Een DutchMQGlid stelt zich voor: Hilda

Naam: Hilda de Wit

Blog: lapjesland.wordpress.com

Naam op social media: hilda_dw  sinds kort op Instagram, hoewel ik soms niet zo erg actief ben in berichtjes maken en foto’s plaatsen.

Nu ben ik gevraagd om een stukje te schrijven voor het blog “Leden stellen zich voor”, maar dat is nog niet zo makkelijk. Terug kijkend op m’n “carriere” als quilter (hahaha) lijkt het wel een lappendekentje op zich van gebeurtenissen en ontwikkeling…. Gelukkig heb ik de vragenlijst gekregen en daar maak ik graag gebruik van.

Het quilten is een paar keer langs me heen gegaan voordat ik er daadwerkelijk mee bezig ging. Toen ik tiener was kreeg ik een quiltpakketje van een theemuts uit de Ariadne cadeau op Sinterklaas en de kartonnetjes heb ik nog, maar toentertijd bleef het daarbij. Vele jaren later, toen we met ons gezin uit Leeuwarden naar Brabant verhuisden, ben ik eens naar een quilttentoonstelling in het Hazzo geweest. Ik was totaal verrast door wat ik zag en onder de indruk van de Artquilts. Ik had leuke gesprekjes met onder andere Ada Honders en Olga Prins- Lukowski en heb twee lapjes stof gekocht en een catalogus van
European artquilts. Daar bleef het aanvankelijk bij totdat ik door gebitsproblemen moeite kreeg met klarinet spelen, iets wat ik veel in m’n vrije tijd deed naast gezin, mantelzorg en vrijwilligerswerk, en nu wat meer tijd en oog had voor iets anders. Kortom, ik besloot me uit pure nieuwsgierigheid es op te geven voor een quiltcursus bij het Nivon. Eigenlijk gingen we vanwege de wandelpaden, natuurvriendenhuizen en kinderkampen naar het Nivon, maar er zijn ook tal van cursussen en ik heb in de loop der jaren vanaf 2009 een aantal quiltcursussen, steeds o.l.v. Annie Cornelisse, gevolgd. Na de eerste cursus was ik al enthousiast. Het bracht tal van herinneringen boven aan het naaien en iets maken zoals ik dat vroeger als kind beleefde. Het handwerken heb ik van mijn oma geleerd en van haar mocht ik op haar naaimachine naaien. Heerlijk spelen met stof en kleur! Bij de cursus leerde ik vooral de basisbeginselen van het quilten en een aantal

 

technieken, waaronder de Japanse vouwtechniek, de log cabin, het New York beautypatroon, paperpiecing, allerlei tasjes en kussenhoesjes maken en in de laatste cursus de introductie van intuitieve werkmanier van Jean Wells. (de quilt die op de tentoonstelling in Nieuwegein hing heb ik toen gemaakt, zie foto helemaal onderaan links). De cursussen zijn gestopt in 2015, er is nu alleen de mogelijkheid om gezamenlijk een midweek te quilten zonder les.

  

In ‘t begin werkte ik meestal met de hand en zo ontstond ook m’n eerste quilt, voor mijn dochter. Het is gemaakt van stof uit een scrapbag (Kate Spain) met een patroon, de doos van Pandora, uit een boek van Sarah Fielke. In 2012 kocht ik een nieuwe naaimachine en dat veranderde mijn manier van werken, want ik ging helemaal op in het naaien met de nieuwe machine. Na verloop van tijd bedacht ik dat ik nu kon kiezen of ik iets met de hand of met de naaimachine zou gaan maken. Eigenlijk doe ik het allebei graag en nu wissel ik het nogal eens af. Het eerste naaimachineproject na de quilt voor Mirjam was een quilt met veel Kaffe Fassett stoffen en het patroon komt uit zijn boek Kaffe Fassetts V&A quilts, hoewel het iets in uitvoering is gewijzigd. Het heet de “baby bricks quilt” en dat quiltpatroon is weer geïnspireerd op een oude quilt uit de collectie van het V&A museum, gemaakt van kleine strips. Ook kunst inspireert me en werk van Bridget Riley, Sophie Taeuber- Arp en Sonia Delaunay vind ik geweldig mooi. Van de laatste heb ik een schilderij nagemaakt in de vorm van een kleine quilt, omdat ik de beweging in het beeld zo mooi vond en uit wilde zoeken hoe zoiets tot stand komt. Deze quilt hangt boven m’n werktafel.

 

Daarna volgde een quilt met wat zwaardere stof, snijresten van geweven Saristoffen, gecombineerd met een paar Kaffe Fassett stoffen. Deze is uit het boek “Beken kleur” en is eigenlijk een yogamatje. Op de een of andere manier zijn deze twee tot dusver m’n “lievelingsquilts”, geen idee waarom precies. Er zijn meer quilts gemaakt (en twee babyquilts ook weggegeven) en tassen, kussens, hoesjes enzo en er zijn nieuwe in de maak. Aan de ene kant volg ik soms een patroon of werk ik traditioneel en aan de andere
kant werk ik aan een paar quilts zonder een vooraf vastliggend patroon en is het maakproces intuïtiever. Of het modern is of traditioneel of meer richting artquilts… zoiets boeit me niet zo. Het plezier in “iets mooi maken” is voor mij meer wezenlijk, hoewel niet alles me evengoed lukt als ik dacht of hoopte dat het zou worden. Ik ben niet een echte pietje precies, maar gelukkig ben ik ook niet behept met verregaand perfectionisme. Niet alleen omdat er dan niets af zou komen, maar ook omdat ik de idee aanhang van “there’s a crack in everything and that’s where the light comes in”. Kortom, het mag gewoon menselijk handwerk blijven en wel zo dat het iets van de aard van de maker laat zien.
In de loop der tijd ben ik lid geworden van het Quiltersgilde, quiltbee de Cultestickers en van het Dutch modern quilt guild. Ik vind het heel leuk en stimulerend om contact te hebben met quilters en naar regiodagen en gettogethers te gaan als ook om quilttentoonstellingen te bezoeken. Het is inspirerend en gezellig! Ook de uitwisseling van kennis en ervaringen vind ik verrijkend en af en toe doe ik mee aan een uitdaging, een quiltalong of feestelijkheid (bijvoorbeeld een jubileumquilt of blok) en maak een blok of quiltje. Met het DMQG heb ik voor het eerst mee gedaan aan een quilttentoonstelling en in het voorjaar deed ik mee aan de Pantone Challenge, zeker weer wat ervaring rijker!

 

Af en toe surf ik graag op internet en lees ik blogs. De leukste vind ik Entropy always wins (van Hillary Goodwin), quilteuse forever, de website van het Engelse quilt guild, Factotum-of-arts.com, de website van Berthi Smit- Sanders, Kathleen Tracy, Temecula quilts en een aantal Nederlandse weblogjes van de blogrol van het Quiltersgilde.
Ideetjes doe ik op van de sites en blogs, maar ook uit tijdschriften en boeken. De boeken van Jean Wells, Gwen Marston, maar ook Karin Pieterse, Kathy Doughty en Katherine Guerrier spreken aan. Helaas is het niet zo dat ik te weinig ideeën heb…. het is eerder teveel en ik moet mezelf afremmen om niet steeds aan iets nieuws te beginnen. Op technisch gebied denk ik dat er nog veel te leren valt, vooral als het gaat om doorquilten zowel met machine als met de hand. Nu, dit is het voorlopig wel.

groetjes, Hilda

Quiltboek van de maand – juni

geschreven door Ingrid Hoekman 

Deze maand geen boek met patronen of technieken van 1 quilter, techniek of stijl, maar een fijn naslagwerk voor de moderne quilter. Zoals meer quilters in ons gilde, heb ik geen traditionele
achtergrond in quilten, dus ben ik ook niet opgegroeid met de namen van bekende quilters of
quiltblokken. Toen ik begon, kende ik de quilters, die ik op blogs tegenkwam en leuk vond. Sommigen
vanwege de patronen, anderen vanwege kleur/stofkeuze of quilttechniek. Toen dit boek in 2014
uitkwam, gaf het mij mooi overzicht in wie-is-wie in het moderne quilten en wat doen we/ze nu
eigenlijk allemaal.

Quilting with a modern slant – ‘people, patterns, and techniques inspiring the MODERN
QUILT COMMUNITY’


Het boek is geschreven door Rachel May, die in 2008 door een boek over de Gee’s Bend besmet
raakte met het quiltvirus. Ze had geen enkele quiltervaring, maar wist hoe een naaimachine werkte,
kocht stoffen, vond op internet een tutorial voor het maken van een quiltsandwich en deed iets wat
op een bies leek, en daar was haar eerste quilt. Dit boek gaat vooral over al die quilters, die ook dat
moderne quiltvirus hebben.


Opbouw van het boek
Voor het boek zijn meer dan 70 modern quilters geïnterviewd, die vertellen wat hun weg naar
modern quilting was. Soms vanuit het traditionele quilten, zoals Amish of Gee’s Bend en traditionele
quiltblokken, maar soms via een tentoonstelling of quiltboek. Het boek legt eerst heel simpel uit wat
nu eigenlijk een quilt is en vervolgens zijn de interviews verdeeld over 7 hoofdstukken. Hoofdstukken
met titels als A sense of play, Improv, Practicing scale en Coming Full Circle, geven je een idee welke
aspecten van Modern Quilting uitgelicht worden in dit boek. In elk hoofdstuk vind je een
quiltpatroon van die stijl, met snij- en stofinstructies. Ook is er wat verduidelijking bij een techniek
(bijv. appliqueren of improv piecing with scraps) en leestips voor inspirerende boeken of blogs.

Mijn ervaring
Regelmatig kijk ik in het boek voor inspiratie. Soms om een nieuwe techniek te bekijken en misschien
wel uitproberen. Ik heb bochtjes (curves) naaien heel lang niet aangedurfd, maar door maar vaak
genoeg mooie quilts te zien waar die techniek in gebruikt wordt, heb ik het onlangs toch gewaagd.
Het boek verbreedt mijn horizon, ik ben een gewoontedier, en als ik niet af en toe in zo’n boek kijk,
blijf ik lekker doen wat ik ken en kan. Dit boek gaf me verdieping in Improv, waardoor ik dat ook eens
ben gaan proberen. Gewoon kijken of het iets voor mij is. En…het is erg leuk om al die persoonlijke
verhalen te lezen.

Quilting with a modern slant – ISBN 978-1-61212- 63-8 – 224 bladzijden – Engelstalig

#DutchMQGgettogether in Leiden op 3 juni

geschreven door Hilda de Wit (foto’s ook van Hilda, tenzij anders vermeld) 

Zondag 3 juni kwamen vanuit verschillende hoeken van het land weer Dutch-modernquilters samen en deze keer troffen we elkaar in café De Leidse Lente in Leiden. We hadden een mooie lichte ruimte op de bovenverdieping van wat ooit een oude ambachtsschool was. Om iets over tienen dacht ik wat te vroeg te zijn aangekomen, maar in het zaaltje werd al druk van alles klaargezet.  Deveney was, met hulp van Liesbeth en Carla, de organisator van deze dag en Erica zette de computer en beamer in gang voor de fotoreportages.

Langzaamaan raakten alle stoelen bezet en werd er links en rechts kennis gemaakt en herkend. Ja, ja, veel gepraat van achttien quilters, terwijl spullen uit de tassen op tafel kwamen en koffie of thee met een lekkere Leidse bonbon werd rondgedeeld. Gezellig, we hebben er zin in! Rond elf uur bijt Merel de spits af van het programma met een fotoreportage van de Quiltcon Charity quilts vanaf 2015.

foto van Deveney

Merel vertelt over de verschillende jaren van deze Challenge. Bij deze Challenge wordt in een bepaald tijdsbestek een quilt gemaakt, vervolgens wordt deze samen met de andere gemaakte quilts tentoongesteld, om daarna gedoneerd te worden aan een goed doel. De opdracht om met een bepaalde selectie kleuren en een keuze voor bepaalde eisen, van wat in de quilt voor moet komen of juist niet, krijgen aandacht. Dit pakketje eisen aan kleur, vorm en grootte verschilt per jaar, maar ook komen verschillende “modes” binnen het modern quilten naar voren. We praten daar nog wat over door met ondertussen in gedachten al “hoe zullen wij het doen dit jaar?”
De vraag stellen is naar een antwoord willen zoeken en daarmee kwamen we bij het volgende programmadeel aan, dat Deveney uiteen zette.

Dit jaar willen we als DMQG meedoen aan de Challenge en we zullen als groep een grote quilt gaan maken met een voorgeschreven kleurenpalet. Over een patroon voor zo’n grote quilt heeft Deveney ons via de website uitgenodigd om mee te denken en uit de reacties zijn drie hoofdlijnen voor een ontwerp gerold. Kort samengevat, en als ik het goed heb begrepen, ging het om:

  1. een grote tulp over het hele vlak, bestaand uit allemaal kleine blokjes;
  2. een all-over blokpatroon waarbij iedere deelnemer een of meer dezelfde blokken maakt;
  3. een patroon van de kaart van Nederland met in elk deel van die kaart iets specifieks voor dat deel van Nederland.

Na vragen over en weer en enige discussie hebben we gestemd en vrijwel unaniem besloten voor het eerste ontwerp te gaan, d.w.z. een groot patroon samengesteld uit allemaal kleine blokjes, maar geen tulp. We zullen een soort banen maken, zoals je ziet in de bollenvelden als je van bovenaf kijkt,
gemaakt van allemaal kleine samengestelde blokjes van 3” bij 3”.
De precieze, verdere uitleg over de te maken quilt komt eind juni op de website te staan.

 

Wij gingen ons bezig houden met het kleurenpalet van dit jaar: wit, off-white, licht groen, aquablauw, lila, paars en donker paars. De daadwerkelijke officiële kleuren bleken toch in het echt anders te zijn dan we verwachtten en we konden onze meegebrachte stof checken met de stof die Deveney had meegebracht. Na de lunch en met enige naaiinstructies over de te maken blokjes kwamen de machines en het snijmateriaal op tafel en werd er stof verdeeld. We konden beginnen en iedereen raakte op stoom…. hoewel… welke snijmaat voor een 1” blokje? of een hst- blokje?….nog even voordoen hoe je met de hand blokjes naait…oeioei, wat veel werk…. pfff, wat klein zijn die 1” blokjes….

Maar het komt wel goed. Er wordt gesneden en genaaid dat het een lieve lust is en de eerste blokjes verschenen al op het ontwerpbord. Thee en koffie werd ondertussen aan de werktafel gedronken. Er zullen wel meer dan 500 van deze kleine blokjes nodig zijn! De tijd gaat snel. Om een uur of vier is het wel tijd voor de show-and-tell.

Erica bijt de spits af met haar top gemaakt voor het april thema Oranje, de orangepeel in verschillende maten.

Merel heeft een quilt af en een oude top opnieuw ter hand genomen

Greet laat drie quilts zien:

geïnspireerd op een quilt van Brigitte Heitland (Zen Chic)

wedding ring, gemaakt op de naaimachine

foto van Deveney, let op bijzondere vorm van quilt, niet helemaal goed te zien op deze foto.

Hilde liet haar quiltje gemaakt voor de Pantone Challenge, met kleur van het jaar paars zien:

foto van Deveney

Muriel showde een picknickkleed, oprolbaar met draagband:

Esther deed mee aan een blokkenruil waarin zij zelf de basiskleuren van het blok mocht bepalen. Ze voegde daaraan een extra rand in een kleurverloop toe om er nog meer een geheel van te maken. Het werd een hele grote top.

en showde nog een top (haar eigen paperpiece-patroon!) en een scrapquilt, genaaid op papieren stroken (zoals voor bonnetjes)

Joanne toonde haar quilt met Drunkard’s path patroon in batikstof :

foto van Deveney

Ingrid toont de clutch, gemaakt in het thema Lego (met de blokken vanuit de gettogether in Dordrecht). Uit de clutch tovert ze een kussenhoes met het Drunkard’s path patroon tevoorschijn:

 

Eva-Marie laat een stapel blokken zien genaaid volgens het Spiderwebpatroon, gemaakt door allemaal verschillende mensen. Door ze zo te verzamelen hoef je niet tig keer eenzelfde blok te maken en de kans op meer variatie in kleur en stof is groter. Daarnaast toont ze ook ene quilt met economy-blok, gemaakt in een drukke tijd, waarbij ze steeds twee blokjes gesneden bij de naaimachine klaar had liggen, heel uitnodigend…

foto van Deveney

 

Emmely komt ietwat verlegen met een kussenhoes in de kleuren bruin en beige, gemaakt van stof uit een scrapbag. Na een grapje en gelach (bruin/beige is over het algemeen geen favoriete kleur onder moderne quilters) is er waardering voor de gemaakte hoes en er is zeker ruimte voor ieder met een eigen wijze en inbreng. De meesten kennen Gwen Marston en haar ideeën over “Liberated Quilts” en al zij is wel sinds
vorig jaar met pensioen gegaan, maar haar ideeën gelukkig nog lang niet.

foto van Deveney

 

Last but not least laat Deveney haar mooie grote quilttop zien. Ze wil ooit nog eens het patroon maken nu deze wat licht van kleur is hier en daar, zovertelde ze, maar velen onder ons vinden deze top alvast mooi!

 

En dan is het zomaar vijf uur geworden en wordt er ingepakt, opgeruimd en gaat iedereen weer naar huis na een gezellige drukke dag. Het ontwerpbord zit weer in een tas en ook de al gemaakte blokjes. Dat waren er 108, die hier en daar al oppopten op Instagram.

Hartelijk dank aan Deveney, Liesbeth, Carla, Merel en Erica voor de organisatie en invulling van de gettogether en alle deelnemers voor de gezelligheid en inbreng!

Tot de volgende en een fijne zomer gewenst!

Japanse inspiratie in Leiden

geschreven door Carla Thompson

 

In het kader van ‘schrijf een blogje voor de blog van de DMQG met een vleugje Japan’ ging ik met mijn oudste zoon (21) maar eens kijken bij het Von Sieboldhuis in Leiden met de verwachting daar ook Japans textiel te kunnen zien. Het Von Sieboldhuis is gevestigd in een mooi oud pand aan het Rapenburg 19 in Leiden en het is heel leuk en leerzaam om er eens rond te lopen.

Philipp Franz Balthasar von Siebold was een Duitse jonkheer die van 1823 tot 1829 arts was op Dejima, de kleine Nederlandse nederzetting bij Nagasaki. Buitenlanders mochten Dejima niet af omdat de Japanse keizer bang was dat zijn land, net als China, door buitenlanders overgenomen zou worden.  Von Siebold was in het bezit van landkaarten van Japan en dat werd beschouwd als spionage dus in 1829 mocht hij vertrekken. Via Batavia reisde hij naar Nederland waar hij zich vestigde op landgoed Nippon bij Leiderdorp. Hij nam een grote verzameling Japanse planten en goederen mee naar Nederland. Veel tuinplanten als de hosta en de hortensia zijn via de Hortus Botanicus in Leiden in onze tuinen terechtgekomen.

  

Een aantal jaren geleden is er in Leiden een grote kimono tentoonstelling geweest, waar echt prachtige exemplaren te zien waren, maar nu was er niet zo heel veel textiel te zien helaas. Er was een kastje met wat garens, een paar lijstjes met stukjes stof en wat kimono’s en kleding die gebruikt werd bij toneelspel en door samurai. Het opvallendst was, vond ik, een Jinbaori, een mouwloze mantel, geïnspireerd op de kleding van de Portugezen en de Spanjaarden die over de wapenrusting gedragen werd. Prachtig geborduurd.

Mijn zoon was erg onder de indruk van de tentoonstelling over maskers van toneelspelers en krijgsheren. Deze tentoonstelling is nog te zien tot 27 mei.

Op 20 mei van 12 tot 5 uur is er een grote Japanmarkt op het Rapenburg in Leiden; meer dan 75 kramen zullen allerlei Japanse waren verkopen. Van prenten, tot sushi en kimono’s. Het Von Sieboldhuis is dan ook gewoon open!  

Quiltboek van de maand – mei

geschreven door Ingrid Hoekman

Het thema voor de maand mei is JAPAN. Mijn ontdekkingsreis, waarin ik het quilten ontdekte, begon bij Zakka uit Japan. Vaak omschreven met de vage term: diverse of huishoudelijke goederen. Het is vooral een mooie ontwerpstijl, gericht op alledaagse voorwerpen. Vaak wordt er een combinatie van bedrukte katoen, denim, linnen en/of  wol gebruikt. Simpele voorwerpen worden mooier voor dagelijks gebruik. Onderstaand boek is al wat ouder: I love Patchwork van Rashida Coleman-Hale is uit 2009.

I love patchwork

Rashida Coleman-Hale is één van mijn favoriete ontwerpers. Ze ontwierp stoffen, vaak met Japanse thema’s zoals kraanvogels en koi karpers voor Timeless Treasures en Cloud9 Fabrics. Haar moeder was een bekend model in Japan, waardoor Rashida veel van de Japanse cultuur heeft meegekregen. Vanaf  2016 maakte ze deel uit van de 5 ontwerpers, die samen Cotton+Steel vormden voor RJR Fabrics. Ook daar kenden haar ontwerpen vaak een Japans thema. Helaas stoppen de 5 dames met Cotton and Steel. Ik hoop maar dat Rashida en de andere dames, niet stoppen met het ontwerpen van (quilt)stoffen.

Opbouw van het boek

In het boek staan 21 patronen voor allerlei projecten, van groot tot klein. Geschikt voor de naaimachine of met de hand. Het begint met een uitleg over de gebruikte materialen en het naaigerei, dan een toelichting op linnen en katoen, en als laatste wat snij- en naaitechnieken. De rest van het boek is voor de projecten, zoals een naaisetje voor op reis, etui, quilt, naaimachinehoes, kussen, tas, tafelloper, etc. Achterin het boek vind je de patroondelen en een handige woorden- en bronnenlijst. Ideaal als je nog niet zo bekend bent met de terminologie of moeite hebt met het vinden van de materialen.

Mijn ervaring

Toen ik het boek kocht, was ik een absolute beginner, totaal geen ervaring met het naaien van wat dan ook. Voor mij was de uitleg voldoende, meer diepgang in de stoffen en techniek had ik niet nodig, om direct aan de slag te kunnen en iets leuks te maken. Ik zie nu dat er ook een patroon voor een plusquilt in staat. Ik denk dat ik daar maar eens snel aan ga beginnen. Ik heb de tafelloper uit het boek gemaakt voor mijn grootste ‘afnemer’: mijn moeder, altijd blij met experimenten. Een ander idee uit het boek, heb ik nog steeds niet in praktijk gebruikt: letterstempels op linnen. Rashida maakt placemats en voegt de teksten fork, knife & spoon toe.

Misschien is het mijn liefde voor Zakka, die me verblindt, maar ik vind het boek er totaal niet verouderd uitzien. De fotografie is eenvoudig, de gebruikte stoffen zijn nog steeds van nu. Vanzelfsprekend heb ik ook haar andere boek Zakka Style uit 2011 gekocht. In dat boek heeft ze Zakka items verzameld van andere bloggers/naaisters. Bijgevoegde foto’s zijn van items uit beide boeken.

I love patchwork  – ISBN 978-1-59668-142-2  – 160 bladzijden – Engelstalig 

(N.B. het boek is enkel nog 2e hands en digitaal verkrijgbaar) 

Een nieuwe maand, een nieuw thema: JAPAN (en de #DutchMQGgettogether)

De afgelopen maand  stond in het teken van ORANJE. Een kleur die niet bij iedereen even geliefd bleek… Het was een maand van ontdekkingen: “goh, ik gebruik toch vaker oranje dan ik dacht”(Deveney), “oranje in combinatie met zwart en wit werkt veel beter dan ik dacht, het is zelfs mooier dan met rood” (Ingelhoe), “ik word er vrolijk van” (Merel). Er werden heel verschillende projecten gemaakt: van een quilt van een zonsondergang (uiteindelijk toch zonder kat op een motor) (Zeeuwse krab), een rond tasje met sinaasappelvorm (Irene), een zakje met oranje goudsbloem (Hilda) en er werd gepuzzeld met het orangepeel blok.  Kortom een vruchtbaar maandje.  Kijk vooral eens op het forum en volg de #dutchMQGthemavandemaand op Instagram.

v.l.n.r.

Merel, Sewfeelgood, Ipatchandquilt

Hilda, Marly_rijlaars, Irene,

Zeeuwse krab, Deveney, Ingelhoe

 

 

 

 

 

 

 

 

Het nieuwe thema is Japan, denk boro, sashiko, shibori, kersenbloesem, sushi, kawaii, enz. Benieuwd wat dat zal opleveren! Het inspiratievel staat op de ledenpagina en er is ook weer een forum om ideeën uit te wisselen.

En… heb je je al opgegeven voor de #DutchMQGgettogether in Leiden op 3 juni?

Zondag 3 juni van 11.00 tot 17.00
Galerie Café Leidse Lente
Haagweg 4 A11
2311 AA Leiden

Programma
10:30 Inloop met een kopje koffie/thee en een Leidse lekkernij.
11:00 Een foto reportage van Quiltcon en charity quilts, gevolgd door de uitleg van het gezamenlijke project.
12:30 Lunch met een heerlijk broodje verzorgd door Café Leidse Lente.
Na de lunch gaan we aan de slag met het gekozen ontwerp en sluiten we af met een show & tell.

Praktische informatie
Deze locatie is zowel met het openbaar vervoer als met de auto goed te bereiken. Je kunt de auto voor €4 per dag parkeren bij het café. De zaal is op de eerste verdieping en er is geen lift aanwezig. Naaimachines kunnen mee, wel zelf een verlengsnoer meebrengen.

De kosten voor deze dag zijn €25 voor leden en €30 voor niet- leden.
Aanmelden? Stuur voor 25 mei een email naar info@dutchmqg.nl met je naam en maak het bedrag over naar NL37 INGB 0007 8550 93 t.n.v. DutchMQG o.v.v. Gettogether Leiden.Na betaling ontvang je een bevestiging met de details en een routebeschrijving.

Het belooft weer een hele gezellige dag te worden. Meld je snel aan!

Dit is een blog over Quiltcon 2018…eindelijk…

geschreven door Merel van Looi.

Quiltcon 2018, Pasedena

Voor mijn vierde Quiltcon besloot ik in juni (2017) al definitief dat ik zou gààn. Andere jaren stelde ik het besluit uit tot vlak voor vertrek, zou ik het financieel rond krijgen enz. Dit keer niet, ik stelde een spaarrekening ervoor op en een gestructureerd plan. Helemaal top natuurlijk, maar met een eigen bedrijf heb je niet echt een vaste cashflow, dus het bedrag op die rekening ging zigzaggend, maar toch steeds wat hoger. Waarom in juni dan al vast beslissen? Nou, het antwoord is: workshops!

Er is een enorm uitgebreid programma aan lessen te volgen, maar de meeste zitten in de eerste week van voorinschrijven (ergens in juni) volgeboekt! Dus als je overweegt te gaan, voor workshops, zorg dat je in juni je mail goed in de gaten houdt, mail over inschrijving binnen, direct openen, je wensen inkloppen en versturen, want het gaat hard!

Mocht je nog niet zeker zijn van je reis, boek dan evengoed alvast je entree, want dat is voor leden die vroeg boeken gratis, scheelt toch weer een paar kopjes koffie per dag.

uit tentoonstelling van Carolyn Friedlander

De speciale tentoonstelling en keynote lezing was dit jaar van Carolyn Friedlander, dus ook die lezing gauw geboekt, al met al werd mijn programma nog een heel gepuzzel, geen tijd voor geteut, want ik wilde natuurlijk wel weer zorgen dat ik alle tentoonstellingsquilts ook kon fotograferen. * Onze leden kunnen met mij een afspraak maken om deze fotomapjes (mogelijk van de afgelopen 4 jaar) in mijn winkel te komen doorbladeren. Gezellig. Geeft mij meteen een stok achter de deur om dit laatste jaar te sorteren 😉

Dinsdag vlogen we er heen, want de vlucht van maandag was erg vol (en als je standby vliegt, maak je dan weinig kans), gelukkig was er dinsdag plaats voor ons. Heel fijn, want ik had ons voor de woensdag de hele dag opgegeven om te volunteeren. De opbouwdag hangt er een heel speciaal sfeertje en zien en herkennen we elkaar weer van vorige jaren. Ik kreeg een zittend klusje en heb de hele dag t-shirts en sweatshirts gevouwen met het Sheldon-t-shirt-vouw-geval. When in Pasedena act like a nerd ?. Evengoed een gezellig klusje, want iedereen liep in en uit, dus aanspraak genoeg. Ik heb ook nog een pallet (!) van die prachtige boeken uitgepakt en opengevouwen, waar de samenstellers hun hand lam schreven met hun handtekeningen. Mijn excuses voor diegenen die later een boek kochten met vlekjes (heus niet), want ik had een paar pakjes stroepwaffles (haha) meegenomen.

Intussen waren ook Rianne en Gabriëlle vanuit Nederland gearriveerd, we zaten in hetzelfde hotel, maar zagen elkaar nauwelijks, onze verschillende schema’s hielden ons goed bezig!

Donderdag, de eerste showdag voor dag en dauw opstaan (wat in een tijdzone 9 uur later dan in Nederland niet zo’n groot probleem is) voor de award ceremony. De prijswinnaars worden bekend gemaakt en indien aanwezig ook even naar voren gehaald.

Daarna gauw wat ‘loot’ gehaald bij de stand van The MQG, want de leukste dingen raken gauw uitverkocht. En ik had de leuke sweatshirts geteld, dus daarvan gauw een gescoord. Het was namelijk koud in Pasedena. Ik had helemaal niet naar de verwachtingen gekeken en helaas geen vest ofzo ingepakt. Een geweldige smoes om zo’n sweatshirt te mogen kopen van mezelf.

De verdere dag geteut bij de winkeltjes (ik had een opdracht meegekregen, welke ik niet dacht te kunnen vervullen op een Moderne show).

Er was ook een stand die blokken (en quilts etc) verzamelde voor de slachtoffers van de hevige bosbranden niet zo heel ver van de locatie van deze QC. Helaas was ik er thuis niet aan toegekomen om blokjes te naaien. Maar even verderop bij de stand van Cotton & Steel was weer het jaarlijkse feestje van enorme hopen scraps en een tafel vol naaimachines en toebehoren. Even gevraagd of ik daar een blokje van mocht naaien voor de buren, wat geen probleem was. Nadat ik dat op Instagram deelde bleek ik al gauw een trend te hebben gezet, de dames van de charity kwamen me een paar dagen later achterna rennen toen ze me zagen lopen om me te bedanken voor die actie ?

’ s Middags stond een lezing van Jacquie Gering op mijn programma. Een meestervertelster met een inspirerend verhaal over machinequilten met de walkingfoot. Naar haar (aanrader) boek ‘Walk’…. And remember it’s called a wàlking-foot, not a rùnning-foot ….!

Vol indrukken lag ik die nacht in bed, met m’n vest aan, want we hadden vergeten om een deken te vragen. Uitrusten voor de volgende dag, want die was volkomen volgeboekt.

The Feminist Word

Vrijdag, vandaag zou ik van de tentoonstellingshallen niets zien, eerst een hele dag workshop over het hebben van een business in de handwerkwereld. Stipt om 9 uur begonnen en -met een broodnodige pauze- om 5 uur klaar. Tussen 5 en 6 had ik een lezing geboekt, dat werd rennen (uhm, kan ik niet met die malle voet en kruk), maar als je ook maar even de mogelijkheid hebt om Mary Fons (de dochter van…) te horen spreken dan is dat zeker aan te raden. Zij schuwt vrouwenhistorie en politieke discussies daaromtrent niet, en brengt het op een toffe vlotte niet belerende en vaak hilarische manier. Dat liep natuurlijk uit, waardoor ik helaas vroegtijdig naar buiten moest glippen om naar mijn avond workshop bij Angela Walters te gaan. Waar we mochten spelen met een longarm en haar swirlige veren en aanverwante patronen. Er ligt weer een proeflapje op de ‘voor het asiel’ stapel, maar ook hier weer een plezierige grappige les geleerd.

Pfffff, wat was ik blij met mijn persoonlijke chauffeur die me dagelijks van en naar het hotel en de conferentiehallen reed!

Zaterdag mocht ik weer enorm vroeg op, want het ‘leadership breakfast’ was het eerste item op het program om kwart voor acht. Alle aanwezigen hier zijn in hun locale MQG actief in het bestuur, zo konden we in een informele sfeer praten en ideeën uitwisselen. Ik zat naast een dame uit Mexico die een groepje had van ongeveer 20 leden, zo leuk om haar foto’s te zien en horen over hun problemen en oplossingen. En natuurlijk volg ik haar nu ook op Instagram!

De rest van de dag volg ik een aantal lezingen en help ik met volunteeren bij deze zaal. Twee vliegen in een klap, want tijdens de lezing hoef je natuurlijk geen entree te controleren. Ik krijg onder meer een uurtje tips over me heen, de keynote van Carolyn Friedlander, over haar processen van ontwerpen en hoe dat is ontstaan vanuit haar architectenachtergrond. Hier heb ik een paar korte filmpjes van gemaakt, willekeurige stukjes hoor, maar na afspraak kan je die komen zien zoals eerder vermeldt. En Chawne…. Chawne Kimber is een hele lieve en erg inspirerende vrouw, @cauchycomplete op instagram haar achtergrond, haar werk (prof. in de wiskunde) en de invloed daarvan op haar quilts. Ze heeft laatst ook een verwijzing gegeven naar een podcast interview wat erg goed was om te horen (zoek daarvoor ff haar IG of blog na).  

Om 5 uur krijg ik van mijn persoonlijk chauffeur een pakketje broodjes aangereikt, want ’s avonds heb ik weer een workshop! Screenprinten met Karen Lewis, een Engelse, dus dat had wellicht dichter bij huis gekund, maar ja wij zijn hier nu toch 😉 Ik overweeg direct een cariereswitch, want oh, oh, oh, wat is dit leuk…. En ja, ik ga hier een vervolg aan geven, hoewel ik waarschijnlijk een legertje kloons nodig heb om al mijn leuke ideeën uit te voeren,  de geraniums hoeven voorlopig niet bang te zijn dat ze mij achter zich zullen vinden. “Hey, you made your own orange” (blijkbaar zijn er niet veel cursisten die even een kleurtje mengen, maar ja voor een rooie kat heb ik toch oranje nodig)

Met verfvlekken tot aan m’n navel… nee, het viel best mee…. Stap ik direct na de workshop m’n hotelbed in.

Licht paniekerig word ik de volgende dag wakker…. De laatste dag, hoe kan dat nou, ik ben er net! Ik ben nog niet eens in alle tentoonstellingshallen geweest, aaaahhhhh. Quiltcon moet twee weken duren! Gauw maak ik een plan, dit moet met militaire precisie worden aangepakt, ik maak een strakke looproute met zo min mogelijk overlap en heen en weer geren, een paar lectures nog tussendoor en dan eindigt deze showdag ook nog eens een uur eerder, om 4 uur. Gelukkig begint de lezing van Kitty @nightquilter al om 9 uur, wat zijn er veel leuke manieren om gebeurtenissen vast te leggen door middel van quilts, direct beeldend of juist versleuteld met bijvoorbeeld kleurcodes. En samen met foto’s en tekst op een blog of ig extra leuk en inzichtelijk voor anderen.

De moderne scraps vond ik zelf niet zo uitgesproken modern of vernieuwend, maar je weet natuurlijk nooit precies van te voren hoeveel je aan de ene of de andere lezing hebt. ’s middags nog wat contacten gelegd met andere locale MQG’s over wat bij hen goed werkende programma’s zijn. Helaas lang niet allemaal van toepassing op ons toch wat grotere (qua afstanden) DutchMQG. Gelukkig net tijd genoeg voor alle foto’s en dan heb je ineens een half uur over. Maar een half uurtje nog. Nog één rondje doen. Nog even langs de winkeltjes. Hier en daar gedag, afscheid, tot volgende keer, nog even daar kijken…. En in het laatste kwartier, geheel tegen verwachting in, toch de John Deere (tractors merk) stof gevonden voor m’n vriendin. Dat had ik echt niet verwacht tussen al die toch voornamelijk moderne winkeltjes.

Het eind voelt altijd een beetje verloren. Het is de langste tijd tot de volgende Quiltcon! Maar gelukkig mag ik nog éven blijven! Mn laatste shift volunteeren ?, weer in dat gezellige groepje van veelal vaste mensen, nu hard werken om alle quilts af te halen, vouwen, in de zak, kaart erbij, nummer zichtbaar, zodat ze snel gesorteerd kunnen worden, verzamelen en sorteren voor de uitgifte aan diegenen die ‘m ‘s avonds komen ophalen of de afdeling post. Workshopruimtes worden leeg gehaald en alles maar dan ook alles moet worden ingepakt voor vervoer naar opslag. Om 8 uur zit onze taak erop, moe en voldaan een blik om je heen werpend, zie je dat het inderdaad in die 4 uurtjes is gedaan, de meeste dingen zijn opgeruimd, bijeengebracht. De quiltuitgifte is begonnen en de laatste speciale klussen worden gedaan door de harde kern. En…. Het aftellen is al begonnen…. Tot ziens in Nashville 2019?! Wie weet. Ik heb dit keer zelf zoiets van…. Even wachten hoe komend jaar gaat lopen…. Maar ik heb ook alvast een notitie in m’n agenda voor 2020, Austin. Het zal toch wel….

 

Merel van Looi

 

Quiltboek van de maand – april

geschreven door Ingrid Hoekman

Quiltboek van de maand april

Voor de maand april, waaruit ik nog niets heb gemaakt. Het is een prachtig boek, met mooie patronen, stoffen, foto’s, geschreven door één van mijn favoriete ontwerpsters: Carolyn Friedlander: Savor Each Stitch.

In 2014 kwam Savor Each Stitch uit bij Luckyspool. Carolyn Friedlander is afgestudeerd architect, maar ontwerpt quilts en (quilt)stoffen. Ze vindt inspiratie in haar omgeving; ze woont in Florida. In 2009 leerde ze quilten en merkte dat haar creativiteit en ontwerpachtergrond daar goed bij van pas kwamen. In haar stofcollecties voor Robert Kaufman zie je dat terugkomen: Architextures verwijst direct naar haar opleiding, maar ook in Botanics, Carkai en haar laatste collecties Polk en Friedlander zie je botanische patronen en grafische structuren.

Opbouw van het boek
Het boek kent een zevental hoofdstukken, waarin inspirerende thema’s aan de orde komen. De thema’s zijn Lijnen, Contrast, Schaal, Kleur, Nadruk, Volume en Textuur. In zo’n hoofdstuk wordt het thema toegelicht en een project gepresenteerd. Het project of patroon is in meerdere stofkeuzes te zien en soms ook in verschillende groottes. Het zijn geen blokken in de traditionele zin, maar meer grafische vormen. De projecten zijn niet voor de quilter, die snel een werkje af wil hebben. Ondertitel van het boek is Studio Quilting with Mindful Design. Bij Carolyn Friedlander is het hele proces van
idee naar project van belang. Dat zie in haar toelichting op zowel de stofkeuze, het piecen en het quilten. Het boek biedt projecten van onderzetter tot bedquilt. Ze gebruikt verschillende technieken, zowel voor met de hand als de machine, waaronder Foundation paper piecen en Needleturn application. Deze technieken worden in het aparte techniekgedeelte achterin het boek verder uitgelegd. Helemaal achterin zit het patroonvel.

Mijn ervaring 
Zoals vermeld, ik heb nog niets uit het boek gemaakt. Ik pak het regelmatig op, blader wat, lees een stukje en geniet. Ik heb behoorlijk wat van haar stoffen verzameld en die wil ik gebruiken in een project uit dit boek. Maar… de meeste projecten zijn geen snelle projecten, en omdat ik nog zoveel op mijn wanna-make- lijst heb staan, ben ik begonnen met patronen, waar ik me comfortabel bij voel.
Quilten met de hand is dat voor mij zeker niet. Als binnenkort die DutchMQG-Bee in Zuid-NL van de grond komt, is dat een goed moment om te starten met Aerial Grove, een handwerkje wat ideaal lijkt voor favoriete scraps.

Wil je meer zien, kijk op Instagram: @carolynfriedlander of Facebook:  @carolynfriedlanderllc

En heb jij wel ervaring met het maken van een quilt uit dit boek? Dan horen we het graag! (met foto’s! #dutchMQG / @dutchMQG)

Savor Each Stitch – ISBN 978-1- 940655-01- 7 – 144 bladzijden – Engelstalig

Patchwork- en Quiltdagen in Rijswijk

De afgelopen dagen (12, 13 en 14 april) was DutchMQG enthousiast aanwezig bij de Patchwork- en Quiltdagen in de Broodfabriek in Rijswijk.

vlnr Hilda de Wit, 2x Muriël vd Ploeg, Ingrid Hoekman, Irene Staal, Ingrid, Mique Offermans

Er hing een tentoonstelling van 14 moderne quilts van 11 leden van DutchMQG, die enthousiaste reacties opleverde van de bezoekers. 

Quilt (eigen ontwerp!) van Esther Frenzel (ipatchandquilt)

En daarnaast waren er op vrijdag en zaterdag leden aanwezig om met bezoekers moderne “slice and insert” blokjes te naaien. Het was een idee dat bedacht werd tijdens de jaarvergadering in Dordrecht, inclusief de leuke schorten!

Het bleek een mooie manier om mensen kennis te laten maken met DutchMQG. Er werd enthousiast meegekeken, soms meegemaakt. Bezoekers waren verrast over de snelle manier om te komen tot heel verschillende blokjes. En de tafel bleek een leuke verzamelplek voor leden om even te kletsen en een blokje te naaien. Dit houden we erin!

Veel dank aan Irene, Merel en Deveney voor de organisatie en aan Marilyn, Anne-Marie, Ine, Hilda en Ingrid voor de bemensing van de tafel. 

Foto’s van de gemaakte blokjes volgen binnenkort (en misschien wel met een beschrijving van de techniek 😉 )

Een leuk gespreksonderwerp: de kleur Oranje! Dat is immers het thema van de maand… (zie ledenpagina voor het inspiratievel!) niet bij iedereen een geliefde kleur… maar wel een leuke uitdaging vond men (of ben ik dan optimistisch, haha) …en er werden nog wel wat oranje lapjes gekocht… ik ben heel benieuwd!

Met dank aan Hilda de Wit voor de foto’s! 

Een DutchMQG-lid stelt zich voor: Liesbeth

Naam: Liesbeth 
Naam op de DutchMQG-website: liesbethtjaa
Naam op social media: liesbethtjaaquilts op Instagram

Hoe lang quilt je al? 
Ik quilt nog niet zo verschrikkelijk lang. Ik geloof dat het maart 2017 was toen ik voor het eerst een quiltwinkel binnenstapte, de winkel van Merel in Amsterdam. Quilten kende ik vooral als iets met gedempte, ouderwetse kleuren. En dat trok me niet. Terwijl ik toch van huis uit omringd was door textiel en handwerken! Mijn moeder naaide, mijn oma’s breiden de meest mooie truien en mijn tante borduurde. Ik borduurde zelf ook, ik ging al snel patronen van Heaven and Earth Designs borduren, geen samplers maar moderne ingewikkelde patronen. Mijn schoonmoeder was kunstenares van beroep, maar quiltte voor haar hobby. Wel met mooie kleuren, maar met de hand.
Op een dag schreef een borduurblogster iets over quilten en toen was mijn interesse gewekt. Zij was van mijn eigen leeftijd! Maar de meesten deden het met de hand en dat trok me echt niet. Plus die gedempte kleuren weer… En toen kwam ik op YouTube tutorials tegen over quilten met de naaimachine! Ook de Quilt-cam filmpjes van Bonnie Hunter waren erg leuk en gaven mij het vertrouwen dat ik het kon. 
Mijn budget was op dat moment wat beperkt, dus ik kocht een naaimachine bij het Kruidvat, een hele tijd later op de Handwerkdagen wat lapjes, een lineaal en snijmes en ik begon dingen uit te proberen. 
Een paar maanden later was ik klaar om aan een echte quilt te beginnen! Ik stapte de winkel binnen, kocht een boek van Elizabeth Hartman en kocht wat lapjes voor een top uit haar boek. Sinds dit weekend is die top een quilt sandwich geworden en ben ik ondertussen aan 2 andere tops bezig. En ik word er zo blij van!!! Het is niet dat ik elke week achter de naaimachine zit, maar als ik naai krijg ik energie. 
Bovendien heeft het quilten me het lidmaatschap van een leuke club opgeleverd en neem ik eens per 2 maanden deel aan een gezellige bee in Den Haag!
Dit is dus mijn eerste top: ik koos vrij intuïtief de kleuren. Ik wilde heel graag iets maken met driehoeken, vooral omdat ik een liniaal van Bonnie Hunter had besteld speciaal voor driehoeken. Maar ja driehoeken zijn nou niet bepaald makkelijk voor beginners, zeker als ze ook nog niet zo lang met een naaimachine werken en best wel last hebben van perfectionisme haha. Het maken van deze top was dus weer een mooie les in loslaten en accepteren dat iets niet helemaal loopt zoals je wilt. En een lesje in het goed doorlezen van het patroon. Want uiteindelijk bleken de blokken groter dan in het patroon te zijn, als ik van te voren goed had gelezen dan had ik geweten dat de onderdelen nog hadden moeten worden bijgesneden! Daarnaast is snijden ook zo’n dingetje, dat moet je echt leren! Sommige naden zijn dus heel krap. Maar gelukkig ben ik al een stuk beter geworden. 
Inmiddels is top 2 al vergevorderd (zie de 3e foto voor een blok) en top 3 is een echte uitdaging: Delilah van Jen Kingwell, grotendeels met de hand in elkaar gezet. En ja, dat is toch wel leuk, maar ik denk niet dat ik het vaker ga doen hahaha het duurt mij iets te lang!
Blog en instagram
Inmiddels ben ik niet meer zo’n blog lezer, maar Instagram volg ik des te meer! Ik volg vooral DutchMQG leden, maar ook wat designers @victoriafindlaywolfe @sfielke @gnomeangel en bedrijven waaronder @missouriquiltco die leuke tutorials heeft.
En soms zoek ik op wat hashtags om inspiratie te krijgen.  
Omdat ik totaal onervaren ben, heb ik helaas geen briljante tips haha. Ik denk dat je bij handwerken, bij quilten je gevoel moet volgen. Je maakt voor jezelf. Als jij iets mooi vindt, dan is het ook mooi! 
Dat vind ik ook gelijk het mooie van het moderne quilten: er is veel ruimte voor heel veel smaken en stijlen.