Tijd voor de eerste DutchMQG swap!

Nu alle blokjes voor de charity-quilt af zijn, wordt het tijd voor iets nieuws.  En omdat we deze twee maanden het thema “ansichtkaarten” hebben, leek een eerste DutchMQG -swap een goed idee.

Een ansichtkaart is een miniquiltje, toch? Een klein projectje waarin je vanalles kunt uitproberen.  Wie doet er mee?

Oké, een paar regels, we houden het simpel:

  • je ansichtkaart- quiltje moet vlak (zonder te vouwen dus) in een envelop passen (formaat van de envelop mag je zelf bepalen).
  • het moet modern zijn.
  • er worden een aantal vragen over je voorkeuren gesteld in het aanmeldformulier, als maker gebruik je minimaal één van de antwoorden van degene waarvoor jij maakt als inspiratie voor je kaartje.
  • je ansichtkaart-quiltje moet uiterlijk 31 oktober verstuurd worden.
  • deel op de dag dat je het verstuurd een fotootje van een detail op het forum / via instagram met #DutchMQGpostcardswap 
  • laat weten als je een kaartje ontvangen hebt op het forum (bij het thema van deze maand) of via instagram.

Dus… wie doet er mee?

Als je mee wilt doen, vul dan uiterlijk 8 oktober dit formulier * in. Je krijgt dan op 9 oktober de gegevens van jouw partner toegestuurd.

Vragen? Stel ze hieronder (of via info@dutchmqg.nl).

*  als de link niet werkt kopieer dan deze link en plak deze in het zoekvenster van je browser: https://goo.gl/forms/6mlSyD2k9G14wAK63

Een DutchMQG-lid stelt zich voor: Françoise

Handwerken is voor mij iets dat onlosmakelijk verbonden is met het dagelijks leven. Zo lang ik me kan herinneren ben ik bezig met naald en draad. Hierbij moet je denken aan breien, haken, borduren, naaien en patchwork/quilten. Als zesjarige breide ik een sjaal voor mijn beer, ik zie me nog zitten op de bank  met restjes garen. Als negenjarige haakte ik mijn eerste kledingstuk en als tienjarige naaide ik samen met mijn moeder een patchworkkleed met vierkantjes die we kochten bij Laura Ashley. Ondertussen borduurde ik etc. etc. Als tiener breide ik heel wat truien tijdens de les op school (dat ging verveling tegen). Mijn moeder was handwerkjuf en materiaal en voorbeelden waren er dus voldoende in huis. Je kon altijd aan de slag. Als je op zondag bedacht dat de barbies nieuwe kleding nodig hadden, dan kon dat
ook meteen.

Detail: New York Beauty, 2001

Op een gegeven moment raakte mijn moeder geïnteresseerd in quilts: in 1992 bezochten we samen de Quilt Expo in het Congrescentrum in Den Haag en rond die tijd werd ze ook lid van het Quiltersgilde. Ik las Quiltnieuws altijd als ik thuis kwam en werd in 1994 ook lid. In die tijd was ik een allesvreter wat handwerken betreft, maar merkte al snel dat patchwork het leukste was: een patroon werd meteen eigen omdat je eigen stof kon kiezen en makkelijk kon afwijken van het gegeven patroon. Iets wat me niet lukte bij die gebreide trui of het borduurwerk.

In 1996 was er een vacature voor redacteur van Quiltnieuws, het verenigingsblad van het Quiltersgilde.  Dat leek me leuk, al was ik enigszins terughoudend gezien het hoge grijsgehalte dat ik altijd zag op regiodagen. (iedere bezoeker buiten mijzelf was minstens van mijn oma’s leeftijd, niet eens die van mijn  moeder…). Maar er waren nog meer twintigers die dezelfde gedachten hadden en met een jong team heb ik vijf jaar met veel plezier dit blad vorm gegeven. Daar ligt meteen ook de kiem voor de enorme hoeveelheid kennis die ik heb opgedaan. We ontdekten en beschreven technieken, maakten voorbeelden, reisden vele tentoonstellingen af en ik legde veel contacten.

Detail: Mysterie Bloemenpracht, 2007, veel wiskunde

Naast een full-time baan was quilten dus dagelijks in mijn bestaan aanwezig. Er was nog geen sprake van e-mailen met elkaar: alles ging per telefoon of fax. Drukproeven kwamen per post binnen. En door al die contacten, nieuwe vriendschappen en inmiddels een andere baan, kwamen er de kriebels om van patchwork en quilten ook werk te maken. Dat resulteerde in een winkel in ’s-Hertogenbosch. Een winkel vol frisse stoffen, bruin, beige en ecru waren nauwelijks te vinden. Klassieke patronen werden omgezet naar eigentijdse ontwerpen en nog steeds hoor ik vriendinnen zeggen dat het “typische Françoise kleuren” zijn.

Tussen 2005 en 2012 ontwierp ik elke jaar een grote mysterie quilt. Fantastisch om al die verschillende eindresultaten te zien. Elke deelnemer had zijn eigen stoffenpakket, zelf of samen vastgesteld. De pakketten waarbij iedereen hetzelfde maakt…daar krijg ik de kriebels van.

Detail: Mysterie Patch Parade, 2010

In 2012 sloot ik de winkeldeuren. In die jaren heel veel stoffen in handen gehad, heel veel mensen leren quilten, zowel met de hand als de machine en altijd mijn keuze voor heldere, frisse kleuren trouw gebleven. Er kwam toen ruimte voor de publicatie van een boek, samen met Maaike Bakker: A paper-pieced Garden: in alle quilts zie je paper piecen in combinatie met applicaties. Wat een werk is het schrijven van een boek, maar ook wat een voldoening…

Detail: Rondedans, 2012, restverwerking

En toen het quilten weer hobby werd, kwam er ook weer ruimte voor haken en breien en door alle ontwikkelingen van social media en mijn eigen ontwikkeling, kwam ook hier ruimte voor het zelf ontwerpen en het aanpassen van patronen.
Het quilten moet dus een beetje plaats maken voor andere zaken: er zijn nog steeds te weinig uren in een dag om alles te doen wat ik zou willen doen. Met moeite heb ik tijd om eens rustig achter de naaimachine te zitten: het zijn wat gestolen momenten en dat schiet niet op voor enige productie.

work in progress, 2018

Terwijl ik dit typ, zie ik schuin achter mij de blokjes liggen voor de charity quilt, ik hoop dat ik er daar nog iets meer van kan maken voordat de deadline er is…niet alleen een schaarste aan tijd, maar ook een vervelende blessure aan mijn rechterarm noodzaken mij om zeer beperkt te handwerken/computeren en met mijn mobiel aan de slag te zijn. Eigen schuld: teveel gedaan van hetzelfde… De lapjes blijven dus altijd trekken, ontwerpen altijd met een schuin oog naar het verleden. Moderne quilts vind ik zeer inspirerend, met name het kleurgebruik vind ik een verademing. Het ontwerpen verdient nog wat verdieping, maar dat gaat zeker komen.

Françoise Maarse

Quiltboek van de maand – september

geschreven door Inghelhoe 

September lijkt me een goede maand voor een patronenboek. Het is tijd om afscheid te nemen van de zomer en te bedenken welke quilt je de komende maanden absoluut wilt maken. Dit boek geeft genoeg inspiratie.


MODERN QUILT PERSPECTIVES,  12 patterns for meaningful quilts – Thomas Knauer

Eén van de eerste quilts, die ik van Thomas Knauer zag, was In Defense Of Handmade. Een kleurrijke quilt met tekst en een streepjescode. Zoals al eerder hier verteld: ik heb een grote fascinatie voor tekst in een quilt of foto. De maker, Thomas Knauer, houdt ook van woorden en dat zie je terug in deze quilt, bovendien geeft hij je iets om over na te denken. In dit geval het plezier en voorrecht om iets zelf te maken, tijd door te brengen met mooie materialen. Een andere quilt in het boek, Ampersand, gaat ook over woorden en verhalen. staat voor ‘En toen…’: het is een I spy-quilt, maar dan met een twist. Ik heb die quilt gemaakt voor een jongedame, die graag leest en schrijft. Ik heb de blokjes een inch kleiner gemaakt, prints en low volume gebruikt, maar het is toch echt dit patroon.

Thomas Knauer geeft met dit boek inspiratie en laat zien dat quilten vandaag de dag springlevend is. Hij geeft een moderne reflectie op onze tijd. Mocht je meer over hem willen lezen, dan kan dat op zijn site: ThomasKnauerSews.com. Daar lees je hoe zijn ongeneeslijke ziekte hem dwong te stoppen met het lesgeven op de universiteit en hem tot het quilten bracht.


Opbouw van het boek
Het boek begint met een voorwoord van Victoria Findlay Wolfe en geeft daarna een korte uitleg over materialen, naaigerei en technieken. Daarna volgen 4 hoofdstukken, met als onderwerp: Gesprekken, Identiteit, Maatschappelijke Betrokkenheid en Quilttraditie. In elk hoofdstuk staan 3 quilts passend bij het thema uitgewerkt met verschillende technieken. Meestal zijn de quilts opgebouwd uit blokken, maar niet altijd. Het zijn in ieder geval niet de traditionele blokken. Wel traditionele technieken, waaronder applicatie en reverse appliqué. Knauers werk is over het algemeen scrappy, nog een aspect, wat mij
aanspreekt. Scrappy, maar wel afgewogen of overdacht. Elk hoofdstuk begint met het verhaal, waarde inspiratie voor die quilt begon. Daarna volgt het patroon met snij- en naaiaanwijzingen. Heldere, duidelijke tekst met mooie foto’s en vooral ook de aansporing om iets zo te maken dat het bij jou past, dat het jouw verhaal vertelt.


Mijn ervaring
Ik heb de Ampersand gemaakt. Ik heb er enorm van genoten om zo’n grote, scrappy quilt te maken. Tot dan toe maakte ik alleen kleine scrappy projecten, vooral omdat ik niet zo veel scraps had. Voor die quilt heb ik ook FQ’s, FE’s en stalen gebruikt. Zoals gebruikelijk heb ik met rechte lijnen gequilt, waarbij ik de Ampersand in low volume anders quiltte dan de scrappy achtergrond. De uitleg en toelichting op het patroon was eenvoudig te volgen. Op mijn wensenlijst staat nog You Are Here, ookscrappy en met X-en (lijkt op mijn geliefde +, toch?) en Half Square Triangles.

 

MODERN QUILT PERSPECTIVES – Thomas Knauer – ISBN 978-1-4402-3545-0 – 128 bladzijden –
Engelstalig

Een nieuw thema: ANSICHTKAARTEN

De afgelopen 2 maanden werd er gewerkt aan het thema PLUS en MIN. Een thema dat aanknopingspunt gaf om (opnieuw) met geliefde patronen aan de slag te gaan. En dat een aantal mensen inspireerde om zelf aan het ontwerpen en experimenteren te slaan. Kijk, daar houden we van:  voor elk wat wils.

Het zijn wel vooral plussen die worden gemaakt, weinig minnen… zegt dat iets over het optimisme van het gezelschap?  “Negative space” is in een aantal projecten dan weer wel aanwezig. Een meer symbolische min.

 

vlnr

Sugaridoo, Hilda de Wit, Merel

Marly Rylaars, Zeeuwse Krab, Texheks

Zeeuwse Krab (detail), Texheks, MarPie

 

 

 

 

 

Degenen die de #dutchmqgthemavandemaand op Instagram een beetje hebben gevolgd zullen hier iets missen… de bijdragen van onze “queen of plusses” herself: Inghelhoe. Zij heeft in deze twee maanden zoveel leuke plusjes geproduceerd dat ze een eigen collage verdiend heeft!

Op het forum vind je ook nog foto’s van plusquilts die leden al eerder maakten. Laat je inspireren!

Voor september en oktober hebben we een heel ander soort thema: ANSICHTKAARTEN. Hopelijk biedt dat opnieuw heel verschillende aanknopingspunten voor kleine (of misschien ook grote) projecten en voor het uitwisselen van ideeën. Kijk op de ledenpagina voor het inspiratievel.

Een DutchMQG-lid stelt zich voor: Marly

The first patchwork quilt I ever touched I had made myself.

Mijn naam is Marilyn Rijlaarsdam, op Social Media bekend als Marly Rylaars. Ik ben 71 jaar en woon in Rijswijk. Van beroep was ik ooit onderwijzeres, maar sinds ik in 1975 naar Nederland kwam tot afgelopen april, ben ik werkzaam geweest als taaltrainer Engels. Dat betekende hoofdzakelijk coachen op het gebied van vergaderen, brieven, presentaties etc.

Handwerk is mijn hele leven mijn hobby geweest: ik kon breien toen ik 4 was, borduren toen ik 6 was, en naaide mijn eerste kledingstuk toen ik 10 was. Later heb ik haken, spinnen, weven (op een raam) en zelfs kantklossen geleerd.

Ik groeide op in een familie zonder patchwork. Patchwork hoorde niet bij ons! Er waren een paar wholecloth quilts, ooit door mijn moeder gemaakt voor haar uitzet maar, terwijl ik wél met haar leren vingerhoed heb gespeeld, heb ik haar nooit zien quilten.

De eerste patchwork quilt die ik in mijn handen had, had ik zelf net gemaakt. Ik had natuurlijk foto’s gezien, dus wist ongeveer wat het moest worden. Maar, meer wist ik niet; het was een kwestie van zoeken en ervaren. Ook vragen aan de assistente bij het Leids Textiel Centrum waar ik voor de vulling ging, en, op haar advies, ook de nodige snijmat, liniaal en rolmes kocht. De aanleiding hiervoor? Mijn toen zeven maanden zwangere dochter had mij gevraagd om een quiltje te maken voor haar baby. Ik kon kleren naaien, dus waarom niet een quilt? Twee maanden zou lang genoeg zijn. Ik had een werk-project toen in Rotterdam en wist een modestoffenzaak op de Coolsingel te vinden; binnen een maand (augustus 2005) waren een paar honderd vierkante blokjes van 7 cm gesneden, in lange slierten genaaid, en de slierten aan elkaar. Passende punten? Dat zou zoeken zijn; alle banen zijn recht, maar onderling niet. Ik heb het in jaren niet gezien maar ik denk dat er geen één echt net “kruispunt” is.

Volgens het tweedehands “Handboek Quilten” (Cantecleer) gevonden bij De Slegte (eveneens op de Coolsingel) werd het quiltje van backing en vulling voorzien. Ik had op Internet gezien dat er op de naaimachine gequilt kon worden, dus begon gewoon met mijn universele voet een diagonale baan over de vierkantjes te naaien. Toen merkte ik als eerst het nadeel van niet accuraat de puntjes naaien – kiezen tussen diagonaal door de niet passende puntjes of diagonaal over de hele quilt. Pas aan het einde van de naad zag ik hoe krom alles was gaan liggen, en hoe klein de steekjes waren! Het werd uithalen (wat een klus!) en met de hand quilten, “in the ditch”. Ik denk dat het arme kind vijf jaar oud was voor dat het af was! (Twee maanden!) Toen was het veel te klein! Ze heeft het nog, en gebruikt het als lap quilt nog steeds.

Mijn eerste quilt was dus meer vallen dan opstaan, toch had ik de smaak te pakken. Ik had zo veel al geleerd dat ik besloot voor mijn 65ste verjaardag een nieuwe machine, mét boven transport (die uit 1983 was een te oud model) aan te schaffen en quilting zou mijn uitdaging voor de oude dag worden. Dus in 2012 schoof de Bernina Nova 900 naar de reservebank en de Bernina 440 QE maakte haar entrée. En het avontuur kon beginnen.

Na een paar maanden aanmodderen aan een quilttop, gemaakt van oude kleren en restjes van kledingstoffen, begon ik te quilten. Het werd niets, hoofdzakelijk door het ielig effect van het garen: Guttermann Polyester, wat ik voor het maken van kleding gebruikte. Toevallig zei ik er wat over op mijn werk en een collega vertelde dat er een speciale quiltwinkel in Den Haag was, ergens bij de Wassenaarseweg! “Daar kunnen ze je vast adviseren.” Een quiltwinkel? Daarvan had ik nóóit gehoord! Zo kwam ik bij Quilters Palet, en heb me daar ingeschreven voor de basis cursus die in september begon, onder leiding van Jobina de Boer. Daar heb ik héél veel geleerd, met weinig vallen maar vooral opstaan, en stijgen!  Bij Quilters Palet heb ik nog een aantal workshops gevolgd.

Tijdens de duur van de basis cursus al heb ik wat andere projecten gemaakt, onder meer deze 2.00 x 0.65 cm. dubbelzijdig quiltje, voor het raam in de voordeur.

inside

outside

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mijn eerste moderne quilt: vele kleuren, wit achtergrond. Wat een opluchting!

Jobina heeft tijdens de basis cursus het belang van labels benadrukt. Dat kwam nu goed uit, want nu weet ik dat ik in 2013 in tijdnood kwam tijdens het maken van een Divided 9-patch lap quilt (tutorial Missouri Star Quilt Company) voor de verjaardag van mijn man.

Ik kon een paar maanden niet naaien, doordat ik aan beide carpaal tunnels was geopereerd. De quilt moest natuurlijk geheim blijven, maar wij hadden toen ook een hittegolf, hij had een tropenrooster, en kon dus ieder moment na 13:00 en uur onverwacht ‘thuis komen, in plaats van om 16:30. Ik zat in korte broek op het balkon de binding met de hand vast te naaien, met de deur zowel van mijn kleding kast als van de slaapkamer open, klaar om alles op te rollen en erin te proppen. Ik ontdek vaak dat ik andere gebeurtenissen associeer met het handwerkproject waarmee ik toen bezig was. Daardoor zijn quilt labels een goede geheugensteun geworden.

Deze periode van zwakke en pijnlijke polsen was een periode van geen handwerk, geen gewoon toetsenbord gebruik, geen pen vasthouden (laat staan schrijven) en dus niet werken, maar gelukkig had ik een I-pad en de soft-touch keyboard was bedienbaar. Zo heb ik quiltblogs ontdekt; ik kon de hele dag advies van meer ervaren quilters opzuigen. Terwijl ik geen stof kon snijden, heb ik een FQ bundel gewonnen in een “giveaway” van Quiltmaker. QALs en Mystery quilts kwamen langs, en mijn handen jeukten! Ik besloot om met de mystery van Bonnie Hunter mee te doen en moest ervoor zelf een blog beginnen. Ik had nu een gemeenschap van quilters ontdekt, grotendeels in de VS weliswaar, maar een gemeenschap! De tijd van alleen aanmodderen was voorbij!

Ieder jaar doe ik mee aan de Rainbow Scrap Challenge, alhoewel ik het in het eerste jaar mijn “scrap” moest kopen, in de vorm van nieuwe fat quarters! Mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar FQs, en hoe meer stoffen in een quilt hoe beter! Sommige jaren heb ik meegedaan met de RSC sampler, met instructies voor meerdere blokken per maand, maar ook mijn eigen blokken gemaakt in de kleur van de maand.

Twee jaar geleden ben ik aan mijn “Mondriaan quilt” begonnen. “Begonnen”, want het is een UFO geworden na het lezen van een onrustbarend  artikel over copyright in “Quiltnieuws” van het Quilters Gilde. Men vertelde daar dat het zonder toestemming reproduceren van andermans artistieke voorwerpen, in wat voor medium dan ook, een schending is van copyright. Niet alleen het precies kopiëren, maar ook het onmiskenbaar geïnspireerd zijn door een andere werk. Ik vind het moeilijk te geloven dat voor al die “Mondriaans” die in het Mondriaan Jaar (vorig jaar) als paddenstoelen uit de grond schoot toestemming is verleend. De copyright issue heb ik niet verder onderzocht en mijn “Red, Yellow and Blue” blijft in zijn doos.

Zonder Internet was ik nergens met mijn patchwork. Daar heb ik inspiratie gevonden in blogs:

Plus tafelloper, tutorial van Exuberant Color (Wanda Hansen),

 Modern Maples, idee gezien op verschilende blogs

Poinesettas, QAL van Spring Leaf Studios (Anne)

Voor mij is het sinds ik in 2012 mijn nieuwe machine kocht een reis die nog niet af is. Ik heb niets herhaald; ieder quilt is een nieuwe, met nieuwe uitdagingen. Het eerste quiltboek dat ik kocht (2013) was Lucie Summers’ “Quilt Improv” waaruit ik niets heb gemaakt, maar veel ideeën heb gehaald. Vorig jaar kocht ik “Quilting Modern” van Jacquie Gering en Katie Pedersen, en Sherri Lynn Woods’ “The Improv Handbook for Modern Quilters”.  In dit laatste vind je geen patronen, maar richtlijnen en advies voor het zelf uitvinden. Echt een uitdaging! Deze drie boeken zijn mijn favorieten uit mijn collectie dat nu 60 cm boekenkast in neemt. Uit die 60 cm heb ik veel van geleerd, maar weinig  gemaakt. Ik ben daar tevreden mee: ik heb geen schuldgevoel. Het zijn KIJKboeken en ze brengen me op ideeën.

Hier is mijn “Floating Squares” top, gemaakt naar aanleiding van Score 1 in “The Improv Handbook …”

 

Dit is niet mijn eigen idee, maar een oefening in “freeform cutting” en piecing. Er is geen patroon, maar ik heb wél limieten aan de vorm en afmetingen gesteld aan het begin van ieder blok, en aan de kleuren, hoewel dat niet meteen duidelijk is; er zijn steeds twee contrasterende kleuren en een “filler fabric” (eerst zand, dan donker groen, en later licht grijs).

De eerste blok ligt nu links boven en de tweede ernaast, maar de blokken kennen geen harde grenzen; mijn bedoeling was om ze zo veel mogelijk in elkaar over te laten vloeien. Dat was een uitdaging aangezien ze allemaal eindigden met een andere formaat en veel ”partial seams” waren nodig. De volgende keer maak ik de blokken tot een standaard maat zonder de “doorstroming” te beïnvloeden. Een tweede uitdaging was het bereiken van evenwicht in de layout, wat ik denk aardig gelukt is.

De hele oefening was bevrijdend met een gevoel van “het past niet? So what; máák het passend!”, en het ging ontzettend snel. Ik genoot van de vrijheid! Dit wacht nu op mijn uitwerking van Score Two, dat de backing stof gaat leveren, en dan quilten met uitwaaierende rechte lijnen.

De cirkel lijkt rond. Dit improv top lijkt veel op mijn eerste quilt van 5 cm vierkantjes: geen hoek past precies. Maar er ligt een wereldreis tussen: een reis in technieken maar ook in houding; een reis door de vragen wat moet, en wat mag. Het is een ontdekkingsreis.

 

Bon voyage!

 

 

 

 

Quiltboek van de maand – augustus

geschreven door Inghelhoe

Deze maand een techniekboek met een thema: Paper Piecing voor alfabet, cijfers en symbolen.

QUILT TALK – Sam Hunter

Toen ik nog veel fotografeerde, was ik altijd gefascineerd door woorden/tekst in een beeld. In dit boek zag ik dat ik het quilten ook kan combineren met letters. Het boek uit 2014 leert je allereerst hoe je letters, cijfers en symbolen met de paper piecing maakt. Vervolgens staan in het boek patronen voor twaalf verschillende projecten

Opbouw van het boek

Het boek behandelt eerst de techniek, heel basic met aandacht voor typografie, hoe is een letter opgebouwd, hoe verhoudt de ene letter zich ten opzichte van de andere, wat is een kapitaal, hoe gebruik je spaties, interpunctie, etc. Daarna komen stofkeuze en eigen ontwerp aan bod met ideeën in een fotogalerie.

Vervolgens vind je de twaalf projecten, die per thema zijn gegroepeerd: celebration, communication, inspiration en decoration. Er zijn patronen voor quilts (groot en klein), naaimachine cover, place mats en mandjes. Elk project heeft natuurlijk een boodschappenlijst voor de benodigdheden. De tweede stap is de uitleg over het printen van de letters/cijfers/symbolen. Bij het boek krijg je 2 grote, uitvouwbare vellen met alle letters/cijfers en symbolen erop. De bedoeling is dat je deze dan met behulp van een kopieerapparaat print op de gewenste grootte. Ik had liever de toegang tot een digitaal bestand gehad, wat thuis printen veel makkelijker had gemaakt. Maar…. Het is te doen met dat grote vel onder het kopieerapparaat. Logischerwijs maak je eerste de letters, dan de woorden en dan de rest van je project. Al deze stappen worden prima uitgelegd, met duidelijke tekeningen en foto’s.

Achterin het boek vind je nog een bijlage voor het maken van een tunnel (om je quilt op te hangen), en een diagonale naad in de bies. Verder kent het boek weinig toelichting op algemene quiltvaardigheden, en ik vind dat prima, want die vind je wel online of in al die andere boeken.  

Mijn ervaring

Het boek heb ik tot nu toe alleen gebruikt voor de letters en symbolen. Dat is ook vooral de bedoeling van de schrijfster, die middels dit boek anderen wil inspireren om woorden/tekst te gebruiken in eigen quiltontwerpen. Mijn toepassingen zijn geen hogere wiskunde of brillante spreuken: de namen van de quilteigenaressen en de naam van het quiltontwerp heb ik voor de achterkant van quilts gemaakt met behulp van dit boek. Ik maak vast nog wel eens een projectje uit dit boek, als de tijd rijp is. Ik zie dat er ook een e-boek-versie is…zou je dan de letters/cijfers/symbolen digitaal krijgen? Dat zou in dit geval heel handig kunnen zijn voor de thuis printende quilter…

QUILT TALK – Sam Hunter  – ISBN 978-1-60705-888-5  – 144 bladzijden – Engelstalig

Sam Hunter is online te vinden via https://huntersdesignstudio.com/  en op instagram via @huntersds

 

Warm he…

Het is me wat, zo’n zomer. Voor de een kan het zo niet lang genoeg duren, voor de ander mag het wel een graadje (of 10, of 15) minder…

Ik behoor tot de laatste groep. Sneeuw klinkt me nu echt geweldig in de oren. Maar goed. Rustig met een handwerkje in de schaduw (of binnen) is ook niet helemaal verkeerd. En dan de zolder op als het even kan…

Waar het over het algemeen heel aangenaam vertoeven is met deze temperaturen: in het museum! Vaak verkoelend en het levert je ook nog eens nieuwe ideeën op. En ik heb deze zomer al een aantal heel inspirerende tentoonstellingen bezocht. Ik dacht, laat ik die met jullie delen.

Anni Albers

In Düsseldorf is er momenteel in K20 een tentoonstelling van het werk van Anni Albers (1899-1994). Vooral weefkunst (ja echt kunst, bedoeld voor aan de muur om naar te kijken, al heeft ze daarnaast ook wel ontworpen voor andere toepassingen). Daarnaast experimenteerde ze ook met allerlei grafische technieken op papier. Het experiment en het proces stonden voor haar in alles voorop.  Ze werkte in eerste instantie in Duitsland, o.a. in de Bauhaus groep. Daarna verhuisde ze naar America en gaf daar les in Black Mountain. Als moderne quilter kun je je zeker laten inspireren door haar werk (ik zal vast niet de eerste zijn ;-0): de vlakverdeling, het gebruik van “negative space”, het kleurgebruik. Het zoeken is wel om het interessant te houden zonder de textuur die het weven toevoegt.

passend in het thema “PLUS en MIN”

In haar grafische werk zijn heel veel HST (half square triangles) terug te vinden, vaak in slechts 2 kleuren.

De tentoonstelling in Düsseldorf duurt nog tot 9 september, vind info hier. Daarna reist de tentoonstelling door naar Londen, Tate Modern, vind info hier.

Joseph Albers 

Een half uur verderop, in Essen, is er een tentoonstelling van Joseph Albers (ja, man van…) in Villa Hügel. Prachtige locatie op een berg, de oude villa van de familie Krupp. Joseph Albers was voornamelijk schilder, al heeft hij in zijn begintijd o.a. ook gewerkt met glas. Daarnaast was hij ook leraar, eerst in Duitsland, later ook in America. Zijn ambitie was vooral om mensen te leren ZIEN.  In zijn latere werk hield hij zich vooral bezig met vierkante kleurvlakken in allerlei combinaties. Als moderne quilter echt een mogelijkheid om je te verdiepen in kleur en kleurcombinaties. Helaas mochten er bij de tentoonstelling geen foto’s gemaakt worden. Gelukkig waren er wat ansichtkaartjes.

Info vind je hier.

Kunstenfestival in Watou

Els Lesage, detail van “Familiar”, 49 schilderijtjes van elk ongeveer 6 x 8 cm

Aangestoken door de foto’s en het enthousiasme van Nathalie (@sewfeelgood) bezocht ik het kunstenfestival in Watou, in het zuiden van België (bij Kortrijk). Helaas een niet zo verkoelende plek… we hadden zo’n beetje de heetste dag van het jaar uitgekozen voor dit bezoek. Maar wel zeker de moeite waard, zij het wat minder duidelijk als inspiratie voor de moderne quilter. Op verschillende locaties in het dorp (op loopafstand van elkaar) wordt heel divers werk gepresenteerd van nationale en internationale kunstenaars, jong en oud. Dit wordt gecombineerd met (Nederlandstalige) gedichten van diverse schrijvers. Het thema van dit jaar: “Het verlangen en de troost”.  Tot mijn favorieten behoorde het werk van Sheila Hicks (uiteraard), groots en monumentaal werk in textiel (zie ook foto bij start artikel). Maar het werk van de mij onbekende Els Lesage, klein en ontroerend was een ontdekking (zie hierboven).

Sheila Hicks

Informatie vind je hier.

Sean Scully

Wat dichter bij huis, bij de Pont in Tilburg, bezocht ik de tentoonstelling van de mij nog onbekende kunstenaar Sean Scully. Veelal abstracte schilderijen, al begon hij ooit figuratief en waren er hier ook een aantal schilderij en schetsen te zien naar aanleiding van foto’s van zijn zoontje. En ook het abstracte werk had verwijzingen naar landschappen. Grote, monumentale schilderijen, maar ook tekeningen in waskrijt en grafisch werk. Vlakken en dikke lijnen. Interessant door zijn combinaties van kleuren, door de veelsoortige begrenzingen van de vlakken (soms heel strak, dan weer overvloeiend in elkaar). Prachtig die peintuur (de textuur die je krijgt door de sporen van de kwast of ander schildergereedschap). Hoe dat te vertalen naar een quilt… waarschijnlijk in het quilten…

Sean Scully, “Doric Proteus” 2013, uit een serie gewijd aan Griekenland en de (Dorische) architectuur. O.a. de verhouding 2 : 3.

Deze tentoonstelling is nog te zien t/m 26 augustus. Info vind je hier.

Daarnaast bezocht ik de tentoonstelling van Jan Taminau in het Centraal Museum in Utrecht en Victor&Rolf in de Kunsthal in Rotterdam. Ook beiden de moeite waard, al had de eerste, onverwacht, mijn voorkeur.

Nog op het lijstje voor de komende tijd: 

  • Simply Scandinavian in het Textielmuseum in Tilburg. Info hier. (Zeeuwse krab bezocht deze al en vond ‘m de moeite waard)
  • Voor de draad ermee in het Gorcums Museum in Gorinchem. Info hier.
  • Hot glue – Bertjan Pot in Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam. Info hier.

Iemand nog tips voor verdere bezoeken? Zelf iets bezocht dat je inspireerde?

Maar goed, op maandag zijn de musea dicht, dus ik ga weer aan de slag met mijn plussen. En er liggen ook nog wat lapjes voor de charityquilt op me te wachten. Ik hoef me voorlopig niet te vervelen…

Quiltboek van de maand – juli

geschreven door Ingrid Hoekman

Een van de eerste quiltboeken, die ik kocht was het boek BLOCK PARTY – the modern quilting bee
van Alissa Haight Carlton en Kristen Lejnieks. Op aanraden van Merel (Quiltblocks) toen ik haar
winkel met moderne quiltstoffen ontdekte.


BLOCK PARTY – the modern quilting bee
Het boek uit 2011 vertelt van 12 moderne quilters (bees), die 1 jaar lang een virtuele quilting bee
vormen. Alissa Haight Carlton is een van de oprichters van het Modern Quilt Guild en Kirsten Lejnieks
is een modern quilter, die via Flickr een andere moderne quilter (Alissa) kende, en mailde met het
verzoek om een virtuele quilting bee te starten.


Opbouw van het boek
Het boek kent 12 hoofdstukken met de quiltblokken en de bees. Elke maand is toegewezen aan 1 van
de bees, die dan bepaald welk blok ze gemaakt wil hebben. Ze bepaalt kleur, techniek, vorm, etc.
Iedere quilter maakt elke maand 1 blok voor 1 van de andere bees, en in 1 maand krijgt zijn 11
blokken van de anderen. Aan het eind van het jaar heeft iedere quilter genoeg blokken voor het
maken van 1 quilt. Het boek legt dit goed uit, en geeft aanwijzingen als je een quilting bee wil
starten.


Elke maand is een andere techniek gekozen, variatie van appliqué , strip piecing, hexies tot wonky log
cabin, alles komt voorbij en wordt goed uitgelegd. De meeste technieken zijn ook voor beginners
heel geschikt. Natuurlijk is er ook een hoofdstuk waar de algemene quilttechniek van stofkeuze tot
bies wordt uitgelegd.
In de maandhoofstukken lees je over de stof- en kleur keuze van de quilter van die maand. Verder
een toelichting op of stukje geschiedenis van het blok of de techniek. Na een foto van het
eindresultaat, de quilt, staat nog een stukje human interest over de bee/quilter van die maand.


Mijn ervaring
Helaas heb ik nog geen ervaring met een quilting bee, virtueel noch analoog. Ik heb wel technieken
uit dit boek gebruikt: strip piecing en wonky log cabins. Ik heb 1 quilt gemaakt volgens het patroon in
het boek: November – Wonky Stripe Block. Mijn moeder vond tijdens het inpakken voor de
aanstaande verhuizing een lap donkergroene katoen, zeker 3 meter. Of ik die kon gebruiken, ik had
net het quilten ontdekt. Niet helemaal mijn kleur, maar een uitdaging om er iets ‘moderns’ van te
maken. Ik beloofde dat ze wel een deel van de lap terug zou krijgen en dat werd de Earn Your Stripes
Quilt met de Wonky Stripe Blocks.

Block Party – the modern quilting bee – ISBN 978-1-60705-197-8 – 128 bladzijden – Engelstalig

Een DutchMQG-lid stelt zich voor: Deveney

Hallo allemaal!

Ik ben Deveney. Mijn beurt om me even voor te stellen. Op social media kun je me vinden als deveney093 en hier op het forum gewoon als deveney. Ik heb ook een blog: www.hetnaaldbos.blogspot.com

Ik quilt sinds 2014, maar handwerk al zolang ik me kan herinneren. Ik leerde borduren van oma en al snel volgden andere hobby’s als haken, breien en naaien. Ik vind alles leuk om te doen, als ik maar bezig ben met mijn handen. Nog steeds leer ik het liefst nieuwe technieken. Nu ben ik vooral bezig met quilten. Niets fijner dan onder een zelfgemaakt, warm, zacht dekentje kruipen en een leuke film of serie kijken.

Het begon bij mij allemaal bij YouTube. Behalve oma kon ik niemand die van handwerken houdt en dus leerde ik alles zelf via filmpjes online. Per ongeluk kwam er een filmpje voorbij van een disappearing nine patch en ik was meteen verliefd. Ik bestelde online een saaie bruine 😉 stoffenbundel en leende een naaimachine. Even oefenen met een kussentje en de deken zat zo in elkaar. Het quilten was een wat ingewikkelder verhaal op mijn kleine bureautje. Ik was super trots, had er enorm veel plezier in gehad, maar echt mooi vond ik hem niet.

Dat jaar ging ik naar een beurs in Rijswijk en die viel toevallig samen met de quiltbeurs, dus daar nam ik ook meteen maar een kijkje. Prachtige stands met enorm veel quilts, maar toch allemaal klassiek en bruin, behalve 1. Toen begon de verslaving pas echt. Ik had geen idee dat er ook van die felle stoffen waren met leuke prints. Ik kocht een kleine bundel van Tula Pink en een van Art Gallery. Geen idee wie dat waren en maakte deze quilt met inmiddels een eigen machine.

Ik had geen idee wat ik aan het doen was, de kleuren zitten bij elkaar en ik wist niet eens of ik genoeg stof had. Voor het patroon heb ik weer een filmpje gebruikt: exploding block. Gewoon maar begonnen met knippen en de stapjes volgen. Tot op de dag van vandaag is dit nog steeds mijn lievelingsquilt en de enige die op mijn bed ligt.


Daarna volgden er heel snel nog meer quilts. Voor een nieuwe quilt word ik meestal verliefd op de kleuren of op de vormen van het patroon, ook regelmatig op die van klassieke quilts ;-). Pinterest en Instagram zijn dan ook erg gevaarlijk! Ik kan me er zo uren in verliezen en de wensenlijst blijft maar groeien. Zo gaat het in ieder geval nooit vervelen :p De lijst van favoriete quilters is ook lang, maar ik word enorm geïnspireerd door een aantal dames die het hebben aangedurfd om full-time te gaan ontwerpen. Hun quilts zijn simpel en modern, maar de vormen en het kleurgebruik maken ze enorm bijzonder: Emily Dennis van Quilty love, Suzy Williams van Suzyquilts en Meghan Buchanan van Then Came June.

Dit is mijn laatste nieuwe quilt. Spectrum, een gratis patroon van Art Gallery.

Ik ben enorm blij dat ik deze vereniging gevonden heb en dat ik daar ook mijn steentje aan mag bijdragen. Ik hoop dat we mensen kunnen laten zien dat quilten een leuke hobby kan zijn voor alle leeftijden!

Groetjes, Deveney

P.s. voor de komende maanden zijn we op zoek naar leden die het leuk vinden om zich voor te stellen en een kijkje te geven in hun quiltgeschiedenis. Lijkt je dat leuk? Mail dan naar info@dutchmqg.nl, dan krijg je een vragenlijstje ter inspiratie en een datum waarop je tekst ingeleverd moet zijn. 

Thema van de ehm… maand

Tja, en zo was er ineens nog een maand extra voorbij. Het thema JAPAN werd in mei in eerste instantie voortvarend opgepakt, maar in het forum was er toch wel wat vraag of een maand niet te kort is voor een thema. Je moet het immers helemaal zelf uitdenken en het gaat om inspiratie opdoen en dan iets uitwerken en dat is niet te doen in een maand. Heel begrijpelijk.

En toen had ik dus even geen puf om juni uit te werken… zo werkt dat dan… niet goed natuurlijk. Want dan komt het helemaal stil te liggen.

Het is dus even zoeken naar een vorm. Misschien is het idee wel een maandelijks thema, waar je dan twee maanden aan kunt werken: een maand om ideeën te verzamelen en een maand om het uit te werken. En in de uitwerk-maand peins je al een beetje over ideeën voor het nieuwe thema… of moet het gewoon tweemaandelijks worden (of per kwartaal een thema).

Laat ik in ieder geval hierbij de mooie dingen die het JAPAN-thema opleverde delen. Er werd geoefend met BORO, er werd gebruik gemaakt van Japanse stofjes (moderne en traditionele), er werden “ZAKKA” gemaakt (allerlei handige gebruiksvoorwerpjes, alias reutefleut) gemaakt, er werd een ontwerp gemaakt voor een oude kimono (ben heel benieuwd wat dat uiteindelijk wordt) en een kokeshi-poppetje. Geen slechte score.

vlnr: 

Rianneknitsandquilts 2x, Texheks

Zeeuwse Krab, Marlyquilts, Ingelhoe

Ingelhoe, Hilda deW, Merel 

 

 

 

 

 

Het thema voor nu is: PLUS en MIN. Het inspiratievel is te vinden op de ledenpagina. Laten we met elkaar bedenken in het forum hoe lang we hier nu mee willen doen.

Enneh: hopelijk hebben jullie nog wat meer patchen voor ogen deze zomer! Want we gaan ook verder met de Charity-quilt waarmee we bij de #dutchMQGgettogether in Leiden zijn begonnen. Lees alvast meer op het forum hier of houd je mailbox in de gaten voor de UPDATE.