Workshop ‘Curves and Transparencies’

Tijdens de Patchwork en Quiltdagen in Rijswijk heb ik op zaterdag 13 april de workshop van Carolina Oneto bezocht. Deze quiltster is oorspronkelijk in Chili geboren. Ze is vanwege het werk van haar man meerdere keren binnen Zuid-Amerika verhuisd. Op het moment woont ze in Argentinië, maar zal in de zomer opnieuw verhuizen. Haar workshop was in het Engels, maar ze spreekt ook Spaans, Portugees en Italiaans. In haar moderne, veelal improv quilts, staat vaak een verloop van kleuren centraal. Carolina maakt veel gebruik van het kleurenverloop op de kleurencirkel en de werking van kleuren onderling.

Voor de workshop was een mooie grote ruimte gereserveerd en er waren 25 deelnemers aangemeld. Rondom aan de muren waren verschillende kleinere quiltvoorbeelden passend bij de hier door Carolina aangeboden workshops te bewonderen. Op elke tafel stond al een naaimachine klaar, dat maakte de deelname makkelijker, omdat je geen eigen machine mee hoefde te slepen. Handig als je ook nog over de beurs wilde lopen en de tentoonstelling wilde bekijken. Ook lagen er een rol Freezer Paper, een notitieblokje met pen en een klein etuitje met haar logo als ‘goodies’ op iedere tafel. Er stonden koffie, thee, water en gevulde koeken klaar voor de deelnemers. Alles was buitengewoon goed verzorgd dus!

Als materiaal had iedereen stofjes meegenomen in een analoog palet of in dezelfde kleur maar dan in verschillende kleurwaardes (values). Na een korte inleiding over de kleurencirkel en hierbij vooral over de overgangen tussen de kleuren kregen we verschillende voorbeelden te zien van quilts, waarin overlappingen van cirkels door een bepaalde kleurkeuze een transparant effect gaven. Dit effect ontstaat hoofdzakelijk door de tussenliggende kleur van twee kleuren op de kleurencirkel te kiezen, dus alsof je beide kleuren in deze overlapping hebt gemengd. Bijvoorbeeld als de ene cirkel groen is en de andere geel, dan ligt daartussen chartreuse oftewel een groengele kleur. Je krijgt dan optisch de indruk dat deze twee kleuren groen en geel hier werkelijk over elkaar liggen en transparant zijn.

Wat voor mij een eyeopener was, was het feit dat je ook diepte kunt creëren door de overlapping in een kleur te kiezen die dichter bij de ene of de andere van de twee kleuren ligt. Het lijkt dan optisch alsof de cirkel met de kleur die dichter bij de kleur van de overlapping ligt boven op de andere kleur ligt. Zie het voorbeeld in de foto hieronder.

In onze handouts konden we op een getekend en niet ingekleurd quiltontwerp bedenken, welke kleuren van onze meegebrachte stofjes we waar het beste konden inzetten. Als volgende maakten we een eigen ontwerp op de matte kant van een stuk Freezer Paper. Door dit ontwerp in de aparte cirkeldelen te knippen, konden deze op de stof gestreken worden en als knippatroon dienen. Daarna kwam een belangrijk stukje denkwerk: Welke naden naai ik als eerste aan elkaar, zodat ik zo mooi doorlopende stiklijnen krijg en er geen vreemde scherpe hoeken ontstaan, die moeilijk om te naaien worden? Dat was nog even puzzelen. Daarna kon iedereen aan de slag.

Fijn vond ik het, dat Carolina in kleine stapjes steeds een stukje meer uitlegde. Je kreeg dus eerst een deelopdracht, waarna ze weer een stukje gezamenlijke uitleg voor de volgende stap gaf en je daarna weer een gedeelte verder kon werken. Zo kon je makkelijk onthouden waar je bij de volgende stap op moest letten en werd de hoeveelheid informatie niet te overweldigend. Ook hielp ze bij het uitzoeken welk stofje waar het beste op het ontwerp kon worden geplaatst en liep daarbij ook werkelijk alle 25 deelnemers langs om ze hierbij te ondersteunen.

Helaas kon ik zelf vanwege mijn operatie niet mee naaien, maar ik kon rustig meeluisteren, aantekeningen maken en me laten inspireren door wat de anderen maakten. Zo heb ik toch weer nieuwe technieken geleerd en leuke ideeën gekregen, ik vond het geen moment saai! Een heel geslaagde workshop en een aanrader dus! Ze zal weer live workshops geven op het Carrefour Européen du Patchwork in de herfst in de Elzas, mocht je daar toevallig heengaan. Verder kan je on demand of online live cursussen boeken via haar website. Je kunt haar ook op Instagram.

De kleur van mei

Het project kleur van de maand is alweer 4 maanden onderweg, zo leuk om elke keer online te zien wat andere leden maken. Sommigen zijn vanaf het begin netjes bij, anderen hebben onlangs pas inspiratie gekregen en sommigen doen de bekende eindsprint op de laatste dag van de maand. We zien complete quilts, WIP’s die weer opgepakt worden, scrap bakjes, quiltblokken, experimenten. Echt inspirerend en leerzaam om te zien hoe iedereen op haar eigen manier bezig is met de kleur elke maand.

Na een oranje en rood-wit-blauwe maand is het tijd voor mei, ook wel de bloeimaand genoemd. Bijna alles staat in bloei, een kleurenpracht is zichtbaar in de natuur. Tijd om deze maand dus weer een prachtige kleur uit te kiezen, en ja daar is hij dan eindelijk: deze maand is het paars. Een kleur die al regelmatig gegokt werd, of misschien wel erg op gehoopt. Maar ik weet ook zeker dat er een aantal leden zijn die iets minder fan zijn van deze kleur.

Paars kan eigenlijk twee kanten op, meer richting rood, of juist meer naar het blauw. In het boek dat Ineke onlangs besprak kom je ook een aantal prachtige namen voor kleuren paars tegen. Wat denk je bijvoorbeeld van magenta, violet, lila, mauve, tyrisch paars, orchidee en zo zijn er nog velen.

Paars is een combinatie van het kalme blauw en het krachtige van de kleur rood. Vroeger was de kleur paars een van de moeilijkste kleuren om te maken en te verkrijgen. Met die reden was de kleur paars ook onbetaalbaar voor ‘het gewone volk’ en konden alleen mensen van adel deze kleur gebruiken voor hun kleding en stoffen. Vandaag de dag wordt de paarse kleur daarom nog steeds gelinkt aan het koninklijke. Met paars straal je rijkdom en glamour uit. Een andere betekenis die mensen de kleur paars vaak toekennen is spiritualiteit, wijsheid en magie. Een leuk voorbeeld hiervan is de film ‘Doornroosje’ uit 1959 van Walt Disney. Hier zie je dat zowel het paleis waar Aurora woont gehuld is in de paarse kleur om adel uit te stralen maar, ook de mantel van de kwade heks gevoerd met de paarse stof die uiteindelijk een magische spreuk uitspreekt om Aurora in slaap te brengen.

Paars wordt gezien als een kleur van luxe en spiritualiteit. Het wordt vaak gebruikt als bedrijfskleur omdat het wordt geassocieerd met kwaliteit, elegantie en diepte. In de ontwerpwereld wordt paars vaak gebruikt om een gevoel van mysterie en magie te suggereren. Het is een populaire kleur voor websites en apps omdat het wordt gezien als inspirerend en uniek.

We zijn benieuwd wat jullie deze maand gaan maken met paars, is het een kleur die je veel in je voorraad hebt liggen, of juist een die je mist? Welke blokken gaan jullie maken, of biedt de kleur paars je de uitdaging om aan een nieuw project te beginnen, misschien wel iets luxueus of ben je meer spiritueel?

Tip: kijk ook eens bij de ledenpagina (klik hier) waar zoveel leuke patronen en projecten staan van afgelopen jaren voor inspiratie. Veel plezier met paars, we zien weer graag wat jullie maken. Deel je blokken en/of projecten met de #dutchmqgjaarvankleur, tag ons met @DutchMQG, post ze op het forum of mail ze naar ons toe!

Koffie moment patchwork en quiltdagen

Op zaterdag 12 april was het tijd voor het inmiddels jaarlijkse koffie momentje bij de patchwork en quiltdagen in Rijswijk. Mijn eerste ‘evenement’ als bestuurslid. 

Dus op tijd naar Rijswijk en het schort en banner gehaald. In de hal een tafel gezocht en de banner neergelegd bij gebrek aan plek om hem op te hangen. Natuurlijk zat ik veel te vroeg klaar, dus wachten op de eerste personen van de DutchMQG

Om precies 11 uur arriveerden de eersten. Gelukkig kwam mijn dochter toen ook aan en kon zij koffie gaan halen zodat ik kennis kon maken met de quilters die ik niet kende en gezellig kletsen. Ongeveer 12 leden zijn langsgekomen voor koffie of thee en een gezellig praatje. Altijd gezellig en sowieso leuk om met andere quilters te kletsen en te horen wat zij allemaal doen en maken. Een aantal ging door naar de workshop van Caroline Oneto, dus die gingen na een kopje nog snel naar de tentoonstellingen kijken en lekker shoppen bij de stands, anderen bleven nog gezellig hangen. Mique en Sanne konden gelukkig ook nog even aanschuiven, dus fijn om even iedereen te zien en te spreken.

Tegen 12 uur was iedereen richting stands en tentoonstelling, daarna heb ik opgeruimd en ben ik zelf ook de quilts gaan bewonderen die er hingen. Veel inspiratie en mooie quilts gezien. En uiteraard niet met een lege tas naar huis gegaan.

Volgend jaar weer

Quiltboek van de maand: From Collage to Quilt

De ondertitel is ‘Inspirational quilting from what you have’. Dit boek van  Sarah Hibbert werd in 2021 door Lucky Spool Media uitgegeven. Tijdens de  Quiltcon 2024 in Raleigh werd een nieuwe uitgave gepresenteerd, met oa een nieuwe cover, maar ik kon deze op het moment nog niet op het internet bestellen. Dat duurt misschien nog even.

Auteur

Sarah Hibbert is een moderne Britse quiltster. Haar vader was sinds de zestiger jaren een grafisch designer en in zijn studio heeft ze de creativiteit in haar jeugd al opgezogen. Ze leerde door hem de wereld met andere ogen te bekijken. Design werd onderdeel van haar DNA. Als kind werd ze al geïnspireerd door bezoeken aan kunsttentoonstellingen en galerijen. Vooral eenvoudige designs trokken haar aandacht, bijvoorbeeld uit Scandinavië of van Bauhaus, met duidelijke lijnen en eenvoudige vormen.

Al vroeg verzamelde ze stukjes uit tijdschriften, tickets en snoeppapiertjes. Ze plakte deze in plakboeken, niet zozeer vanwege de kleuren, maar vanwege de typografie en logo’s. Ook verzamelde ze quotes en schreef deze bij haar plaatjesverzamelingen. Ze hield deze plakboeken voor zichzelf, zonder te weten wat ze er ooit mee zou doen, ze vond het gewoon fijn om naar te kijken.

Na haar middelbare school wilde ze graag naar de kunstacademie om stofontwerp te leren. Maar haar vader zag hier geen brood in en stond het niet toe. Daarom heeft ze catering en hotelmanagement gestudeerd, werkte o.a. in het befaamde ‘Savoy’ in London en was gelukkig in haar beroep. Tot op een dag in de tachtiger jaren haar ouders naar een designcongres gingen in Aspen. Ze brachten een antieke quilt met stermotief en boeken van Mary Emmerling over folk art voor haar mee. De mooie quilt heeft jarenlang op haar bed gelegen en ze werd helemaal gegrepen door de boeken. Ze wilde graag zelf quilts gaan maken, maar moest eerst leren naaien en deed een avondcursus. Ze werd helemaal besmet met het quiltvirus en werd lid van het lokale Quilt Guild. Hier leerde ze haar eigen weg te vinden, tot ze in 2017 Quiltcon in Savannah, Georgia, bezocht. Hier werden haar ogen geopend door de explosie aan kleuren en de bijzondere vormen die het moderne quilten met zich mee bracht. Ze wil zichzelf geen moderne quiltster noemen, ze zegt dat ze gewoon de quilts maakt die zij mooi vindt en ze hoopt dat een klein stukje van de magie van het quilten op de lezers van haar boek zal overspringen.

Inhoud van het boek

Het boek begint met een dedicatie aan haar ouders voor het laten opvlammen van haar creatieve vonk en een uitgebreid voorstellen van haarzelf. Er volgt een hoofdstuk met de titel ‘Lightbulb moment, collage to quilt’. Uitgaand van tijdschriften en de kleuren hierin, plakte ze een soort collage (denk aan de plakboeken uit haar jeugd) en had in de keuken macarons staan. Toen ze op een gegeven moment beide met elkaar in verbinding bracht, is haar quilt ‘macarons’ ontstaan, die in 2020 en 2021 op de poster van het Festival of Quilts stond dat elk jaar in Birmingham wordt gehouden. Dit is nu bekend als dé collage-to-quilt.

Macarons

Ze geeft aan veel vaste gewoontes te hebben, maar motiveert je in dit hoofdstuk om deze los te laten en een mooi tijdschrift te pakken dat je al bijna weg wilde gooien. Hieruit moet je 6 bladzijdes kiezen die je erg aanspreken en deze uitknippen en er een eerste collage mee maken. Dit kan de springplank worden voor een quiltdesign. Ze volgt zelf eerder eenvoudige vormen, speelt daarmee qua kleur en plaats en raadt aan niet binnen de lijntjes te blijven kleuren.

In het volgende hoofdstuk vertelt ze hoe ze begon te ontwerpen in een 100 dagen project op Instagram. Omdat ze het niet kon halen iedere dag iets te naaien, maakte ze kleine collages en zette een timer op 15 minuten. Sommige collages bevielen haar uiteindelijk niet, maar een aantal heeft ze verder ontwikkelt tot quilts. Ze hoopt op deze manier de lezers te kunnen inspireren om op welke manier dan ook, met collages, tekeningen of stofstukjes tot creatieve ideeën te komen die misschien ooit een quilt design kunnen worden. Vervolgens leidt ze je stap voor stap door het proces en laat eigen voorbeelden zien. Ook geeft ze je een uitgebreide lijst van gebruiksmateriaal, waarvan het meeste in een quilt-huishouden wel te vinden is. Dus je zult hier niet veel extra voor moeten kopen. Achter in het boek bevindt zich bovendien een grote envelop met allerlei gekleurd effen papier. Ze gaat in op het gebruik van kleur, de invloed van pop-art, typografie, het uitkiezen van passende stoffen, het quiltmateriaal en verschillende quilttechnieken, zoals bijvoorbeeld cirkels. De uitgebreide uitleg begeleidt door prachtige stijlvolle foto’s gaat maar liefst tot blz. 88 van het boek, wat ongeveer de helft is.

Daarna volgen 12 verschillende projecten die stap voor stap uitgelegd worden, de laatste is een collage project om zelf te gaan ontwerpen. Het niveau is van gemiddelde tot gevorderde quilter, maar doordat alles goed uitgelegd wordt, is het goed te doen. Als ’toetje’ volgt een brownie recept.

Achter in het boek vind je een lijst met internetadressen voor materiaal en suggesties om te lezen en te luisteren. Verder templates en een dankwoord.

Het boek is amusant geschreven, heerlijk om te lezen met een kop warme thee of koffie op de bank bij het haardvuur en zeer aanstekelijk om zelf hiermee te experimenteren, te plakken en te ontwerpen. Het hele boek staat vol met stylische moderne foto’s van de quilts en allerlei passende quotes, vooral van Audry Hepburn.

Mijn ervaring met dit boek

Doordat ik op het moment vanwege een operatie niet kan naaien en quilten, kan ik de quiltpatronen nog niet uitproberen. Wel heb ik geprobeerd een eerste collage met één hand te maken. Ook is het boek gewoon een aanrader om door te bladeren en om in te lezen, maar ik denk niet dat het daarbij zal blijven!

Sarah Hibbert, 2021, From Collage to Quilt, Inspirational quilting from what you have, Lucky Spool Media, Engels, gebonden, 176 blz., ISBN 978-1-940655-48-2

MQG 2024 Sew Along week 1 & 2

Afgelopen week, op 18 april startte de sew-a-long van 2024 georganiseerd door The MQG uit Amerika. In deze sew-a-long maken we de Satsuma Quilt, ontworpen door Holly Clarke, een lid van Winnipeg MQG. Holly is op social media te vinden onder de naam Hold my Seamripper. Deze quilt is geïnspireerd op een oud quiltontwerp, om het moderner te maken heeft ze het aangepast met moderne esthetiek om een nieuw fris ontwerp te creëren. In dit geval heeft Holly een traditionele Irisch Chain quilt veranderd door de meeste vierkanten te vervangen door orange peel blokken. De naam Satsuma is een knipoog naar de sinaasappel waaraan het gebogen blok zijn naam ontleent. Dit sluit dan toch ook weer erg mooi aan bij de blog van afgelopen maandag over op zoek naar oranje en orange peels.

Het schema van deze 8 weken durende sew-a-long is als volgt:

Week 1-2: Stof snijden

Week 3-4: voorbereiden en spelden van de orange peel blokken

Week 5: in elkaar zetten van de orange peel blokken

Week 6: in elkaar zetten van de 9 patch blokken

Week 7-8: top in elkaar zetten

In de eerste twee weken is de opdracht om je stof uit te kiezen, te snijden en te labelen en/of organiseren. Vanuit MQG krijg je (na inschrijving) elke week een e-mail met de volgende taken, handige tips en een instructie filmpje. Jessica, die verantwoordelijk is voor het programma vanuit MQG neemt ons mee in deze sew-a-long. Zo vertelt ze in het voorbereidende filmpje over het gebruik van template plastic voor de mallen en krijg je in de film van week 1-2 tips over snijden (misschien tijd voor een nieuw mes?) en hoe alles te organiseren.

In de eerste e-mail vanuit The MQG zaten hele handige labels om de verschillende onderdelen te markeren. Deze labels kan je trouwens ook terugvinden op de site. Ik gebruik dit lang niet altijd bij het voorbereiden van een quilt, maar ik heb het gevoel dat het maken van deze quilt een heel stuk gemakkelijker gaat worden als ik goed label. Het effect van de quilt krijg je door de juiste stoffen op de juiste plek te plaatsen. 

Als experiment ga ik deze quilt maken met een groot assortiment Fat quarters uit mijn voorraad. De originele quilt is gemaakt in effen stoffen (solids). De gebruikte kleuren zijn van Kona en terug te vinden in het patroon, hier vind je ook enkele andere kleursuggesties voor deze quilt. Om zo goed mogelijk het effect van donker/licht te laten ontstaan heb ik wel voor kleuren gekozen die op elkaar lijken voor de achtergrond. Dus een groep FQ in turquoise/groen, een groep blauwe FQ’s in zo veel mogelijk dezelfde tinten en als derde achtergrond kleur, donkerblauw uit 1 stof. Daar heb je ook een stuk minder van nodig. Voor de orange peels heb ik contrasterende kleuren uitgekozen, oranje/rood/bruin.

Elsbeth en ik zijn allebei van plan deze quilt te gaan maken en nemen je komende 8 weken mee in het proces. We zullen ongeveer hetzelfde schema aanhouden als the MQG en om de week een update posten met tips en trucs om het meedoen te vergemakkelijken. Dus doe je nog niet mee, het kan nog steeds! Je kan alle informatie ook vinden in de resource library op de site van The MQG, klik hier.

We horen ook graag wat jullie van deze sew-a-long vinden en misschien hebben we je toch nog wel overgehaald om mee te doen.

Op zoek naar Oranje

Eén van mijn favoriete kleuren is oranje. Mooi in combinatie met rood en roze. Deze kleuren trekken mij altijd aan en ik word er blij van. Het is feestelijk en dat gevoel komt natuurlijk ook door Koningsdag, al het oranje in de sport (“we” zijn altijd goed herkenbaar) en ook een kleur die je terugziet bij de Vierdaagse van Nijmegen. En elke keer weer als ik op zoek ben naar interessante pagina’s schieten mijn gedachten alle kanten op en zo kom ik dan op verrassende plaatsen uit.

Natuurlijk zocht ik op “orange” en kwam ik bij het patroon met de Orange Peel uit. Een klassieker die ook goed in een modern jasje past. https://www.themodernquiltguild.com/resource/disappearing-oranges-september-2019/

Ik zocht ook op King en Queen, dat leverde niets op bij the modern quilt guild, maar je hebt natuurlijk Kingsize en Queensize quilts voor op een bed.

Vervolgens zocht ik op April en daar kwamen allerlei onderwerpen naar voren. Onder andere een patroon van de maand:

https://www.themodernquiltguild.com/wp-content/uploads/2022/03/FlynnS_Strawberry_Wild_v3-1.pdf

Geen sinasappels, maar wel zomerkoninkjes (en dat geeft dit patroon dan wel weer een koninklijk tintje).

Kijk de komende dagen eens om je heen en ga op zoek naar oranje. En dan bedoel ik natuurlijk dat je wat verder kijkt dan het verkeerslicht dat net op oranje springt of de wimpels aanstaande zaterdag. Speur in tuinen naar deze kleur. Is er iets dat nu bloeit? Kleurt de lucht weer oranje door Saharazand?

Een twist van de kleur op april

April is de oranje maand van het jaar, niet alleen in het land, maar ook bij Dutch MQG. Online zien we al veel blokken en projecten verschijnen. Hieronder zie je er twee, maar ook bij onze sponsoren staat oranje in de aandacht. Je leest meer over deze sponsoren in de blog van 14 maart die je hier terug kan vinden.

Vorige week vroegen we jullie op social media al welke kleur(en) jullie dachten dat de twist zou zijn. De kleur paars werd natuurlijk genoemd, volgens mij zit daar iemand erg op te wachten. Cindy kwam met de gok goud, dat zou ook heel goed passen, maar misschien qua stoffen wel heel specifiek. Françoise had het meteen goed, bij het oranje van deze maand past natuurlijk perfect rood-wit-blauw. Een hele traditionele kleurencombinatie, dus aan ons de uitdaging om dat modern te maken. Zoals elke keer heb ik als voorbeeld mijn economy blokken weer gemaakt in deze combinatie. Dit vond ik zelf erg leuke en verrassende blokken geven.

Maar ook Francis-Paul is al geruime tijd bezig met haar rood-wit-blauwe quilt. Zo’n vrolijke combinatie, echt heel Nederlands en fris. Hieronder een aantal van haar foto’s, op haar social media vind je nog veel meer foto’s van haar voortgang.

Wat vinden jullie van deze kleurencombinatie? Al wel eens meegewerkt, en op welke manier? Of is dit voor jou de uitdaging die je de komende weken nodig hebt. Tip: kijk ook eens bij de ledenpagina (klik hier) waar zoveel leuke patronen en projecten staan van afgelopen jaren voor inspiratie. Veel plezier met oranje, we zien graag wat jullie maken. Deel je blokken en/of projecten met de #dutchmqgjaarvankleur, tag ons met @DutchMQG, post ze op het forum of mail ze naar ons toe!

Een Dutch MQG lid stelt zich voor: José

Hoi allemaal,

Ik ben José, 44 jaar en sinds 3½ jaar een enthousiaste quilter. Op de Dutch MQG website vind je me als JoseJongenelen. Op Facebook heet ik José Jongenelen-Gietema en op Instagram vind je me als JoyaQuilts.

Door de week werk ik parttime als orthopedagoog, met kinderen met (onder andere) spraak-/taalproblemen. Daarnaast zorg ik thuis voor mijn 3 dochters van 17, 15 en 8. Onze dochter van 15 jaar is verstandelijk beperkt en heeft veel hulp nodig bij alle dagelijkse dingen. Ik ben getrouwd met Angelo en we wonen al ruim 20 jaar in Etten-Leur.

Als kind heb ik van mijn moeder leren naaien, op haar gele Bernina, die ze nog steeds heeft en gebruikt. Van quilten had ik toen nog nooit gehoord. Mijn moeder naaide vooral kinderkleding en ik maakte poppen- en barbie-kleertjes en later ook babykleertjes. Het naaien raakte een beetje in het slob in mijn tienerjaren en toen heb ik denk ik 25 jaar nauwelijks een naaimachine aangeraakt.

Ik hoorde het eerst van quilten toen ik in Etten-Leur kwam wonen en we wel eens langs Quiltshop Leur wandelden. Mijn man en ik waren altijd verbaasd dat zo’n winkel kon voortbestaan, want wie komt daar nou weer? Little did I know… 😉

Na een aantal turbulente tropenjaren met kleine kinderen, weinig slaap en veel zorgen over de middelste, kreeg ik een aantal jaren geleden weer wat tijd voor mezelf. Ik ging op zoek naar een hobby. Een vriendin van me opperde quilten. In eerste instantie wees ik dat af, want het leek me erg ouderwets en die traditionele stofjes en patronen trokken me niet. Maar toen ze vertelde dat je ook modern kon quilten, ging ik overstag. Ik zocht op Pinterest en werd al gauw enthousiast. Na een eerste ochtend in de Quiltshop snapte ik direct waarom zo’n winkel bestaansrecht heeft! In november 2020 maakte ik mijn eerste quilt en sindsdien ben ik niet meer gestopt en wellicht een tikkeltje verslaafd.

Ik vind het leuk om met vrolijke, intense kleuren te werken en veel technieken uit te proberen. Waar ik voorheen nooit had gedacht dat ik met de hand zou gaan naaien en quilten (want geen geduld), doe ik dat nu heel regelmatig. Het quilten heeft me – naast dat het een leuke hobby is – ook veel andere dingen bijgebracht. Zo ben ik minder kritisch op mijn eigen werk, minder perfectionistisch en heb ik geleerd om meer van de reis te genieten dan van de bestemming. Het quilten kan veel tijd kosten, maar het herhalende werk en er echt de tijd voor nemen, werkt vaak ook meditatief. Ik gebruik dan ook vaak de uitdrukking ‘quilting is my therapy’.

In 2021 ging ik voor het eerst met een vriendin naar de quiltbeurs in Rijswijk. Daar kreeg ik nog meer inspiratie. Prachtig om de tentoonstellingen te bekijken en natuurlijk zakken vol stofjes te shoppen. Sindsdien ga ik elk jaar en kijk ik er echt naar uit. Heerlijk om nieuwe ideeën op te doen, technieken te bekijken en kleurencombinaties te zien.

Mijn inspiratie haal ik verder uit boeken, tijdschriften en van Facebook. Via een aantal leuke Facebook-quiltgroepen heb ik veel geleerd en veel leuke mensen online leren kennen. Het is fijn om te merken dat quilters onderling (over het algemeen) erg vriendelijk en behulpzaam zijn. Favoriet is bij mij het tijdschrift Simply Moderne. Qua boeken het boek van Timna Tarr over Photo Mosaic Quilten, maar ook boeken van wat traditionelere ontwerpers zoals Willyne Hammerstein en Bonnie K. Hunter. Ik vind het dan leuk om een wat traditioneler patroon moderner te maken door de stof- en kleurkeuze. Regelmatig pas ik patronen aan of ik maak een heel eigen ontwerp, het is maar net wat er op mijn pad komt.

Ik heb al veel technieken geprobeerd. Collage quilten vond ik erg leuk om te doen, en het resultaat ook erg leuk. Maar ik merk wel dat ik niet zo snel een nieuwe collage begin, omdat het wel erg veel rommel maakt; mijn hele quilthoek ligt dan onder stapels stofjes en snippers en het is niet zo makkelijk even opzij te schuiven zoals mijn andere quiltprojecten. Foundation Paper Piecing vind ik ook erg leuk. Het is een makkelijke techniek (als je het idee eenmaal door hebt) en je kan er heel precies kleine stukjes mee verwerken. Inmiddels ben ik ook begonnen met het ontwerpen van mijn eigen FPP patronen. English Paper Piecing heb ik ook geprobeerd. Erg leuk ook, maar ik merk dat mijn vingers er al snel pijn van gaan doen. Blijkbaar houd ik het dan te krampachtig vast. Ik heb dit opgelost door deze techniek te vervangen door stempelen en dan handpatchen. Werkt voor mij veel fijner en nog sneller ook. Wel ben je natuurlijk beperkt in het aantal stempels/vormen dat beschikbaar is.

Het is soms nog wel eens een probleem om te bedenken welke van de honderden ideeën in mijn hoofd ik als eerste ga uitvoeren. Ik ben altijd wel een paar projecten tegelijk bezig. In ieder geval één met de machine en één met de hand, zodat ik per dag kan kijken waar ik zin in heb. Met de hand patchen of quilten is ook ideaal voor ’s avonds op de bank, als ik met mijn man en oudste dochter een film kijk 😊 En in het weekend zitten de jongste 2 vaak met hun eigen knutsel- of handwerkje bij me aan tafel.

Sinds dit jaar ben ik aangesloten bij de DutchMQG en heb ik inmiddels al een aantal keren meegedaan met de Zoombee en met de Brabant-bee. Heel leuk ook om de kleur van de maand te gebruiken. Zo maakte ik in januari een kussen voor mijn broer met de kleur grijs er in en heb ik net een roze quilt voor mijn middelste dochter afgemaakt. Inmiddels ben ik met (onder andere) groen bezig voor de maand maart. Hierin heb ik de stofjes gebruikt die ik heb gewonnen door te posten met #dutchmqgjaarvankleur. Dat was een leuke verrassing, want ik wist niet eens dat er iets te winnen viel!

Sinds een maand heb ik Instagram ontdekt en ben ik ook daar enthousiast aan de slag. Het is weer een nieuwe hobby om foto’s en filmpjes te maken van mijn quiltwerk en deze te bewerken tot korte reels. Ook een beetje verslavend, en telkens even kijken hoeveel volgers ik al heb… Maar het is weer een leuke toevoeging aan mijn hobby. Dus als je Instagram hebt, voel je vrij om @joyaquilts te volgen 😊.

De kleur van april

Het was geen 1 april grap, jullie moesten echt even een dagje langer wachten op de kleur van april. Eigenlijk moet je nog iets langer wachten, want eerst kijken we eens naar de prachtige projecten die er al gemaakt zijn, afgelopen kwartaal en natuurlijk in maart, in het groen. Zo is Monika helemaal bij met haar aardbeien, een grijze voor januari, roze voor februari en de nog niet rijpe, de groene voor maart.

Monique pakte een van haar eigen patronen en maakte een begin aan haar kikker quilt genaamd Freddy en maakte een eerste blok. Inge wist na lang nadenken welk project ze wou gaan maken met de kleuren van dit jaar, een patroon met veren van Elizabeth Hartman.

Natuurlijk is er nog veel meer moois gemaakt afgelopen maand, het is zeker de moeite om social media in de gaten te houden met wat onze leden hebben gemaakt. Maar nu is het de hoogste tijd om de kleur van komende maand te onthullen:….

In april vieren we een echt Nederlandse feestdag, dus de kleur van deze maand moet natuurlijk wel oranje zijn. De warme kleur staat voor vrolijkheid, plezier, kracht, energie, aandacht, beweging, creativiteit, speelsheid en toegankelijkheid. De kleur oranje krijgt ook vaak de associatie met Koningsdag en voetbal. Oranje is een knal kleur en valt op. Dus tijd om deze vrolijke kleur op te duiken en er mee aan de slag te gaan. 

Bij oranje denk je natuurlijk aan felle kleuren, zeker nu in de lente, maar het kan ook een kleur zijn die tegen roze aanlicht, bij een ondergaande zon. Maar met de grijze wolken van afgelopen tijd en ons verlangen naar de zon ga ik zelf voor knaloranje, denk sinaasappels en tulpen.

Mique ging ook al aan de slag met haar sterblok in de kleur oranje, ze koos voor wat zachtere oranje gemengd met een peach roze en ook ik maakte mijn set van 4 blokken in deze prachtige kleur.

We zijn benieuwd wat jullie deze maand gaan maken met oranje, is het een kleur die je veel in je voorraad hebt liggen? Welke blokken gaan jullie maken, of biedt de kleur oranje je de uitdaging om aan een nieuw project te beginnen, passend bij deze Nederlandse kleur en prachtige bloemen als tulpen.

Tip: kijk ook eens bij de ledenpagina (klik hier) waar zoveel leuke patronen en projecten staan van afgelopen jaren voor inspiratie. Veel plezier met oranje, we zien graag wat jullie maken. Deel je blokken en/of projecten met de #dutchmqgjaarvankleur, tag ons met @DutchMQG, post ze op het forum of mail ze naar ons toe!

Museumbezoek in Leiden

Op zaterdag 9 maart bezochten we met een klein groepje de tentoonstelling Thread Roots van de Zuid-Koreaanse kunstenaar Kimsooja in Museum De Lakenhal in Leiden. We kwamen vanuit verschillende plekken naar het museum en om even bij te komen (de een had er wat langer over gedaan dan de ander) dronken we gezellig koffie in het museumcafė. DutchMQG trakteerde ons.

Vervolgens gingen we het museum binnen. Onze aandacht werd gelijk getrokken door een grote foto van Kimsooja op een truck, gevuld met bottari’s. Dat zijn textielbundels, gemaakt door kleding en andere persoonlijke bezittingen samen te binden in een traditionele Koreaanse bedsprei, om ze zo te beschermen en er een makkelijk te verplaatsen geheel van te maken. Kimsooja gebruikt deze traditioneel uitziende bottari’s, maar ook de meer abstracte vorm ervan in haar kunstwerken en performance kunst. Ze staan dan symbool voor de levens van mensen binnen thema’s als thuis, emigratie en mobiliteit.

Eerst bekeken we twee films over textieltradities in verschillende culturen, gemaakt in Marokko en China. Daarna kwamen we in een indrukwekkende zaal met een installatie van lege linnen schildersdoeken en bottari’s, allemaal van ongebleekt linnen. Volgens de informatie ging deze installatie over schilderkunst zonder de noodzaak van verf. Hij bracht ook de thema’s textiel en schilderkunst (twee onderwerpen van Museum De Lakenhal) samen. Van de zaal, de inhoud en de lichtinval op deze zonnige dag, ging een heel rustgevend gevoel uit.

Wij waren ook erg geïnteresseerd in de traditionele, kleurrijke bottari’s. Daarvoor moesten we naar een ander deel van het museum, de oorspronkelijk Laecken-Halle op de eerste verdieping. Dit is de kamer waar vroeger de Leidse Lakense stoffen werden gekeurd en verhandeld.

Daar waren een paar bottari’s van traditionele stoffen te zien, een kleine installatie en een foto uit een performance waarin niet de bezittingen van een mens, maar de mens zelf is bedekt door de kleurrijke sprei. Deze performance in 1998 moest nieuwsgierigheid naar, maar ook verbinding met de verborgen persoon teweegbrengen.

Hierna kwamen we in de Gouverneurskamer waar een 18e eeuwse meettafel voor stoffen staat. Deze tafel had Kimsooja geïnspireerd om haar eigen stoffenvoorraad door te gaan en composities van kleine lapjes op katoenpapier te maken. Hiervan lagen stapeltjes waar je als bezoeker met handschoentjes aan weer een eigen compositie op de tafel kon maken. Wij hebben even plezier gehad met de stofjes te bekijken, de mooiste bovenop te leggen en zo een leuke installatie achter te laten. Tijdelijk natuurlijk, tot de volgende bezoeker er weer mee aan de slag ging. De lapjes inspireerden ons gelijk om over onze quilts, de kleur van de maand en andere quiltonderwerpen te praten.

Ons bezoek aan De Lakenhal was niet compleet zonder dat we ook even de Rembrandt(je)s hadden bekeken. De vijf zintuigen waarvan er eentje ontbreekt. Wij waren niet overtuigd dat Rembrandt die vijfde ook heeft geschilderd (het schilderij is nooit beschreven); misschien was het ooit een WIP en is het nu een eeuwige UFO.

Het was erg gezellig om samen met DutchMQG-leden het museum te bezoeken.

Ons oordeel over de tentoonstelling was dat hij best wat groter had mogen zijn. Wij willen graag meer, meer lapjes, meer technieken misschien ook. Niet een tentoonstelling om speciaal voor naar Leiden af te reizen, maar als je er toch bent, is een bezoek aan De Lakenhal met deze tentoonstelling zeker de moeite waard.

Nog te zien tot en met 21 juli 2024

Museum De Lakenhal, Oude Singel 32 in Leiden