een nieuwe SWAP!

We kondigden het al aan: het wordt weer tijd voor een nieuwe DutchMQG SWAP! Passend bij het thema KLEUR natuurlijk.  

We vroegen jullie wat jullie het liefst wilden swappen deze keer in een kleine enquête op Instagram. De meeste stemmen waren voor een miniquilt / kussen, snel gevolgd door een postkaart / mugrug. 

We geven daarom de keuze aan iedere swapper.  Voor een miniquilt / kussen gaan we uit van de maat 15″ tot 20″ en voor de postkaart / mugrug van 5″ tot 8″.  En je krijgt wat je maakt… (in ieder geval wat betreft de maat). 

Als je mee wilt doen, vul dan om te beginnen voor 27 april dit formulier in met een aantal basisgegevens en wat eerste hints voor je partner. 

Begin mei krijg je de gegevens van je partner…dan kan de pret beginnen! Pssstt niet vertellen voor wie je gaat maken natuurlijk.

We vragen je vervolgens om je partner nog wat extra inspiratie te geven met een kleurrijk mozaïek van foto’s. Daarin kunnen patronen zitten die je prachtig vindt, kleuren (denk ook aan tint en toon) die je graag wilt zien en andere beelden die een idee geven van wat jij mooi vindt.  Dit mozaïek deel je op instagram èn op het forum van deze site bij het onderwerp kleur. (We hopen dat het forum dan weer helemaal up and running is… dat geeft op dit moment helaas wat problemen, maar er wordt echt aan gewerkt).  Doe dit tussen 5 en 10 mei. 

Begin juni is het dan tijd om een kleine hint van wat je aan het maken bent te delen….inspirerend genoeg om iedereen nieuwsgierig te maken, maar geheimzinnig genoeg om de verrassing groot te houden…. zou het voor mij zijn?! 

20 juni moet je pakketje dan op de post op weg naar je partner. Spannend!!! 

Gebruik op instagram de #DutchMQGswap voor deze swap. Leuk voor andere leden om te volgen ook. 

Wij hebben er zin in. Hopelijk jullie ook… 

 

(foto bij dit bericht is van Marieke Baas, kleurenhexagon is een ontwerp van Deveney voor de DutchMQGgettogether in Houten) 

Het nieuwe thema: KLEUR

En zo was het ineens april, 24 graden vandaag, morgen 9… april doet wat hij wil. Nou april wel, maar voor ons allen is dat over het algemeen niet helemaal het geval in deze rare tijden. Voor sommigen extra tijd om te quilten, voor anderen juist niet. Vele sewalongs en quiltalongs enzovoort poppen op (zag je onze verzameling in een blogbericht  van 23 maart?), je kunt je hart ophalen. We zijn heel benieuwd waar jullie mee bezig zijn! Op instagram voegden wij daarom een extra momentje in: #DutchMQGpaassewalong. Kijk leuk mee en deel ook wat jij maakt. 

Het is ook al weer de hoogste tijd voor de introductie van het nieuwe thema-van-het-kwartaal natuurlijk. We kondigden het in januari al aan…het wordt KLEUR. Aan kleuren geen gebrek met die lentebloemen overal (al kunnen we de bollenvelden nu even niet bezoeken). Maar hoe kies je nou de kleuren voor je quilt? Op gevoel of met kennis van theorie? 

Ga je vaak voor hetzelfde kleurenpalet of kies je juist steeds wat anders?  Hoe is jouw stash samengesteld? Duidelijke voorkeuren? Van sommige leden weten we al heel goed wat hun favoriete kleuren zijn, bij anderen is dat minder duidelijk. 

We dagen je uit om de komende maanden wat te gaan experimenteren! Met kleurcontrasten, tonen en tinten, etc. Laten we elkaar daartoe stimuleren….voorbeelden laten zien van wat we doen, gelukt of misschien minder geslaagd.  Hopelijk krijgen we het forum weer goed actief… (mailen jullie ons als er iets niet werkt? Het lijkt nog steeds moeilijk te doen), maar ook Instagram blijkt een dankbaar medium. 

We begonnen alvast een pinterest-bord: nl.pinterest.com/dutchMQG/kleur-aprilmeijuni-2020/ Verdere tips zijn welkom! 

Misschien is het experimenteren met digitale manieren om kleurenpaletten samen te stellen ook een idee. Bijvoorbeeld via apps op je telefoon die kleuren uit een foto halen. Ik puzzelde deze bij elkaar met ColorSnap en Instagram, maar misschien ken jij een betere manier?! Heb al wel zin om de stofjes erbij te zoeken… 

Verder zal Inghelhoe deze maand in ieder geval het boek van Rachel Hauser over kleur bespreken. We verwijzen naar MQG-resources (pssst…zagen jullie het webinar van Steph Skardal over kleur al? Ik ga ‘m zeker bekijken!) en Ine zal inzicht geven in haar denkproces. 

Als jij het leuk vindt om iets te delen rond jouw kleurkeuzes in een blogbericht, mail dan naar info@dutchmqg.nl. 

En natuurlijk: er komt een SWAP! We dachten miniquilts / kussen of kaarten /mugrugs. Wat vinden jullie? Ine stelde eerder ook al eens vlaggetjes voor… dat kan natuurlijk ook. Geef hieronder je voorkeur aan, dan kunnen we snel beginnen.