Een verzameling van berichtjes

Een verzameling van berichtjes vandaag. Later dan gepland en snel bij elkaar gezet. Sorry… beetje veel op het moment…

  • Als eerste natuurlijk dat de PATCHWORK- en QUILTDAGEN in Rijswijk donderdag beginnen!
  • Er komt een tentoonstelling van moderne quilts van onze leden te hangen! Met een aantal quilts van het “blokje-van-de-week” (o.a. die van prijswinnaar Hilda)
  • Iedere dag zijn er vrijwilligers aanwezig om ze te vertellen over het moderne quilten en de tentoonstelling (en natuurlijk mensen uit te nodigen om lid te worden)
  • EN ze gaan moderne blokjes maken met bezoekers in de kleuren van DutchMQG. Zo maken we onze eigen DutchMQGquilt.
  • Jippie! Nu alvast dank aan iedereen die meedoet.
  • Mocht je donderdag nog tijd hebben om te komen helpen, dan is dat zeer gewenst, want door omstandigheden valt er iemand uit.  (mail even naar info@dutchmqg.nl en zet er je telefoonnummer bij)
  • Het fijne is dat er nu een vast punt is waar we samen kunnen komen in Rijswijk:  bij onze tafel. Dus als je er bent, kom even langs om hallo te zeggen en een blokje te naaien. En laten we op zaterdag 14 april om 11.00u koffie (of vooruit thee…) drinken met elkaar. Verzamelen bij onze tafel in de buurt van de tentoonstelling.

En een berichtje van heel andere orde: het inspiratievel voor de maand april staat NU op de ledenpagina. Het thema is ORANJE. Ben benieuwd wat jullie ervan gaan maken. Met het thema LEGO zijn een aantal mensen aan de slag gegaan. Het was wel zoeken voor sommigen met die kleuren die niet perse in hun normale palet zaten… oei…hoe zal dat met oranje zijn… Bekijk het inspiratievel en zie dat het zeker niet om kleur alleen gaat… 

Wat van de maaksels bij LEGO: van Hilda, Liesbeth, Ine en Ingrid:

Dit wordt een blog over Quiltcon 2018…ooit…deel 2

Merel ging naar Quiltcon 2018 en zou verslag doen…  het werd een verslag… dat wel…  Dit is deel 2 van haar verhaal. 

Vervolg van de geschiedenis van mijn avonturen in Modern quilten Quiltcons en de oprichting van het DutchMQG.

geplukt van Merels IG: https://www.instagram.com/merel_birdblocks/

2017 Savannah (Georgia, east coast)

Waar ik me eigenlijk had voorgenomen een jaartje over te slaan in 2017, Savannah, voornamelijk uit financiële overwegingen, want dat het elk voorafgaand jaar een feestje was geweest moge duidelijk zijn, besloot ik toch om ook dit keer te GAAN. Al mijn virtuele vrienden riepen om het hardst dat ze me met eigen ogen wilden zien, zien hoe het ging, me eindelijk een echte hug wilden geven. Dus ondanks dat de financiën pas is april (ja twee maanden later) rond waren, toch gegaan! Op krukken door twee vliegvelden klooien, want natuurlijk ook koffers om mee te zeulen, maar ik heb geen beperkingen, alleen uitdagingen! En natuurlijk hulp! Zonder hulp was ik nergens, ook dit keer ging P mee.

Het zal je niet verbazen dat ik mij meldde bij de volunteer room, dit keer vroeg ik om netjes over de 4 dagen verdeelde diensten, met zittende of voornamelijk zittende taken. Een perfecte manier om mezelf in toom te houden, te zorgen dat ik niet te veel over mijn grenzen zou gaan en het eind, de zondag, zou halen, de laatste dag. Denk niet in problemen, maar in oplossingen! Het plan werkte, pas op maandag, in de 5 of 6 uur durende autorit terug naar Atlanta, vanwaar we vlogen, stortte ik volledig in. Natuurlijk volgde ik tijdens deze Quiltcon lectures, genoot ik van de quilts en liep een rondje langs de winkeltjes. Maar meer nog dan andere jaren draaide het dit jaar om het warme contact met mensen, inmiddels toch echt wel echte vrienden. Emoties en verhalen, contact vernieuwen en aangaan. Ik sprak o.a. met Jo Avery, van het ….uhm een MQG in Schotland, over hoe zij het opzetten had aangepakt. Hillary organiseerde een avond uiteten met een groepje, wie aan ‘de quilt’ hadden meegewerkt.  ’s Avonds liepen we door de binnenstad van Savannah, wat een mooie historische plaats is. We reden over een brug die zo hoog was dat cruiseschepen en enorme container vrachtschepen er onderdoor konden. En er was die pizza, groter dan een Fat Quarter 😉 18 inch in doorsnede! When in America eat like an American. Oh ja, en ik ontving een zelf gemaakt speldenkussen van de queen of pincushions (and scraps) Amanda Jane Nyberg ( @crazymomquilts ), fangirl moment!

Zondag namiddag, de tentoonstelling was ten einde, reden we naar de oceaan. Zo kon ik de derde oceaan op mijn bucketlist afvinken. De Indische oceaan had ik een paar jaar eerder op Bali al ‘gedaan’ en het vorige jaar had ik m’n tenen in de ijs- en ijskoude Pacific gedoopt (een vreemde gewaarwording als je verder op het strand levend aan het verschroeien bent in februari). Met krukken op het strand is niet ideaal, en zonder schoenen lopen was nog niet mogelijk, dus hier in de Atlantische oceaan mijn handen maar door het water gewoeld (natuurlijk stroomt de Atlantische ook aan onze Europese kust, maar ik heb alleen de Noordzee (NL), Oostzee (Denemarken)  en het Kanaal (Engeland) ‘gehad’, en de Middellandse zee (in Barcelona).

Na QC 2017 begint het echte opbouwen van het DutchMQG, en ik zeg eerlijk, phoe, wat een werk, wat een georganiseer. Het uitzoeken van de vorm, bij de KvK, de notaris, de website (geheel door Irene gemaakt), wat willen we op de website, hoe verbinden we de Facebook-maar-geen-instagrammers met de Instagram-maar-geen-facebookers? Want we wilden wel dat ‘alles’ voor ‘iedereen’ beschikbaar is. Vandaar onze keus om iedereen op een eigen site samen te brengen, onafhankelijk van FB en IG te kunnen laten communiceren. Terwijl we ons wel op beide platforms willen (en moeten, wil je zichtbaar en vindbaar zijn) profileren, we kozen daarom voor wat meer promotioneel (bij gebrek aan een beter woord) content op deze openbare virtuele plekken.

Wat is het het werk en zweet waard, we hebben een echte vereniging!

 

Er wordt ondertussen meer DutchMQG-spul georganiseerd nu ook wat meer in kleinere groepjes lokaal! En uiteraard de derde tentoonstelling in Nieuwegein, nu onder de officiële vlag van ons DutchMQG! Dit keer werd ons een beperkte ruimte toegewezen, welke we toch weer konden vullen met een twintigtal quilts! Op naar Rijswijk in april, voor alweer de volgende tentoonstelling! We willen zo graag het Moderne onder de aandacht brengen!

Oh ja, ik zou een verslagje schrijven over Quiltcon 2018….. Het komt, lieverds, het komt, volgende week zal ik er echt over berichten ?

Dit wordt een blog over Quiltcon 2018… ooit… dit is deel 1…

Merel ging naar Quiltcon 2018 en zou verslag doen…  het werd een verslag… dat wel…  Dit is deel 1 van haar verhaal. 

Verslagje Quiltcon 2018 in Pasedena, USA

But not, het werd een korte geschiedenis van mijn avonturen in en rond het Modern quilten, met mijn bezoeken aan vier edities Quiltcon als rode draad.

Oh fijn, ik heb me laten strikken tot het schrijven van een verslagje over Quiltcon. Nou ja strikken, het werd me medegedeeld dat dat toch wel het minste was, nu ik niet aanwezig kon zijn bij de jaarvergadering omdat ik (uhm ik had niet zo goed in m’n agenda gekeken bij het plannen van die datum), uhm net die periode 6 daagjes in de US of A zou verkeren, maar dan wel op Quiltcon, dat dan wel weer. Ik was die zelfde zondag een uur of 10 later dan jullie, onze leden, wél in de jaarvergadering van ons overkoepelende MQG aanwezig ?.

Mmmm, wat te schrijven, een brave opsomming van de prijswinnaars per categorie? Mooie quilts hoor, daar niet van, maar dat klinkt bijna saai. Bovendien hebben we die natuurlijk al lang en breed over de diverse sociale media zien schuiven. Tevens is dit integraal terug te vinden op de website van quiltcon (laat je niet foppen door de tekst op de button op de homepage ( www.quiltcon.com ) dat het om de 2017 quilts zou gaan, onder de button vind je wel degelijk de winnaars van 2018): https://www.quiltcon.com/winners

Dan maar persoonlijk…. Mijn quiltcon beleving. Om te beginnen, voor diegenen die mij niet goed kennen, dit is m’n vierde, ik ben een veteraan, alleen de eerste ‘con miste ik, terwijl ik zelfs toen al met de gedachte speelde om heen te gaan (Austin, 2013). Om het verhaal maar aan het begin te beginnen reizen we af naar Austin 2015….

2015 Austin (Texas)

Mijn eerste keer Quiltcon was in 2015 te Austin, helemaal in m’n uppie stond ik daar, een drukte van belang hoor om mij heen, maar als je werkelijk helemaal niemand kent in een vreemd land, voel je je toch alleen…. Nou ja, misschien snap je mijn enigszins verloren gevoel. Toen viel mijn oog op een deur (ik was het tentoonstellingsgedeelte nog niet eens binnengegaan) waarop stond: volunteer room (vrijwilligers kamer). Ik liep daar naar binnen en ‘the rest is history’.

Ik werd aan het werk gezet, waarbij ik enorm veel contacten en gesprekjes had met andere bezoekers. De wereld van amicale oppervlakkigheid der Amerikanen in een notendop, maar ook diepere contacten ontstonden. Ik leerde tijdens mijn dienst bij de deur (kaartjes controleren) Instagrammen, had dus ook meteen volgers en mensen om te volgen, contacten die bleven, zij het online.

En ja, natuurlijk genoot ik van de show, en de lectures, en de winkeltjes. Voor workshops had ik me niet ingeschreven, maar ik kon een niet vervuld plekje opvullen bij een geweldige avondworkshop van Cheryl Arkison (@cheryl_arkison, fangirl moment ) (ik lag die nacht slapeloos te stuiteren in bed, heerlijk overigens, vol inspiratie). En als volunteer mocht ik de quilts ophouden bij de lecture van Victoria Findlay Wolfe ( @victoriafindlaywolfe, fangirl moment). En iedereen was zo benaderbaar, al die ‘grote namen’ liepen hier zomaar in het wild rond en vonden míj geweldig, omdat ik helemaal uit Holland kwam…. En ik vroeg de mensen die ik zo gauw herkende om bij hun quilt in het Quiltcon Magazine hun handtekening te zetten. Bij het volunteeren kom je als vanzelf (mega fangirl moments) in contact met zeg maar een, Alissa Haight Carlton(@alissahaightcarlton mede oprichter van het MQG en de devisie in LA), Jacquie Gering(@jacquietps toen nog President van het MQG), Andrew Joslyn (@andrewjoslyn, huidige President van het MQG) en de meeste andere  functionarissen en medewerkers van het eerste uur.

Ik wilde deze moderne stijl zo graag in Nederland zichtbaar maken dat ik zelf in november dat jaar een kleine tentoonstelling inrichtte in Nieuwegein, wat de basis zou worden van ons DutchMQG. Een tentoonstelling die tot stand kwam door bij Nederlandse quilters die ik toevallig kende op Instagram om hun bijdragen te ‘bedelen’, aangevuld met mensen die op mijn oproepjes op IG en mijn blog reageerden. Dit eerste jaar leverde dat al 20 quilts op, wat was ik trots!

2016 Pasedena (LA, California, west coast)

Mijn tweede quiltcon was 2016 Pasedena. Dit keer reisde P, mijn partner mee, omdat hij bij de KLM werkt hoef ik niet naar cheaptickets.com zeg maar, en hij wil ook wel ff de warmte in zo eind februari. Inmiddels bekend met de formule had ik mij voor diverse lectures opgegeven, workshops vond ik te lang (een hele dag/halve dag workshop, terwijl ik er maar 4 dagen kan zijn…), quilts kijken, mensen ontmoeten, en natuurlijk weer volunteeren. Een licht paniekerig oproepje op IG zorgde ervoor dat we ons al op woensdag, de dag voor show opening meldden, want er waren een heel aantal ingeschreven volunteers niet komen opdagen wegens diverse vertragingen in het vliegverkeer. Weer een geweldige unieke ervaring erbij, want het sfeertje tijdens het inhangen van de tentoonstelling en inrichten van alle werkstations etc. is heel speciaal. Dit jaar liep ik telkens Hillary mis, die ik ondertussen op IG had ontmoet, terwijl we ons vast hadden voorgenomen om eens in het echt kennis te maken. Oh ja, en ik verzamelde handtekeningen van iedereen die ik (her-)kende en met wie ik samenwerkte, op van te voren thuis genaaide railfence blokjes. Dus een prachtige mengeling van zogenaamde VIQ en gewone quilters met wie ik contact had gelegd.

Twee weken later stond ik in Friesland, met bibberknieën, een presentatie te houden over dit QC bezoek toen het mis ging met mijn lijf. Ik liep een partiële dwarslaesie op (ja, spontaan, geen ongeluk), ging via het ziekenhuis bijna 4 maanden in klinische revalidatie, daarna 6 maanden poliklinisch, en het revalideren zal eigenlijk voor altijd doorgaan, en… ik deelde dat alles op Instagram ( #onedayiwilldanceagain )

Mijn virtuele IG vrienden, ik kan er nog emotioneel van raken, sprongen direct in actie en naast een niet aflatende storm aan virtuele hugs, kaartjes en bloemen( zelfs vanuit de VS en Canada geregeld), werd er ook een quilt voor mij bedacht.

Waar een licht onzekere vraag (of men mij nog kon gebruiken) om de deur van de volunteer room ruim een jaar, en twee quiltcons eerder, al niet toe kan leiden.

Blokjes van letterlijk over de hele wereld vlogen hun weg naar het adres van Hillary, ja diezelfde dame die ik dus uiteindelijk in Pasedena níet ontmoette ?. De actie heette #flymerelfly en er kwamen uiteindelijk meer dan 110 blokjes samen in een quilt van 230x250cm! Het geheel werd aan elkaar genaaid en afgewerkt door Hillary Goodwin (@entropyalwayswins) en longarm gequilt door Rachael Dorr (@rachaeldorr follow that chick, well both of them, really!)

Deze quilt heb ik opgehangen op mijn tweede tentoonstelling in Nieuwegein, letterlijk een week eerder was mijn poliklinische revalidatie geëindigd. Ik liep met rollator en diverse handen hulp een tentoonstelling van 35 quilts in te hangen. Wederom hadden mijn IG vrienden, lokaal dit keer, er voor gezorgd dat het publiek een indruk kon krijgen van Modern Quilten. Aldaar, met bibberende knieën, een samenkomst georganiseerd om nu dan toch een begin te maken met het opzetten van ons clubje! Erica ‘texheks’, Irene ‘Sugaridoo’, en Rianne ‘_knitsandquilts’ spraken later de gewenste opzet door en de basis werd gelegd.

Voor zover deel 1 van mijn nog-niet-verslag van QC 2018, volgende week deel twee van de geschiedenis.

N.B Ik noemde een paar namen (en oh er zijn er nog zoveel meer), en vermeldde daar hun insta-handle bij(@xxx), maar zoek (Google is your friend) vooral ook hun blogs en andere (social) media op, zeer inspirerend.

Merel

 

Een DutchMQG -lid stelt zich voor: Ine

Hallo allemaal,

Aan mij de eer om de aftrap te doen van een blog om jezelf eens uitgebreider voor te stellen. En dan meer aan de hand van je (moderne) quiltgeschiedenis en een door jou gemaakte moderne quilt.

We willen elkaar natuurlijk beter leren kennen en dat kan niet zonder het noemen van de namen waarmee je vindbaar bent.

Ik ben Ine Sweere uit Bergen op Zoom.

Op de site van DutchMQG ben ik vindbaar onder de naam “zeeuwse krab” die verwijst naar mijn verhuizing van Zeeland naar Bergen op Zoom, wat tijdens carnaval Krabbegat heet.

Ook de naam die ik op Instagram gebruik, verwijst hiernaar. Daar heet ik ineszzboz. Ik gebruik het account overigens zeker niet alleen voor quiltzaken. Ik heb ook nog andere passies.

Mijn (moderne) quiltgeschiedenis tot nu toe:

In mijn familie waren al twee quilters, en ik stond erbij en ik keek ernaar. Terwijl ik dat aan het doen was, zag ik wel dat deze twee er veel plezier aan beleefden en dat het hen bond met/aan anderen die dezelfde passie deelden. Mmmm., misschien moest ik me er dan ook eens aan wagen want blijkbaar was het toch wel erg leuk om te doen. En ik had als achtergrond mijn naaiervaring. Moest lukken, toch?

En ik ben dus eind 2010 “gewoon” begonnen met kopen van lapjes, die in het kleurenschema van de huiskamer pasten, om er een kussen van te quilten. Ienemienie blokjes ( 1 ½ cm.) werden met de hand aan elkaar gezet want ik wilde zóveel kleuren gebruiken. Ik maakte gebruik van een deel van een patroon van Kaffe Fasset. Al gelijk dus niet zo traditioneel van patroon.

En het lukte en was best leuk.

Mijn tweede quilt werd ook een kussen, van driehoekjes, waarbij de gekozen kleuren voor een berglandschap zorgden. En zo rolde het voorzichtig verder.

In 2012 werd ik geprikkeld door een boek wat ik tegenkwam: Quilts made modern van Weeks Ringle and Bill Kerr. De meer heldere kleuren en de eenvoud en daardoor kracht van het patroon was voor mij een “eyeopener”. Zoiets wilde ik ook kunnen maken!

Ik koos voor een transparant patroon waarbij de keuze van de stoffen heel belangrijk waren om een transparant effect te kunnen bereiken. En dat werd een hele zoektocht die me door het land sleepte. Van de Naaidoos in Buinen naar de Sampler in Haarlem. Die quilt is mooi geworden….alleen het transparante effect heb ik niet bereikt door verkeerde keuzes van stof te maken. Ik kan me nu nog niet voorstellen dat ik het niet gezien heb. Maar hij wordt veel gebruikt in koude nachten. En het was mijn eerste grote naaimachinequilt.

Intussen liep ik tegen prachtige handgeverfde stoffen aan waarbij de heldere, maar niet schreeuwende, kleuren me erg aanspraken. Ik hou niet van felle kleuren, heb ze liever wat meer gedekt. En ik ben gek op ton-sur-ton effecten. En dat samen is gelijk een probleem waardoor ik vaak twijfel of een door mij gemaakte quilt wel een “moderne” quilt is.

Dat werd echter bij deze geen probleem. Ik vond in een oude Burda een inspiratiebron voor deze stoffen. Het werd een rustig krachtig patroon. Vrije keuze van plaatsing stoffen en blokken waarbij ik door de plaatsing een effect van een stroming wilde bereiken. De quilt vroeg in mijn ogen om een krachtige rand, ik heb gekozen voor twee kleuren om het effect van de stroming nog wat groter te maken.

En toen moest er gequilt worden.

Help! Eens moest ik het toch durven met Free Motion.

Eerst maar eens een workshop doen in machinaal quilten én een in quiltpatronen maken passend bij de eigen quilt. Doodeng vond ik het om er daadwerkelijk aan te beginnen want ik had de lat hoog gelegd. Ook in de keuze van quilten wilde ik het effect van stroming benadrukken. Moest het doorlopen in de rand of niet? Hier twijfelde ik lang over.

Het eerste deel lukte best aardig omdat het beperkt werd tot één hoek van de quilt. Het tweede grotere deel werd een stuk moeilijker. Ik had teveel verschillende kleuren draad, teveel ideeën voor doorquilten in mijn hoofd meegenomen van de workshop en nam te weinig rust om het goed uit te werken.

Maar al doende leert men en de laatste genaaide lijnen waren de beste! Waardoor ik me afvroeg waarom ik niet voor de hele quilt hiervoor gekozen had. Deze quilt is door sommigen van jullie mogelijk gezien op de tentoonstelling in Nieuwegein afgelopen jaar.

Inmiddels neem ik al meer rust in het kiezen van de beste stof uit mijn voorraad of in de winkel, iets wat ik zeker geleerd heb bij het project van “dmqgmaakteenblokjeperweek”. En er mag best een “gekke” stof tussen zitten.

Daarbij maak ik vaak gebruik van het maken van een foto. Als je het op foto terugziet weet je  gelijk wat de beste keuze is. Of ik neem even een paar dagen afstand want dan zie je het ook beter. Natuurlijk niet als ik in de winkel moet kiezen, ik kan niet blijven slapen!

Voor keuze van doorquilten ben ik meestal al bezig als ik nog maar net met de quilt ben begonnen. Dat maakt het tot een totaalproject die me goed bevalt.

Inspiratie voor nieuwe quilts komen van: stoffen die ik tegenkom, Pinterest, collega moderne quilters via Instagram, tijdschriften Burda en Simply Moderne, en soms een boek. Ik ben fan van Zen chic. En ik ben blij met Dutchmqg om mijn moderne twist verder uit te bouwen, passend bij mijn voorkeuren en wie ik ben. Al merk ik dat ik soms wel andere ideeën heb wat een moderne quilt is en wil ik ook bij eigen voorkeuren blijven. Geen schreeuwende kleuren. Ik zie met verbazing het tempo wat sommigen van jullie aanhouden. Dat lukt mij niet.

Een leuke zoektocht met soms hindernissen! Op weg naar een nog moderner quilter en een tevreden mens met de gemaakte keuzes.

Groet aan jullie en hopelijk tot ziens

Ine Sweere

Dank je wel Ine, fijn dat je jouw idee als eerste ten uitvoer wilde brengen. Volgende maand is, als ik me niet vergis, Carla Thompson aan de beurt. 

Quiltboek van de maand – maart

geschreven door Ingrid Hoekman.

Quiltboek van de maand maart

Voor de maand maart heb ik een boek gepakt dat goed past bij de workshop van de laatste gettogether in Dordrecht. Daar gingen we aan de slag met Lego-blokjes en vroegen Erica en Françoise ons na te denken, inspiratie te zoeken en te associëren over de thema’s van de komende maanden. Daarom nu een boek over moderne quilts met alledaagse inspiratie: Quilt Improv van Lucie Summers.

Quilt Improv

In september 2013 kwam Quilt Improv uit bij D&C (David & Charles). De schrijfster is Lucie Summers, die na haar opleiding Art & Design voor haar eigen merk Summersville stoffen en papier bedrukt. Later ontwierp ze stoffen voor Moda Fabrics en die collectie kreeg ook de naam Summersville. Lucie Summers is op Instagram te vinden als LuSummers. Als je iets post dat je hebt gemaakt met gebruik van haar boek en waarbij je haar tagt, krijg je een leuke, enthousiaste reactie van haar. Via etsy verkoopt ze regelmatig zelfbedrukte stoffen, in de lijn van de Summersville collectie.

Opbouw van het boek

Het boek is verdeeld in 2 delen. In het eerste deel vind je 13 traditionele blokken, zoals half-square triangles, cross blocks en string blocks, op een moderne manier uitgevoerd, ook wel improv genoemd. Deel 2  staan 12 voorbeelden van quilts gemaakt naar aanleiding van alledaagse thema’s en opgebouwd uit de improv-blokken van deel 1. Achterin het boek vind je nog wat instructies voor het quilten en de bies (die Summers omslaat naar achteren, zodat je ‘m niet ziet). De improv-blokken worden op een heldere manier uitgelegd. Techniek wordt duidelijk beschreven. Voor mij had de omrekening naar cm kunnen vervallen, want in de praktijk werkt dat eigenlijk niet. De uitleg van de ‘portholes’ heb ik al vaak gebruikt. Bochtjes naaien vind ik een hele uitdaging en met deze techniek, kan ik een mooi rondje maken. De inspiratie voor de quilts vindt de schrijfster in en om haar huis. De eerste quilt heeft ze schoenendoosquilt genoemd en begon bij de vrolijke, felgekleurde opbergdozen in haar atelier. Haar interpretatie van hekwerk of patronen in bestrating, laat zien dat het vinden van inspiratie geen hogere wetenschap hoeft te zijn. Aan de hand van plaatjes voor een moodboard en een schets, komt Summers tot een patroon voor de quilt, waarbij ze gebruik maakt van de improv-blokken uit het 1e deel. Haar quilts zijn kleurrijk en vooral ook scrappy.

Mijn ervaring

Het boek gaf mij een echte uitdaging om traditionele blokken anders te benaderen. Het kleurgebruik en de vormen spreken mij enorm aan. De ‘porthole techniek’ was voor mij een eye-opener. De eerste portholes werden etuis en uiteindelijk maakte ik de Bricks and Fences Quilt met solids en Carolyn Friedlanderstoffen. Op zich is het natuurlijk wel een beetje vreemd om een patroon voor een improv quilt te beschrijven, want improv is toch vooral geen vaste instructie, maar goed….als je dat, net als ik, best lastig vindt, dan kom je met dit boek echt wel op het improv spoor.

Quilt Improv  – ISBN 9781446302941  – 128 bladzijden – Engelstalig

Iedere maand een thema!

Nu #DutchMQGmaakteenblokjeperweek is afgerond en de prijzen zijn uitgereikt is het tijd voor iets nieuws.

We hebben jullie feedback gebruikt, de ervaringen van de afgelopen tijd meegenomen en gezocht naar een nieuwe, MODERNE uitdaging.

Iedere maand (ja maand, want wekelijks was wel erg veel) nemen we een thema. Een open thema, steeds heel anders, waaraan we vanalles koppelen om daarmee te komen tot patch- en quiltontwerpen en maken. We maken steeds een vel met ideeën, foto’s ter inspiratie, een idee voor een blok / techniek / vorm waarmee je kunt spelen. We proberen ook aandacht te besteden aan kenmerken van modern quilten en te verwijzen naar ideeën op de website van The MQG.

We gaan er niet van uit dat het na 12 maanden één quilt moet worden, maar het staat jullie natuurlijk vrij om dat wel als uitgangspunt te nemen!  We kunnen ons ook voorstellen dat je vooral ontwerpen maakt en niet alles uitvoert. Of dat je er juist iedere maand een nieuwe (mini)quilt van maakt. We hopen dat we al wat dingen kunnen delen tijdens een tentoonstelling in november… ambitieus he…

Kortom: tijd voor een nieuw avontuur.

In maart is het thema: LEGO. Voor de oplettende leden: tijdens de #DutchMQGgettogether maakten we er al een begin mee. Download op de ledenpagina het inspiratie-vel (hier) en wissel je ideeën uit op het forum (hier)

Aandachtspunt: we gaan samen stoeien met deze thema’s, we hopen elkaar te inspireren met ideeën. De ideeën van de een zijn het startpunt voor de ander. Maar het is erg belangrijk om respectvol om te gaan met elkaars ideeën. Laat weten wat je van een ander leert of leent, give credit where credit is due.

Nu nog een nieuwe # voor dit avontuur….

 

#DutchMQGgettogether in Dordrecht

Een verslag van Hilda de Wit.

Gettogether in het Onderwijsmuseum in Dordrecht

Zondag 25 februari is het dan zo ver, een gettogether en tegelijkertijd de eerste ledenvergadering van het Dutch Modern Quilt Guild vindt plaats in het Onderwijsmuseum in Dordrecht. Het is een mooie zonnige, maar erg koude winterdag en als we om half elf naar binnen mogen zijn we maar wat blij. Lekker in de warmte met koffie, thee en iets lekkers kunnen we bekenden begroeten of kennis maken en een plaatsje vinden aan de grote ronde tafel. Gezellig gepraat en uitwisselen van nieuwtjes volgen.

Er wordt een goodiebag uitgedeeld en daarin vinden we, heel handig, ook de printversie van de agenda van de ledenvergadering en het Jaarverslag met financieel verslag en de begroting voor het komend jaar. Om elf uur beginnen we met ons zestienen te vergaderen onder leiding van Irene, de voorzitter. De agendapunten passeren vlot en het bestuur, in iets gewijzigde vorm vergeleken met vorig jaar, stelt zich voor. Even werd er al grappend gevraagd of ze nu wel gekozen zouden worden voor het komend jaar….

Met pret stellen we vast “natuurlijk!” Goeie initiatiefnemende moderne quilters, die willen we zeker in het bestuur houden! Sterker nog, we kunnen nog wel meer van deze mensen gebruiken. Er zijn nog wel verschillende mogelijkheden om aanvulling te bieden en taken zijn te geef voor de in te stellen kascommissie, de websitecommissie en redactie. Een inhoudelijk verslag van de ledenvergadering met feitenmateriaal, ideeenuitwisseling, namen enz. zal vast nog volgen.

Hier gaat het verhaal verder over de gettogether. Aan het eind van de vergadering werd de winnaar van de eerste Quilt-a-long: het blokje van de week,  van ons gilde bekend gemaakt. Er waren uiteindelijk vier tops op tijd ingezonden en twee prijzen te vergeven. Françoise vertelde over de Quiltalong en de keuze van de jury. De tweede mooiste top is van Deveney, zij ontving het boek “Little quilts” en de eerste prijs viel op mijn top en ik (Hilda) ontving het mooie, net uitgekomen boek “Modern Quilts”. Wow, mooi om de jury gehoord te hebben over onze quilts en leuk om een prijs te ontvangen, daar zijn we beide wat onwennig maar zeker blij mee! De vergadering is mooi op tijd afgesloten.

De top van Deveney, de tweede prijs winnaar, geshowd tijdens show-and-tell.

De quilt van eerste prijswinnaar Hilda de Wit, geshowd tijdens de show-and-tell.

We hebben een paar filmpjes gezien van Merel, die juist deze dagen een bezoek brengt aan de Quiltcon tentoonstelling, voordat we aan de lunch begonnen. (deze worden binnenkort ook hier gedeeld) 

Na de lunch volgde een rondleiding in het museum, met name het deel waar de tentoonstelling “Het naadje van de kous” te zien was. Deze tentoonstelling gaat over het handwerkonderwijs binnen onze scholen in de loop der tijd tot aan de afschaffing van het vak als verplichte lesstof in het curriculum in 1989. Deveney verzorgde de inleiding en liet ons een paar bijzondere stukken van de tentoonstelling zien. Mooie lange pronkrollen en hier staan we stil bij het schriftje van Jan Tamininau. Nu bekend modeontwerper van onder andere de trouwjurk van Maxima, maar toen een  middelbare schoolleerling, zoekend naar een vervolgopleiding en toekomst en daarover had hij iets opgeschreven in een schrift.

Schoolplaten met o.a.uitleg van stopwerk, tal van handwerk van kinderen en middelbare scholieren, handwerk voor de opleiding om handwerkles te mogen geven (de bekende akte K), lesplannen over wat geleerd diende te worden. Het was beslist interessant en mooi tentoongesteld. (het kan nog bekeken worden, zie www.onderwijsmuseum.nl) In het midden van de tentoonstellingruimte was een grote lange tafel waar je aan kon schuiven en een handwerkje op kon pakken. Zo waren er de bekende punnik paddestoelen, maar ook een trapnaaimachine en breinaalden en garen. Enkele van ons namen al pratend en kijkend wat in de hand…..

Het is ook te leuk om zomaar aan voorbij te gaan, maar er volgde nog een workshop waar we allemaal mee bezig konden zijn. Françoise en Erica hebben een plan bedacht voor de komende maanden en dat zetten ze in het middagprogramma uiteen. Het zal de komende maanden een vervolg krijgen op de website van ons gilde. De meegebrachte stofjes, snijmes, liniaal en snijmat werden tevoorschijn gehaald en we gingen in groepjes van vijf aan de slag met een thema. Voor februari is dat “lego”. De meegebrachte FQ’s in de primaire kleuren samen met wit en zwart vormden het begin voor een meer vrije vorm van werken om iets te maken. Deze kleuren waren voor de ontwerper van Lego het begin van zijn ontworpen basisspeelgoed voor kinderen indertijd en klassiek geworden. Wij kunnen onze creativiteit prikkelen en een kans geven middels associatie, inspiratie, kennis en ervaring en maar zien waar we uitkomen, terwijl we het proces kunnen delen via instagram of de website van het DMQG. Er moet niets, je hoeft geen quilt te maken, het gaat om het spel van kleur en stof en om het proces van creeren te delen.

Wow, dit is wel een hele uitdaging! Er werd druk gepraat over welke lapjes uit het aanbod gebruikt gaan worden, het snijden volgens een bepaalde manier om blokjes in verschillende grootte te krijgen en het verdelen van de gesneden stoffen onder vijf quilters van een groepje en dan…

Het is grappig om te zien hoe het verhaal en de uitleg worden opgepakt nu het zo anders is dan verwacht en voor een heel aantal quilters gewerkt wordt met totaal andere kleuren dan ze zelf zouden kiezen.   Hoe zullen we nu onze blokjes ordenen/ verwerken tot een beeld/ in een patroon leggen? Ja, wat doen we ermee?

We kunnen er thuis verder mee aan de slag.  (Komende week volgt de verdere toelichting op deze nieuwe, maandelijkse quilt-a-long.)

Het laatste donderdeel van de dag is de Show and tell en Erica is zo goed om alle quilts omhoog te houden. De eerste quilts om te laten zien zijn de top van Deveney gevolgd door die van mij (Hilda), maar de mijne is sinds 5 februari ondertussen gequilt en van een bies voorzien. (zie foto’s hierboven) 

Daarna volgen er verscheidene mooie quilts en tops, verschillend qua formaat. Deze quilts zijn van Ingrid:

en de linkertop is van Carla, daarna een mooie keurige quilt met het Steampunkpatroon:

en een quilt van Nicolette gemaakt met Amy Butler stoffen (links)

Er zijn nog twee mooie grote quilts getoond die net gedeeldelijk in de zon en in de schaduw waren en daardoor helaas niet mooi op de foto zijn gekomen.

De laatst getoonde quilt is een mooie sterrenquilt van Deveney. en zo zijn we aan het eind van de gettogether gekomen. Alles snel opruimen en inpakken, bedankjes geven, afscheid nemen en nagenietend van alle indrukken en ontmoetingen weer op huis aan.

Bestuur van het DMQG, Françoise van de Quiltalong en Deveney in het bijzonder, voor het regelen van de mooie lokatie, praktische zaken die daar bij horen en de rondleiding, heel hartelijk bedankt voor deze mooie dag! Tot de volgende gettogether!

Quiltboek van de maand – februari

Een beetje later dan gepland, hierbij een nieuwe boekbespreking door Ingrid Hoekman. 

Quiltboek van de maand

Voor de maand februari heb ik een boek gepakt , waar ik 1 quilt uit heb gemaakt, maar waar ik telkens weer in ga kijken, omdat ik het zo mooi vind.  De quilts hebben een moderne uitstraling, de gebruikte stoffen zijn prachtig en de variatie is groot.

Modern Patchwork

In 2012 kwam Modern Patchwork uit bij Stash Books. De schrijfster is Elizabeth Hartman. Ik kende haar blog: Oh Fransson! Haar stijl spreekt mij enorm aan. Het is strak, modern, eigentijds, met humor. Inmiddels is de blog onder die naam niet meer beschikbaar, maar ze heeft een eigen site, met blog (helaas niet vaak gebruikt): elizabethhartman.com. Destijds ontwierp ze nog geen quiltstoffen en gebruikte ze dus lijnen van diverse ontwerpers, samen met veel solids.  Ze heeft nog 2 boeken uitgebracht:  The Practical Guide to Patchwork en Patchwork City.  Dat laatste boek komt vast ook nog eens aan de beurt op deze plek.

Opbouw van het boek

In het boek staan 12 hippe quilts, zelfs nu het boek al weer wat ouder is, doet het niet achterhaald aan. Elke quilt staat mooi op de foto. Het patroon begint met de stof/kleurkeuze, waarna de hoeveelheden en snij-instructies volgen. Voor mij ideaal, want ik ben niet zo goed georganiseerd, en deze instructies lijken in mijn ogen nog het meest op een militaire operatie . Helder wordt beschreven hoe je alles snijdt en nummert. Natuurlijk volgt het maken van het blok daarop. En dan, misschien onverwacht, het maken van de achterkant. Dat is een aspect wat ik erg leuk vind, want ik hou van ‘iets’ op de achterkant. Ik gebruik quilts op bed, bank of waar dan ook, en zie de achterkant dus ook regelmatig. Voor mij geen saaie of ‘ugly’ achterkant. Elizabeth Hartman vergroot een blok van de voorkant uit voor de achterkant.  Om het geheel af te ronden geeft ze vervolgens ook nog 2 voorbeelden van hetzelfde blok in andere printjes en kleuren, bv een lichte ipv donkere achtergrond kleur, alleen solids.  De variatie in quilts is groot in het boek, driehoeken, grote blokken, strepen, ronde vormen, alles kom je tegen.

Mijn ervaring

Zoals gemeld, is dit boek voor mij een prachtig kijk-boek. Ik heb de quilt Rapid City gemaakt. Het snijden was een echte oefening voor mij. Ik had de constructie van een quilt nog nooit zo georganiseerd  aangepakt: een halve dag snijden, nummeren en in zakjes stoppen. De instructies zijn heel duidelijk,  voor mij als beginnende quilter prima te volgen.  Ik maak quilts meestal ‘organisch’: ik zoek stoffen bij elkaar en begin, en zie wel  hoe ver ik daar mee kom. Ik was verbaasd hoe na al het snijwerk, het naaiwerk vervolgens soepeltjes verliep. Ik weet nu dat ik zo’n operatie ook aan kan en heb inmiddels al een 2e keer met >10 zakjes gewerkt. Dat gaf me wel het gevoel in de buurt te komen van de ‘echte’ quilters… wie weet komt het daar ooit nog van.

Modern Patchwork  – Elizabeth Hartman

ISBN 978-1-60705-548-8 – 144 bladzijden – Engelstalig

een beetje van alles

Oke, dit wordt een blogberichtje met vanalles: een kloddertje (Tula) Pink hier, een vleugje Blokje van de week (wat zou nou die prijs zijn….) en een spatje aankondiging daar…

Zondag kwam het bestuur (met “aspirant-lid” Deveney Stolk, die voor het eerst kwam kijken) bij elkaar in Deventer. Gekke plek, beetje uit de richting, maar zo konden we het goed combineren met een bezoek aan Rhinetex, groothandel voor o.a. Moda en FreeSpirit stoffen. Voor de 3 dames met een eigen winkel (Irene, Merel en Deveney) bekend terrein en heel handig, voor mij (Erica) een leuk buitenkansje om eens in de superstofjessnoepwinkel te komen.  En de kers op de taart: een lezing van Alex Veronelli (meneer Aurifil uit Italië) over marketing en van Tula Pink over haar ontwerpen. Smullen…

Tula is op tour door Nederland. Ze bezoekt, voor zover ik weet, Quiltboutique en Quiltshop Leur, maar ze heeft vast nog meer op haar agenda.  Zondag was haar lezing vooral gericht op de winkeliers die haar stoffen (gaan) verkopen. Ze liet wat zien van haar kijk op de wereld: ze ziet overal de mogelijkheden van wat daar zou kunnen zijn i.p.v. wat er is. Ze vertelde over de noodzaak om vooral veel ideeën te hebben en niet bang te zijn voor “bad ideas”. Ze liet zien hoe ze verhalen over niet bestaande werelden bedenkt rond haar collecties. Zo zorgt ze voor samenhang. Ze zet deze verhalen ook op haar site en in de brochure bij de collectie. Ga eens kijken bij www.tulapink.com/spirit-animal/

Ze gaf verder een inkijkje in de doorgaande lijnen in haar dessins. Zo zorgt ze ervoor dat haar collecties blijvend met elkaar te mengen zijn, onder ander door haar kleurgebruik (noooooit bruin, er is al genoeg bruin in de wereld, en altijd roze in de collectie). En bedenkt ze vooraf hoe haar stof er op de rol uit zal zien en in stukjes gesneden. Deze dame weet wat ze doet!

Ze ontwerpt 4 (ja 4!!!) collecties per jaar, naait al haar samples zelf (zo’n 40-50 quilts per jaar) en ze schijnt ook wel eens te slapen… ze vindt zichzelf niet echt een “moderne quilter”, maar haar kleurgebruik is zeker niet traditioneel. Een interessante discussie waard. Maar goed, da’s voor een ander moment.

*spoiler-alert*  Een paar foto’s, gemaakt door Deveney:

 

Ben heel benieuwd naar jullie verhalen over haar lezingen of workshops in Nederland! Deel bij de reacties of mail ons als je er een blogje over wilt schrijven: info@dutchmqg.nl

Na wat inkopen door de andere dames, konden we vervolgens vergaderen. Er was weer veel te bespreken. Bijvoorbeeld over de ledenvergadering / gettogether in februari, een tentoonstelling in Rijswijk en een kleine meetup daar, over de afronding van het blokje van de week en over de nieuwe plannen. Jullie horen aan het eind van de week meer in de UPDATE die je dan weer in je mailbox ontvangt. Dus houd die in de gaten!

Verder zijn de resultaten van het 25e blokje van de week hier natuurlijk nooit gedeeld… ai… sorry!

Van

Hilda de Wit, Nathalie (Sewfeelgood)

Zeeuwse krab en Deveney

 

 

 

 

 

 

Ik ben heel benieuwd naar de quilttops die er gemaakt gaan worden. Hilda en Deveney zijn al zover, Zeeuwse krab maakte al wat kussens. Wie volgt? Let op: uiterlijk 5 februari willen we ze zien. Enneh…de prijs is zeker de moeite waard!!  Een boek vol inspiratie:

Sowieso een tip voor iedereen, dat boek. Maar ook dat is voor een ander moment misschien.

Tot gauw!

Quiltboek van de maand – januari

Vanaf nu bespreekt Ingrid Hoekman (Inghelhoe op instagram) maandelijks een inspirerend quiltboek. 

Quiltboek van de maand

Afgelopen jaar raakten Erica en ik aan de praat over quiltboeken, waar we inspiratie uithalen. Zij noemde boeken, die ik niet kende, en omgekeerd.  Zo ontstond het idee om eens wat quiltboeken te delen in een blog. Vandaag één van mijn eerste quiltboeken: Vintage Quilt Revival geschreven door Katie Clark Blakesley, Lee Heinrich en Faith Jones. Eind 2012 begon ik met quilten, dat wil zeggen ik leerde mezelf quilten via een Block of the Month-cursus bij Craftsy via internet. Ik had ooit een heel klein beetje op de naaimachine genaaid, nooit gequilt, dus begon blanco. Vervolgens heb ik allerlei boeken gekocht waaruit ik technieken leerde en projecten maakte. Dit waren vooral Amerikaanse, Moderne Quiltboeken, waarin ik de stijl vind, die mij aan het quilten heeft gezet. Omdat ik nooit een Nederlandse quiltcursus heb gevolgd, ken ik niet alle Nederlandse quiltbegrippen, en heb ik een grote voorkeur voor patronen in inches.

Vintage Quilt Revival

In 2013 kwam Vintage Quilt Revival uit bij Interweave. De 3 dames, die het boek schreven, ken ik van hun blogs: swimbikequilt.com, freshlypieced.com en freshlemonsquilts.com. Alledrie maken ze Modern Traditional Quilts, en dat is wat dit boek voor mij zo interessant maakt: het combineert de geschiedenis van traditionele, klassieke quiltblokken met een frisse, moderne uitstraling. Bovendien geeft het voor de 20 quiltblokken van 12 ½” vierkant niet alleen meerdere patronen voor een Sampler quilt, maar ook patronen voor een kleiner project waar het blok, eventueel verkleind, in wordt gebruikt.

Opbouw van het boek

Elk blok wordt duidelijk beschreven, hoe je het maakt, waar je rekening mee moet houden, welke ontwerpmogelijkheden het blok geeft, maar ook een kleine geschiedenis van het blok. Dan volgt een patroon voor een project, zoals een tas, etui, (mini)quilt of tafelloper. Ideaal als je een blok eens wilt uitproberen en niet gelijk een grote quilt of Sampler wilt maken. De blokken zijn gemaakt in frisse, moderne kleuren, waarbij vaak solids worden gebruikt. Voor mij werkt dat kleurgebruik heel inspirerend. Door de Craftsycursus had ik voldoende basiskennis om gelijk met het boek aan de slag te kunnen, maar je vindt ook een aantal technieken uitgelegd in het boek, compleet met het te gebruiken naaigerei. Het boek is voorzien van een CD met de patronen/templates voor de Foundation Paper Piecing blokken. De 3 schrijfsters hebben elk hun eigen stijl, die je in de projecten terugziet. Door deze variatie zie je de vele mogelijkheden van de blokken en quiltpatronen. Het boek eindigt na alle 20 blokken met de 3 voorbeelden van de Sampler.

Mijn ervaring

Telkens weer grijp ik naar dit boek, vanwege de blokken en ideeën. Ik heb er al veel uitgemaakt (zie mijn bijgevoegde collage). Hoewel het boek al uit 2013 is, ervaar ik het niet als gedateerd. Het boek is ook nog steeds verkrijgbaar. Onlangs organiseerde Katie Clark Blakesley via Instagram nog een Quiltalong voor de Spiced Chai Quilt met het Tea Leaf Block uit dit boek. Check de #spicedchaiquilt voor plaatjes van dit project op Instagram. Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met dit boek, kennen jullie het, wat heb je gemaakt, is er iemand die al een Sampler heeft gemaakt met dit boek?

Vintage Quilt Revival – Katie Clark Blakesley, Lee Heinrich en Faith Jones 

ISBN 978-1-62033-054-8 – 160 bladzijden – Engelstalig