Modern quilting: negative space

  • Dit is deel 2 in deze serie over verschillende stijlen binnen modern quilten en meteen inspiratie voor het nieuwe thema van de maanden maart/april: vorm-restvorm. We hopen je met deze blogs een beter beeld te geven van de moderne stijl. Op de pagina Wat is modern quilten vind je een ingrediënten lijst van verschillende aspecten die je tegen kunt komen in een moderne quilt. Deze blog over negatieve ruimte is een samenwerking tussen Merel & Deveney.

Negative space, ook wel negatieve ruimte in het Nederlands, betekent de ruimte rondom, tussen of in het onderwerp, je quiltblok.  Je kunt dit, simpel gezegd, ook zien als de achtergrond. Een voorbeeld hiervan is een sterblok. De ster is de voorgrond (blauw) en de achtergrond is de negatieve ruimte (geel).

Dit principe geldt dus binnen een blok, maar ook in een quilt als geheel. De negatieve ruimte is vaak nog belangrijker dan je ontwerp zelf; de positieve ruimte. Zonder de achtergrond kun je de vorm van je blok namelijk niet zien.

Uit de kunst

De negatieve ruimte bekijken vraagt om abstract denken. Dit principe wordt veel gebruikt in kunst. Een klassiek voorbeeld hiervan is de wereldberoemde optische illusie van de vaas van Rubin. Op het eerste gezicht 😉 zie je een zwarte vaas op een witte achtergrond. Als je iets beter kijkt zie je dat de witte ruimte rondom de vaas ook 2 gezichten vormt. Nu verander je de achtergrond eigenlijk in het onderwerp en ontstaat er een nieuwe afbeelding. Als je de andere afbeelding eenmaal gezien hebt kun je hem niet meer negeren.

Door te spelen met positieve en negatieve ruimte kies je waar je de nadruk op wilt leggen; Waar je het oog van de kijker naartoe wilt sturen. De juiste balans in kleur en positie geeft je oog een rustpunt, waardoor het geheel aantrekkelijk wordt om naar te kijken. Je kunt negative space ook gebruiken om levendigheid te creëren. Bij een grote negatieve ruimte, een ‘leegte’, kun je de nadruk leggen op het quiltwerk of juist niet. Je kunt het ook wat subtieler toepassen. De voorgrond is de eerste laag van het ontwerp, de achtergrond je tweede laag, en als derde laag voeg je het quiltwerk toe.

M.C. Escher is beroemd geworden om zijn gebruik van negatieve ruimte en vormt een grote inspiratie voor veel quilters. Een voorbeeld van deze techniek is de quilt van Rebecca Burnett genaamd: Horseshoes & Hand grenades. Zij liet zich inspireren door het werk van een ontwerper genaamd Tilman (Google eens op “Geometrydaily” en je vindt een fantastische bron aan inspiratie met geometrische vormen). Ze beschrijft hoe bijzonder ze het vindt dat je met slechts 2 kleuren en vormen zo’n veelzijdige compositie kunt creeëren.

Foto door Lauren Hunt, aangeboden door The Modern Quilt Guild. © 2016. Alle rechten voorbehouden.

Traditioneel VS Modern

Negative space wordt vaak genoemd als een significant ontwerp element van moderne quilts, maar dat is maar ten dele terecht. Een quilt met blokken, sashings (tussenstroken) en eventueel borders (buitenranden) heeft al negatieve ruimte. Een layout zoals die veelal wordt gezien in traditionele quilts. De sashings en de achtergrond binnen de blokken vormen de negatieve ruimte. Dat is dus niet een specifiek aspect van een moderne quilt.

De negatieve ruimte wordt pas ‘modern’ als we hem anders gaan toepassen dan traditioneel. We betrekken de alternatieve lay-out erbij.  Dat kan al door een simpele off center toe te passen, wat letterlijk betekent “niet in het midden”. Dit houdt in dat de borders niet aan alle kanten even breed zijn of dat er niet aan alle kanten borders worden toegepast.

         

Top Fractured, Merel van Looi, unfinished en Top Scattered, Merel van Looi, unfinished

Als je voor de borders dezelfde stoffen gebruikt die ook de voorgrond vormen, smelten voorgrond en achtergrond samen. Het kan lijken of de stukken achtergrond ‘gaten’ maakt in de voorgrond.

      

geen titel, Merel van Looi, juni 2018  en Top Mighty star, Merel van Looi, unfinished 180x225cm

Tip: bouw de achtergrond eens op uit verschillende op elkaar lijkende stoffen.

Inspiratie

Aan de hand van het boek: Accentuate the Negative van Trisch Price laat ik  (Merel) zien hoe je met behulp van verschillende technieken kunt spelen met de negatieve ruimte in je ontwerp. Trisch liet zich op de eerste Quiltcon inspireren door zich te verdiepen in verschillende manieren van toepassen van negative space. Hier een paar van haar toepassingen:

Gradatie, of het verloop van kleur

Door de achtergrond niet van één kleur/stof te maken, maar te laten verlopen kan je diepte toevoegen aan je ontwerp. De negatieve ruimte kan dus uit meerdere stoffen en tinten bestaan. Gebruik in elkaar overlopende tinten voor een schaduweffect of hardere grenzen voor een meer gestapeld effect. Zolang de achtergrond in een kleurstelling bestaat uit licht en donker blijft hij zichtbaar.

    Transparency quilt 1, Melissa Everett

Omgekeerd

Gebruik voor de achtergrond eens drukke printjes en veel (verschillende) kleur(en). Het onderwerp komt daar dan in rustige stoffen (bijvoorbeeld effen, of grijstinten) op of tussen. Je verwacht dat die rustige kant de achtergrond is, maar het blijkt het onderwerp!

 Top Regenboogblokken, Merel van Looi, unfinished

Zie bijvoorbeeld deze blokkentop. Elk blok is even ‘belangrijk’. Er is niet echt een voor- en achtergrond aan te wijzen.

   

catquilt en quiltgrap 

Maar als ik daar vervolgens deze silhouetten op leg is die hele blokken bedoening ineens achtergrond geworden 😊

Interruptie

De achtergrond komt schijnbaar over de voorgrond heen. Als nieuw design element ( bijvoorbeeld een andere vorm: rond over een verder lineair ontwerp, of een half gesloten luxaflex over het ontwerp heen). Dit kan bijna paradoxaal zijn. Is het nog wel achtergrond??  

  miniquilt Mikado, Merel van Looi, maart 2015

Vervaging

Een gedeelte van de voorgrond is in hoog contrast met de achtergrond, terwijl een ander gedeelte van het patroon qua kleur veel meer op de achtergrond lijkt. De voorgrond verdwijnt op spookachtige wijze in de achtergrond. Het lijkt alsof het licht verdwijnt.

  49, Anne Sullivan, 2016

Als je het toepassen van verschillende vormen van negative space verder wilt bestuderen is dit een leuk boek met quiltpatronen voor de verschillende vormen.

Tot slot

Hoe je dit principe ook toepast, negative space zit bewust of onbewust bijna altijd in je quilt. Ga eens op zoek in je eigen werk of denk de volgende keer goed na over de ruimtes in je ontwerp. Er kan altijd meer dan je denkt, laat je verrassen…

   Vossenquilt, Jantine Urban, 2015

Als je iets van de inspiratie gebruikt, kun je foto’s plaatsen op het forum bij het nieuwe thema van de maand. We kijken al uit naar de volgende over schaal en pixels. Mocht je daar al iets mee gedaan hebben, zouden we het erg leuk vinden als je foto’s stuurt naar info@dutchmqg.nl voor in het volgende blog.

 

Quiltboek van de maand: maart

geschreven door Inghelhoe

In 2019 komen er iets minder boekbesprekingen van mijn hand, namelijk elke 2 maanden 1. Dat geeft me iets meer ruimte en tijd, met hopelijk wat actualiteit en interessante nieuwe boeken, die nog verkrijgbaar  zijn.  Deze keer heb ik gekozen voor een recent verschenen boek van Karen Lewis, een boek voor wie nog niet genoeg heeft van het maken van reutefleut.


Wabi Sabi Sewing – 20 sewing patterns for perfectly imperfect projects
Velen kennen Karen Lewis waarschijnlijk van haar stoffen Blueberry Park voor Robert Kaufman. Ze print zelf stoffen, geeft daar ook workshops in, en inmiddels heeft ze al 3 collecties voor Robert Kaufman gemaakt. Ze print op effen stoffen, Kona en Essex Dyed Linen. Voor de liefhebbers die thuis ook eens aan de slag willen met het zelf printen van stof : Screen Printing At Home is ook een boek van haar. Ik hou van haar stijl. In dit boek maakt ze gebruik van eigen stoffen en ook linnen, denim en quiltstoffen van andere designers.


Opbouw van het boek
Heel overzichtelijk opent het boek met mooie, inspirerende foto’s van alle projecten, die er in staan,
onderverdeeld in de thema’s Living, Eating, Exploring en Sleeping. Het zijn leuke projecten, voor elk wat wils. Geen al te ingewikkelde constructies of patroonblokken.

Het boek vervolgt met een kleine introductie op de schrijfster en Wabi Sabi en uitleg op gebruikte materialen en gereedschappen. Wabi Sabi is een Japans schoonheidsethos, waarbij er positieve aandacht is voor het imperfecte. Voor Karen betekent dit dat ze gebruikt wat ze voorhanden heeft, mixt stoffen als linnen, quiltstoffen en denim, waardoor een scrappy effect ontstaat. Ze mixt ook machine en handquilten in projecten, wat bijdraagt aan het Wabi Sabi gevoel. Zoals ze zelf schrijft Wabi Sabi past haar, want haar steken zijn niet allemaal even lang en haar naden zijn niet altijd recht.

Het boek sluit af met een aantal mallen/patronen voor diverse projecten en een summiere, maar ruim
voldoende, uitleg bij gebruikte technieken, zoals hoe maak je 4 half square triangles in 1 keer, hoe maak je de bies, hoe quilt je met de hand, etc.
Het boek voorziet in projecten, waar je lekker lang aan bezig kan zijn (log cabin quilt), maar ook projectjes voor een (halve) dag, zoals pannenlappen en een etuitje. Het boek kent ook een English Paper Piecing project en een Applique project. Ik zie veel overeenkomsten met de Zakka boeken: mooie
gebruiksvoorwerpen maken van mooie (eventueel hergebruikte) materialen.

Mijn ervaring
Ik heb inmiddels 3 projectjes uit het boek gemaakt: de waszak, het etuitje en de pannenlappen. De kleinere, snellere projecten, hoewel in de waszak best veel naadjes zaten. Ideale projectjes als je scraps of wat grotere restjes hebt liggen. Ik hergebruikte stukjes van mijn oude spijkerbroek. De projecten worden helder beschreven, met duidelijke foto’s en instructietekeningen. Ik ga zeker nog meer maken uit het boek en zal ook ter inspiratie het boek af en toe openslaan. Als je Karen Lewis tagged op Instagram  (@karenlewistextiles) zal ze zeker reageren op je gemaakte project; altijd leuk een krul of duim omhoog van de juf.

 

Wabi Sabi Sewing – Karen Lewis – ISBN-13: 978-1-4463-0709-0 – 128 bladzijden – engelstalig

Een quiltproject: hulpmiddel… of dwangbuis!

geschreven door Ine (Zeeuwse Krab)

Al een tijdje loop ik rond met gedachtes over bovenstaande. Ik ben benieuwd hoe daar over gedacht wordt in ons DutchMQG.

Bij het volgen van mensen via social media merk ik dat de verlokkingen om met iets nieuws te starten groot zijn. Dagelijks komen de meest mooie uitdagingen langs in de vorm van sew-alongs, challenges, voorbeeldquilts, blokje van de week of van de maand, webinars, swaps en zo kan ik nog wel even doorgaan. Er wordt bijna geschreeuwd: DOE MEE!

En dan zijn er ook nog de tijdschriften en boekpresentaties die onze aandacht willen vangen. Natuurlijk willen we bijblijven, ons ontwikkelen in onze hobby en zijn we enthousiast van al die projecten. Iets nieuws beginnen is ook zo leuk.

Maar kreun…. er liggen bij heel veel van ons nog allerlei projecten om af te ronden. Voor je het weet, ligt er weer iets op de stapel van de WIP’s.

Er worden methodes bedacht om die stapel kleiner te maken. Tackle that WIP, bijvoorbeeld, een prachtig idee om ons te helpen aan de slag te gaan met de al langer bestaande projecten en dat dan weer te delen met de volgers.

Zodat dan het gevoel kan ontstaan, dat ik zou toch ook eens….

  • wat harder mijn best moeten doen
  • wat meer van mijn werk moeten laten zien
  • nou eindelijk iets moeten afmaken
  • moeten meedoen aan een uitdaging
  • dat project van drie jaar geleden eindelijk moeten……
  • enzovoort enzovoort

Bewust heb ik in iedere zin het woord “moeten” gebruikt, want gaat het zo niet vaak voelen?

Terwijl het over onze hobby gaat en we er dus vooral van willen genieten om creatief bezig te zijn met het moderne quilten. Ons graag willen ontwikkelen in ons eigen tempo, op onze eigen manier. Of eens een zijsprongetje willen maken naar een andere vorm van creativiteit of naar een andere vorm van quilten.

Dus doen we mee! We beginnen iets nieuws, omdat we er zo’n zin in hebben. En merken we dat het toch meer tijd kost dan we vooraf dachten. Het plezier wordt minder en we raken achter… gefrustreerd.

Misschien zijn er mensen onder jullie die de balans in de verlokkingen en de uitvoering in evenwicht kunnen houden. Maar misschien zijn er ook die de dwangbuis herkennen en ervan balen dat het zo met plezier gestarte project is geworden tot een blok aan het been.

Ik ben dus erg benieuwd hoe het voor jullie werkt en vooral hoe jullie de boel in balans houden, zodat het vooral genieten blijft van onze fantastische creatieve hobby.

Ik hoor er graag over.

Ine

Thema van de maand: VORM-RESTVORM

WOW wat is er veel gemaakt in januari en februari! Reutefleut bleek een schot in de roos. Voor elk wat wils. Pannenlappen, mandjes van stof, tissuehoesjes, maar vooral heel veel zakjes in alle vormen, kleuren en maten. Natuurlijk hielp de tweede DutchMQGswap daaraan mee. Wat een leuke resultaten!

Bijna alle pouches zijn verstuurd en ontvangen… een is er nog onderweg en van een swapper is even niets bekend. Wees gerust, we gaan op onderzoek uit!

En dan is het nu weer tijd voor een volgend thema: VORM – RESTVORM. Het is weer wat “abstracter” / uitdagender…wat meer zelf ontwerpen, maar ook wel weer met leuke MODERNE mogelijkheden natuurlijk.  Maar goed, we geven aanknopingspunten in het inspiratievel hier en op het Pinterest-bord hier.  Hopelijk wordt er op het forum opnieuw volop uitgewisseld.  We zijn benieuwd!

 

March Meet the Maker

Komende vrijdag begint op Instagram #marchmeetthemaker. ‘Uhm wat begint?’ denk je nu misschien. March Meet the Maker. Dat is een initiatief om elkaar, als makers, als creatievelingen beter te leren kennen en elkaar te inspireren. Dus een hele maand (Maart) gericht op Makers op Instagram.

www.marchmeetthemaker.com

Zit je niet op Instagram? Geen probleem, dan kun je wel gewoon lekker meelezen. Klik dan af en toe op #meetDutchMQG om te zien wat leden die meedoen delen.

Hoe werkt zo’n ‘challenge’ precies? Nou @joannehawker, de organisator van March Meet the Maker heeft 31 onderwerpen bedacht (promts heten die), voor elke dag een. Je kunt elke dag meedoen, maar ook af en toe een dagje, of alleen in het weekend is helemaal goed.

Op de dag dat je mee wilt doen kijk je in de lijst wat het onderwerp van die dag is. Op de eerste dag is dat ‘Favourite to make’. Dan bedenk je wat je favoriete project is om te maken, die zet je op de foto en plaats je op 1 maart met de hashtags #marchmeetthemaker en #meetDutchMQG. Die tweede hashtag is voor het Dutch MQG zodat we makkelijk kunnen zien wat andere leden hebben geplaatst.

Op deze pagina kun je een planner downloaden om te brainstormen over wat je gaat posten.

Laten we door de lijst heenlopen om vast wat ideeën te geven bij elke prompt.

  1. Favourite to make
    Wat vind je het allerleukste om te maken? Op welke quilt ben je het meest trots? Welke techniek vind je het allerleukste om te doen?
  2. How you started
    Hoe ben je gestart met quilten?
  3. Flatlay
    Een flatlay is een foto van boven (Kijk hier maar eens). Je kunt leuke stofjes op de foto zetten, of je werktafel van boven, of een leuke quilt die op tafel of op de grond ligt. Alles wat plat ligt telt 🙂
  4. Tools & Materials
    Welke tools gebruik jij voor quilten? Heb je een fijne naaimachine? Wat zijn je mooiste stofjes? Misschien heb je wel een super tof speldenkussen die op de foto kan.
  5. Detail or close up
    Maak een leuke detail foto van iets, van een knoopje, van mooie quilt steekjes etc.
  6. Full or part time
    Dit kun je lezen als werk je full time of part time? En dan een foto plaatsen die te maken heeft met je werk. Maar je hoeft promts natuurlijk niet letterlijk te nemen. Quilt je full time? Of af en toe in de avond of weekend. Als je quilt, ben je dan alleen aan het quilten? Of kijk je ondertussen een leuke serie?
  7. Less glam side
    Deel iets van de minder perfecte kant, die we niet vaak op Insta laten zien. Hoe ziet jouw naaitafel er echt uit? Hoe ziet de achterkant van je quilttop er uit? Of zet je seamripper eens op de foto 😉
  8. Product range
    Als je een bedrijf hebt kun je iets delen over de prodcuten die je maakt. Maar als maker kun je wat vertellen over de verschillende soorten projecten waar je graag aan werkt. Maak je alleen quilts? Of ook reutefleut, kussens, mini quilts? Of misschien brei je wel sokken, of maak je ook leuke gehaakte knuffels!
  9. Story behind your name
    Hoe ben je op je instagram naam gekomen?
  10. You
    Wie ben jij? Deel eens een leuke selfie, of iets wat jou typeert. Een mooie foto uit de natuur omdat je van wandelen houdt? Of een foto van je liefste huisdier, of een foto van je moestuin omdat je heel blij wordt van tuinieren.
  11. Reducing waste
    Wat doe jij met je afval? Bij het quilten hebben we niet echt afval he? Wat zijn jouw favoriete projecten met restjes? Maak jij wel eens iets met scraps?
  12. Hands at work
    Kun je een foto maken met jouw handen aan het werk? Misschien kan iemand anders de camera voor je vast houden?
  13. Photography
    Maak jij graag fotos? En maak je die met je telefoon? Of een mooie camera? Gebruik je graag filters, bewerk je je foto’s? Alles wat je maar wilt delen over fotografie kan hier.
  14. How I learnt
    Hoe heb jij het quilten geleerd?
  15. Motivation/Goals
    Wat motiveert jou? Hoe zet jij je doelen? Wat zijn je plannen voor de komende tijd? Heb je een leuk quilt project liggen waar je aan wilt beginnen? Welke techniek zou je graag nog willen leren?
  16. Workspace (tidy/mess)
    Hoe ziet jouw tafel er uit als je aan het quilten bent? Ben je opgeruimd? Of juist heerlijk rommelig? Of heb je een fijn plekje in de tuin met dit mooie weer? Of een fijne stoel waar je graag in zit te handquilten?
  17. What I’m working on
    Waar ben je op dit moment mee bezig?
  18. Mistake or lesson
    Waar heb je van geleerd? Heb je een leuke foto van iets wat helemaal mis ging?
  19. Dream collaboration
    Met wie zou jij graag eens samenwerken? Zou je een keer een patroon voor iemand willen testen? Is er een workshop die je graag een keer wilt doen? Of misschien is er een quilt event waar je graag een keer heen zou willen.
  20. Design process
    Hoe ontwerp jij je projecten? Hoe kies je je kleuren? Of misschien ontwerp je wel hele quilts zelf. Leuk om iets te delen over dat proces!
  21. Throwback
    Een foto uit de oude doos. Welke foto deelde je op deze dag een jaar geleden? Heb je een leuke foto van een oud project?
  22. Proud of
    Waar ben jij trots op?
  23. Top tip or advice
    Heb je een tip voor andere quilters? Wat was een goeie tip die je onlangs van iemand kreeg?
  24. Customers/feedback
    Als je een bedrijf hebt kun je iets delen van wat klanten over je gezegd hebben. Maar je kunt natuurlijk ook een reactie delen van iemand waar je een quilt voor maakte!
  25. How it’s made
    Vertel eens iets over hoe de quilt die de deelt gemaakt is. Welke technieken heb je gebruikt? Werk je graag met de hand? Of doe je alles lekker op de machine?
  26. Self care
    Wat doe jij als je even een momentje voor jezelf wil? Is dat lekker quilten? Of misschien ga je wel wandelen, neem je een gezichtsmasker of maak je een lekkere smoothie.
  27. Anything goes
    Deze kun je helemaal zelf invullen. Wat vind je leuk om vandaag te delen?
  28. Packaged
    Een pakketje, ontvang je vaak pakketjes (van quiltwinkels?) of geef je graag cadeautjes? Hoe pak je een quilt cadeau in?
  29. Most difficult make
    Wat is het moeilijkste dat je tot nu toe hebt gemaakt?
  30. Support
    Wat vindt jouw omgeving van je hobby? Krijg je veel leuke reacties?
  31. Product in use/wild
    Waar liggen jouw quilts? Heb je een leuke foto waar je quilt wordt gebruikt?

En dat waren ze! Wow een hele lijst. Hopelijk heb je nu een heleboel ideeën gekregen voor nieuwe Instagram foto’s. Je kunt er ook een paar uitkiezen om te plaatsen. Dat er 31 onderwerpen zijn betekend niet dat je perse 31 foto’s moet plaatsen. Niets hoeft, alles mag!

Doe je mee? Ik heb er ontzettend veel zin in!

Groetjes Irene

 

#DutchMQGsaturdaysewalong extraatje

Ter ere van het thema van de maand “Reutefleut” en als leuk projectje voor de tweede #DutchMQGsaturdaysewalong op Instagram op 23 februari maakte Merel deze tutorial voor een Tissuehoesje

 


Lapje voor de buitenkant 16x16cm
Lapje voor de binnenkant 16x19cm

 


Leg de twee lapjes met de goede kanten op elkaar en naai de beide 16cm lange kanten op elkaar, er ontstaat een koker.

 


Keer de goede kanten naar buiten.  Leg de buitenkantstof netjes in het midden en pers plat. Er ontstaan twee randjes aan binnenkantstof aan beide zijden. Ik streek de naadtoeslag onder de binnenkantstof.  Markeer het midden van de rafelkanten.

 


Vouw de beide “gebiesde” zijkanten naar het midden, netjes tegen elkaar aan. De binnenkantstof aan de binnenkant! Speld zodat de boel niet schuift.

 

Naai langs beide rafelkanten met een zoombreedte van ong 5mm breed, of als je een kwart inch voetje hebt, net even smaller dan een kwart inch. Ik hecht aan en af, als ik het niet vergeet (haha). Knip  eventuele uitstekende stofdraadjes kort af.

 


Keer het zakje en duw de hoekjes goed in model. Naai nu langs de korte kanten, vergeet niet aan en af te hechten, met een wat breder zoompje, dus ongeveer 7-8 mm of wat ruimer dan je kwart inch voetje. De rafelkanten van de stof verdwijnen zo in de naad. Dit wordt ook wel een French seam genoemd.

 

Naai nu “boxed corners” in alle vier de hoeken. Vouw hiervoor de naad op het midden van de overkant. Er ontstaat een driehoek. Naai 1 cm vanaf de punt haaks op de vorige naailijn. Dit naadje zou (ongeveer) 2cm lang moeten zijn, ook deze aan en afhechten. Het rolmes ligt er even op, zodat je de naadjes goed kunt zien.

 


Je hoesje is klaar, keer de goede kant naar buiten en steek er een pakje tissues in.

 

Je kunt eventueel het plastic van het pakje tissues eraf halen, of middendoor over de lengte inknippen

Een DutchMQG-lid stelt zich voor: Irene

Hoi! Mijn naam is Irene en deze keer mag ik een stukje schrijven voor de DutchMQG-lid stelt zich voor. Ik ben 31 jaar en woon met mijn man, zoontje (van net 1 jaar), 2 katten en 2 konijnen in Rijswijk (ZH). Al zo lang ik me kan herinneren ben ik creatief bezig geweest. Erfelijk belast zeggen mij moeder en oma, haha! Het handwerken zit duidelijk in de familie, mijn moeder leerde het van haar moeder. Maar ook van mijn vaders kant zit het in het bloed, mijn opa borduurde de mooiste schilderijen en mijn oma kon ongelooflijk snel sokken breien.

Het quilten kreeg ik mee van mijn moeder. Ik weet nog goed dat ze met haar eerste sampler begon, ik ging dan mee stofjes uitzoeken bij Cordi in Groningen. Ik was toen nog een stuk jonger en het quilten was eigenlijk de enige tak van handwerken die me niet trok. Ik hield van haken, borduren, poppen maken, werken met vilt, quilten zat daar echt niet tussen.

Dat veranderde toen ik tijdens mijn afstuderen een oude naaimachine kreeg van de buren van mijn ouders. Een mooie oude Leeuwenstijn. Als werktuigbouwkundestudent vond ik zo’n machine super interessant! En nu er een machine was wou ik er toch ook wel iets mee gaan naaien.

Dat bracht mij op een stoffenspektakel. Waar ik vroeger niets snapte van mijn moeders liefde voor lapjes werd ik nu helemaal blij van alle mooie kleuren en printjes. Heerlijk! Thuisgekomen maakte ik twee babyquiltjes door wat vierkantjes en rechthoeken aan elkaar te naaien. Het werd allemaal niet zo netjes en recht, maar ik had er enorm veel plezier in.

Mijn moeder maakte haar quilts bijna altijd voor iemand anders. Daarom leek het me leuk om een quilt voor haar te maken. Als verrassing. Ik bestelde een hele stapel Tilda stofjes, en begon met het schetsen en ontwerpen van verschillende blokken.

Mijn idee was een quilt met foundation paper piecing blokken met dingen waar mijn moeder en ik allebei van hielden. (Pippi zou zeggen, ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan.) Paper piecing leerde ik via blogs en YouTube. En al gauw zaten de eerste blokken in elkaar. Mijn ouders huis, een vuurtoren, twee fietsen van onze fietsvakantie, potloden, een naaimachine en zo bleef de quilt maar groeien. En met de quilt groeide ook mijn liefde voor quilten.

De quilt was de leukste verrassing ooit die ik aan mijn moeder heb gegeven. Wat een enorm plezier om zo iets voor iemand te maken!

Ondertussen ben ik afgestudeerd in de werktuigbouwkunde, maar heb ik mijn baan in de offshore industrie ingeruild voor mijn eigen bedrijf, Sugaridoo. Dus nu quilt (en haak) ik bijna elke dag!

De quilt voor mijn moeder, ‘Things we love’, was het begin van de Sugaridoo Sampler, mijn eerste boek. Een quilt die ik baseerde op de blokken uit mijn moeders quilt. Zoals je vast kunt raden is mijn favoriete techniek absoluut foundation paper piecing. Echt heerlijk om te doen vind ik dat.

Alle quilts die ik tot nu toe heb gemaakt zijn op de machine gemaakt. Ook het doorquilten deed ik altijd met de machine. Ik experimenteer af en toe met free motion quilten, maar straight line blijf ik wel heel erg leuk vinden om te doen. Dat is voor mij bijna als meditatie om al die lijnen op de quilt te krijgen.

Onlangs zette ik mijn eerste quilt steekjes met de hand. Met een dik garen van Aurifill op de laatste quilt die ik maakte, de Tree Tree House quilt. Wat een feest om te doen!

Ik denk dat ik in de toekomst ook zeker een keer een project met de hand uit zal gaan proberen. Tot slot nog een foto van mijn laatst afgeronde project. Wat een feest om die laatste steekjes aan een bies te zetten. Dat betekent tijd voor iets nieuws, ik ga lekker broeden op een nieuw idee!

Leuk dat ik je even mee mocht nemen in het verhaal over hoe ik ben begonnen met quilten.

Groetjes Irene!

Expeditie MQG nr. 1: Block Studies

geschreven door Deveney

Als DutchMQG-lid heb je een inlog bij The Modern Quilt Guild in Amerika gekregen. Je hebt vast wel eens op de site gekeken, maar heb je er ook echt iets mee gedaan? Ik zal eerlijk bekennen dat ik er zelf ook nog niet aan toegekomen ben. Daarom ga ik nu (en in elke even maand) op onderzoek uit! 

 

Pack & go

Ok, daar gaan we dan. Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. De website is echt een schat aan inspiratie en informatie. Dat is ook het moeilijkste van op reis gaan: kiezen waar je heen wilt. Ik besluit om eerst maar eens te bladeren door de verschillende categorieën en toen kwam ik op een idee voor onze eerste bestemming.

We merkten de laatste tijd dat het best lastig kan zijn iedere keer iets te ontwerpen voor het thema van de maand. Misschien ben je de moderne stijl nog aan het verkennen of heb je nog niet zoveel ervaring met ontwerpen. Soms is het ook gewoon prettig als iemand zegt wat je moet doen. Irene heeft ons al een handje geholpen en voor het thema Reutefleut een super leuk en veelzijdig blok ontworpen (hier). Als je nog wat meer moderne inspiratie zoekt, zou ik zeker even op The MQG-site kijken.

Block Studies

Iedere maand wordt er een blok van een MQG-lid uitgelicht. De blokken zijn altijd modern, veelzijdig en makkelijk aan te passen naar je eigen wensen.

Je krijgt niet alleen een uitgebreide instructie, maar ook veel quiltvoorbeelden voor de toepassing van het blok. Van dit soort ontwerpen word ik altijd erg enthousiast en vliegen de ideeën door mijn hoofd. Ik heb geprobeerd iets verder te kijken en te zoeken naar tips om een blok modern te maken.

Routebeschrijving

Nu wil je vast eerst weten waar je de block studies kunt vinden zodat je met me mee kunt kijken. Om te beginnen log je in op www.themodernquiltguild.com. Vervolgens klik je rechtsboven op het oranje balkje “resources”. Scroll dan een beetje naar beneden en onder “filter by type” vind je dan “block studies”.

Tip: Als je bij een blok aan het kijken bent kun je hem aan je favorieten toevoegen door links op het groene balkje met het sterretje te klikken. Zo kun je hem later makkelijk terugvinden in je account als je ermee aan de slag wilt.

Aanbevelingen

Om je nog wat verder te helpen heb ik 3 blokken uitgekozen die mij inspireren. Bij ieder blok zijn verschillende kleur en layout opties te vinden. Klik op een afbeelding om meteen naar de beschrijving te gaan.

 

  1. Lockup, januari 2018, Riane Menardi Morrison, central Iowa MQG

Bij het bladeren door de pagina’s viel mijn oog meteen op dit blok. Vooral de vorm is bijzonder. We zijn zo gewend om met vierkante blokken te werken, dat je vaak niet denkt aan andere mogelijkheden. Zo zie je dat je door het verlengen van een blok hele interessante vormen kunt krijgen. Ook vond ik dat dit ontwerp een wat stoerdere uitstraling heeft, iets wat ik persoonlijk erg mis bij traditionele patronen.

 

  1. Sparrow, juni 2018, Heather Black inland Northwest MQG.

Dit blok deed me denken aan de prachtige klassieke New York Beauty.

Om van een klassiek blok iets moderns te maken kan het dus helpen hem gewoon te versimpelen.

De quilt die ik erbij koos vind ik erg minimalistisch, iets waar ik niet zo goed in ben, maar wat wel heel goed past bij de eenvoudige uitstraling van het ontwerp. Dit blok valt in de categorie sterren, maar door het blok te draaien, lijkt het net een lotusbloem, heel sierlijk. De simpele achtergrond en de felle kleur trekken je aandacht naar de mooie vormen. Deze populaire moderne layout is erg geschikt als je de nadruk op je quiltwerk wilt leggen. In plaats van je blokken in het midden te plaatsen, maak je de randen asymmetrisch (verschillende breedtes) om dit effect te krijgen.

Zoals de naam doet vermoeden kun je er ook een zwerm vogels in zien, dat zou perfect zijn voor het thema van sept/okt dus ik hou hem even in gedachten.

 

      

  1. Ribbon Rock, Augustus 2018, Michelle Bartholomew, individueel lid.

Tot slot driehoekjes, mijn favoriete vorm als wiskundige. Met dit blok kun je heel veel verschillende kanten op. Ik heb deze quilt uitgekozen omdat je goed kunt zien dat je door het veranderen van kleuren een hele andere uitstraling kunt krijgen. Van dit blok worden zelfs 2 versies besproken zodat je nog meer mogelijkheden hebt om uit te kiezen.

 

Life begins at the end of your comfort zone

 

Nu is het aan jou! Ik wil je uitdagen eens rond te zoeken tussen de moderne blokken. Ga aan de slag met verschillende vormen en kleuren  en geef er je eigen “draai” aan. Vergeet niet hieronder te vertellen als je wat moois tegenkomt en plaats ook vooral foto’s op het forum als je iets gemaakt hebt. Veel quiltplezier en ik zie je graag bij deel 2 van deze expeditie.

 

Alle afbeeldingen en ontwerpen zijn eigendom van © 2018 the Modern Quilt Guild. Alle rechten voorbehouden. Alleen voor eigen gebruik van leden.

 

BLOK van de maand – februari

door Irene (@Sugaridoo) 
Iedere twee maanden hebben we een nieuw thema voor de DutchMQG-leden om mee aan de slag te gaan. Een thema geeft ruimte om zelf aan het ontwerpen te slaan, maar kan ook zo veel vrijheid geven dat je niet meer weet waar je moet beginnen. Daarom komt er vanaf nu halverwege het thema een blok voorbij dat je kan helpen om iets binnen het thema te maken.

Het zijn blokken van 10 bij 10 inch. Je kunt zelf kiezen of je alle blokken 1 x maakt en ze aan elkaar zet als quilt of elke keer met het blok als uitgangspunt een nieuw project begint.

Deze maand is het thema: Reutefleut. Aan mij de vraag of ik daar iets voor wou ontwerpen. Ontzettend leuk! Maar dan.. wat voor blok hoort er bij reutefleut? Ik zag gelijk een blok met een handtas erop voor me, of een blok met een speldenkussen.

Zulke blokken passen zeker binnen het thema reutefleut, maar kun je met die blokken ook reutefleut maken? Met die gedachte kwam ik op dit blok. Een abstract blok. Heel geschikt om in de middelste vierkanten stofjes te fussy cutten. Je kunt er meerdere aan elkaar maken voor een tas, mini-quilt of een tafelloper of je kunt er twee aan elkaar zetten voor een placemat.

Deze maand hebben we er een extra mini variant bij gedaan: een 5” blok, zodat je er ook een onderzetter of een mugrug mee kunt maken.

Je vindt de PDF met beide blokken op de ledenpagina: hier.

Dus… printen maar en heel veel reutefleut plezier!

Groetjes Irene

Modern Quilting: Minimalist

Vandaag starten we een nieuwe serie op onze blog over verschillende stijlen binnen modern quilten. Op de pagina Wat is modern quilten  vind je een ingrediënten lijst van verschillende aspecten die je tegen kan komen in een moderne quilt. Merel begint deze serie met Minimalist.

Voor het schrijven van deze serie artikelen graaf ik graag wat door boeken. Quiltboeken in eerste instantie, maar ik kijk ook online naar grafische kunst etc. Want veel van onze moderne quilts zijn bewust of onbewust gebaseerd op jaren ’50 kunst, hoewel ook eerdere stromingen zoals de Stijl, kubisme en Bauhaus van invloed zijn, zelfs de Arts & Crafts movement (als ook de vergelijkbare Jugendstil en Art Nouveau). Alle ‘moderne’ kunstbewegingen na het Victoriaanse tijdperk en impressionisme kunnen tot onze inspiratie gerekend worden.

Kubisme – Wotrubakerk in Wenen

De Stijl – Piet Mondriaan. Compositie met groot rood vlak, geel, zwart, grijs en blauw. 1921. Den Haag

Dit artikel gaat over minimalist design, maar omdat de diverse elementen samenwerken in de ontwerpen ontkom ik er niet aan om ook te refereren aan de andere designelementen die vaak in moderne quilts worden gebruikt. Immers veel negative space levert een basis voor een minimalist design.

In de inleiding van het boek: Minimal quiltmaking van Gwen Marston (AQS Publishing 2014) schrijft Gwen:

The definition of minimalism: any design or style in which the simplest and fewestelements are used to create the maximum effect.

In dit zelfde boek wijst Gwen on erop dat al ver voor de term minimal art werd bedacht, quilters bezig waren met dit stijlelement. Denk maar eens aan wholecloth quilts (één grote lap stof, of een lap gepieced uit meerdere stukken van dezelfde (kleur) stof, welke intensief is doorgequilt) en bar quilts (een oneven aantal verticale banen stof in twee kleuren om en om gepieced, ook hier weer intensief quiltwerk).

Minimal Quiltmaking by Gwen Martson

Later kwamen daar de ontwerpen van Amish quilts bij, ook hier vaak een zeer simpel patchwork gecombineerd met intensief quiltwerk, bij de Amish wordt het simplistische versterkt door het gebruik van enkel effen, onbedrukte, stof. Mooi hoe ons moderne principe dus al door de eeuwen heen en dus ook traditioneel wordt toegepast. Maar wat maakt het dan modern?

De hoofdstukken in het boek van Gwen gaan o.a. over hard edge (vergelijk de kunststroming waarin hard edge werd gebruikt, rechte scherpe lijnen die abstract zijn gebruikt, denk aan de late werken van Mondriaan). Minimal colour, waarbij het minimalistische onder meer wordt bewerkstelligd door monochromatisch of in een analoog kleurenschema te werken. En minimalist geïnspireerd op kunst.

Modern Minimal – Alissa Haight Carlton

Een tweede boek inspirerend met minimal in de titel is: Modern minimal, 20 bold& graphic quilts van Alissa Haight Carlton (Stash books 2012). Waar het boek van Gwen is geschreven over processen (het proces van ontwerp en constructie wordt beschreven, zo dat je zelf een eigen unieke quilts kunt maken) is dit echt een patronenboek, hoewel er ook hier natuurlijk ruimte is voor eigen interpretatie. Alissa deelt haar boek in in de hoofdstukken White negative space, colourful negative space, improvisational piecing, monochromatic quilts en baby quilts.

White negative space – Alissa Haight Carlton

Je ziet dus binnen het minimalistische overeenkomsten in hoe het minimalistische effect wordt verkregen en duidelijk is ook meteen dat verschillende van onze ontwerpelementen in een quilt samen worden gebruikt. Veel van de quilts zijn van effen stoffen gemaakt, maar daar waar er sporadisch een printje wordt toegevoegd is dit juist een duidelijk vertoon van het minimalistische karakter en springt het printje er dus opvallend uit.

Ook dit is een heerlijk bladerboek, en bladerend door beide boeken krijg ik bij elke quilt zin om die, of iets geïnspireerd daarop ook te maken…. Door te maken, je eigen draai te geven aan inspiratie of patroon maak je je de stijl of een element van de stijl eigen. Gwen maakt daartoe vaak kleine quilts die ze schetsen noemt (ze schrijft dat ze laden vol heeft met minstens 400 van die sketches). Kun je niet alles maken, probeer dan toch je ideeën vast te leggen of uit te werken op papier. Misschien kan je dan de beste ideeën wel kiezen om uit te voeren.

Simple Shape Quilts – Katheryn Russi & Rose Schutte

Een derde boek: Simple shape quilts van Katheryn Russi & Rose Schutte (AQS Publishing 2014) gebruikt simpele vormen als uitgangspunt. Ik zou niet alle quilts in dit boek direct minimalist noemen, maar ook het gebruik van simpele vormen kan een mooi minimalistisch design opleveren, ook hier wordt vaak negatieve ruimte gebruikt om het minimalistische effect te bereiken.

Het bladeren door het boek: Lucky spool’s Essential guide to modern quilt making, from colour to quilting: 10 workshops by your favorite teachers, Compiled by Susanne Woods (Lucky Spool Media 2014) laat in diverse van zn workshops minimalistische elementen zien (maar veel van de moderne componenten komen hierin logischerwijs aan bod), zo zien we o.a. (weer) gebruik van veel effen, met soms een highlight van een printje, gebruik van negative space in combinatie met een niet traditionele blocksetting, improv stukken in grote open ruimte, geometrisch abstract, en large scale piecing ((extreem) uitvergrote (traditionele) blokken) wat ook terug te vinden is in de kunst van bijvoorbeeld een Mark Rothko, Elsworth Kelly, Helen Frankenthaler en Josef Albers.

Het boek Quilting line+colour, techniques and designs for abstract quilts van Yoshiko Jinzenji (Interweave Press 2005) geeft een overvloed aan minimalistische quilts en ontwerp ideeën. Door bijvoorbeeld de inkleuring van een simpel blok als nine patch op verschillende manieren te doen, waarbij steeds op andere plekken een of meer vierkanten van de ninepatch worden ingevuld door een wit (de achtergrondkleur) lapje. Of zelfs de hele ninepatch weg te laten, maar enkel daaromheen wat kleurige blokjes te plaatsen (deconstructing the traditional block). Een paar simpele applicaties in shadowapplique techniek (waarbij de geknipte vormen onder een (half-)doorzichtige stof worden geplaatst en op hun plaats worden gehouden door strak om de applicatievorm te quilten). Een zeshoekjesquilt waarbij slechts hier en daar een zeshoek van een printstof wordt geplaatst waarbij een deel van de printstof dezelfde kleur(wit) is als de achtergrondstof, waardoor de vorm van de lapjes bijna verborgen wordt. Minimalist inspiratie waar de Japanse achtergrond van de schrijfster in alles naar voren komt.

Quilting Line + Color by Yoshiko Jinzenji

Minimalistische quilts staan of vallen bij het quiltwerk wat in de meeste gevallen een hoofdrol speelt. Of het quiltwerk zelf nu (ook) minimalistisch is of juist wel ‘maximalist’. Ook het quiltwerk kan een moderne of traditionele uitstraling hebben. Zo wordt er veel grafisch, abstract quiltwerk gebruikt in modern quilten tegenover bijvoorbeeld de traditionele verenmotieven die (bijna) altijd een traditioneel karakter hebben. De ‘beroeps’ longarmquilters hebben een grote invloed op de moderne uitstraling van veel quilts en op het quiltwerk van vele zelf-quiltende moderne quilters.

 

We hebben gezien dat minimalistisch design kan worden bereikt door een of meerdere van de volgende elementen:

  • Gebaseerd op moderne kunst
  • Gebaseerd op traditionele wholecloths, bars en Amish ontwerpen
  • Gebruikmaken van (in de kunst voorkomende stijl) hard edge
  • Monochromatisch of analoog kleurgebruik
  • “ Eventueel met een contrast kleur
  • White of kleur negative space
  • Minimaal toegepast improv piecing
  • Effen stof vs printstof (spaarzaam gebruik van print)
  • Gebruik van simpele vormen, of weinig verschillende vormen binnen een ontwerp
  • Niet traditionele block settings (negative space, oversized borders, geen borders, oversized blocks, welke ik ook nog een keer apart noem
  • (Extreem) uitvergrote blokken
  • Deconstructie van traditionele blokken
  • (Applicatie-) vormen in een zee van leegte
  • Vervagen van het patchwork door stof/kleurgebruik waarin voorgrond en achtergrond in elkaar vloeien.
  • Modern quiltwerk, al dan niet minimalistisch.

©Merel van Looi