Quiltboek van de maand: Use & Ornament
‘Hot from the press’ – dit boek is net uitgekomen, nadat het minstens een jaar lang al aangekondigd werd en veel fans van Nicholas Ball er ongeduldig op zaten te wachten. De veelzeggende ondertitel luidt ‘An Exploration of the Improv Quilt’. Het is geen quiltboek met patronen in de gebruikelijke zin, het is meer een mooi boek voor op de koffietafel om steeds weer in de hand te nemen en erin te lezen.


Auteur
Nicholas Ball is een quilter uit Wales (Verenigd Koninkrijk) die vooral met verschillende improvisatie technieken werkt. Ik heb hier op de blog al eens over een webinar van hem geschreven. Je kunt hem onder @quiltsfromtheattic op social media vinden.
Nicholas’ grote liefde was de fotografie en daarom bezocht hij de kunstacademie, die hij met een diploma fotografie afsloot. Zijn droom was het de hele wereld af te reizen om de nieuwste mode te fotograferen en zijn foto’s op de titelpagina’s van alle grote modebladen te zien. Parijs was de ‘place to be’, dus vertrok hij hierheen en leefde een gezellig ontspannen leventje. Maar na ongeveer twee jaar kwam hij erachter dat hij geen stap verder was gekomen om zijn ambities waar te maken. Erger nog: Zijn interesse in de mode was een stuk verminderd.
Als kind experimenteerde hij al met allerlei creatieve media, zoals papier, verf, klei en hout. Hij bleef nooit lang bij een creatieve vorm en wisselde vaak. Na zijn terugkeer uit Parijs ontdekte hij het quilten en verwachtte dat dit zo maar een tijdelijk interesse zou blijken en nooit iets meer zou worden dan een hobby. Hij startte met een naaimachine uit een discounter en stof van twijfelachtige kwaliteit, de perfecte voorwaarden om dit alleen een korte tijd uit te proberen. Maar wonder boven wonder greep het quilten hem in zijn ban. Nadat hij oorspronkelijk met traditionele technieken gestart was, het wel leuk vond om het patchwork in elkaar te naaien, sprak hem de uiteindelijke quilttop niet werkelijk aan. Hij was door een heel pad van ’trial and error’ gegaan toen hij probeerde zijn eerste eigen design te naaien: een rode kool. Hij improviseerde zonder al te weten wat dit eigenlijk was. In 2014 had hij zijn groentequilt met allerlei verschillende groentes af en realiseerde zich dat dit de weg was die hij verder wilde gaan en hem gelukkig maakte. Hij maakte een lange reis langs creatieve uitdagingen, verrassingen en bittere teleurstellingen tot waar hij vandaag staat. Hij geeft live-cursussen, webinars, is Bernina ambassador en Aurifilosopher, maar bovenal is hij een bekende improv-quilter met een eigen stijl geïnspireerd door de organische en natuurlijke vormen om hem heen.


Inhoud van het boek
De omslag van het boek is gelijk al heel bijzonder. Het is de afbeelding van een temperatuurquilt die Nicholas in de Coronatijd heeft gemaakt. Hierbij heeft hij kleine stofdeeltjes geappliqueerd en binnenin opgevuld, zodat ze structuur gaven aan de quilt. De boekomslag is ook gestructureerd, de afbeeldingen van de kleine applicaties staan een beetje bol boven de rest van de kaft. De rug is knal pink, net zoals de tussenbladen tussen de hoofdstukken van het boek en de bladranden zijn pink metallic. Dit maakt gelijk een duidelijk statement van moderniteit en valt in het oog.
Op de eerste bladzijde staan de betekenissen van de woorden ‘use’ en ‘ornament’ plus een quote van de schilder William Morris: ‘Have nothing in your houses that you do not know to be useful, or believe to be beautiful.’ De inhoud van het boek bevat na een uitvoerige persoonlijke introductie, daarna het eerste gedeelte met de titel ‘Then’, het tweede gedeelte met de titel ‘Now’ en een derde gedeelte ‘Next’, gevolgd door ‘Projects’.

Wie denkt dat improv-quilts van deze tijd zijn, zal zijn ogen uitkijken in het hoofdstuk ‘Then’. Quilts werden al door de eeuwen heen gemaakt, de eerste afbeelding van een gequilt kledingstuk stamt uit het oude Egypte. Vroeger waren quilters vaak aangewezen op het hergebruiken van oude stoffen en kledingresten. Dit zorgde automatisch al voor improvisatie. In Wales bevindt zich van oudsher veel wolindustrie. Het is een geschikt land om schapen te houden, er ontstonden spinnerijen en weverijen. De eerste oude quilts in dit boek komen, waarschijnlijk ook vanwege Nicholas’ afkomst, uit Wales en stammen uit de 19e eeuw. Het ontstaan van deze quilts en het ontstaan van de improvisatie (oudste hier getoonde exemplaar van 1880) worden door Nicholas interessant beschreven.


Het volgende hoofdstuk ‘Now’ stelt 11 hedendaagse improv-quilters voor met hun werk. Deze quilts zijn zeer verschillend en hebben allemaal een eigen herkenbare stijl. Zo werkt Jo Avery in een improv stijl die zij veelal met borduurwerk versiert. Russel Barratt daarentegen verwerkt graag gedragen kledingstukken in zijn werk. Ook hebben zijn quilts niet altijd een rechthoekig formaat, maar stukken die ‘buiten de kantlijn’ springen. Bijzonder interessant vind ik het werk van Zak Foster uit USA, die in 2016 verschillende quilters opriep om een gezamenlijke herinneringsquilt te maken. Hierin zijn de namen van de 43 mannelijke studenten verwerkt die op 26 september 2014 in Mexico door de politie opgepakt werden en tot de dag van vandaag verdwenen zijn. Nicholas is een van de quilters die aan deze protestquilt meegewerkt heeft.


Het derde gedeelte van het boek ‘Next’ bespreekt hij verschillende hulpmiddelen (‘notions’) voor het quilten als uitnodiging om zelf te starten. In het laatste gedeelte van het boek worden verschillende projecten van Nicholas Ball zelf voorgesteld. Zoals bij improvisatie quilts gebruikelijk zijn hier geen patronen te vinden, maar wel handleidingen voor de verschillende technieken. Aan de zijkant bevinden zich aantekeningen over het quiltwerk, iets dat Nicholas vaak door Trudi Wood op de longarm-machine laat doen. Verder is er bij elke quilt een kopje ‘Behind the Seams’, waarin hij de verhalen achter zijn werk vertelt. Zo liet hij zich in de Coronatijd door Jo Avery’s temperatuurquilt inspireren en naaide elke dag een impressie van het weer dat uiteindelijk in de quilt resulteerde die op de omslag van het boek staat.
Afsluitend bespreekt hij de collaboraties, de mensen waarmee hij graag samenwerkt en een dankbetuiging aan verschillende personen.
Mijn ervaring met dit boek
Dit is een boek dat inspireert en uitnodigt om nieuwe wegen te gaan. Daarnaast gezellig boek bomvol informatie om met een mok thee op de bank onder een warme quilt te gaan lezen. Het is met zijn 237 bladzijdes zeer omvangrijk en door de kleuren en afbeeldingen een feest voor het oog. Helaas zijn er in mijn exemplaar een paar foto’s met een slechte kleurkwaliteit en is het op een paar plaatsen niet al te mooi gebonden. Maar dat mag de pret niet drukken. De inhoud is gewoon enorm interessant en weegt hier ruimschoots tegenop!
Nicholas Ball (2024). Use & Ornament. An Exploration of the Improv Quilt. The Lucky Spool Media. 237 blz. hardcover, ISBN 978-1-940655-49-9