Modern Quilting: Minimalist

Vandaag starten we een nieuwe serie op onze blog over verschillende stijlen binnen modern quilten. Op de pagina Wat is modern quilten  vind je een ingrediënten lijst van verschillende aspecten die je tegen kan komen in een moderne quilt. Merel begint deze serie met Minimalist.

Voor het schrijven van deze serie artikelen graaf ik graag wat door boeken. Quiltboeken in eerste instantie, maar ik kijk ook online naar grafische kunst etc. Want veel van onze moderne quilts zijn bewust of onbewust gebaseerd op jaren ’50 kunst, hoewel ook eerdere stromingen zoals de Stijl, kubisme en Bauhaus van invloed zijn, zelfs de Arts & Crafts movement (als ook de vergelijkbare Jugendstil en Art Nouveau). Alle ‘moderne’ kunstbewegingen na het Victoriaanse tijdperk en impressionisme kunnen tot onze inspiratie gerekend worden.

Kubisme – Wotrubakerk in Wenen

De Stijl – Piet Mondriaan. Compositie met groot rood vlak, geel, zwart, grijs en blauw. 1921. Den Haag

Dit artikel gaat over minimalist design, maar omdat de diverse elementen samenwerken in de ontwerpen ontkom ik er niet aan om ook te refereren aan de andere designelementen die vaak in moderne quilts worden gebruikt. Immers veel negative space levert een basis voor een minimalist design.

In de inleiding van het boek: Minimal quiltmaking van Gwen Marston (AQS Publishing 2014) schrijft Gwen:

The definition of minimalism: any design or style in which the simplest and fewestelements are used to create the maximum effect.

In dit zelfde boek wijst Gwen on erop dat al ver voor de term minimal art werd bedacht, quilters bezig waren met dit stijlelement. Denk maar eens aan wholecloth quilts (één grote lap stof, of een lap gepieced uit meerdere stukken van dezelfde (kleur) stof, welke intensief is doorgequilt) en bar quilts (een oneven aantal verticale banen stof in twee kleuren om en om gepieced, ook hier weer intensief quiltwerk).

Minimal Quiltmaking by Gwen Martson

Later kwamen daar de ontwerpen van Amish quilts bij, ook hier vaak een zeer simpel patchwork gecombineerd met intensief quiltwerk, bij de Amish wordt het simplistische versterkt door het gebruik van enkel effen, onbedrukte, stof. Mooi hoe ons moderne principe dus al door de eeuwen heen en dus ook traditioneel wordt toegepast. Maar wat maakt het dan modern?

De hoofdstukken in het boek van Gwen gaan o.a. over hard edge (vergelijk de kunststroming waarin hard edge werd gebruikt, rechte scherpe lijnen die abstract zijn gebruikt, denk aan de late werken van Mondriaan). Minimal colour, waarbij het minimalistische onder meer wordt bewerkstelligd door monochromatisch of in een analoog kleurenschema te werken. En minimalist geïnspireerd op kunst.

Modern Minimal – Alissa Haight Carlton

Een tweede boek inspirerend met minimal in de titel is: Modern minimal, 20 bold& graphic quilts van Alissa Haight Carlton (Stash books 2012). Waar het boek van Gwen is geschreven over processen (het proces van ontwerp en constructie wordt beschreven, zo dat je zelf een eigen unieke quilts kunt maken) is dit echt een patronenboek, hoewel er ook hier natuurlijk ruimte is voor eigen interpretatie. Alissa deelt haar boek in in de hoofdstukken White negative space, colourful negative space, improvisational piecing, monochromatic quilts en baby quilts.

White negative space – Alissa Haight Carlton

Je ziet dus binnen het minimalistische overeenkomsten in hoe het minimalistische effect wordt verkregen en duidelijk is ook meteen dat verschillende van onze ontwerpelementen in een quilt samen worden gebruikt. Veel van de quilts zijn van effen stoffen gemaakt, maar daar waar er sporadisch een printje wordt toegevoegd is dit juist een duidelijk vertoon van het minimalistische karakter en springt het printje er dus opvallend uit.

Ook dit is een heerlijk bladerboek, en bladerend door beide boeken krijg ik bij elke quilt zin om die, of iets geïnspireerd daarop ook te maken…. Door te maken, je eigen draai te geven aan inspiratie of patroon maak je je de stijl of een element van de stijl eigen. Gwen maakt daartoe vaak kleine quilts die ze schetsen noemt (ze schrijft dat ze laden vol heeft met minstens 400 van die sketches). Kun je niet alles maken, probeer dan toch je ideeën vast te leggen of uit te werken op papier. Misschien kan je dan de beste ideeën wel kiezen om uit te voeren.

Simple Shape Quilts – Katheryn Russi & Rose Schutte

Een derde boek: Simple shape quilts van Katheryn Russi & Rose Schutte (AQS Publishing 2014) gebruikt simpele vormen als uitgangspunt. Ik zou niet alle quilts in dit boek direct minimalist noemen, maar ook het gebruik van simpele vormen kan een mooi minimalistisch design opleveren, ook hier wordt vaak negatieve ruimte gebruikt om het minimalistische effect te bereiken.

Het bladeren door het boek: Lucky spool’s Essential guide to modern quilt making, from colour to quilting: 10 workshops by your favorite teachers, Compiled by Susanne Woods (Lucky Spool Media 2014) laat in diverse van zn workshops minimalistische elementen zien (maar veel van de moderne componenten komen hierin logischerwijs aan bod), zo zien we o.a. (weer) gebruik van veel effen, met soms een highlight van een printje, gebruik van negative space in combinatie met een niet traditionele blocksetting, improv stukken in grote open ruimte, geometrisch abstract, en large scale piecing ((extreem) uitvergrote (traditionele) blokken) wat ook terug te vinden is in de kunst van bijvoorbeeld een Mark Rothko, Elsworth Kelly, Helen Frankenthaler en Josef Albers.

Het boek Quilting line+colour, techniques and designs for abstract quilts van Yoshiko Jinzenji (Interweave Press 2005) geeft een overvloed aan minimalistische quilts en ontwerp ideeën. Door bijvoorbeeld de inkleuring van een simpel blok als nine patch op verschillende manieren te doen, waarbij steeds op andere plekken een of meer vierkanten van de ninepatch worden ingevuld door een wit (de achtergrondkleur) lapje. Of zelfs de hele ninepatch weg te laten, maar enkel daaromheen wat kleurige blokjes te plaatsen (deconstructing the traditional block). Een paar simpele applicaties in shadowapplique techniek (waarbij de geknipte vormen onder een (half-)doorzichtige stof worden geplaatst en op hun plaats worden gehouden door strak om de applicatievorm te quilten). Een zeshoekjesquilt waarbij slechts hier en daar een zeshoek van een printstof wordt geplaatst waarbij een deel van de printstof dezelfde kleur(wit) is als de achtergrondstof, waardoor de vorm van de lapjes bijna verborgen wordt. Minimalist inspiratie waar de Japanse achtergrond van de schrijfster in alles naar voren komt.

Quilting Line + Color by Yoshiko Jinzenji

Minimalistische quilts staan of vallen bij het quiltwerk wat in de meeste gevallen een hoofdrol speelt. Of het quiltwerk zelf nu (ook) minimalistisch is of juist wel ‘maximalist’. Ook het quiltwerk kan een moderne of traditionele uitstraling hebben. Zo wordt er veel grafisch, abstract quiltwerk gebruikt in modern quilten tegenover bijvoorbeeld de traditionele verenmotieven die (bijna) altijd een traditioneel karakter hebben. De ‘beroeps’ longarmquilters hebben een grote invloed op de moderne uitstraling van veel quilts en op het quiltwerk van vele zelf-quiltende moderne quilters.

 

We hebben gezien dat minimalistisch design kan worden bereikt door een of meerdere van de volgende elementen:

  • Gebaseerd op moderne kunst
  • Gebaseerd op traditionele wholecloths, bars en Amish ontwerpen
  • Gebruikmaken van (in de kunst voorkomende stijl) hard edge
  • Monochromatisch of analoog kleurgebruik
  • “ Eventueel met een contrast kleur
  • White of kleur negative space
  • Minimaal toegepast improv piecing
  • Effen stof vs printstof (spaarzaam gebruik van print)
  • Gebruik van simpele vormen, of weinig verschillende vormen binnen een ontwerp
  • Niet traditionele block settings (negative space, oversized borders, geen borders, oversized blocks, welke ik ook nog een keer apart noem
  • (Extreem) uitvergrote blokken
  • Deconstructie van traditionele blokken
  • (Applicatie-) vormen in een zee van leegte
  • Vervagen van het patchwork door stof/kleurgebruik waarin voorgrond en achtergrond in elkaar vloeien.
  • Modern quiltwerk, al dan niet minimalistisch.

©Merel van Looi

Quiltboek van de maand: januari

geschreven door Ingrid (@inghelhoe) 

December was een drukke maand en uiteindelijk schreef ik geen boekbeschrijving, maar… een nieuw jaar,nieuwe kansen en dan maar gelijk variëren op een thema… geen boek maar een tijdschrift. Love Patchwork  & Quilting. Een maandblad voor modern quilting, in het Engels, met een passie voor stoffen.

Love Patchwork & Quilting – Sharing your passion for fabrics!
Het tijdschrift komt 13 keer jaar uit, met telkens een “gratis” cadeautje, zoals templates, patronenboekje,
kleurencirkel, etc. Ik heb al enkele jaren een abonnement en kijk er iedere keer weer naar uit. Toen er nog geen DutchMQG was, en ik alleen inspiratie online vond, was dit blad echt een uitkomst. Beroepsmatig zit ik veel achter de PC-schermen, waardoor ik eenmaal thuis, vaak geen zin heb, om via een scherm het internet af te struinen. Een blad of boek is dan echt ontspanning. Die schermvermoeidheid verklaart waarschijnlijk ook mijn grote boekenverzameling.

 

 

 

 

Opbouw van het magazine

Hoewel er door de jaren heen natuurlijk wel het een en ander veranderd is, besteedt het magazine elke
maand aandacht aan technieken, recente publicaties en nieuwe stoflijnen. Er is veel aandacht voor
patronen, meestal gemaakt door bekende namen uit de modern quilting scene. Die quilter wordt ook kort toegelicht met IG-account of weblog. Elke uitgave heeft meerdere patronen voor grote(re) quilts, met meestal ook een kussenvariant en patronen voor reutefleut (inmiddels wel bij iedereen bekend: etui, mapje, pannenlap, tasje, speldenkussen, knuffels, etc). Er is ruimte voor een verdiepend interview, waarin een ontwerper van stof of patronen of ondernemer in de quilt business toelichting geeft op zijn of haar ontwikkeling, inspiratie en/of plannen voor de toekomst. De afgelopen jaren was er ook een blok van de maand (BOM), dit jaar onder leiding van Karen Lewis in haar bekende stijl. Vorig jaar lag het accent op Foundation Paper Piecen in het BOM. Op de laatste bladzij nog een column, nu geschreven door Kate Basti, waarin een bepaald aspect van quilten of een online trend besproken worden.

Mijn ervaring
Elke maand kijk ik uit naar het magazine. Er staat altijd wel iets in wat me inspireert of zelfs gelijk wil maken. Als het cadeautje templates zijn, probeer ik die uit en die blokken komen meestal in een etuitje terecht. Regelmatig blader ik door de oude magazines, als ik op zoek ben naar een patroon voor een quilt. Bij mij valt het kwartje (welk patroon bij welke stofjes past) meestal bij zoveelste keer doorbladeren. Soms ben ik helemaal vergeten dat een bepaald patroon erin heeft gestaan, en ben ik aangenaam verrast als ik het tegenkom en het blijkt ‘precies’ te zijn wat ik nodig had.

Als je op Instagram @lovequiltingmag laat weten wat je hebt gemaakt, krijg je eigenlijk altijd een leuke reactie, en soms ook een re-post. De patronen zijn goed beschreven, met foto’s en tekeningen is goed duidelijk gemaakt wat de bedoeling is. Zoals bij elk tijdschrift komen jaarlijks bepaalde onderwerpen terug, maar tot nu toe vind ik dat niet bezwaarlijk. Ik vond het destijds een bron van inspiratie toen ik een absolute beginner was, en daarin is weinig veranderd nu ik wat meer quilt/naai-ervaring heb. Ik heb leuke blokken en technieken geleerd uit het magazine.

Ik heb destijds een abonnement genomen om vooral geen magazine te hoeven missen. Ik zou het magazine nu ook kunnen kopen bij de Libris in Breda. Ik zie het ook vaak op de stations liggen bij Bruna en Ako. Er zijn ook online shops, die het blad verkopen. Natuurlijk is een digitaal abonnement ook mogelijk.

Love Patchwork & Quilting, IG: @lovequiltingmag, www.lovepatchworkandquilting.com

Het maken van een BOXY POUCH

geschreven door  Marga (@quilting_marpie op instagram)

Weet niet hoe lang ze er al zijn op het internet, maar leuk vind ik ze iedere keer weer: BOXY POUCHES. Zag er altijd tegenop met die rits en hoe krijg je haar dan zo netjes. Maar dat valt heel erg mee!

Op het net zijn tig linken te vinden. Die van Pink Stitches wel de bekendste:  http://pinkxstitches.blogspot.com/2014/01/boxy-pouch-tutorial.html Ik gebruik deze ook, heb alleen de maat aangepast (je kunt ze natuurlijk maken in allerlei maten). Plus om het mezelf toch wat makkelijker (niet echt) te maken maak ik de bovenkant uit één stuk. Ik gebruik hiervoor de “quilt-as-you-go”-methode.

Voor de twee hieronder gebruikte ik de tutorial te vinden via  deze link: {http://www.handmadiya.com/2015/11/block-zipper-pouch-tutorial.html  Daarin gebruiken ze een los binnentasje dat je er met de hand inzet. Tot op heden vind ik dit het mooiste.

Toen dochterlief thuis kwam en haar zag, wou zij er ook eentje. Haar favoriete kleur is rood, wat sneller gemaakt, dus grotere stukken gebruikt.

De mogelijkheden zijn eindeloos, alle restjes kunnen gebruikt worden. Of je maakt haar meer gestyled.

Echtgenootlief vindt ze zo leuk dat ik er ook een paar mocht maken als kadootje. Allerlei toevoegingen zijn mogelijk om het meer persoonlijk te maken. Nu al zin om te gaan kijken wat mijn swap-partner mooi vindt en daar iets passends bij te maken.

De rechter pouches zijn gemaakt met 1 lapje stof, wel gequilt en voorzien van de naam van de ontvanger.  Deze werden gemaakt volgens het tutorial van Pink Stitches, alleen in een andere maat.

Vanwege deze swap heb ik ook het tutorial van Svetlana Sotak (@sotakhandmade) uitgeprobeerd. Je vindt deze hier: http://sotakhandmade.blogspot.com/2017/02/boxy-pouch-free-tutorial.html

Dat is deze geworden. Hier zijn de hoekjes niet gestikt, maar gevouwen. Daardoor heb je niet echt scherpe hoekjes. Zelf (en dat is echt mijn mening) vind ik dat minder mooi.

Dit zijn verschillende boxy pouches die ik gemaakt heb, verschil is alleen de maat en stof gebruik.

Alternatief: Drawstring Bag

Mocht je er tegen op zien om iets te maken waar een rits in moet, is een drawstring bag een heel leuk alternatief.  Jeni Baker heeft een tutorial daarvoor: https://www.incolororder.com/2011/10/lined-drawstring-bag-tutorial.html

Zelf ga ik deze zeer zeker ook nog eens maken. Je hebt ze ook dat ze helemaal plat zijn, maar deze met die gerimpelde bovenkant en de bodem (weggestikte hoeken) vind ik heel erg leuk.

 

 

Mocht je vragen hebben stel ze gerust, hopelijk kan ik ze beantwoorden en anders misschien wel iemand anders van het forum.

Heel veel plezier met het maken. Ik weet zeker dat ik dat heb, want het blijft zo leuk om ze te maken!

 

 

 

 

 

De tweede #DutchMQGswap: pouch / tasje / zakje … reutefleut!

Het swappen van ansichtkaarten bleek een leuke manier om elkaar te leren kennen en om met het thema-van-de-maand aan de slag te gaan. Ook het thema REUTEFLEUT leent zich heel goed om iets leuks uit te wisselen, dus daar gaan we.

Deze keer swappen we een “pouch”, een zakje / tasje / etuitje. Denk aan een “boxy pouch” of andere pouch met een rits of een drawstring bag (met een koordje) Op de achterkant van het inspiratievel vind je een aantal verwijzingen naar tutorials voor het maken hiervan. Marga heeft deze getest en ze zal op het forum nog wat delen over haar ervaringen.

Boxy pouch gemaakt door Marga

Oké, een paar regels, we houden het simpel:

  • uitgangspunt is dat je pouch in een envelop past (formaat van de envelop mag je zelf bepalen), beetje plat duwen moet kunnen 😉
  • je pouch moet modern zijn
  • er worden een aantal vragen over je voorkeuren gesteld in het aanmeldformulier
  • daarnaast vragen we je op het forum een paar foto’s te delen van dingen die je mooi vindt (kleuren, stofjes, stijlen, woorden, pouches die je gezien hebt… vermeld ook makers 😉  )
  • fijn als je ook reageert op wat anderen delen
  • het is een “secret swap”, dus vertel niet aan wie je iets stuurt…dan is de verrassing groter.
  • verstuur je pouch uiterlijk 28 februari 2019
  • deel op de dag dat je het verstuurd een fotootje (bijv. van een detail) op het forum (daarvoor al een keer een sneak peak (gekozen stofjes, patroon, ander detail) is ook fijn natuurlijk)
  • laat een berichtje achter op het forum wanneer je je pouch ontvangt
  • delen op instagram mag daarnaast natuurlijk ook, vinden we heel leuk, gebruik daarbij #DutchMQGswap,  maar let op: deel in ieder geval op het forum, want niet alle leden zijn op instagram te vinden.

Dus… wie doet er mee?

Als je mee wilt doen, vul dan uiterlijk 14 januari  dit formulier* in. Je krijgt dan in dezelfde week de gegevens van jouw partner toegestuurd.

Vragen? Stel ze hieronder (of via info@dutchmqg.nl).

*  als de link niet werkt kopieer dan deze link en plak deze in het zoekvenster van je browser: https://goo.gl/forms/zrPdhWPiB4FF8mr33

Nieuw jaar, nieuw thema, nieuwe toevoeging

Het laatste thema van 2018 bleek (te?) zwaar voor het eind van het jaar. Er werd door Deveney en Mique iets moois gemaakt, maar verder bleef het in de schetsfase hangen.

quilt gemaakt en ontworpen door Mique. Kijk voor de volledige quilt op haar instagram @miqueoffermans.

kussen met concentrische cirkels ontworpen en gemaakt door Deveney

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zo aan het eind van het jaar was het misschien ook even iets te veel van het goede, het werken aan een thema. Maar goed, nieuw jaar nieuwe kansen.

En… we voegen iets toe aan de thema’s:

  • In de oneven maanden presenteren we het thema, compleet met inspiratievel op de ledenpagina  en Pinterest-bord (DutchMQG heeft vanaf nu ook een eigen Pinterest-account, wooohooo! Volg ons op: nl.pinterest.com/dutchMQG/ )
  • In de even maanden delen we een blok dat past in het thema. Het blok wordt steeds ontworpen door een van de leden. Het formaat 10″x 10″ (ong. 25 x 25 cm). Er zullen vast en zeker verschillende  technieken voorbij komen. Je kunt de blokken bij elkaar voegen tot een sampler quilt (kies dan voor een afgebakend kleurenpalet of stoffencombinatie), maar je kunt ze ook individueel gebruiken als kussen of….

We hopen natuurlijk dat dit weer allerlei nieuwe ideeën op gang brengt!

In februari wordt het eerste blok ontworpen door Irene (@Sugaridoo). We hebben het haar met het thema niet zo makkelijk gemaakt, maar het wordt vast iets bijzonder.

Over dat nieuwe thema gesproken….. de oplettende BLOG of UPDATE-lezer heeft het al ontdekt… dat wordt: REUTEFLEUT.

Kijk gauw op de ledenpagina naar het inspiratievel, ontdek de pins op het prikbord en deel je ideeën op het forum. We hopen op veel uitwisseling en ontmoetingen.

EN: tijdens de #DutchMQGgettogether op 3 februari in Den Bosch gaan we hier ook mee aan de slag. Vergeet je niet op te geven!!! (zie vorige blogpost hier)

en…. er komt opnieuw een SWAP! Hou het blog in de gaten (en de UPDATE die deze week in je mailbox landt)

Een DutchMQG-lid stelt zich voor: Mique

Hallo allemaal, mijn naam is Mique Offermans en ik ben een newby op het quiltvlak (3 jaar geleden begonnen) maar ik ben al lang bezig met Maken.

Ik schrijf Maken met een hoofdletter, omdat ik het heel belangrijk vind. Het hele proces van de inspiratie tot het laatste steekje is fantastisch. Ik maak al mijn hele leven.

In de vorige nieuwsbrief vertelde Françoise ook al hoe ze van kind af bezig was met handwerken, en daar herken ik veel van.

Mijn moeder had een speciaal kleed voor op de tafel als ze haar naaimachine ging gebruiken en als dat uit de kast kwam zat ik al klaar met mijn eigen schaartje en de knopendoos. Het begon met poppenkleertjes en borduren op voorgekleurd stramien en eindigt hopelijk nog lang niet.

In mijn studententijd sleepte ik een oude zware naaimachine naar mijn studentenkamer, omdat ik vanwege klein budget mijn eigen kleren maakte.

Later kwam er een betere machine voor de kinderkleren, met als hoogtepunt het maken van mijn trouwjurk. (Wie mij volgt op Instagram heeft gezien dat ik die inmiddels in quiltlapjes heb veranderd)

In 2005 ben ik begonnen aan de docentenopleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam. Toen kwam net het borduren op schilderijen weer een beetje in, dus daar kon ik mijn textiel en garenliefde weer gebruiken.

Sinds 2007 werk ik als docent tekenen op een vmbo. Heerlijk! Af en toe krijg ik de leerlingen zover dat ze ook iets met naald en draad doen.

Door een nekhernia heb ik het borduren een beetje moeten opgeven. De zoektocht naar een nieuwe manier om met lapjes en garen bezig te zijn eindigde in de quiltkelder van Stoffen en Baby Studio in Putten in de les bij Jobina de Boer.

Inmiddels gebruik ik alle vrije dagen om iets te Maken op de naaimachine, is de wereld van het Free Motion Quilten voor me open gegaan en spaar ik voor een longarm (waarom zijn die zo duur???).

Wil je zien wat ik maak? Kijk dan op mijn instagram: @miqueoffermans

Double wedding ring quilt van het patroon van Victoria Findlay Woolfe. Stof van Kaffe Fassett. En alles free motion gequilt op mijn Janome S5.

 

 

 

 

 

 

 

ik hou van patroon en kleur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

mijn eerste eigen ontwerp en uiteindelijk mooi passend in het thema Wiskunde. Geïnspireerd op het dak bij het nieuwe station Utrecht.

(N.B. deze is inmiddels klaar! Kijk op instagram voor het eindresultaat)

 

 

 

 

 

 

#DutchMQGgettogether in Den Bosch

Oei oei, en dan is er zomaar bijna een maand voorbij. Geen enkele blogpost, schandalig! Ik maak het goed. Binnenkort volgt weer een nieuwe “DutchMQG-lid stelt zich voor”, deze keer met Mique Offermans, die ook een prachtige quilt maakte in het thema Wiskunde deze maand en daar heeft ze het niet eens over.  Over dat thema gesproken: dat sluiten we binnenkort af. Het was niet het beste, of tenminste…niet het thema dat het meeste resultaten heeft opgeleverd. Wellicht een combinatie van tijd van het jaar, abstractie van het thema en wellicht beleving met het onderwerp in het verleden??? Begin volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen met een hopelijk wat toegankelijker onderwerp: REUTEFLEUT*… ik zeg er verder nog niet veel over, maar eh ik zie swap mogelijkheden 😉

Gelukkig hebben jullie in de tussentijd wel iets van ons gehoord, zelfs bij gebrek aan blogposts: een UPDATE in de mail. Met de aankondiging voor de #DutchMQGgettogether op zondag 3 februari. Ik herhaal hem hier nog even:

Let’s get together!

Zondag 3 februari van 11.00 tot 17.00u

Theater Artemis, Predikheerenpoort 50, Den Bosch

Wat kun je verwachten?

10:30u   Inloop met een kopje koffie/thee en een Bossche lekkernij.

11:00u   Jaarlijkse ledenvergadering (agenda volgt) 

12:30u   Een heerlijke zelfgemaakte lunch 

13:00u   Na de lunch gaan we aan de slag met een reutefleut* workshop passend bij het nieuwe thema van de maand.

16:30u  We sluiten deze dag af met een inspirerende show & tell 

Praktische informatie

Deze locatie is op 12 min. loopafstand van station Den Bosch. Parkeren in de omgeving is betaald. Ook kun je parkeren bij de transferia waar je voor €4 de hele dag mag staan en waarvandaan je met de bus naar het centrum wordt gebracht. Na aanmelding ontvang je van ons een routebeschrijving (incl. parkeertips) 

Het is fijn als je een naaimachine meeneemt, graag ook een verlengsnoer. 

Kom je ook?

Aanmelden kan door vóór 27 januari een email te sturen naar info@dutchmqg.nl met je naam en door het bedrag over te maken naar NL37 INGB 0007 8550 93 t.n.v. DutchMQG o.v.v. Gettogether Den Bosch. Gebruik a.u.b. dezelfde naam bij betaling als waarmee je je hebt aangemeld (of vermeld deze duidelijk in de opmerkingen bij je betaling).

Na betaling ontvang je ongeveer een week voor aanvang een email met de details en een routebeschrijving.

De kosten voor deze dag zijn €25 voor leden en €30 voor niet-leden.

Dat gaat weer een hele gezellige dag worden!

Je leest het goed: we gaan weer naar Den Bosch (de eerste gettogether voor we een officiële vereniging waren, vond hier plaats). We hebben naar verschillende andere locaties gekeken op aanraden van leden (Eindhoven, Bergen op Zoom) maar dat is tot nu toe niet gelukt. Leuk, toegankelijk en betaalbaar blijkt geen eenvoudige combinatie. Tips (graag zo concreet mogelijk) zijn dus nog altijd welkom.

Dat was het voor nu. En ik beloof : Tot snel!

* reutefleut is een verzamelnaam voor creaties anders dan quilts zoals: tasjes, etuis, speldenkussens, naaldenmapjes etc.  (de term werd als eerste door Francis genoemd op het forum en vervolgens omarmd)

Quiltboek van de maand: november

Op de valreep is het weer tijd voor het boek van de maand november. Opnieuw geschreven door Ingrid (Inghelhoe). Heel veel dank daarvoor! 

Deze keer een boek, waaruit ik nog helemaal niets heb gemaakt. Het is vorig jaar uitgekomen en behandelt 5 technieken, die er ingewikkeld uitzien, maar met behulp van dit boek te doen zijn. Dat leek me interessant,want dit jaar heb ik voor het eerst bochtjes/curves genaaid, dus …. kom maar op….

Modern Quilt Magic – Victoria Finlay Wolfe
5 Parlor Tricks te Expand Your Piecing Skills

De meeste modern quilters kennen Victoria Finlay Wolfe wel van naam en/of quilts. Op Instagram is haar account: @VictoriaFinlayWolfe. Haar Double Wedding Rings quilts hebben op mij een grote indruk gemaakt.
Haar kracht zit hem voor mij in het verkennen en terugbrengen naar essentie van een traditioneel blok.
Anderen kennen misschien haar boek 15 Minutes of Play, waarin ze improv piecing en het gebruik van veel scraps voor ‘dummies’ uitlegt. Modern Quilt Magic behandelt ogenschijnlijk zeer ingewikkelde piecing technieken: vlechtwerk of visgraatvariaties, ‘partial seams’, stof van mini improv, Y-zomen en improv bochten. Sommige termen hebben vast een betere Nederlandse vertaling, deel die dan hier, daar leer ik ook weer van.


Opbouw van het boek
Na een korte introductie, waarin de interesse voor de 5 bovengenoemde technieken wordt beschreven,
volgen 5 hoofdstukken met techniek, projecten en voorbeelden. Victoria vraagt vooral aandacht voor het
goed kijken naar quilts, waarbij je je niet moet laten afleiden door je eigen vooroordelen. In mijn geval: het toevoegen van oranje zou waardevol kunnen zijn… (ik hou dus niet zo van oranje…). Sluit niet op voorhand kleuren/technieken uit, maar probeer eens wat. Alle hoofdstukken kennen ook weer een kleine toelichting, met mooie foto’s (soms van antieke quilts) en tekeningen, waarna de techniek wordt uitgelegd. De stap-voor-stap uitleg is zowel in tekst, als met tekeningen, wat het voor mij begrijpelijk maakt. Elk hoofdstuk heeft grote en kleine projecten, waarin de uitgelegde techniek wordt gebruikt. Mooie patronen voor grote quilts, maar ook voor een kussen of miniquilt. Sommige patronen zijn variaties of eigenlijk meer verkenningen van de techniek. Vlechtwerk, en dan vlechtwerk op zijn kant. Vlechtwerk heel scrappy, en daarnaast vlechtwerk in maar 2 of 3 kleuren.

Mijn ervaring
Zoals vermeld, heb ik nog niets gemaakt uit dit boek. Ik heb al wel anders naar patronen en quilts gekeken: Wat gebeurt er als ik voor- en achtergrond zou omdraaien? Wat als ik maar 3 kleuren zou gebruiken in een veelkleurig patroon? Wat als ik deze techniek heel groot of juist heel klein zo toepassen? Kortom, het leert me creatiever te kijken. Ik hoop in december in ieder geval zonder angst zo’n mooi vlechtwerkje te maken.

Modern Quilt Magic – Victoria Finlay Wolfe – ISBN 978-1-61745-508-7 – 128 bladzijden – Engelstalig

Een DutchMQG-lid stelt zich voor: Muriel

Hoi, mijn naam is Muriël van der Ploeg en in deze blogpost zal ik me even voorstellen. Ik woon in Leiden, samen met mijn man Frederik, zoon Emil van 18, in het weekend dochter Damaris van 20, en kat Mauries. Op de site van DutchMQG en op instagram is mijn naam muriel14.
Toen ik het laatst eens uitzocht, kwam ik erachter dat ik al elf jaar quilt. Ik begon eraan omdat ik de mooiste quilts tegenkwam op blogs van Amerikaanse crafters zoals Amy Karol (Angry Chicken), Hillary Lang (Wee Wonderfuls) en Alicia Paulson (Posie gets cozy). De eerste quilt die ik maakte was een poppenversie van een quilt uit het boek ‘Bend the Rules Sewing’ van Amy Karol.
Bij het maken kwam ik wel voor een paar raadsels te staan: hoe krijg je die drie lagen van de quilt sandwich netjes en geleidelijk door je machine en ‘attach the binding’, ja leuk, maar ‘wat is dat?’ en ‘hoe dan?’. Door  quiltalongs te volgen, gratis block tutorials te proberen, soms een patroon te kopen, ook wel eens iets uit te halen dat mislukt was, heb ik alles uitgevogeld en geleerd. Selftaught, maar dus eigenlijk met behulp van alles wat er op internet te vinden valt, heb ik leren quilten.


Ook via internet (Flickr en later Instagram) vond ik groepjes om me bij aan te sluiten. Bee Europa was voor mij heel belangrijk: je kreeg stof toegestuurd en een block tutorial via internet. Daar heb ik een aantal jaar aan meegedaan en heb ik heel veel van geleerd. Ook de Cocorico bee was heel speciaal, met vooral ontzettend veel creativiteit in de blokken. Iemand verzon een thema voor haar quilt en daar maakte iedereen naar eigen inzicht een blok bij voor haar.

Mijn thema was Pippi, en ik heb de meest geweldige blokken ontvangen. Wel spannend om die vervolgens aan elkaar te naaien en te gaan quilten. Dat laatste moet dan ook nog gebeuren (één van mijn WIPs). De online quilting bee waar ik op dit moment nog bij zit (al sinds 2010) is Do Good Stitches. Dat is een charity bee, we maken dus quilts voor het goede doel; op dit moment vaak voor kinderen die door het Leger des Heils worden opgevangen.

Op een gegeven moment vond ik via internet ook in Nederland wonende quilters. We spraken met elkaar af en nu vormen we al een tijdje de groep Double Dutch. Om het half jaar komen we bijelkaar voor een quiltdag, waar we samen aan onze projecten werken, show-and-tell doen, altijd een ugly fabric swap en kletsen, natuurlijk.
Met Double Dutch en ook met de Kingfisher Quilt Bee in Den Haag (onderdeel van DutchMQG) zijn we bezig met Roundrobin quilts. Ooit heb ik dit op Flickr gezien en aan meegedaan. Ik vond het zo’n leuke uitdaging voor je creativiteit dat ik dit heb geïntroduceerd bij de twee groepen. Het gaat zo: iedereen die meedoet maakt een startblok voor haar (of zijn) quilt. Per post of op de bee geef je het blok aan iemand anders en die maakt er een rand omheen of nieuw deel aan vast. Zo gaat ieders blok de hele groep langs en heb je uiteindelijk een unieke en speciaal voor jou gemaakte quilttop. Het is een heel leuk proces en de resultaten zijn geweldig.


In deze beschrijving van mijn quiltervaringen heb ik het vooral over de sociale kanten (al dan niet via social media) van het quilten gehad en dat vind ik ook een van de leukste dingen van het moderne quilten. Je zit misschien vaak alleen te werken aan je quilt, maar anderen zijn ook met dat project bezig via een online quiltalong, of iemand maakt iets voor jou en jij weer voor diegene via een swap, bee of roundrobin. En natuurlijk alle ‘likes’ die je krijgt als je iets afhebt en het deelt op internet, die krijg je niet als je het alleen aan je familie laat zien 😉

Dit ronde quiltje heb ik gemaakt nadat ik geïnspireerd was geraakt bij een workshop van Anna Maria Horner:


De quilttop die ik dit jaar heb gemaakt in de online Mighty Lucky Quilting Club:


Mijn meest recent afgemaakte quilt:

Het is bijna tijd voor de handwerk- en quiltdagen

Heerlijk zo’n vrije maandag in het teken van de voorbereidingen van de Handwerk- en Quiltdagen. ’s Ochtends de laatste telefonische afstemming met Irene over het inhangen van onze waslijn-tentoonstelling aanstaande woensdag (ondertussen komt Marly bij haar een quiltje brengen). Ook nog wat afgestemd over flyers die nog net op tijd door kunnen naar de printer en over de mogelijkheid voor nieuwe leden om zich ter plekke in te schrijven.

’s Middags levert Rianne haar quilts in en drinkt een kopje koffie (of 2), Hilda komt aan-OV-fietsen met 2 kussenhoesjes en kletst ook nog even mee. Vanavond bij Ingrid nog wat quiltjes halen (moet toch in de buurt zijn). Dan hebben we zo’n 30 stuks bij elkaar straks (ook Ine, Merel, Deveney en Irene zorgen nog voor input). Ennnnn…. natuurlijk hangt onze gezamenlijke Charityquilt er, gequilt door Esther en van binding voorzien door Deveney!

Tussendoor aan de slag met het samenvoegen van alle toelichtingen en het maken van de bordjes voor erbij (of eh, stroken, die ook mooi aan de waslijn kunnen). En nog even afstemmen wie dan op welke dag aanwezig is om de bezoekers aan het “slashen” te krijgen: we maken “slash and insert”-blokken in verenigingskleuren om een beeld te geven van een moderne improv(isatie)-techniek. Oei, er moet nog een mail uit naar de vrijwilligers… komt eraan hoor, morgen…

Facebook-berichtje, blog berichtje, zometeeen Instagram ook niet vergeten, want we willen wel dat jullie allemaal komen natuurlijk!  Fijn dat we een tafel hebben, een echte plek, een goed trefpunt. Wie zien we daar?!

Kijk op www.handwerkenquiltdagen.nl voor meer info.

Helaas, zelf geen steek genaaid op deze vrije dag…tja volgende keer beter…