Een bezoek aan Festival of Quilts 2019 in Birmingham

geschreven door Hilda de Wit

In augustus ben ik twee dagen naar het Festival of quilts geweest, voorafgaand aan onze vakantie naar Ierland. Op de quiltbee van Dutchmqg- zuid vertelde ik er over en werd vervolgens gevraagd of ik iets wil laten zien in een blogje….Prima, ik zeg het toe, maar nu terugkijkend in mijn foto’s is het bijna onbegonnen werk met zoveel foto’s. Een selectie maken helpt nauwelijks, want nog steeds is de gebeurtenis overweldigend en wat nu te kiezen?! Toch een poging een deel te tonen en bedenk dat het een kleine selectie is, houd je vast.

De tentoonstellingshallen, drie in totaal, zijn enorm, maar goed opgedeeld en aangeduid met letters en nummers, refererend aan de categorieën voor inzending, en goed in de tentoonstellingsgids terug te vinden. Helaas heb ik niet alle nummers van de quilts meegekregen en kan ik niet bij alle gemaakte foto’s naam en uitleg (uit de catalogus) geven. De quilts hangen op zwarte schermen die zigzaggend in de hallen staan en van ver bovenaf worden belicht, iets wat mooie foto’s maken soms lastig maakt. Tussen de schermen zijn de ‘wandelpaden’ voor de kijkers. De moderne quilts waren te vinden onder letter H, 101 inzendingen variërend in grootte en vanuit allerlei landen toegestuurd (alleen Anne Lillholm uit Nuenen, Nederland, heeft een quilt in deze categorie ingestuurd), de prijzen werden gesponsord door Pfaff.

Beschrijving van de moderne quilts in de catalogus:

For quilts that are minimalist with clean, modern design and strong visual impact. They often use asymmetry, improvisational piecing, a reinterpretation of traditional blocks or the lack of a visible blockstructure. A feeling of space is often achieved by the use of negative space. They are machine or handquilted in a way that is sympathetic to the design.

Ere wie ere toekomt, dus laten we maar beginnen met de winnaar.

 

Deze quilt “Fractured circles” van Robyn Fahy uit Drumquin, Noord Ierland, ontving de eerste prijs in de categorie moderne quilts en hing in de “galerij voor de winnaars” van de verschillende categorieen.

De quilt is gemaakt van zijde, Hobbs heirloom en zijden garen en doorgequilt met een handbediende longarmmachine.

 

 

 

 

 

Hierna in willekeurige volgorde een selectie van andere moderne quilts, die mij op een of andere manier aanspraken.

 

 

Deze quilt, “Fast forward delete” is van Kate Sandford uit Reading, UK. Ze gebruikte Kona solids en African wax print stoffen en Mettler/ Aurifil garen. Ze werkte op een gewone naaimachine, free motion quilting, en maakte het patroon met de paperpiecing methode.

 

 

 

 

 

De quilt ‘Lighthouse blocks’ is gemaakt door Ruth Case uit Bristol, UK. Ze gebruikte handgeverfd katoen en met de machine gepieced op een eenvoudige improv manier en de blokken asymmetrisch verwerkt en eenvoudig recht uit doorgequilt.

 

 

 

 

 

De quilt ‘Negative space?’ van Helen Butcher uit St. Olaves, UK heeft een eervolle vermelding gekregen en is gemaakt met gedrukte en effen quiltstoffen, gepieced en gequilt op een gewone machine. Opmerking van maakster dat naast moderne quilt esthetiek en ethos het gewoon vooral bij haar gaat om “met liefde gemaakt en steeds weer met liefde te gebruiken”.

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze quilt “Moonlit Cherry Blossom” van Angela Attwood uit Birmingham, UK vond ik opmerkelijk. Daar sprak liefde uit voor Japanse esthetiek. Ze maakte de quilt met foundation piecing, curved piecing en applique; het is free motion doorgequilt en alles op een gewone machine. De quilt stond in Today’s quilter nr 49, mei 2019.

 

 

 

Er hing ook een quilt van Nicolas Ball uit Cardiff, UK, de “Triangle colour study III”, gemaakt met katoenen stoffen, improv piecing en met een longarm machine gequilt. Hij wilde met een driehoek als basisvorm in een ‘liberated style of piecing’ meerdere kleuren in elkaar over laten gaan en het tot een krachtig visueel geheel vormen. Bij de quilt hangt een label met “Judge choice”. Ingrid heeft onlangs een pas uitgekomen boek van hem besproken. Ik heb het boek gekocht en Nicolas Ball even gesproken, hij heeft het boek voor me gesigneerd. Heel aardig!

 

 

 

 

Deze quilt “Azure to Tangerine” is van Alice Jones uit Ivybridge, Devon, UK. Ze werkte met handgevormde katoen, blauwe en oranje katoen en een katoenen tussenlaag. Ze heeft de quilt met de machine gepieced en gequilt. Door te kiezen voor een spiraalvorm als quiltpatroon wordt het blokpatroon meer een eenheid, dat is bij deze quilt als je er daadwerkelijk voor staat, goed te zien.

Heel mooi vind ik de donkerblauwe ondergrond die de blokken veel levendiger doen uitkomen.

 

 

 

 

 

 

De quilt “Finding structure” van Paula Steel, Chorly, Lancaster, UK, is gemaakt met vooral effen stoffen en gepieced en ‘straight line’ gequilt op een gewone naaimachine. Ze heeft veel tijd besteed aan de lay-out door steeds weer blokken neer te leggen en te schuiven, totdat een beeld ontstond dat ze mooi vond. De kleurvlakken liggen nu voor het oog onder een strak vierkant raamwerk.

Er ontstaat een bepaalde diepte in het beeld door het rooster en de verschillende vlakken.

 

 

 

 

 

Deze quilt “Modern Movement” en daarnaast een detailfoto ervan is van Rachelle Denneny uit Glenelg North, Australie. Ze heeft katoenen stoffen gebruikt, een wol/katoenen batting en rayongaren (12 verschillende kleuren passend bij de stofkleuren). De quilt is met een gewone machine gepieced en free motion doorgequilt. De quilt is een uitdrukking van spelen met kleur, beweging en ‘negative space’ en een moderne opvatting van een Bargello quilt om golven en beweging te kunnen uitdrukken. De quilt ontving de tweede prijs in deze categorie.

 

 

De “Hashtag- quilt” van Marina Kontsevaya uit St.Petersburg, Rusland ontving de derde prijs van de jury in deze categorie. Gemaakt met katoenen stoffen, een PE batting en garen, gepieced op de machine en gequilt op een long- arm machine met gebruik van digitale patronen. Opmerking van de quilter bij deze quilt: social media zijn deel geworden van ons leven. Hashtag is niet slechts een woord, maar het helpt ons te analyseren en  dingen en gebeurtenissen in onze levens te ordenen en is daarbij een onmisbaar iets geworden in ons menszijn.  Hmmm, niet helemaal iets voor mij.

 

 

De quilt “Flashback van Sophie Zaugg uit Zwitserland is gemaakt met katoenen stoffen, improv gepieced met de machine en handapplique, gequilt met een gewone naaimachine. De vormen en kleuren zijn geïnspireerd door het werk van Camille Walala, een designer en Street artist (Memphis Group, design movement of the 80s). Hoewel voor improv techniek gekozen is om de blokken te maken, werkte de quilter met rechte lijnen en precieze geometrie om consistent te blijven in de ontwerpstijl.

 

 

 

 

 

Bij andere categorieën waren enkele quilts om te laten zien, te beginnen bij een mini.

Een alleraardigst klein quiltje met een aanbeveling van de jury van Solvig Starborg uit Londen, getiteld “People dancing”. Ze gebruikte zijde en vilt en een variëteit aan garens en heeft het met de hand doorgequilt. Ze is geïnspireerd door een Afrikaanse drum uit het British museum, die haar deed denken aan haar tijd in Afrika voor Oxfam waar ze danste met Afrikaanse vrouwen op muziek van drums en lege blikken.

 

 

 

 

 

De stijl waarin het is gemaakt, de lijnen en vlakken en toch ook duidelijke figuren, zag ik ook wel weer enigszins terug in een tweekleurige quilt. Helaas vergeten het nummer erbij vast te leggen.

 

 

Bij de tentoonstelling van het EQA (overkoepelende Europese quiltersgilde associatie) waren ook mooie quilts met als thema “Threads without borders” op verschillende manieren uitgedrukt, een tweetal:

 

Nog een mooie quilt duidelijk met de improv techniek gemaakt en niet bij de moderne quilts gezien, maar in een andere categorie. Helaas ook geen nummer door mij vastgelegd en niet meer direct terug te vinden zo.

 

Wel heb ik de quilt van Anne Lillholm die in de prijzen viel geforografeerd, een tweede prijs in de categorie contemporary quilts. Ze heeft meerdere quilts ingestuurd en de quilt uit de categorie modern had geen prijs. Nu wordt denk ik ook wel duidelijk waarom het zo moeilijk is om modern en contemporary quilts te onderscheiden.

 

“No return”, katoen, cirkel handgeappliqueerd  op de top, gequilt met de longarmmachine. No return is de weg van geboorte naar dood, lichte en donkere momenten, ups and downs en uitgedrukt in de kleur en beweging van de cirkels. De driehoeken wijzen een richting op, geen weg terug.

Prachtig, fijn quiltwerk, maar daar staat Anne hier in Eindhoven en omstreken om bekend en mooi om te zien dat dat in Birmingham ook is gewaardeerd.

Eigenlijk zou ik nog wel een tijdje door kunnen gaan, er is nog genoeg materiaal over tentoonstellingen, workshops, winkeltjes, lezingen enz. maar het verhaal is misschien nu al te lang. Ik zou zeggen als je de kans krijgt, neem dan vooral een kijkje. De organisatie is alweer druk bezig met volgend jaar, van 30 juli tot en met 2 augustus 2020 is het evenement te vinden in het NEC in Birmingham.

Thema-van-de-maand: LIJNEN / STREPEN

Een beetje aan de late kant deze keer. We hadden het nog zo druk met letters naaien voor de charityquilt!

Wat worden ze mooooooiii! We hebben er al een aantal voorbij zien komen op het forum en instagram. Vergeten jullie niet je blokken voor 30 september op te sturen naar Deveney?!

 

Nieuw thema

Maar goed, nieuw thema dus. Deze keer sluiten we aan bij een van de challenges van MQG voor Quiltcon: STRIPES. Hier lees je er alles over. Wie weet krijgen er nog mensen zin / inspiratie om iets in te sturen 😉 naar Quiltcon.

Op de ledenpagina vind je het nieuwe vel, op Pinterest een nieuw prikbord en het forum heeft er weer een nieuw onderwerp bij. Laat je inspireren en hopelijk zien we ook iets van jou verschijnen. Gebruik (en bekijk) op instagram de #dutchMQGthemavandemaand en post op het forum.

Stripe-Challenge-Social.gif

 

Hebben jullie zin in een DutchMQG challenge?

Het meedoen aan de quiltcon-challenge is voor niet-Amerikanen een beetje een investering (inschrijfgeld en vooral verzendkosten). Maar wel leuk om samen aan het werk te gaan met zo’n thema. Daarom denken we aan een DutchMQG-challenge: het maken van een miniquilt (top, dan kan het ook een kussen worden) met LIJNEN – STREPEN. Maat: 10″ tot  20″, vierkant of rechthoekig.

Als 5 leden hieronder voor 16 sept. aangeven dat ze het wel willen proberen dan gaan we ervoor. Dan moedigen we elkaar extra aan, zetten we de makers in het zonnetje of de spotlight en zorgen we voor een paar prijsjes, die we verloten onder degenen die foto’s delen van hun proces en resultaten (we gaan er nog geen challenge met een jury van maken hoor!) De challenge loopt dan door tot 31 oktober.

Leuk ook om resultaten op te hangen bij de volgende DutchMQG-tentoonstelling (Groningen?!) en voor de show-and-tell in Houten bij de gettogether.

 

Een bezoek aan de Textiel Biënnale 2019 

geschreven door Zeeuwse Krab

Kortgeleden werd ik uitgenodigd door een quiltvriendin om samen deze tentoonstelling te bezoeken in het museum van Rijswijk. Om samen de werken te bewonderen of niet, als het niet je smaak is. Om met elkaar de verschillende technieken te bekijken en te bespreken en te zoeken naar inspiratie voor eigen quilts.

De Rijswijk Textiel Biënnale is een internationale tentoonstelling van hedendaagse beeldende textielkunst. Om de twee jaar wordt deze biënnale in Museum Rijswijk georganiseerd, nu alweer voor de zesde keer! Het doel van de Textiel Biënnale is om de diversiteit en vindingrijkheid van hedendaagse textielkunst te laten zien. De tentoonstelling is samengesteld uit werk van 22 kunstenaars vanuit de hele wereld. Er zijn zowel wand- als ruimtelijke objecten te zien.

Er is kunst gecreëerd door te breien, te weven en te knopen. Door te verven en te werken met draden van allerlei materiaal. Ook het verwerken van papier was in meerdere objecten zichtbaar. Opvallend was dat er vaak gebruik wordt gemaakt van textiel uit lang vervlogen dagen, oude kleding, borduurwerkjes, knopen en kralen. Vintage zaken zijn zichtbaar door de hele tentoonstelling heen. 

Het was voor mij de eerste keer dat ik deze tentoonstelling bezocht, maar zal zeker niet de laatste keer zijn. Ik heb genoten van het tentoongestelde. 

Waren het moderne quilts? Nee, dat waren het niet. 

Was het inspiratie? Zeker! Volop zelfs. 

Uiteraard inspireerde het ene werk meer dan het andere. We hebben samen veel naar technieken gekeken en bedacht of dat bruikbaar zou zijn voor eigen werk. Niet dat we kunstenaars zijn, maar zeker wel liefhebbers van werken met stoffen.

Door de tentoonstelling heen heb ik wat foto’s gemaakt met vaak in het achterhoofd: moderne quilts. En heel af en toe een grap ertussen omdat het zo leuk en/of verrassend was.

Deze tentoonstelling is nog te bekijken tot 6 oktober 2019. Op 15 september is er tijdens openingsuren een grote textielmarkt. Wat daar te koop is, weet ik niet maar als het textiel is, is het goed.

Zeeuwse Krab Ine

Expeditie MQG 4: Webinars

geschreven door Deveney

Als lid heb je een inlog bij The Modern Quilt guild in Amerika gekregen. Je hebt vast wel eens op de site gekeken, maar heb je er ook echt iets mee gedaan? Ik zal eerlijk bekennen dat ik er zelf ook nog niet aan toegekomen ben. Daarom ga ik nu op onderzoek uit!

Hey!

Wat leuk dat je weer de moeite neemt om samen met mij the modern quilt guild te verkennen! Vorige keer hebben we de nieuwe Modern Monthly website bekeken. Daar kun je in deze blog meer over lezen. Op deze site vind je een verzameling van de nieuwste patronen, lezingen en challenges. Iedere 3 maanden komt er een nieuwe editie uit en dat betekent dat deel 2 nu online is. Je kunt de oude versies ook telkens teruglezen. Ik ben fan! 

Deze keer heb ik de lijst van webinars doorzocht. Webinars zijn heerlijk inspirerend om te kijken met een werkje op schoot of terwijl je aan het naaien bent met de machine en dat leek me perfect voor de zomervakantie. 

Webinars

Webinars zijn videolessen van ongeveer een uur die gegeven worden door bekende personen uit de quiltwereld. Je kunt ze live volgen en meedoen op de vooraf aangekondigde tijden. Door het tijdsverschil met Nederland is dat voor ons vaak niet haalbaar, maar gelukkig kun je ze gewoon terugkijken op de website. 

De video’s zijn er in een tal van onderwerpen: tutorials, technieken, leren ontwerpen, geschiedenis, kunst en ga zo nog maar even door. Voor iedereen wat.

Routebeschrijving

Log in op de startpagina van the Modern Quilt Guild. Dan vind je in de header (de blauwe balk bovenin) een blokje met “for MQG members”. Als je je cursor daarop zet krijg je een lijstje te zien en bovenaan staat dan “patterns & articles”. Je kunt vervolgens in het nieuwe scherm aan de rechterkant bij “filter by type” kiezen voor webinars. 

Aanbevelingen

Aangezien we druk bezig zijn met de blokken en ontwerpen voor de charityquilt leek het me leuk om eens te zoeken naar improv technieken. Er zijn immers geen vaste patronen voor de letters en tussenblokken (behalve het mooie alfabet dat we mogen gebruiken van Irene) en we hebben jullie uitgedaagd met deze techniek aan de slag te gaan. 

link:https://community.themodernquiltguild.com/resources/improv-hand-quilting

De nieuwe webinar van deze maand sluit daar meteen goed bij aan. Improv quilting in plaats van piecing. Misschien is die drempel wat lager? Heidi Parkes legt aan de hand van prachtige voorbeelden haar techniek uit en laat ook nog eens zien hoe je ergonomisch moet quilten.

link:https://community.themodernquiltguild.com/resources/no-rulers-no-rules-creating-cohesive-improv-quilts-without-plan

Van de volgende webinar spreekt alleen de titel me al aan 😉 . No rulers, no rules. Shelagh Jessop van Stuart Moores Textiles neemt je stap voor stap mee in haar designproces en laat ook nog eens zien hoe je van fouten, pareltjes kunt maken. Ze legt ook goed uit hoe je je blokken op maat moet krijgen en bespreekt veelvoorkomende problemen. Perfect voor beginners. 

link https://community.themodernquiltguild.com/resources/take-leap-facing-your-fears-improv

Mocht je het nog spannend vinden, zou ik beginnen met deze webinar gegeven door improvisatie expert Cheryl Arkison. Ze bespreekt de meest gehoorde angsten en ruimt ze uit de weg. Aan de hand van simpele opdrachten en voorbeelden laat ze je vervolgens kennis maken met improv quilten zodat je eerst kunt oefenen in plaats van meteen aan een hele quilt te beginnen. 

link:https://community.themodernquiltguild.com/resources/planned-and-unplanned-design-and-improv-piecing

Tot slot een webinar over de relatie tussen het werken met improvisatie en patronen. De twee technieken zijn helemaal niet zo verschillend van elkaar en je kunt zoveel van tevoren plannen als je wilt (of niet). Melanie Tuazon bespreekt aan de hand van prachtige quilts welke onderdelen gepland en ongepland zijn en waarom. Zo kun je improvisatie stap voor stap in je eigen quilts gaan verwerken. 

Ik vond ook nog iets interessants over letters. 

Deze prachtige quilt is gemaakt door Maritza Soto. Ze heeft al haar stoffen in strips gesneden van verschillende breedtes en is van daaruit de letters in elkaar gaan zetten. Dat lijkt me een heel mooi uitgangspunt en als je niet weet waar je moet beginnen: maak een schets! Daarbij wordt ook Tonya Ricucci genoemd. Ze doet heel veel met improvisatieletters en verspreid over haar blog geeft ze tips en inspiratie. Ze schreef er ook een boek over: word play quilts. 

Ik hoop dat ik jullie hiermee genoeg inspiratie heb gegeven om eens aan de slag te gaan met improvisatie. Het lijkt eng, maar het is zo leuk om te doen. Wat kan er nou misgaan? Je kan hooguit wat scraps verliezen. Mochten jullie nog leuke webinars tegenkomen tijdens het onderzoeken laat ze achter in de opmerkingen 🙂 Ik hoor graag jullie aanbevelingen. En plaats natuurlijk je improvisatieletters op het forum.

 

Alle afbeeldingen en ontwerpen zijn eigendom van © 2019 the Modern Quilt Guild. Alle rechten voorbehouden. Alleen voor eigen gebruik van leden. 

Quilts als tastbare herinneringen

geschreven door Nathalie, @Sewfeelgood

Het begon allemaal met een jurk van mijn grootmoeder. Prachtige paarse en groene bloemen op een witte achtergrond, maar belangrijker nog, een levendige herinnering aan haar. Het duurde een aantal jaren vooraleer ik de moed had om de schaar erin te zetten; toch wilde ik het stofje niet in de kast laten liggen. En zo begon ik aan mijn eerste memory quilt, een quilt gemaakt van stofjes van mensen die je dierbaar zijn. Hedendaagse memory quilts worden gemaakt bij speciale gebeurtenissen, om een periode af te sluiten of een dierbare te herdenken.

Toen mijn andere grootmoeder dit jaar overleed, kreeg ik een heleboel stofjes die ze de laatste vijftig jaar had verzameld. Enerzijds een ware schat, anderzijds was mijn gevoel van gemis zo overweldigend, dat ik niet tot naaien kwam. En toch is het net de quilt die ik van deze stofjes tijdens dat moment gemaakt heb, die me houvast gegeven heeft en me geholpen heeft om deze periode door te komen. Toepasselijk had ik een logcabin patroon  gekozen, bovendien ook handig wanneer je met allerlei stoffen met verschillende texturen en diktes werkt.

  

Wanneer het te moeilijk is om de stoffen zelf te verwerken, vind je online ook een heel aantal mensen die bijzondere herdenkingsquilts maken. Ook om een periode af te sluiten, kan het helpen om je gevoelens met stoffen te verwoorden. Zo maakte Ine een mooie tas, waarbij ze de stofjes koos met bepaalde mensen in gedachten. Veranderen van werk is een vorm van afscheid, maar denk ook aan een verhuis, afstuderen, enz.

  

Met een memory quilt kan je ook heel positieve momenten herdenken. Geliefd zijn de quilts die gemaakt zijn van babykleding van zoon of dochterlief. Ik maakte jaren geleden een quilt waarin de twee lievelingshemden (foto links) van mijn dochter verwerkt waren. Ook voor mijn man maakte ik een quilt, van zijn oude geruite hemden (foto rechts). Na zijn eerste reactie (“wat ga ik nu aandoen?”) was hij heel blij. Kinderen, kleinkinderen herkennen de hemden en de momenten waarop hij deze gedragen heeft. Een leuke manier om stil te staan bij familiegebeurtenissen.

  

Vorig jaar ging ik nog een stapje verder en verzamelde ik oude kledingstukken van allerlei mensen, vrienden, familie, enz. voor een memory quilt. In het kader van The 100 Days Project wilde ik zo 100 verschillende mensen aan elkaar verbinden. Het was een hele uitdaging, vooral omdat niet alle stofjes even geschikt waren voor het verwerken in een quilt. Sommige stoffen, zoals jersey of polyester moesten eerst verstevigd worden vooraleer ik ze kon verwerken. T-shirt quilts, die in de Verenigde Staten populair zijn, vormen dezelfde uitdaging. Oude t-shirts worden bijvoorbeeld bij het afstuderen verwerkt tot een quilt, maar eerst moeten de stoffen voorbereid worden. Je vindt hierover uitgebreide video’s op  YouTube, zoals de eenvoudige “t-shirt quilting step-by-step” van Angela Walters, of originele patronen van Lindsay Conner, die ook The T-shirt Quilt Book schreef. Kijk eens hier.

 

Ook voor memory quilts – de geschiedenis ervan, patroontjes, voorbeelden, inspiratie – kan je terecht op het internet. Zo vind je een boeiend interview, met prachtige voorbeelden, op  whatsyourgrief.com/creating-memorial-quilt-lori-mason waar quiltster en ontwerpster Lori Mason haar ervaringen met het verwerken van kledingstukken van dierbaren deelt. Op haar website www.lorimasondesign.com kom je meer over haar te weten. Ze maakt quilts voor verschillende gelegenheden, gaande van een huwelijk, een 70ste verjaardag tot een verhuis. Ze past het patroon steeds aan het verhaal en de stofjes die de mensen haar bezorgen aan. Ook Kelly, kokobaru.ca, maakt heel persoonlijke quilts van stofjes die speciale herinneringen met zich meedragen.

Kortom, quilts zijn altijd heel bijzonder, maar wanneer de stofjes mensen, plaatsen of gebeurtenissen
oproepen, worden ze een tastbare herinnering.

5 Quiltideeën voor in de zon

of de schaduw..

Het lijkt erop dat de zomer aan het doorbreken is. Wat is er nou fijner dan lekker in de tuin zitten met een creatief werkje. Of nog beter, op een vakantieadres ;). In deze blog bespreekt Deveney 5 quilttechnieken die je heerlijk buiten kunt doen. 

Je kunt natuurlijk altijd je naaimachine oppakken en verhuizen naar de tuintafel, maar soms is dat gewoon niet handig. Je komt dan al snel uit op handwerk, maar dat hoeft helemaal niet ouderwets te zijn. De meeste moderne quilters doen alles het liefst op de machine, snel en makkelijk, maar er zijn zoveel leuke projecten die met de hand een stuk mooier te maken zijn. 

Ik ga zelf steeds meer genieten van handwerkjes en er zijn een aantal belangrijke voordelen.

  • Je kunt het makkelijk meenemen. Je hebt weinig materialen nodig en je werkt aan kleine stukje tegelijk (veel fijner dan zweten met een grote lap op je schoot). 
  • Zonder het geratel van een machine en het feit dat je niet per sé aan tafel hoeft te zitten, maakt dat je ook gemakkelijker met anderen kunt kletsen tijdens het werken. 
  • Relax, het is zomer! Met de hand ben je veel meer bezig met het proces in plaats van met het eindproduct. Het hoeft niet allemaal snel tijdens de vakantie. De herhalende bewegingen kunnen mediterend zijn en je kunt met extra liefde al je vakantieherinneringen en gevoelens in je quilt verwerken. 
  • Er zijn ook een aantal projecten die je met de hand gewoon beter kunt doen. Je hebt met de hand meer controle en de naadtoeslagen kun je makkelijker uit de weg schuiven. Denk aan: applicatie, hexagonnen en y-seams. 

En hoe indrukwekkend is het niet als je kunt zeggen “dat heb ik helemaal met de hand gedaan!”. 

EPP

Oftewel English Paper Piecing, waarbij je stofjes om kartonnetjes vouwt. 

Wist je dat de eerste lapjesdekens uit Nederland ook met deze techniek werden gemaakt?

 Als je nog niet bekend bent met deze techniek wil ik je het boek Flossie Teacakes guide to English Paper Piecing van Florence Knapp aanraden! Ze beschrijft stap voor stap en met mooie foto’s hoe je allerlei verschillende vormen maakt om uiteindelijk tot een frisse medaillonquilt te komen. Ze vertelt ook nog over de geschiedenis van EPP (ik ben dol op achtergrondinformatie) en benoemt uitgebreid een aantal moderne quilters die gebruik maken van deze techniek. 

Een van die quilters is Jodi Godfrey van Tales of Cloth. Ze heeft een hele leuke gratis Quiltalong samen met Stitched in Color waarbij je met de hand hexagonbloemen maakt die je later met de machine op diamanten naait. Dit was mijn vakantieproject van vorig jaar. Het handwerk is precies klein genoeg voor de zomerperiode. Echt een aanrader! 

Ze heeft zeer recent ook een e-book uitgebracht: hexie handbook. Hierin staan maar liefst 15 quiltpatronen die zijn gebaseerd op hexagonnen. Erica is aan de slag gegaan met de Asterquilt. Dat wordt echt gaaf! 

Stitchery

Met deze term wordt vooral borduren bedoeld, maar ik neem voor het gemak even verschillende technieken bij elkaar die erop lijken. Borduren op quilts bestaat al heel lang, er zijn verschillende bedrijven die hier patronen voor maken zoals Hatched and Patched en The Birdhouse.

Natuurlijk kun je ook een mooie afbeelding borduren op een gepatchte achtergrond, dat is momenteel best populair. Tula Pink heeft een boek gemaakt met haar meest bekende tekeningen als borduurpatroon en @fabracadabra_NL maakt zulke schattige werkjes. 

Hou je meer van neutrale kleuren kijk dan eens naar sashiko. Dat is borduren met een rijgsteek van wit garen op een vaak blauwe achtergrond. Hier zijn handige voorbedrukte lapjes van te koop zodat je goed kunt oefenen. Ook een leuke techniek is Boro (zichtbaar repareren met draad). Meteen erg nuttig om dat gat in die oude spijkerbroek te maken. En kijk dan ook eens naar Kantha, een techniek met rijgsteken die oorspronkelijk komt uit Bangladesh. Het lijkt een beetje op big stitch quilting, maar dan heel dicht op elkaar.

Ik ben zelf een beetje aan het experimenteren met het werk van Sue Spargo. Ze appliqueert allerlei folk art afbeeldingen van wol en versiert die met verschillende garens en steken. In haar boek Creative stitching kun je alle verschillende steken leren en lekker je gang gaan met een vrolijke collage. Hier mijn kleine beginnetje. 

Reutefleut 

Altijd leuk die kleine tussendoortjes. Tassen, etuis, pannenlappen, onderzetters, miniquilts, alles kan. Misschien niet heel handig om zonder naaimachine te doen, maar je kunt buiten sommige onderdelen alvast voorbereiden zoals gequilte panels. Ingrid beschrijft hier een leuk boek vol kleine projecten ter inspiratie (en hier nog een).

Deze projectrol lijkt me superhandig om je geknipte blokken bij elkaar te houden. 

reutefleut was in januari het thema, inclusief swap. Kijk nog eens op het pinterestbord voor ideeën!

Applicatie

Alle applicatiewerkjes kun je buiten doen als je ze goed voorbereid. Ik ben zelf erg fan van de quilts van Carolyn friedlander. Ze gebruikt inspirerende, organische vormen waardoor de quilts er erg modern uit zien. Ze werkt ook graag met de hand en om de techniek onder de aandacht te brengen heeft ze een hele selectie patronen die hier erg geschikt voor zijn (slowsewingstudio). Ze maakt gebruik van de Needle Turn techniek. Je kunt haar online cursus volgen bij Creativebug of even dit artikel lezen waarin het wordt uitgelegd door iemand anders. Hawaiiaanse quilts zijn ook erg organisch en zomers. 

 

Handpiecing/quilting

Dit is eigenlijk gewoon traditioneel Amerikaans quilten, patchwork met de hand. Maar tegenwoordig kan dat een stuk makkelijker met stempels. Je stempelt de vorm aan de achterkant van de stof met een speciale inkt. Dat gaat veel sneller dan het omtrekken van malletjes. Je hebt meteen zowel de knip als de naailijn en alle vormen zijn precies even groot. Jeanneke maakt onder andere deze stempels. Ze maakt haar quilts vooral in de traditionele stijl, maar ze heeft ook een aantal hele moderne en geometrische vormen waar je wat gaafs mee kunt maken zoals deze jewelstempel.

Een moderne ontwerpster die bekend staat om haar handpiecing is Jen Kingwell. Haar scrappy quilts die vaak bestaan uit kleine bijzondere vormen zijn hier uitermate geschikt voor. Momenteel heeft ze een mystery quiltalong in het tijdschrift Quiltmania genaamd Marshal. Sommige onderdelen zijn geschikt voor met de hand en andere meer voor met de machine, een hele leuke mix. Ze maakt veel patronen met deze combinatie aan technieken.

Quilten doet ze ook met de hand, maar dan “as you go”. Ze verdeelt de quilt in stukken en quilt die eerst apart door met de hand om het gewicht te verminderen. Later naait ze de stukken aan elkaar zoals ze in deze video laat zien. Super slim! 

Let er bij het kiezen van een vakantieproject op dat je in kleine stukjes eraan kunt werken en dat je niet te veel spullen mee hoeft te nemen. Het is het handigst als je niet de hele tijd een patroon nodig hebt, dan kun je het makkelijk wegleggen en later weer oppakken. Als je toch niet zo dol bent op handwerk kun je ook voorbereidende taken of kleine dingen met de hand doen en de quilt op de machine afmaken als je weer terug bent. 

 

Wat voor werkjes neem jij mee op vakantie of de tuin in? 

Fijne zomer allemaal! 

 

P.s. we startten ook een Pinterest-bord met deze zomertechnieken. Kijk mee en vul aan op nl.pinterest.com/dutchMQG/zomer-technieken/   Voor reutefleut was er al een bord.

Quiltboek van de maand: juli

geschreven door Inghelhoe

Deze maand een golden oldie, waar ik veel plezier aan heb beleefd. Het boek sluit ook leuk aan bij één blok per dag/week/maand, waar je op Instagram regelmatig aan mee kunt doen. Verder is het een boek vol afwisseling en met veel voorbeelden, wat bij mij altijd inspirerend werkt.

Patchwork City – Elizabeth Hartman

Ik heb al eens een boek van Elizabeth Hartman besproken, maar dit is weer een andere kant van haar ontwerpvaardigheden. In dit boek staan 75 innovatieve blokken, waar je helemaal naar eigen keuze een sampler van kan maken. Innovatief betekent in dit boek vooral modern, niet traditioneel. Er staan 3 formaten blokken in: 8” x 8”, 5” x 8”en 5” x 14”. Voor alle maten 25 verschillende ontwerpen.

Hoewel het boek in 2014 is uitgegeven, doet het niet gedateerd of achterhaald aan. Het boek is nog steeds online verkrijgbaar, en ligt ook vast nog wel hier en daar in de quiltwinkels.

Opbouw van het boek

Het boek legt eerst heel kort uit wat een Sampler Quilt is. Historisch gezien is een Sampler Quilt een oefening in vaardigheden, waarbij van elk blok maar 1 in de quilt zit. Dit boek heeft 6 voorbeelden van Samplers, waarbij de alle 75 of een deel ervan is gebruikt. Hartman wil vooral dat jij doet waar je zin in hebt, je kunt alle kanten op met deze blokken. Door de niet gebruikelijke maten van de blokken, ziet het er verrassend modern uit, terwijl het maken van blokken natuurlijk zo oud is als het quilten.

Na een handig overzicht van alle blokken, met verwijzing naar de bladzijde waar je de instructie vindt van het blok, volgen al die instructies. Sommige blokken kun je foundation paperpiecen of met malletjes maken, andere blokken is gewoon snijden en aan elkaar naaien. Van elk blok zie je 3 uitvoeringen, soms met fussy cutting, soms juist willekeurig gesneden. De inspiratie voor de blokken komt van de wereld/stad om Elizabeth heen: Forest Park, Donut Shop, Crosswalk en Intercom spreken voor zich als je de bijbehorende blokken ziet.

Na de blokken vind je de werkbeschrijvingen voor het maken van de Samplers, waar staat hoeveel achtergrondstof(fen), biesstof, achterkantstof en blokken je nodig bent voor een bepaalde Sampler. Ook die naamgeving is toepasselijk gekozen: Uptown, Eastside, Metro Area, etc.

Achterin staat een How-to, waar je uitleg vindt bij foundation paperpiecing of het werken met freezer-paper templates. Dat laatste heb ik overigens nog nooit gedaan, want ik heb de blokken ge-fpp-d. Geen algemene quiltinstructies, daarvoor verwijst ze je naar haar boek The Practical Guide to Patchwork. Het werkblad met de templates kun je uit het boek scheuren, en vervolgens kopietje van maken.

Mijn ervaring

Het boek leent zich prima voor een scrappy quilt. Ik heb de sampler Uptown gemaakt, 20 blokken van alle drie de blokgroottes. Ik had destijds een fatquater bundel in Amerika besteld, maar ontving de verkeerde lijn, totaal niet mijn kleuren/prints, maar mocht de 33 FQ’s houden en de goede lijn werd alsnog verstuurd. Omdat ik als beginnend quilter niet overal mijn mes in durfde te zetten, gebruikte in de gratis FQ’s om blokken te oefenen. Ik zocht er wat effen stoffen bij en ging aan de slag. Soms maakte ik dagelijks een blok, soms weken niet, maar uiteindelijk had ik er 60. Ik genoot van de korte projectjes per blok, en …heel verrassend… ook van het eindresultaat. Kortom, veel geleerd, gewoon beginnen, ook met kleuren/prints, die niet voor jou lijken te werken. De vierkante blokken heb ik ook veel gebruikt voor het maken van pannenlappen.

Patchwork City – Elizabeth Hartman  – ISBN 978-1-60705-951-6  – 192 bladzijden – Engelstalig

 

Thema-van-de-maand: LETTERS

In mei-juni werd er gefeest, maar niet echt gequilt in het thema. Er waren wel wat ideeën, maar het mooie weer zat vermoedelijk in de weg.

Zelf kwam ik er door vakantie ook niet aan toe…reizen vraagt om andersoortige projectjes… ik maakte bij thuiskomst enkel een cupcakeje naar patroon van Esther Frenzel (blokje van de maand juni: te vinden op de ledenpagina)

In juli en augustus nieuwe ronde, nieuwe kansen. Het thema is gekoppeld aan het thema van de charity-quilt voor Quiltcon. Hierover kunnen jullie alles lezen in het blog van Deveney: hier. Vergeet je niet aan te melden om mee te doen.

Juli staat in het teken van oefenen met letters. Kijk naar het themablad op de ledenpagina voor inspiratie en op de Pinterestpagina voor allerlei links. Deel je maaksels op het forum en/of op Instagram met #DutchMQGthemavandemaand om elkaar te inspireren.

 

Charity-quilt: aanmelden!

geschreven door Deveney 

De Charity quilt is een initiatief van het MQG. Leden maken, samen of individueel, een quilt volgens een vast kleurenpalet en thema dat ieder jaar anders is. Het thema dit jaar is TEXT. De quilts worden getoond op Quiltcon 2020 in Texas. Daarna wordt de quilt geschonken aan een goed doel in eigen land.

We willen iedereen bedanken die een reactie heeft achtergelaten op het forum. Er zaten hele leuke en frisse ideeën tussen. Hilda was een van de eerste die reageerde: 

Zal je net zien, heb ik de computer uitgezet en ga ik bezig met iets anders en dan gaat er iets door m’n hoofd zingen… Laat dat nu net te maken hebben met wit, zwart en de tussentinten grijs, want daar loop ik te neuriën ” ’t Is niet wit, ’t is niet zwart, ’t is niet zwart-wit, maar in de kleur van je hart”.

 

De reacties die daarop kwamen, waren meteen enthousiast. Het leek erop dat veel leden dat een goed idee vonden en dus zijn we aan de slag gegaan met de tekst van het prachtige lied van Frank Boeijen. Een onderwerp dat helaas altijd actueel is. 

En dit is dan hoe de quilt er ongeveer uit komt te zien. Door de blokvullende letters en de verschillende tussenblokken is de tekst een beetje een zoekplaatje en heeft de quilt een abstracte en moderne uitstraling. 

Criteria voor de blokken

De blokken moeten 8,5 x 8,5 inch worden (8×8 finished). Zorg dat je dit goed controleert en zo nodig een strookje aanzet. 

Letters: Je mag de letters maken met een techniek die jij fijn vindt. We willen je uitdagen eens aan de slag te gaan met improvisatie. Je kunt altijd van tevoren een schets maken 🙂  Het “lettertype” mag je zelf bepalen, maar maak de letters zoveel mogelijk blokvullend en gebruik hoofdletters. 

Opvullingsblokken: Voor de spaties mag je het blok een eigen invulling geven. De kleur van de achtergrond is vooraf bepaald. We vragen je om abstracte vormen te gebruiken als ontwerp. Cirkels, vierkanten, rechthoeken, driehoeken enz. 

Om de quilter een handje te helpen vragen we jullie verder om rekening te houden met het volgende:

  • Gebruik een kleinere steeklengte.
  • Als er stoffen schuin van draad zijn geknipt, naai dan als het blokje klaar is ter stabilisatie rondom op 1/8″, zodat het blok niet scheef trekt.
  • Strijk naden open (indien mogelijk)
  • Gebruik geen stukjes kleiner dan een 1/2”. Let hier ook op bij foundation paper piecing. Dit om te dikke naden te voorkomen. Strijk de naden waar mogelijk verschillende kanten op om verdikkingen te voorkomen.

 

Inschrijven

Je kunt je aanmelden voor deelname aan de Charity quilt door een email te sturen naar info@dutchmqg.nl met als onderwerp “charity” en vermeld de naam waarmee je bent ingeschreven zodat we je adres kunnen vinden in de lijst. Hoe eerder je je aanmeldt, hoe eerder je kunt beginnen  😉 .

Begin augustus krijg je een stoffenpakketje opgestuurd waar je mee aan de slag kunt gaan. Je mag zelf stoffen toevoegen mits ze passen in het kleurenpalet. We gaan gebruik maken van een combinatie van zwart, donkergrijs en low-volume wit. Dat betekent dat de stoffen niet effen hoeven te zijn (mag wel) maar dat er een printje in mag zitten. Het printje mag alleen bestaan uit de “kleuren” zwart, wit of grijs. 

Afhankelijk van het aantal aanmeldingen krijg je een aantal letters en opvullingsblokken toegewezen met een maximum van 5. Bij het stoffenpakketje zit een toelichting, waarin wordt beschreven welke blokken jij mag gaan maken. De blokken wisselen af tussen een zwarte achtergrond met een witte letter en een witte achtergrond met een zwarte letter. Gebruik de donkergrijze stof alleen als accent. 

De blokken moeten uiterlijk eind september worden opgestuurd en vóór 30 september binnen zijn.  Het adres is bijgevoegd in het stoffenpakketje. Postzegels en enveloppen zijn voor eigen rekening. 

We kunnen dan begin oktober de quilt in elkaar zetten om de quilter voldoende tijd te geven. Eind december gaat de charityquilt op reis naar Amerika om te hangen op Quiltcon 2020.

We zijn nog op zoek naar iemand die de quilt voor ons wil doorquilten. Wil je hier meer informatie over of heb je interesse, stuur dan een email naar info@dutchmqg.nl

Verder

We willen iedereen alvast bedanken voor het enthousiasme! Vorig jaar was het maken van de charity een succes en we hebben er een prachtige quilt aan over gehouden. Dat gaat dit jaar vast weer gebeuren! 

We vinden het erg leuk als je je voortgang deelt op het forum en via social media met #DutchMQGquiltconcharityquilt

Wil je iets kwijt over het onderwerp of weet je een passend goed doel dan kun je dat laten weten op het forum. https://www.dutchmqg.nl/forum/topic/quiltcon-charity-challenge-2020/

Voor letter-inspiratie kun je kijken naar het thema van de maand juli -augustus. Dat is namelijk, heel toevallig: letters. 

 

Een DutchMQG-lid stelt zich voor: Francis

Mijn naam is Francis Paul, ook bekend als francispaul61 op deze site, Facebook en Instagram.

Ik heb in 2010 een quiltcursus gevolgd hier in het dorp. Bij de winkel ‘In de Emma’, een hele traditionele winkel. Ik wist niks van modern quilten toen. Ik heb mijn eerste blokken met de hand gemaakt; mallen tekenen, naadtoeslag eraan tekenen (in centimeters!!!!!), op paterno plaat plakken, een plank met schuurpapier beplakken om de stof op te leggen zodat deze niet verschuift tijdens het natekenen van de mal…enz enz ☺

Maar door die cursus ging ik het www op en ontdekte ik de wereld van modern quilten en moderne frisse stoffen. Ik heb niet echt een favoriet blog, ik vind wel de stoffen van Anna Maria Horner erg mooi. Maar ook Allison Glass vind ik geweldige designs hebben. Mijn favoriet op Instagram is toch wel @talesofcloth. Ik word vrolijk van alle EPP figuren en ik vind het een verademing dat zij niet aan fussycutting doet….. ☺ Ik heb alle spullen in huis om iets gelijksoortig te maken, maar ik kom er voorlopig niet aan toe.

Ik heb verschillende quilts voor mezelf gemaakt, maar de meeste heb ik weggegeven, aan familie of Stichting Droomdekentjes. Ik haak en brei ook graag en op dit moment ben ik weer begonnen met kleding te maken voor mezelf , nadat ik vroeger veel kleding voor mijn dochters gemaakt heb.

De term ‘reutefleut’ (prullaria) komt van mij, maar hoe ik eraan gekomen ben…..ik zou het niet weten, het wordt gewoon bij ons in de familie gebruikt, ik weet niet beter ☺

Deze blauw gestreepte quilt is gemaakt van rollen overhemd stof. Deze stof kreeg ik via Droomdekentjes om te kijken of ik er wat mee kon. Zulke grote quilts die niet voor familie of mezelf zijn, maak ik QAYG (quilt-as-you-go). Eerst 3 of 4 stroken overhemdstof aan elkaar, deze op tussenvulling stikken en uiteindelijk banen aan elkaar naaien. Dan een achterkant ertegen die ik op de voorkant ‘in the ditch’ vastzet. De bies naai ik met de machine aan de voorkant, maar op de achterkant zet ik ‘m vast met de hand, dat vind ik toch het fijnste om te doen.  

 

  

Dit is een quilt die ik zelf gehouden heb. Door dagelijks gebruik is hij op een naad versleten en dat heb ik zichtbaar versteld. Ik vind dat men mag zien dat mijn quilts goed gebruikt worden.  

In mijn wereld is een quilt echt een gebruiksvoorwerp, de hond mag erop enzovoort, want we staan allemaal te kwijlen bij een quilt van 100 jaar geleden waar de gebruikerssporen goed zichtbaar zijn. Dus mijn tip voor andere quilters is: vooral je quilt gebruiken, laat ‘m vies worden, gooi ‘m in de was en de droger en als er naden kapot zijn, herstel deze dan (zichtbaar)!