Modern Quilting: schaal & pixels

Dit is deel 3 in de serie over verschillende stijlen binnen modern quilten. We hopen je met deze blogs een beter beeld te geven van de moderne stijl. Op de pagina Wat is modern quilten vind je een ingrediëntenlijst van verschillende aspecten die je tegen kunt komen in een moderne quilt. Deze blog is een samenwerking tussen Merel & Deveney.

Dit keer bespreken we schaal & pixels. Twee onderwerpen die apart op de lijst van de saladebar staan, maar die veel met elkaar te maken hebben.

Schaal is een begrip dat we in het dagelijks leven veel tegenkomen. Het gaat over formaat en verhouding. Heel letterlijk komt het terug op landkaarten met een schaalstokje dat aangeeft wat de afmetingen betekenen. We kennen vast allemaal de regel nog wel van school: 1 cm op de kaart is 1 km in het echt. Ook heb je vast weleens gehoord van een “schaalmodel”. Dat kan een replica zijn van een auto die met de exacte afmetingen is nagebouwd, maar dan in het klein. Ook een Maquette is hier een voorbeeld van. Een 3D-model van een gebouw om een betere indruk te krijgen van de werkelijkheid. Het gaat dus om dezelfde verhoudingen tussen de afmetingen van het model en het object.

Pixels zijn de minuscule puntjes waar een beeldscherm uit is opgebouwd. Iedere pixel kan een eigen kleur aannemen en al die stipjes vormen bij elkaar een afbeelding. Als je heel ver zou inzoomen zie je dat die pixels eigenlijk vierkantjes zijn en daar kunnen we wel wat mee in de quilt wereld.

Beide principes gaan dus over afmetingen. Het vergroten en verkleinen van een blok of het in- of uitzoomen op je quilt. Natuurlijk is een combinatie van de twee ook een mogelijkheid.

Uit de kunst

In kunst is schaal een belangrijk onderwerp. Voordat je begint denk je vaak na over de afmetingen die je wilt gebruiken. Soms afhankelijk van het eindresultaat en soms ook van het materiaal dat je beschikbaar hebt. De compositie is een cruciaal aspect van een kunstwerk en dus moet je goed nadenken over de verhoudingen tussen de objecten. Je kunt een onderwerp extra benadrukken door het op te blazen of te minimaliseren. Is het object belangrijk of mag het juist worden weggecijferd? Wil je dat het opvalt of is het meer een geheim of grap waar de kijker naar moet zoeken?

Spoonbridge and Cherry (1985–1988) – Claes Oldenburg en Coosje van Bruggen. Minneapolis Sculpture Garden.

Deze enorme lepel is een voorbeeld van het werk van Claes Oldenburg en Coosje van Bruggen die bekend staan om het uitvergroten van alledaagse voorwerpen. Hun objecten werken vooral een gevoel van verbazing op dat wordt versterkt door het gebruik van andere materialen dan waar het origineel van gemaakt is. Veel van deze grote werken behoren tot de moderne kunststroming “pop art”. Deze kunstenaars wilden de kunstwerken uit het museum halen en naar de gewone mens toe brengen. De projecten zijn vooral bedoeld ter decoratie en zijn te vinden in steden en parken, waar veel mensen ze kunnen bewonderen en waar ze extra opvallen in de omgeving. De huidige consumptiemaatschappij staat wel centraal in deze stijl. Kenmerkend is dat ze zich hier juist niet tegen af willen zetten, maar er gebruik van maken: geen gedoe en achterliggende theorieën. Het vergroten van een blok, tekst of afbeelding in je quilt kan een grote impact maken. Vooral gecombineerd met een duidelijk contrast kan het overweldigend overkomen, grappig of een sterke boodschap weergeven.

Tegenovergesteld aan vergroten is natuurlijk verkleinen. Meteen komen termen als miniaturen en diorama’s naar boven drijven. Wat mensen hierbij vooral aanspreekt is dat je een alledaags object in 1 hand kunt vasthouden. Kleine voorwerpen worden vaak als schattig gezien. Denk eens aan die babyschoentjes die lijken op je eigen schoenen. Het maken van poppenhuizen en diorama’s is een populaire hobby, niet alleen als kinderspeelgoed, maar zeker ook bij volwassenen. Met miniaturen kun je je eigen droomhuis of zelfs je hele eigen wereld creëren. Je kunt veel creativiteit kwijt in het uitzoeken en ordenen van je onderdelen of je kunt ze zelf bouwen. Maar deze kleine voorwerpen kunnen ook heel nuttig zijn. Bijvoorbeeld miniatuurschilderijen in een medaillon om je geliefde bij je te dragen. Kunstenaars maakten hier hun beroep van, maar de vraag verdween toen de fotocamera werd uitgevonden. Van miniaturen kun je ook veel leren. Een maquette om te peilen of het bouwwerk wordt zoals je voor ogen had of een wetenschappelijke test in het klein nabootsen voor je aan het echte werk begint.

Pixelkunst

In de jaren 80 was pixelart enorm populair. Dit kwam door de opkomst van de computers en games. De schermen waren toen ook al opgebouwd uit pixels. De techniek was echter nog niet zo goed ontwikkeld als dat wij hem nu kennen. De pixels waren een stuk groter en je kon dus ook echt de vierkantjes op het schermpje zien. Eerst waren de afbeeldingen alleen in zwart-wit en later in een zeer beperkt kleurenpalet. Denk hierbij aan klassieke games als Pacman en Mario. Dit principe gebruik je eigenlijk ook met kruissteek borduren, strijkkralen en mozaïek. Je kunt daar ook inspiratie vinden voor deze stijl door op Pinterest te zoeken naar “cross stitch patterns” en “Perler beads”

Tegenwoordig hebben we veel meer opties beschikbaar, maar de kunst blijft zo min mogelijk kleuren te gebruiken. Minimalisme is onderdeel van deze stijl. Dat brengt een aantal beperkingen met zich mee. Om een afbeelding een realistische uitstraling te geven is schaduw nodig, dat is toch lastig met maar 1 kleur rood. Om dit probleem te omzeilen is “dithering” bedacht. Door het creëren van ruis ontstaat er kleurverloop. Hoe groter de witte ruimtes hoe lichter de kleur lijkt. Dit is een hele interessante techniek die ook met andere vormen dan pixels kan worden toegepast. Caro Sheridan is met deze techniek aan de slag gegaan.

Pixel Pusher II – Caro Sheridan, 2014. Aangeboden door The Modern Quilt Guild. Alle rechten voorbehouden.

Een iets verfijndere versie van dit idee is het pointillisme. Een schildertechniek uit de achttiende eeuw waarbij een afbeelding wordt opgebouwd uit stipjes die elkaar niet raken. Gek genoeg wordt er alleen gebruik gemaakt van primaire kleuren. Door de minuscule puntjes raken je hersenen in de war. Een blauwe stip naast een gele wordt gezien als groen. Ook Vincent van Gogh maakte gebruik van deze techniek, maar gaf er zijn eigen draai aan. Hij zette naast stipjes ook kleine streepjes op het doek en volgde de kleur regels niet op.

Tuin met geliefden: Square Saint-Pierre -Vincent van Gogh (1853 – 1890), Parijs, mei 1887

Olieverf op doek, 75.0 cm x 113.0 cm. Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)

Traditioneel vs modern

Een quilt is bijna altijd opgebouwd uit blokken. Die blokken plaats je in een grid, vergelijkbaar met ruitjespapier, in rijen aan elkaar. In traditionele quilts zijn de blokken vaak van dezelfde maat. Denk aan een sampler waarbij je allerlei verschillende blokken maakt die precies naast elkaar passen. Dat betekent natuurlijk niet dat een sampler niet modern kan zijn. Een andere veel voorkomende variant is een groot blok in het midden als pronkstuk, omringt door kleinere blokjes in dezelfde stijl, ook wel een medaillonquilt genoemd.

Bij modern proberen we die vaste maten en even grote blokken een beetje los te laten. Een klein blok, kan naast een groter blok. Ook worden de blokken niet altijd in even grote of brede rijen aan elkaar genaaid.

Traditionele quilts zijn vaak ook gekenmerkt door kleine blokken met kleine stukjes,  6” komt bijvoorbeeld veel voor. In moderne quilts, net als in de moderne pop art quiltstroming werken we vaak groter en met meer contrast tussen de kleuren en prints.

Inspiratie

Naast het letterlijk vergroten en verkleinen van blokken kun je ook eens aan de slag met schaal in stoffen. Prints worden meestal ingedeeld in grote (focus), middel en kleine (basis) afbeeldingen. Een focusprint kun je gebruiken om je kleurenpallet op te baseren en voor grote blokken waar de afbeelding goed tot zijn recht komt. Heb je er al eens aan gedacht om hem juist op te knippen zodat de afbeelding niet meer herkenbaar is? Dit geeft het effect van veel variatie en verschillende kleuren terwijl je maar 1 stof hebt gebruikt. Ook als je een stofje niet zo mooi vindt kan dit een leuke techniek zijn om hem toch te gebruiken. Je kunt ook bepaalde delen van een grote print gebruiken bij “fussy cutting” om zo nieuwe patronen te laten ontstaan. Vaak kiezen we voor een achtergrondstof iets kleins en neutraals zodat het ontwerp van het blok goed zichtbaar is. Draai het eens om en gebruik een drukke achtergrond voor een hele nieuwe look. Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden. Gebruik de stoffen eens anders dan je normaal zou doen.

untitled – Lindsay Stead, 2014. Aangeboden door The Modern Quilt Guild. Alle rechten voorbehouden.

Deze quilt heeft een hele moderne uitstraling, maar is eigenlijk gebaseerd op een heel klassiek blok: flying geese. Door de driehoeken uit te vergroten en alleen gebruik te maken van zwart en wit krijgt het ontwerp een hele grafische uitstraling.

I Like BIG Blocks and I Cannot Lie – Allison Chambers, 2014. Aangeboden door The Modern Quilt Guild. Alle rechten voorbehouden.

Tja, wat valt hier nog aan toe te voegen. Dat is een waarheid als een koe.

Separated – Valerie Luberecki. Aangeboden door The Modern Quilt Guild. Alle rechten voorbehouden.

Van heel groot gaan we even naar heel klein. Heb je het mini avontuur van Nightquilter gevolgd op Instagram? In 100 dagen maakte zij 100 mini blokjes van 1,25” finished. Ongelofelijk priegelig. Dit resulteerde in deze miniquilt en 100 prachtige bijbehorende foto’s.

100 Days of Sewing Smaller – Kitty Wilkin

In deze quilt zie je een combinatie van een aantal verschillende formaten vierkanten. De grote (nog steeds mini) en kleine blokjes door elkaar geven een speels en dynamisch effect. Winnares van de people’s choice ribbon Quiltcon 2019. Wat een werk moet dit geweest zijn. Het is zeker een leuk idee om dezelfde blokken in één quilt te combineren. Denk eens aan een sterblok in 3,4,6 en 12 inch.

Tulips in bloom – DutchMQG, 2018

Een goed voorbeeld van de combinatie van de twee technieken is onze eigen charityquilt: tulips in bloom. De blokken zijn zo op kleur gelegd dat ze één grote abstracte/pixelafbeelding van een bollenveld vormen. Het veld is alleen herkenbaar van veraf. Hoe dichter je bij de quilt komt hoe meer details er te zien zijn. De afbeelding bestaat niet alleen uit verschillende kleuren, maar ook nog uit mini patchworkpatronen. Zo ontstaan er verschillende lagen in de quilt. De kleine details vormen een groot landschap.

Ook bij the MQG worden pixelafbeeldingen gebruikt als inspiratie. De maakster van deze quilt heeft gebruik gemaakt van zowel vierkantjes als driehoekjes. Een leuke variatie op de gewone pixels.

Holy Sh*t Sherlock by Kristy Daum, 2014. Aangeboden door The Modern Quilt Guild. Alle rechten voorbehouden.

Als je wat simpeler wilt beginnen kijk dan eens naar dit leuke boekje van Irene van Sugaridoo dat ze samen schreef met Studio Koekoek. Een boek vol met pixelpatronen rondom het thema sprookjes. Je kunt de patronen niet alleen gebruiken voor quilts, maar ook voor bijvoorbeeld borduren en haken.

Hoe deze techniek precies werkt kun je goed zien in dit filmpje van Rob van Man Sewing. Hij gebruikt een bijzonder soort vlieseline met een raster, waardoor je niet alle vierkantjes los aan elkaar hoeft te naaien. Het ziet er erg snel en handig uit.

Wil je zelf ook een afbeelding omzetten in pixels dan kun je gebruik maken van deze website.  Je kiest een foto van je computer en vult in hoe breed hij mag worden en hoeveel kleuren je maximaal wilt gebruiken. De patronen zijn eigenlijk voor borduren, maar het vormt een goede handleiding voor een quilt.

Tot slot

Hopelijk hebben we je genoeg handvatten gegeven om met deze speelse techniek aan de slag te gaan. Bij het schrijven van deze blog kwamen we telkens nieuwe onderwerpen en invalshoeken tegen waarin pixel en schaal zijn gebruikt. We hebben geprobeerd overal een klein stukje over te schrijven, maar je kunt je nog veel verder in de inspiratie verdiepen. Het is zo leuk om iets nieuws te leren en te zien hoe quiltontwerpen samenhangen met andere disciplines.

Als je iets van de inspiratie gebruikt, kun je foto’s plaatsen op het forum. We vinden het erg leuk om te zien hoe je deze nieuwe technieken gaat toepassen. Heb je ideeën voor een van de overgebleven onderwerpen uit de saladebar dan willen we dat graag horen via info@dutchmqg.nl. Bedankt voor het lezen!

5 antwoorden
  1. Texheks
    Texheks zegt:

    Wat een fijn verhaal weer! Ik vind die quilts met uitvergrote blokken vaak erg mooi, ik houd wel van grafisch… maar ik heb er nog nooit een gemaakt, omdat het piecen van de top mijn lol van het quilten is en deze lijken me dan toch ook weer erg snel klaar (en ja dat vind ik een nadeel, want dan moet ik toch meteen weer iets nieuws verzinnen).

    Beantwoorden
  2. Anna K
    Anna K zegt:

    wat interessant toch weer!
    Vanuit de architectuur hadden we de vuistregel dat als iets (tot) 10% van de schaal van het geheel heeft, dat het dan nog een detail is. Daarboven beïnvloedt het de vorm van het geheel teveel en is er onderdeel van geworden.

    ik vind het heerlijk om bij een ontwerp door de verschillende schalen te springen en voor elke schaal iets byzonders te doen. Wat zie je van veraf in de quilt? Wat als hij over je knieën ligt? En wat als je met je vingers aan de naadjes kan voelen? Van veraf gaat het dan vaak om kleuren en contrast, de pixels in deze blogpost! Op de kleinste schaal om tactiliteit, stoftextuur en fuzzy cutting.
    Om elke schalen iets te bieden is mijn ontwerpersuitdaging en het dan ook te maken is mijn plezier. Niet dat ik aan maken toekom haha, maar dan is het overdenken en in mijn hoofd ontwerpen ook leuk.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter op Anna K Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *